Vad gillar du absolut inte?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-08 15:09

soundbrigade skrev:HipHop, Rapp, Techno och liknande icke-musik - alla kategorier

Icke musik?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-08 15:19

Dansband
Modern dance
HipHop, rap & dyl
vulgärt svulstiga varianter av Country
distpop (Kent m.fl.)
alltför slamrig och hesvrålad metal
Carola Häggqvist
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-12-08 15:24

Det finns mycket skräp, men mest illa tycker jag om gökar som Arvo Pärt och Sofia Goodbyedulina. Det ska vara så himla djupsinnigt och folk går på det i parti och minut. Sanningen är att det är ytligt trams och att musiken saknar bäriga idéer.

Musiken har inget att säga och gör det i evighet!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 15:32

subjektivisten skrev:
soundbrigade skrev:HipHop, Rapp, Techno och liknande icke-musik - alla kategorier

Icke musik?

Just det. Detta är ju en tråd med enbart åsikter. Trots det vänder jag mig också mot uttrycket "icke-musik". För oavsett vad man tycker om nämnda musik så tror jag den uppfyller de kriteria som finns när det gäller benämningen "musik".

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-08 16:20

Precis! 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-08 18:12

subjektivisten skrev:Icke musik?

Människor som pratar till ett skrammel i bakgrunden och lite inkopierade slingor från riktig musik - Nääää det är inte musik.
Subjektivt - min upplevelse - är att det inte tilltalar mig och jag upplever det inte som musik.
Som med så mycket annat kanske jag har en smal musiksmak - det handlar mer om enskilda artister, enskilda album, enskilda låtar mer än speciella kategorier.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-08 18:16

Allt som någon kallar för musik är musik. Har ni inte hört John Cages 4:33?

Om man bestämt säger att den musiken gillar jag inte, så kan man ge sig fan på att nån jävel kommer stickande med ett stycke som man inte kan motstå. Så, nej.

Sedan kan man säkert hitta genrer jag inte lyssnar så mycket på. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 18:26

soundbrigade skrev:Människor som pratar till ett skrammel i bakgrunden och lite inkopierade slingor från riktig musik - Nääää det är inte musik.
På samma sätt som en pilsnerflaska inte är en toalett bara för att det går att pinka i den. Never in my foot!

Haha, jag gillade din jämförelse :-)

Men du har inte mer rätt för det. En pilsnerflaska är inte definierad som en toalett. Att den kan vara ett substitut är en annan sak.

Musik kan vara dålig, enahanda, tafflig - ja, vad du vill. Men det är fortfarande musik. Om den uppfyller kriterierna av musik. Jag har inte hundra kläm på vilka dessa kriterier är, men någon form av rytmik finns väl med gissar jag.

Förresten finns det schysst techno-musik, rap likaså. Leta så finner du!

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-08 18:33

Sedan kan jag ju självkritiskt fundera över Fripp&Enos No Pussyfooting/Swastika Girls som bara är ljudridåer - jag tycker å ena sidan att det både är musik och vackert men inser att jag är tämligen ensam om de åsikterna.
Gamlingarna tyckte ju inte att vare sig jazz eller rock'n'roll var musik en gång för länge sedan.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 18:39

soundbrigade skrev:Sedan kan jag ju självkritiskt fundera över Fripp&Enos No Pussyfooting/Swastika Girls som bara är ljudridåer - jag tycker å ena sidan att det både är musik och vackert men inser att jag är tämligen ensam om de åsikterna.

Ensam är du väl inte.... Både Fripp och Eno är ju ett par egensinniga herrar med mycket bra på sitt samvete.
Fast viss musik skulle man kanske egentligen kalla för ljudcollage och det behöver ju inte vara sämre för det!

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-08 18:44

Medhåll (eller skriver word eller nåt??)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 18:56

soundbrigade skrev:Medhåll (eller skriver word eller nåt??)

Vilket som. Går bra med "Amen" också :-)

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-08 19:01

Jag inser - håller med Robert Fripp att det i varje genre finns bra och dåligt. Det jag hört av vissa sorters genrer har dock inte gett mig någon aha-upplevelse. Dessutom tycker jag att viss musik är sämre än annan. Viss musik kan jag ha viss fördragsamhet med för att den är originell eller "äkta" - bashkirisk näsflöjt och Österikisk Yodel-musik.

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-12-08 20:19

Ronnie skrev:Sån soul, eller r'n'b kallas det kanske, där tre damer sidledes vickar på huvudena och pekfingrarna och yrkar på mer respekt alternativt bling-bling från sina skurkaktiga pojkvänner.
8O

Tre vickande unga damer
http://www.youtube.com/watch?v=n7fpQHIuY34
gillar jag :D . Ja, ja.... jag tycker det är sexigt

Dansbandslåtar jag gillar:

Leif Hultgren "En natt i Moskva"
Micke Ahlgren "Corinne Corrina"
Drifters "Route 66"
Claes Löfgren "Smile"
Bohnus när de spelar gammal Rock´n Roll

Döm inte dansbanden enbart efter dyngan ni ser på TV :cry: .

Ett dansband har 100-150 låtar intränade som bara måste "sitta", spelar 4 timmar i sträck en kväll och har då avverkat mer än 50 låtar, sover på dagen och är vakna på natten och kuskar land och rike runt mot ringa penning, under högsäsong spelar de kanske 4-5 kvällar i veckan.

Nå veklingar, vill ni byta?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-08 20:29

DrMabuse

Det där är lite kult ändå - hemskt men definitivt kult. (hemsk avatar - hundar är populära i år)

Jag tycker fruktansvärt illa om artister som släpper skivor där alla låter likadant. Gilbert O'Sullivan och sir Elton John är några som jag tycker utmärker sig. En annan är Kylie Minogue men hennes Confide in Me är ett brilliant undantag.

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-12-08 21:37

Det där är lite kult ändå - hemskt men definitivt kult

Lite pinsamt kanske, men jag gillar det :oops: Observera att tjejjerna klappar händerna på 4:an. DET är sådant jag gillar.

Det här fick en hel generation unga män att vilja bli skohandlare :roll:
http://www.youtube.com/watch?v=-ECyTGZjOJc&mode=related&search=
Jag blev doktor och fick nöja mig med att behandla skoskav 8O

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-08 23:36

Alla dessa ständigt återkommande sommarplågor brukar jag hata.. :twisted:

Ungefär samma teman med olika variationer då. Tjatigt så det förslår!!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-09 00:20

Jag minns i min ungdoms PB, annonser för skivor med titlar som Abbey Road, Bookends mm. MEN artisterna var inte The Beatles eller Simon&Garfunkel utan några singalike som skulle låta som originalartisterna. Har aldrig lyssnat på något sånt här men känner definitivt att jag aldrig skulle tillåta en sådan här skiva in i mitt hem.
Jasg är överhuvud taget lite känslig för covers även om det finns några få som är riktigt bra (This Mortal Coil gör en Syd Barret-cover som är ruggigt bra).
Nä, skivor med titlar som Merit Hämminsong plays Led Zeppelin, eller AC/DC plays Stan Getz är inget för mig.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-09 01:25

Tiden fungerar som ett filter när det gäller musik. Ju längre tiden går, desto mer filtreras skräpet bort. Hur många Evergreens uppstår inom rap och hiphop tro? :?

Titta på den klassiska musiken. det gjordes säkert mycket skitmusik på Mozart och Bethovens tid oxå, men skräpet har filtrerats bort med tiden!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Klenkar

Inläggav Klenkar » 2006-12-09 01:31

Lars Winnerbäck
Ulf Lundell
Dire Straits
Per Gessle
Bruce Sprinsteen
Pink Floyd
Sofie Zelmani
.....................det finns säkert någon gemensam nämnare mellan dessa tråkmånsar.
Bild
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-12-09 01:39

Men är det alltid så lätt att veta vad som är en cover eller inte :? Vet alla alltid det? Är alltid det sk orginalet bättre?

Exempel:.http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=14520

Hur många människor går inte omkring och tror att "American Patrol" gjordes av Glenn Miller första gången? Den är faktiskt från 1885 och spelades in för första gången (vad jag vet) 1904.

Vem gjorde "Cottonfiels Back Home" som Beach Boys gjorde populär? Fundera på det en stund. Så, vad är en cover?

Ett aktuellt exempel är en hit som kallas "min man" eller så med någon svensk sångerska. Det är alltså ett rent plagiat. Jag har en betydligt äldre inspelning som jag letat efter i min skivsamling. Det är inte så lätt eftersom jag har tusentals skivor och många tiotusentals inspelningar. Och vad spelar det för roll om jag hittar den. Lever jag längre och lyckligare för det? Men på något sätt tycker jag ändå att det är fel att människor ska tjäna pengar på en låt som de plagierat och utger för att vara deras egen.

Hur många Evergreens uppstår inom rap och hiphop tro?

Lätt att svara: Ingen!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-09 11:13

DrMabuse skrev:Men är det alltid så lätt att veta vad som är en cover eller inte :? Vet alla alltid det? Är alltid det sk orginalet bättre?

Min teori är att den version man hör först, ofta under rätt unga år (när man kanske är mer aktiv och nyfiken?) är den som sätter sig som "originalet".

För mina jämngamla kamrater är House Of The Rising Sun en Animals-låt till exempel (nu vet jag annat, har 306 versioner av den :-) )

Samma sak med Joe Smith - Games People Play. Nog trodde jag länge att det var hans egen låt, men nä....

På 90-talet kom Pet Shop Boys med "Always On Your Mind" och för kidsen som växte upp då är det säkert "originalet" även om Elvis Presley gjorde låten redan -59. Även Chris de Burgh, Johnny Cash, Willie Nelson mfl har gjort låten.

Och nej, originalet är inte alltid bäst. Gary Numans version av "Are Friends Electric?" är suverän (och den är väl originalet såvitt jag vet) men det är även Republicas.

A Whiter Shade of Pale med Procul Harum sägs vara baserad på Bachs Air. Cover eller?

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-09 12:30

Covers är väl precis som originalsång, en fråga om tycke och delad bak.
Jag känner instinktivt att bara originalartisten kan köra sina egna låtar tills det kommer underbara undantag.
Zombies Summertime tycker jag är kanon. Och jag minns en grupp som gjorde en under flummig cover på A Taste Of Honey, för att inte nämna DDT som under en före concert hörde att George Harrison dött och spelade While My Guitar Gently Weeps, och det riktigt bra.
Undantag dock.

Jag tror covers är mer förlåtliga om de skiljer dramiskt från originalartisten )Zombies spelar Summertime i valstakt 8O ) än om de försöker läta som originalet.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-12-11 01:02

skulle jag bli programansvarig på sveriges radio skulle jag lägga ner svensktoppen med dess hjärndöda låtar som aldrig slutar att spelas och istället ha nån schysst death/trashtreat att vakna upp till på söndagsmorgonen! det vore nåt det.. t.ex "Death whispered a lullaby" kvart över nio till lite the och scones med marmelad
Mmmmm

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-11 08:58

Finns svensktoppen kvar?? Då måste den ha överlevt sig själv!!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-11 18:02

ABBA!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-11 21:18

Det lilla jag hört Laleh när hon var ny (det nya kanske är annorlunda?) får mig inte direkt att längta efter mer :) Inte min kopp te helt enkelt.

Föregående

Återgå till Musikstugan