Almen skrev:Bill50x skrev:Och här har ju analoga system en fördel mot digital teknik. Till skillnad mot digitala system så ökar disten med ökad nivå. Precis som det gör i örat, dvs i verkliga livet. En given ökning i nivå låter som en större ökning i ett analogt system än i ett digitalt. Och materialet låter mer dynamiskt än det faktiskt är.
Här förstår jag inte alls vad du menar, faktiskt. Förklara bättre!

Något som jag också misstänker är att en försiktig komprimering faktiskt kan ge en upplevd dynamikökning. Det händer ganska ofta att jag tycker vissa inspelningar låter så naturligt och äkta därför att mikro-detaljer etc kommer fram på ett annat sätt när man jämför två apparater eller pressningar. Och att man då förklarar detta med en större dynamik. Men det är kanske bara en lätt komprimering som lyfter upp detaljerna?
Dynamik är inte när man hör detaljer tydligare, tvärtom! Vad en dynamiskt kapabel anläggning klarar av, är att den trots att man skruvar upp volymen så mycket att man hör de svagaste ljuden tydligt ändå inte går i begränsning vid de starkaste ljuden.
Du får gärna tycka att det låter bättre med komprimering, men blanda inte ihop det med hög dynamik. Och jag anser, att om en symfoniorkester live har en dynamik på 75 dB, så blir det inte mer naturligt och äkta om man komprimerar, utan om man har en anläggning som klarar den dynamiken.
Det sista först. Nej, jag blandar inte ihop komprimering med hög dynamik. Jag tyckte jag var tydlig nog där att det är vad jag ibland
upplever. Eller rättare sagt, illusionen om en bättre dynamik. Självklart blir ljudet inte mer naturligt och äkta om man komprimerar. OM det nu inte är så att avspelningsapparaturen ballar ur med full dynamik och att en komprimering gör att det ändå går att lyssna på med viss behållning. Men det är en annan fråga.
Vad som upplevs som "högt" är en komplex fråga och jag är inte alls någon sakkunnig i området. Jag tror att IÖ är betydligt mer påläst i ämnet och kan förklara mer. Men jag kan förklara det lilla jag kan
Vad är "högt"? Jo, strikt tekniskt är det nivån som vi brukar mäta i dB. Men vad vi
upplever som högt behöver inte direkt vara sammankopplat med den tekniska modellen. Går du tillbaka till tiden innan man använde (elektrisk) förstärkning i konsertsalar, så var det viktigt att en tex en operasångerska kunde sjunga så det lät svagt och starkt, men ändå hördes till de bakre raderna. Alltså en sorts intelligent komprimering

Idag kan man sjunga viskande och det hörs i hela salen, förr var man tvungen att sjunga så det lät som en viskning men ändå var starkt nog att höras långt.
Det är alltså fler parametrar som gör att det låter starkt än hur många dB en signal har. Frekvensgång är en sådan, örats dist är en annan. Örat har ju tex en ganska låg känslighet i basen (och diskanten), en viss kompensation här kan mycket väl förstärka intrycket av hög volym. Samma sak med disten. Normal analog utrustning ökar sin dist vid ökad nivå. Spela något med 80 dB. Öka sedan till 100 dB men flytta ljudkällan ifrån dig tills du åter är nere på 80 dB. Du kommer med all säkerhet ändå tycka att det senare situationen ger ett intryck av högre nivå.
Digital utrustning minskar sin dist vid högre nivåer (ja, tills det klipper alltså) och därför får man inte samma förstärkning av upplevelsen av höjd nivå.
Allmänt lägre dist i återgvningsutrustning (PA till exempel) har ju tex ökat hörselskadorna därför att man inte längre hör när nivåerna börjar bli skadliga. För lät det illa vid nivåer som vi fortfarande kunde lyssna på utan skador, idag kan du spela långt högre. Detta har dock inget med digitalt att göra utan är en följd av allt lägre dist i utrustningarna. Men exemplet visar lite med vad jag menar att analog dist skapar en känsla av hög nivå.
Fenomenet användes ju tidigare även vid analog inspelning av tex rockmusik i studios. Man kranade på ordentligt vid inspelningen så nålarna gick långt in på "det röda", då fick man sån där härlig övertonsdist som förstärkte intrycket av fet högljudd musik

Det där funkar ju inte med dagens digitala inspelning utan måste skapas "artificiellt". Vissa verkar tro att man kan fixa det genom komprimering/limitering i mastringsprocessen....
/ B