Moderator: Redaktörer
patrikf skrev:Beräkning av Schröderfrekvens förutsätter diffust ljudfält och efterklangstider. Därför stämmer oftast inte beräkningar för små rum. Detta innebär inte att man inte kan indela rums frekvensberoende akustiska egenskaper på det sätt som Svante beskriver.
IngOehman skrev:.....
I en faktiskt lyssningssituation är det dock möjligt att nå ett dominerande direktljud (inte bara perseptivt utan även fysikaliskt) med hjälp av högtalare med hög riktverkan.
Huruvida det är önskvärt med så starkt dominerande direktljud kan dock diskuteras. Frågan är dock subjektiv och även om man kan undersöka preferenser statistiskt bör man hålla frågan öppen.
....
patrikf skrev:Beräkning av Schröderfrekvens förutsätter diffust ljudfält och efterklangstider. Därför stämmer oftast inte beräkningar för små rum. Detta innebär inte att man inte kan indela rums frekvensberoende akustiska egenskaper på det sätt som Svante beskriver.
IngOehman skrev:Nej, det har jag inga.![]()
Sådana saker är ungefär lika maningsfulla att kommentera som påståenden om att jorden inte kan vara rund, eftersom saker hade ramlat av om den hade varit det...![]()
Alltså: Så självklara dumheter behöver man väl ändå inte kommentera? Jag trodde att dylika absurda idéer om CD-systemets tillkortakommanden var något som dog ut redan i slutet av 80-talet...
Vh, iö
IngOehman skrev:Sådana saker är ungefär lika maningsfulla att kommentera som påståenden om att jorden inte kan vara rund, eftersom saker hade ramlat av om den hade varit det...
Rapid skrev:IngOehman skrev:Nej, det har jag inga.![]()
Sådana saker är ungefär lika maningsfulla att kommentera som påståenden om att jorden inte kan vara rund, eftersom saker hade ramlat av om den hade varit det...![]()
Alltså: Så självklara dumheter behöver man väl ändå inte kommentera? Jag trodde att dylika absurda idéer om CD-systemets tillkortakommanden var något som dog ut redan i slutet av 80-talet...
Vh, iö
oj, det var ingen dålig sågning, men den bjuder jag på![]()
Rapid skrev:Så jag frågar igen, varför är resonemanget fel?
Rapid skrev:PS jag har ett par LTS F1 om det gör dig på bättre humör :wink
patrikf skrev:Beräkning av Schröderfrekvens förutsätter diffust ljudfält och efterklangstider. Därför stämmer oftast inte beräkningar för små rum.
tvett skrev:Jag skulle gärna se att ni är lite snälla mot patrikf.
Han blir trots allt mosad av argumentationen alena.
Naqref™ skrev:patrikf skrev:Beräkning av Schröderfrekvens förutsätter diffust ljudfält och efterklangstider. Därför stämmer oftast inte beräkningar för små rum.
Och om man placerar en massa individer i hela Peterskykrkan (bara vid bakre delen vid golvet) försedda med yllekoftor så kommer mätningar därvid inte bli fullt diffusa. Hur ska din logik hantera detta mer hänvisning till storrumsakustik?
patrikf skrev:Absorberande, reflekterande och diffuserande föremål är mer ojämt fördelade i smårumsakustiska förhållanden. Hoppas att jag förstod din fråga rätt.
IngOehman skrev: Om du har några egna uppfattningar av något, så berätta gärna om dem! Men gör det i en rimlig ton. Ditt ändlösa föreläsande bestående av hugskott och gissningar presenterade som fakta, är rätt tröttsamt i längden att behöva se.![]()
IngOehman skrev:Detsamma gäller dina gissningar om vad de som invänder mot det du skriver, själva har för uppfattningar i olika akustiska frågor. Om du vill veta så fråga, men sluta förolämpa folk genom att projicera dina förutfattade meningar om vad de tycker på dem.
Vh, iö
Naqref™ skrev:patrikf skrev:Absorberande, reflekterande och diffuserande föremål är mer ojämt fördelade i smårumsakustiska förhållanden. Hoppas att jag förstod din fråga rätt.
Kanske men frågan är om du tolkade den rätt? Man få skilja på förhållandena i USA/Canada och Europa. I en stor fullsatt kyrka i Europa så är förhållandena allt annat än homogena. Speciellt om man jämför med ett mindre rums normala geometiska förhållande mellan dämpande ytor och absorberande.
patrikf skrev:Vart vill du komma?
Naqref™ skrev:patrikf skrev:Vart vill du komma?
Jag vill påpeka att storrumsakustiska förhållanden är inte entydigt homogena och att det kan eventuellt skilja sig mellan förhållanden mellan byggnader i olika kontinenter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster