Trött på populärkultur

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Manzarek

Trött på populärkultur

Inläggav Manzarek » 2006-11-26 19:21

Försöker hitta en överraskning i cd-stället. Indignationen tar sig allt värre uttryck. Varje gång samma trista möte: vita män med gitarr, vita män med kvinnokörer, vita män som röker, in essence, vita män who got the blues. I mitt andra, sämre sorterade, cd-ställ står min ungdom. Jag är inte 15 år längre, men minns hur det kittlade längs ryggraden första gången ICE CUBE rappade "Life ain't nothin but bitches and money."

Spisar numer mest jazz och klassiskt (filer från datorn, via digitalkabel till DAC, såå 2006). Dave Brubeck som bakgrundsmusik på vinmiddagen, Bach till whiskeyn i soffan. Att det blev just jazz och klassiskt beror på den intelligenta diskurs åldern påtvingat livet. För egentligen söker jag -resultatlöst- någonting lika spännade som ICE CUBE en gång var. Är inte bitter, glorifierar bara tidigare naiva inställning. Då var musik någonting mystiskt, och barnbidraget hamnade snabbt i antingen lukrativa storbolagsfickor eller independentbolags ekande spargrisar (är förresten det sistnämnada bättre?). :roll: :wink:

Men ändå, är inte både kulturen och man själv i en övergångspriod. Textens rubrik, det som började på 50 talet - allt influerat av Andy Warhols avmålade soppburkar, James Dean och Marlon Brando, rock n' roll, William S. Burroughs och Jack Kerouac - känns idag märkbart urvattnat. En som kommit till samma slutsats är Andy Rooney (CBS 60 Minutes). Han sa sig ogilla populärkultur mest för att den vidareutvecklat Einsteins relativitets-teori till en allmängiltlig "I don't care"- filosofi i västvärlden. Som resulterat i att dagstidningar delar ut lika mycket spaltmeter år folkmorden i darfur som veckans vintips. Ett synsätt väldigt applicerbart på musiken. Dagens musik.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-26 19:52

Håller med!!

Tyvärr innehåller dagens skivor (förutom upprepningar), högst 1-2 spår av bra kvalitet medans resten verkar vara utfyllnad för att snabbt få ut vaxet i handeln.. Undantag finns säkerligen men jag tycker det e svårare och svårare att hitta hela album som är värda att lyssna på..

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-11-26 19:58

Håller också med (tyvärr).

Kan det vara så att vi blir äldre och mer blasse? Vi har sett och hört så mycket att det mesta blir ett brus av upprepningar?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-26 20:30

Jag minns att jag var pop-orienterad i början 80-talet, men å andra sidan var popmusiken långt mer intressant då (tycker jag :) ).

Fast det var nåt som fattades, tack vare grupper som t.ex. DAF som låg på hitlistorna utan att direkt stryka medhårs, plus att man med sånt som referens läste i _bra_ musiktidningar som Schlager (r.i.p.) och fick där tips om andra grupper.

Sen rullade det på, man upptäckte att den verkligt intressanta musiken sällan sågs i massmedia helt enkelt. Bra skivaffärer och bra musiktidnigar var nödvändigt. Även radioprogram som Bommen och Eldorado hjälpte till. Det roliga var att det inte var så täta skott mellan kommersiellt och indepentent, typ. (Så upplevde jag det iaf)

Jag vet faktiskt inte hur det är idag, internet är ju en ovärderlig källa men å andra sidan måste man veta vad man ska leta efter. Kanske det är svårare att gå från popkommers till andra mer obskyra områden idag, de lever mera sitt eget liv? Finns det ens några bra musiktidningar idag sen Pop lades ner? (har noll koll medges) Var kan man få koll på underground i massmedia? Det känns mera krasst idag, såpa-tänket har drabbat musiken.

Som nån skrev i GP idag; "musikbranchen har förvandlats till ett enda stort After Ski-party" :D

Manzarek, om du kanske kan ge fler hintar om vad du längtar efter, om vad du gillar som är lite mindre urvattnat så kanske man kan tipsa?
Jag tror att det finns; den där musiken som känns äkta, ovanlig osv. men den kanske finns där man minst anar det?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-26 20:31

Jag måste erkänna att jag har mycket dålig koll på dagens populärkultur. Intresserar mig mer för det som var poplärkultur från 80-talet +/- några år. Det var tider det!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-26 20:36

phloam skrev:Jag tror att det finns; den där musiken som känns äkta, ovanlig osv. men den kanske finns där man minst anar det?

Jag tycker du ska lyssna på det där som någon som tippsade om sin lillsyrra på en annan del av vårt ädla forum. Det var inte ovanligt, tvärtom, men det kändes äkta.

Leta inte i USA, det är ett löjligt ställe. Leta i europa. Englands musikscen har i princip förstörts av skivbolagen, men dansmusik-scenen lever eftersom bolagen inte begriper sig på den.
Kolla frankrike. Där har man länge legat i framkant, mycket tacka vare sin fina radio-spelnigspolecy (spela mycket franskt). Kolla spanien. Kolla Norge och sverige. Det finns mycket bra nujazz och annan modernare jazz och jazzinsperarad musik där. Särskilt i norge där musikintresset är kalrt större än här, enligt min lilla uppfattning.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-26 21:09

Max_Headroom skrev:Jag måste erkänna att jag har mycket dålig koll på dagens populärkultur. Intresserar mig mer för det som var poplärkultur från 80-talet +/- några år. Det var tider det!

Håller med :D

Det var kanske en sån där speciell, kreativ period som jag tycker återkom i början på 90-talet (93 ca som mest) då techno och ambient stod i full blom, mycket bra musik som gjordes då.

Bra tips där om äkta musik (syrran), obs, till Manzarek dock :)

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-11-26 21:18

phloam: IÖ sammanfattade det väldigt fint:

"Jag minns så väl vilken känsla, full av mystik, man fick när man letade efter musik i etern. Kanske förstärktes känslan av den begränsade bandbredden och den förhållandevis höga brus- och störnivån på AM-bandet. Musiken spelade liksom ur ett mörkt djupt dunkel inifrån radion. Ibland var mottagningen så dålig att musiken stundtals kunde svepas bort av svirrljud eller bara en massiv slöja av tystnad som gick som vågor över musiken och fick den att drunkna bort, liksom försvinna långt in i radion, för att ögonblicket därefter komma tillbaka igen."

Texten fångar något vi väl alla erfarit, den tidiga kontakten med musiken. Ett eget väsen utan regler, lika stort som första skoldagen, kärleken eller fyllan. Ett vykort ifrån tiden då själen var större än världen.

Är det p.g.a. dessa upplevelser man fortfarande lyssnar på musik, för att den betingade positiva känslor, och därför utgör stark dragning till musiklyssning än idag?

IÖ fortsätter:
"Ibland brukade jag ligga på mage precis framför radion, och ta hallmattan, som var av ryatyp, och vika den liksom över radion och mig själv.
Därunder mattan var akustiken väldigt lämpad för radio-lyssning, tyckte jag. Dessutom var det ju mörkt förutom den gröngula skalbelysningen med alla ortsnamn, och avstämningsögat på radion. Jag var inte ett helt normalt barn. Jag kunde ligga och lyssna timtals."

Den trevliga texten (intervjun) finns här!
Senast redigerad av Manzarek 2006-11-26 21:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-26 21:18

Sanny_X skrev:Håller också med (tyvärr).

Kan det vara så att vi blir äldre och mer blasse? Vi har sett och hört så mycket att det mesta blir ett brus av upprepningar?

Är all musik redan gjord? Är alla stilar utforskade så allt som återstår är hybrider (gabber-jazz, nu metal house....)

Kommer ihåg nån gång i mitten/senare del av 80-talet då man kunde läsa (i ovan nämnda tidningar) att "sån här musik fanns inte för några år sen" men idag känns det mesta utforskat.

Intressant tråd :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-26 22:36

Manzarek skrev:Texten fångar något vi väl alla erfarit, den tidiga kontakten med musiken. Ett eget väsen utan regler, lika stort som första skoldagen, kärleken eller fyllan. Ett vykort ifrån tiden då själen var större än världen.

Är det p.g.a. dessa upplevelser man fortfarande lyssnar på musik, för att den betingade positiva känslor, och därför utgör stark dragning till musiklyssning än idag?

Minns precis det där, kommer ihåg en gång när vi rattade in radio Luxemburg på skraltig AM och fick höra "Vienna" med Ultravox... det var magiskt!

Jag tror apropå detta:

Förr var det mer spännande att leta och upptäcka, kanske för att utbudet var mindre eller för att källorna var färre. Det kändes viktigare på nåt sätt.

Samtidigt var det kanske större sannolikhet att både musiker och lyssnare var seriösa. Idag kan vem som helst göra musik, alltför ofta för att tjäna pengar eller för att få vara berömda en stund.

Men man kan nog få samma starka upplevelser idag också, det gäller bara att sålla och hitta artister som gör musik för att de _måste göra sin musik_ s.a.s. Det är kanske det som gör popkulturen så tröttande idag; så fruktansvärt många som vill vara coola i ett band och söker identitet att man inte orkar engagera sig i det längre.

Förr behövdes verkligen ungdomsidoler och popikoner, idag är de som en gräshoppssvärm. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-26 23:00

Finns det verkligen någon rimlig anledning att popen skulle blivit sämre med åren? Jag tror, precis som Manzarek, att det är åldern som spelar en spratt ibland. Någonstans i medelåldern har man helt enkelt hört litet av varje och hunnit med ett fullt varv i modesvängen, och tycker att det börjar bli enahanda.

Men ge inte upp! Lyssna på något galet, eller i varje fall ovanligt. Ta Alinges Eldorado, till exempel. Han spelar sådant som åtminstone jag sällan hör.

Ny jazz kan absolut vara annorlunda, fast det är svåarre att råka på, kanske. Jag har inte använt webbradio så mycket, men jag inbillar mig att någon hes DJ på en amerikansk jazzstation någonstans på östkusten borde kunna ge kickar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-26 23:53

Det är lätt att stelna till och tycka att allt väsentligt redan hänt. Men utvecklingen fortsätter och även om den kommersiella breda musiken känns allt mindre angelägen så finns det hur mycket bra musik som helst att njuta av.

Jag gick själv i spinn i slutet på 80-talet. Mina vinyler var fortfarande bra, det fanns förstås lite nytt i början på 80 som var OK. Men sedan kom rap´en och den var ju rätt enahanda. Rockmusiken hade gått i stå så varför leta efter ny sådan?

Men så träffade jag en ung tjej vars bror jobbade som DJ och när jag lyssnade på hans mixar insåg jag att det fanns en värld långt utanför det man hörde på radio. Att lyssna till mina vänner var ju inte att tänka på, dom stelnade och tappade intresset långt innan jag själv....

Med lite inspiration i ryggen och det nyupptäckta Internet hittade jag massor av musik, musikgenrer jag inte ens visste fanns! Gotisk Rock till exempel. Lite mer avancerade singer/songwriters (inte bara en mjuk stämma till akustisk gitarr), tung men melodisk rock (inte att förväxla med symfonisk rock), blandningar av olika musikstilar (inkl world music, native, jazz) osv.

Kort sagt, jag hittade hur mycket bra musik som helst! Och det har bara fortsatt. Det gäller dock att vara öppen och lyssna utan förutfattade meningar. Lyssna på Cocorosie tex. Eller Joanna Newsom. Eller varför inte:

- 2raumwohnung
- Afterglow
- Altertango
- Anna-Mia Barwe Band
- Battys, The
- Bernstrup, Tobias
- Blutengel
- Bobby Hughes Combination
- Boyacioglu, Daniel
- Bright Eyes
- Buckley, Jeff

... bara för att ta några av de nya jag hittat till och med B.

I korthet. Nej, det har inte blivit sämre. Inte mer likriktat heller. Musikscenen är mer mångfaceterad än någonsin, det finns fler utövare än någonsin. Men det är lika svårt som någonsn att hitta pärlorna!

/ B

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-11-27 00:06

Tack B, du besparade mig mödan att skriva något motreaktionärt(!).

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-11-27 01:14

phloam skrev:
Sanny_X skrev:Är all musik redan gjord? Är alla stilar utforskade så allt som återstår är hybrider (gabber-jazz, nu metal house....)

Gabber-jazz - existerar det eller driver du med mig? :D Är det i så fall jazz som har smält samman med http://en.wikipedia.org/wiki/Gabber? Bodde nämligen i Holland ett tag på 90-talet när det var populärt - jag blev ganska less på det...
When routine bites hard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-27 02:57

TCM skrev:
phloam skrev:Är all musik redan gjord? Är alla stilar utforskade så allt som återstår är hybrider (gabber-jazz, nu metal house....)

Gabber-jazz - existerar det eller driver du med mig? :D Är det i så fall jazz som har smält samman med http://en.wikipedia.org/wiki/Gabber? Bodde nämligen i Holland ett tag på 90-talet när det var populärt - jag blev ganska less på det...

Jo det finns! Jag har en låt i huvet just nu, den låter typ *BEWM BEWM BEWM BEWMda-du-bi-dop-diBEWM BEWM BEWM BEWM* osv.... (jag är nog ende utövaren... överhuvudtaget? :P ) (Obs, jag kan inte garantera att det INTE finns nånstans) :D

Kanske lite riktigt stenhård gabbertechno är en bra medicin för folk som är lite less? Bra för att rensa hjärnan. "Scared straight" eller nåt :)

mer stilar... hmm... industri-latino.... acid opera.... P-folk... såja, då klarar vi oss en tio år till va? :)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-11-27 09:14

Jag gillade speciellt dansstegen till gabber - det var som om dom kopierat Ravelli från USA-vm 1994 (eller om det var tvärtom...). :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-11-27 09:23

Mmmmm

Jag noterar att jag köper mindre och mindre skivor, beroende påa tt all "bra" musik redan är producerad (i stort sett). På önskelistan står dock en rad titlar - alla producerade före 1980!

Jag är pinsamt medveten om att mina massa Renaissance är tama, att Klaatus Dear Christine är såpig, men jag upplevde det som att mycket av musiken på 70-talet ändå vågade vara annorlunda. Det experimenterades en hel del och musik fick låta hur som helst. Det var mycket musik för musikens skull.

Idag ser jag inget forum för oss 70-talsnostalgiker. Man gör emellanåt reklam för någon CD Greatest hits from the 70's med Gary Glitter

(förlåt var tvungen att kräkas) som största dragplåster. Jag är hooplöst trött på den här pratmusiken (rape eller hipsnopp eller vad den kallss) där feta nollor får ge utlopp för sitt förakt för andra människor (kvinnor). Eller dyker det upp överprisade artister som wailar (Gudars skymning) sig genom hopplösa texter.
MEN var finns musikerna, var finns leklustan, experimenterandet?! Vems spelar gitarr på T Box (feat YB5) senaste låt Fak-da hood?? Det här är inte vackert, saknar mening, saknar rytm (för de som har 5 ½ ben funkar den här juckmusiken). Och så följer att allt annat ska cirkla kring det här - musikvideor, klädstilar, bakgrundsmusik (överallt) och sätt att kommunicera.

Individualismen är död - leve individualismen!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-27 09:57

Var sak har sin tid, antar jag..

Folk lyssnar ju uppenbarligen på hiphop och sånt så helt fel ute kan de ju inte vara.. och de gamla finns ju kvar..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-27 09:58

soundbrigade skrev:Jag noterar att jag köper mindre och mindre skivor, beroende påa tt all "bra" musik redan är producerad (i stort sett).

Låter nästan som uttalandet i början på 1900-talet om att alla betydande uppfinningar redan var gjorda....

Troligen har du fastnat i en utvecklingslina på 70-talet och inte hittat några andra vägar att tillfredsställa din nyfikenhet (som jag gjorde i slutet 80, början 90. Tro mig, precis som jag skrev tidigare, det finns hur mycket bra musik som helst!

Vad gillar du för sorts musik?

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-27 10:43

Bill50x skrev:
soundbrigade skrev:Jag noterar att jag köper mindre och mindre skivor, beroende påa tt all "bra" musik redan är producerad (i stort sett).

Låter nästan som uttalandet i början på 1900-talet om att alla betydande uppfinningar redan var gjorda....

Troligen har du fastnat i en utvecklingslina på 70-talet och inte hittat några andra vägar att tillfredsställa din nyfikenhet (som jag gjorde i slutet 80, början 90. Tro mig, precis som jag skrev tidigare, det finns hur mycket bra musik som helst!

Vad gillar du för sorts musik?

/ B

Kanske dags att starta tråden "Ny musik för medelålders"? Alla 50+ får räcka upp handen, och så får ynglingarna lista musik de tycker att störtbra och vi får lova att lyssna på några platt.., jag menar, filer. :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-27 10:56

soundbrigade skrev:MEN var finns musikerna, var finns leklustan, experimenterandet?!

Jag tror att leklustan och experimenterandet ofta skyr de gamla etablerade genrerna. Om jag ville vara nyskapande idag, inte f-n skulle skulle jag hålla på inom Jazz eller Symfoni-rock eller så.

Iofs finns det säkert mycket ny, bra musik inom etablerade områden idag också - men för att hitta den verklige leklustan och experimenten krävs nog att du börjar undersöka sånt som du kanske inte gillar (ännu) eller känner till så bra. Go Underground! :)

I såna här lägen behövs små mysiga skivaffärer med murvlar som kan tipsa om allt möjligt... :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-27 11:01

phloam skrev:Iofs finns det säkert mycket ny, bra musik inom etablerade områden idag också - men för att hitta den verklige leklustan och experimenten krävs nog att du börjar undersöka sånt som du kanske inte gillar (ännu) eller känner till så bra. Go Underground! :)

I såna här lägen behövs små mysiga skivaffärer med murvlar som kan tipsa om allt möjligt... :)

Rätt! Leklustan och experimenten hittar du inte hos den stora mediakoncernen med Houston och Lopez i stallet....

Och så har vi förstås Internet, där man kan hitta massor med kul saker....

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-27 11:20

Det produceras och finns mycket bra musik. Problemet är att finna den.
Med populärkulturen så spelas det ju, i mitt tycke, enbart skräp på radion och i topplistorna.

Vi blir matade med skräp. Skivindustrin hjärntvättar oss, framförallt ungdomarna. De styr lyssnarna dit de vill ha dem. Tyvärr. :cry:

Men här finns mycket bra musik!

Magna Carta Records

http://www.missingpiece.net/
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-11-27 11:36

Bill50x skrev:Vad gillar du för sorts musik?

/ B

Vete f*n, bra musik. Jag har hittat japanska Ars Nova (hård symfonisk synthrock), David Sylwian, Fläskkvartetten på senare tid.

Annars är det tung, svulstig symfonirock som är basen - Moody Blues, Renaissance, King Crimson, Yes, Jethro Tull. Där finns en hel del psycedelia (San Franskrisko). En hel del rysk rock som låter väldigt mycket rock (den brittiska varianten) eller spejsad rock (lite PinkFloyd) eller etnorock.

Tycker mer om brittisk rock än amerikansk. Grateful Dead är OK, Doors (i små doser), Tom Waits, Frank Z, Tory Amos (hon är kanske irländska).

Den här ungdomsmusiken kan jag inte lyssna på, hellre Kurt-Lennarts och Flannellerna än nån snubbe med namn som ett gäng knarklangare från LA.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-27 11:44

Bra musik (i mitt tycke) :

Ozric Tentacles.

Ayeron.

Nightwish.

Metallica.

Tiamat.

Dream Theater.

ELP.

Fields Of The Nephilim.

Heather Nova.

Yes.

Rush.

Mike Oldfield.

Jordan Rudess.

Pink Floyd.

Osv.............. 8)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-11-27 11:53

En lösning är ju att leta utomlands (exkluderande USA och England). Jag har fyllt på min samling med 100+ titlar från Ryssalnd och jag har nog ett 20-tal titlar till att hämta hem därifrån.
Italien, Ungern är andra balla länder. Polen och Spanien kan säkert fylla några dm CD-hylla....

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-27 12:42

Musiken har givetvis generellt förlorat den kraft och betydelse som den haft i västvärlden. Inget uruppförande kommer längre betyda så mycket som Våroffer i Paris 1913, Kind of Blue 1958, Revolver eller Sgt Pepper 1966-67, eller för den delen när punken och rappen kom i slutet på 70-talet. Enkelt uttryckt: musik betyder inte lika mycket idag, och kommer aldrig igen att göra det.

Men det hindrar inte att det kan betyda mycket för individen. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-11-27 14:09

Två stora ögonblick i mitt liv var när jag hörde Soft Machines (OH!) Soft Weed Factor en sen kväll från en sunkig bilradio när vi körde förbi Vättern mot Linköping.

Ett annat när King Crimson uppförde Epitaph på föräldrarnas transistorradio vid Kalmar Sund (solnedgång).

Dessa både upplevelser ledde till att jag hittade (ny) spännande musik. Men ska erkänna, det var länge sedan något nytt gjorde intåg imitt liv. Fläskkvartettens Vita Droppar gav en kick men inte lika häftig.

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-11-27 17:04

DN på stan skrev en kontemplär artikel om Lars Fredriksson - mannen besatt av syrsor. En härlig tillflyktsort tillika antites mot Populärkulturens första budord "1) Du skall inga andra gudar hava jämte morrissey". Syntesen känner jag tyvärr inte till. Förhoppningsvis något reaktionärt.

LÄNK

PROVLYSSNING

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-27 23:59

soundbrigade skrev:Två stora ögonblick i mitt liv var när jag hörde Soft Machines (OH!) Soft Weed Factor en sen kväll från en sunkig bilradio när vi körde förbi Vättern mot Linköping.

Ett annat när King Crimson uppförde Epitaph på föräldrarnas transistorradio vid Kalmar Sund (solnedgång).

Dessa både upplevelser ledde till att jag hittade (ny) spännande musik. Men ska erkänna, det var länge sedan något nytt gjorde intåg imitt liv. Fläskkvartettens Vita Droppar gav en kick men inte lika häftig.

Det var tider det, när man kunde lyssna på Soft Machine och King Crimson på radio! Jag minns tex när hela sid 1 från Pink Floyds "Atom Heart Mother" (23 minuter) spelades, det var en högtidsstund.

Å andra sidan har ju Iron Maidens hela konserter sänts såväl i TV som radio, likaså körde ju Anna Ternheim hela sin nya CD rakt av live i Musikjournalen.

/ B

Nästa

Återgå till Musikstugan