piPs + profundus X-2 eller Y-2 vs pi60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
misc100

piPs + profundus X-2 eller Y-2 vs pi60

Inläggav misc100 » 2006-11-28 17:23

Har läst i tidigare inlägg om piP(s) + pp2 och att det inte motsvarar baskapaciteten/tryck som pi60 har. Då funderade jag om piPs + ppx2 kanske är en bättre motsvarighet till pi60 eller om det är piPs + py2 som gäller. Behöver lite vägledning i basmodulsdjungeln :) Vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-11-28 17:43

Ju större desto bättre! :)

Jag har 4st NHT 12" till mina piPs..
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Re: piPs + profundus X-2 eller Y-2 vs pi60

Inläggav Slartibartfast » 2006-11-28 17:45

misc100 skrev:Har läst i tidigare inlägg om piP(s) + pp2 och att det inte motsvarar baskapaciteten/tryck som pi60 har. Då funderade jag om piPs + ppx2 kanske är en bättre motsvarighet till pi60 eller om det är piPs + py2 som gäller. Behöver lite vägledning i basmodulsdjungeln :) Vad tycker ni?

Jag vill börja med att korrigera... hade du inte sagt ppy2 så hade jag aldrig förstått, men det du vill ha information om är pP-2, pX-2 och pY-2 antar jag!? Ino pP är en basmodul, pX en och pY en helt annan (uttalas enlig IÖ profundus-P, -X, -Y följt av antalet) och alla bygger de på olika basar.

Om vi gör jämförelsen på papper bara, alltså genom Ingvars produktkompendie, så ser vi att pi60 (utan basstöd) klara att spela över 115dB över 100Hz samt en -3dB punkt om 25Hz. Inte illa, inte illa alls. Men då ska vi väl kika på pP då, över 117dB över 24 Hz, jahajaha, och -3dB punkt vid 24Hz. Men, det betyder alltså att pP-2 (den minsta modulen, i par ) pallar med en större ljudtrycksförmåga och går lite lägre frekvensmässigt än pi60! :D

Dock kan jag nog säga att flaskhalsen därefter kommer ligga i piP (med eller utan s) som bara pallar med 107/108dB över 120Hz..

Så, mitt tips till dig (om du nu inte redan köpt en massa grejor) att kirra ett par piP (med eller utan s). Om du inte tycker det räcker så lägg till ett par basmoduler, antingen pP eller pX (pY är lite overkill som första steg tror jag...) där pP är för att du bara vill hjälpa huvudhögtalaren och pX för att invänta en uppgradering (pP är fullt tillräcklig till piP, pX är kanske lite overkill...). Jag med många här på faktiskt.se har diggat till piP+pP-2 längre tidsperioder. Kan ju säga att det är stor skillnad mellan två lådor om 40 liter samt två lådor om 90 liter i normala rum, bara för att spela lite* bas..

Jag sitter ju själv med pP-2 (har varit på G mot -4 lite för länge nu...) till den mer ljudtryckskapabla i5 (ungefär som pi60) och det fungerar utmärkt anser jag!

Lycka till.

/slrt

*Enorma mängder också för den delen..
admin

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2006-11-28 19:03

Exakt samma sak jag tänker på :D

Lutar åt piPs + pP-2 för mig, men jag tar nog ett paket i taget..

Eftersom jag tänkte mig GDS-paket oavsett vilken högtalare jag väljer så är man ändå uppe i mer än hälften av summan för pi60, därför är frågan: är pi60 "värda" de extra 8-9000 kr som ett par piPs + pP-2 betingar?

Nu är ju detta ett otroligt subjektivt begrepp så därför är det en väldigt knepig fråga att ställa. Men ni som har ägt både pi60 och piP(s) + pP-2, antar att det finns en anledning till att ni uppgraderat? Var det värt det? :D

Mvh Stefan
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-11-28 19:05

Den som funderar på baslådelösningen måste komma ihåg att det går även åt minst ett stereosteg till att driva basarna med, och sedan ytterligare ett stereosteg för topparna - det glömmer vissa när de räknar. Det är också fördelaktigt att använda Ino Audios delningsfilter för att dela signalen mellan top och bas system, och där drar det iväg med lite mera flis...

Min rekommendation är pi60 om man har/kan ta sig råd.

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2006-11-28 19:09

Hmm..

Bra inlägg Bamsefar, även om det var ett sorgligt sådant :D

Det har du såklart mycket rätt i. Var mycket imponerad av piP:s baskapabilitet för sig själva men känner jag mig själv rätt så kommer jag att vilja kunna gräva lite djupare i p-området .. :wink:

Aj aj aj vilka problem man har... :lol:
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-11-28 19:45

StefanR skrev:Aj aj aj vilka problem man har... :lol:

I-landsproblem 8) :lol: :lol:

(dvs life is a bitch sometimes...)

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-11-28 20:16

Sen ska man väl inte glömma att det är lättare att få till det i promlematiska rum med separata baskällor som man kan placera hur man vill.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-11-28 20:26

Visst så är det, men med pi60 kan du sedan köpa basstöd-60 (som går att få omkopplingsbara till Profundus-X om man vill gardera sig) och uppnå minst samma lösning som t.ex. piPs och pP-2 men fortfarande med enbart ett slutsteg (dock, med basstöd så krävs en liten burk i signalvägen - lätt fixat med t.ex. en tape-loop inkoppling om man kör med t.ex. en integrerad ?).

Dvs allt har för och nackdelar. Det handlar om hur mycket golvyta man vill använda. För t.ex. piPs kräver ett par stativ och sedan basmoduler som tar 50*50 cm eller vad det nu är. Dvs visst något större flexibilitet om du har ett problematiskt rum, men jag vågar fortfarande påstå att pi60 är mera prisvärt....

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2006-11-28 20:44

Inte det jag ville höra Bamsefar :wink:

Skämt åsido är detta onekligen ett otroligt svårt val. Ändock.. har inget separat lyssningsrum och elektroniken är minst sagt blygsam.

Detta kanske står i prislistan.. men vad kostar ett filter från Ino? Min antika Yamaha-surround förstärkare har A/B-utgångar för högtalare. Bör kunna användas för P-2, när den dagen kommer, väl?

Tanken är väl att en ny förstärkare skall inhandlas inom en relativt snar framtid, ett halvår eller så. Men då bör väl samma lösning fungera?
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-11-28 20:53

StefanR skrev:
Detta kanske står i prislistan.. men vad kostar ett filter från Ino? Min antika Yamaha-surround förstärkare har A/B-utgångar för högtalare. Bör kunna användas för P-2, när den dagen kommer, väl?

Det blir svårt eftersom delningen sker aktivt, har du inbyggt delningsfilter i Yamahan kan du använda det med hyggligt resultat men du måste ändå ha ett separat slutsteg till basarna.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
tan

Inläggav tan » 2006-11-28 21:04

Köpte en Behringer A 500 från Tyskland för 1980 kr , till Profundus P som borde dyka upp snart :)

Aktiva delningsfilter för basmoduler Ino cr80s kostar 4 800:- Prislista 2006-12
Ino™ cr80 2 750:- (produkt på utvecklingsstadiet)
piPs Profundus X cr80s 6 x a1 Denon 2106 Nad 216 THX
http://www.minhembio.com/tans/248030/

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2006-11-28 21:21

Dynamic: Aha okej, trist :(

Nåväl, anledning till att köpa fler "leksaker" som dessutom gör nytta! :D

tan: Grattis! Antar att tiden inte går nog fort? :D
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-11-29 00:35

Om din antika Yamaha har 5.1 in, finns det en "fuling".

CD --> cr80 -->bas till bakkanalerna, high til framkanalerna --> bakkanalerna till pp? och framkanalerna till piP

Har sina nackdelar, men det bör funka.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-11-29 00:44

Du verkar vilja spela högt, och då tycker jag definitivt du ska köpa pi60. piP är en alldeles för stor flaskhals så du kan aldrig utnyttja pX-2s möjlighet till höga ljudtryck.

Med pi60 kan du spela grymt mycket starkare med bra återgivning än piP + basar. Med det senare kan du få mycket bas men resten kommer släpa efter = inte kul.

Blir dessutom mindre krångel :)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-11-29 09:58

Xenod skrev:Du verkar vilja spela högt, och då tycker jag definitivt du ska köpa pi60. piP är en alldeles för stor flaskhals så du kan aldrig utnyttja pX-2s möjlighet till höga ljudtryck.

Håller med, piP kommer inte att hänga med alls.
Jag vet för jag har provat.

Körde mina piP och profundus X-2 innan jag fick fart mina i28 och ytterligare
ett par X-moduler.

Det kändes som att integrationen mellan X-2 och piP inte var helt 100.
piP hade för lite "pondus" för att de skulle orka att hänga på X-2.

Vill man spela så högt att ett (eller flera) par X-moduler känns nödvändiga
bör man titta på ett lite större toppsystem än piP/iP tycker jag.
i14 eller större är helt klart befogat.

Annars tror jag att pi60 och ev. BS-60 är att föredra. De spelar mycket mindre
ansträngt än piP med basmoduler vid högre ljudvolymer.

Som hemma hos mig, när piP + X-2 började nå taket (alltså över 80 Hz
då det var piP som inte orkade med) så spelade i28 och X-2 på tomgång...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2006-11-29 10:29

Tack för alla tips!

Jag spelar faktiskt inte så högt när jag lyssnar på musik. När jag lyssnar på film däremot kan det ju såklart hända att volympotentiometern stiger lite. :D

Tror dock inte att det är några osinnesnivåer. Bor ju trots allt i lägenhet samt har en sambo att respektera. piP:arna lyssnade jag ju på något högre än jag själv skulle lyssna hemma, och då var det nog inte i närheten av gränsen för dem. Ägaren påpekade vänligt flera gånger att jag fick spela hur högt jag ville, tror nästan att han blev lite besviken :lol:

Tror jag har lite mer funderingar att göra.. som sagt, vilka problem man har. :wink:
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-11-29 11:31

Ingen större idé kanske att gå på ett större system i så fall.
X-moduler tycker jag är väl stora för piP/iP, men det är min åsikt.

Det är förstås kanske framtidssäkrare att gå på större basmoduler än vad
som krävs från början om man senare kanske vill gå på ett större
toppsystem.

Skulle jag köpa att mindre topp/basmoduls system hade jag dock inte valt
piP utan iP (som kostar ännu något mindre).
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2006-11-29 11:56

X-modulerna (Profundus avses väl?) är väl primärt matchade för de större toppsystemen? Eller är det Infra som gäller då? :?
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-29 12:40

Jag föreslår pi60.

Då har du större utbyggnadsmöjligheter för framtiden.

Pi60 går ju också utmärkt att senare bygga ut med bs60 (s.k. basstöd) eller komplettera med aktivt delningsfilter och separata basmoduler.

Pi60 i sig själv spelar också med mycket god "baskvalitet" som räcker för de flesta.

Sedan tycker jag även att övriga soundet från pi60 är något renare i största allmänhet, samt att de har en annan (ngt högre) direktivitet som passar för vardagsrumslyssning lite bättre än piP.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-11-29 14:17

Johan_Lindroos skrev:Jag föreslår pi60.

Då har du större utbyggnadsmöjligheter för framtiden.

Pi60 går ju också utmärkt att senare bygga ut med bs60 (s.k. basstöd) eller komplettera med aktivt delningsfilter och separata basmoduler.

Pi60 i sig själv spelar också med mycket god "baskvalitet" som räcker för de flesta.

Sedan tycker jag även att övriga soundet från pi60 är något renare i största allmänhet, samt att de har en annan (ngt högre) direktivitet som passar för vardagsrumslyssning lite bättre än piP.

Håller med Johan fullständigt.
piP kan uppfattas "vassa" i ljudet om man har ett alldeles för kalt rum.

pi60 är helt klart en bättre högtalare på allt.
Inga anknytningar

niclas

Inläggav niclas » 2006-11-29 14:19

Wolfie skrev:pi60 är helt klart en bättre högtalare på allt.

Förrutom när det gäller att vara liten dåra. :)

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2006-11-29 14:27

Niclas: :lol:

Tack grabbar, gör det svårare för mig bara, gör det... :wink:

På tal om ingenting, någon som "moddat" piP:arna med ett galler för elementen? T.ex. ett finmaskigt sådant? Har inga barn, men det händer ju att det kommer något på besök då o då.. plus så heter man ju inte Alexander Lukas..

Har sett att någon har monterat detta på pi60 bl.a. Påverkar det ljudet? Eller gör det att man står ut med kompromissen då man kan sova lugnare om nätterna? :lol:
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-29 14:46

Jag tycker gått man kan börja med ett par piP. Är man halvnöjd kan man kanske komplettera med basmoduler/filter/slutsteg? Basmodulerna kan ofta stoppas undan och bli lite diskreta, inte lika enkelt med ett par pi60. piP är i varje fall lättsålda om man ångrar sig!

niclas

Inläggav niclas » 2006-11-29 14:52

StefanR:

Kikade i senaste (?) prislistan och under avdelningen Specialhögtalare, baserade på piP respektive a1/F33amb finns en variant av piP för vinkällare med en "custom frame". Vet inte hur den ser ut, enklast att höra med Ingvar antar jag. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-29 18:54

Jag vet hur vinkällarhögtalarna ser ut! Fast i den versionen som jag var med om att beställa, så var det en variant baserad på elementet i Ambiens 1, och inte piP.

Annars har jag även beställt piP i en vattenskyddad version för badrum korrigerad för bruk med oändlig baffel.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-11-29 20:15

wow!, det är exakt sådana som jag är ute efter Johan! Hur mycket kostar dom?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-11-30 09:05

niclas skrev:

Njaa... piP tar ju inte så mycket mindre plats egentligen, den ska ju stå
på ett stativ o den har ju en fot som ofta är bra mycket större än piP.
Men visst, det ser ju mindre ut.
Smalare är ju piP också förstås. :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-11-30 10:06

Wolfie skrev:
niclas skrev:

Njaa... piP tar ju inte så mycket mindre plats egentligen, den ska ju stå
på ett stativ o den har ju en fot som ofta är bra mycket större än piP.
Men visst, det ser ju mindre ut.
Smalare är ju piP också förstås. :)

Häng den på en vägg istället? Då blir man av med alla golvprodukter och har alltså vunnit massor! :D

/slrt
admin

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-30 10:09

David_A skrev:wow!, det är exakt sådana som jag är ute efter Johan! Hur mycket kostar dom?

Ingen aning, det var kunden som fick betala direkt till Ingvar.

...om han skickade någon faktura! 8O :wink:

Återgå till Wänner af Ino