Diff av ljudkomprimering (och senare av lite allt möjligt)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-10 13:06

mike34 skrev:Räcker nog gott med en gammal, det är ju rätt basic funktion att passa in ett klipp på tidsaxeln. Vet inte vad audition är, men om det är nån form av redigering av film eller liknande så måste det gå att göra liknande, ja eller borde i alla fall.

Adobe Audition är ett rent ljudredigeringsprogram. Hette CoolEdit eller nåt innan Adobe köpte in det. Dom är uppe i ver 2 men jag föredrar 1.5 eftersom det är enklare att få flac att fungera....

Jag ska kolla runt lite vad man kan göra med filerna. Har provkört wavelab lite men det känns nästan som jag måste börja från början igen....

/ B

mike34

Inläggav mike34 » 2006-12-10 15:14

Mjaha, spelade in ett nytt track från cd i 24/96 och kopplade loopback på ljudkortet, spelade upp det sammtidigt som jag in spelade in och gjorde det två gånger. Inverterade det ena tracket och adderade och endast bruset blev kvar, som förväntat.

Men då hittar jag inga fel nånstans.
Efter att ha bytt ut biorecievern mot en analog förstärkare och gjort två inspelningar från lyssningsrummet med samma teknik som ovan så kan jag bara konstatera att det diffar från en gång till en annan. Är jag dum i huvet eller vad är det som lurar mig ?
Är det differans i den samlade mängden distorsion i kedjan jag hör ?
I så fall är väl högoddsarna micen och högtalarna. Beter sig inte distorsion lika från en gång till en annan? Ser att differansen ligger ungefär 30 dB under i amplitud.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-10 17:19

Hm, postade ett inlägg i fel tråd tror jag....
kolla detta Mike.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 673#309673

/ B

mike34

Inläggav mike34 » 2006-12-10 18:36

Bill50x skrev:Hm, postade ett inlägg i fel tråd tror jag....
kolla detta Mike.

/ B

Om du ska ta ut differansen så är det nog helt nödvändigt att filerna ligger på samplen rätt i tidsaxeln. Nu går det ju inte att se om du gjort rätt där, men jag antar att du har lyckats få till det.
Testa wavelab, det är så lätt att zooma in där. Använd piltangenterna och även den grafiska presentationen av amplituden kan du zooma i.
Till slut ser du vågformens individuella samples och kan lägga dom exact.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-10 19:06

mike34 skrev:
Bill50x skrev:Hm, postade ett inlägg i fel tråd tror jag....
kolla detta Mike.

/ B

Om du ska ta ut differansen så är det nog helt nödvändigt att filerna ligger på samplen rätt i tidsaxeln. Nu går det ju inte att se om du gjort rätt där, men jag antar att du har lyckats få till det.
Testa wavelab, det är så lätt att zooma in där. Använd piltangenterna och även den grafiska presentationen av amplituden kan du zooma i.
Till slut ser du vågformens individuella samples och kan lägga dom exact.

Jag tror att det går att se det även i Audition. Zoomar man in tillräckligt sitter det små fyrkanter på linjen... Och på den nivån har jag rätt. Det behövs inte mycket förskjutning förrän det nästan låter som nästan normalt....

/ B

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-12-10 22:14

ape?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-12-11 01:10

: JohanS
silvervarg: Har du ABX-testat i foobar?

Jag gjorde nyss ett snabbt ABX-test med PCABX Comparator på original vs 320kbit. Körde bara 8 omgångar och fick 6 rätt. "Probability of guessing 20%."
Nu är jag förkyld och ganska trött och orkade inte hämta mina seriösa lurar. Med lite träning så tror jag att jag kan träffa rätt minst 95% av gångerna.
Jag kanske orkar prova igen om en vecka under bättre förutsättningar.

Om någon mer orkar sig på att göra detta test så var min utgångspunkt att först lyssna på diff-filen. Det som hörs mest där är den tydligaste skillnaden, och alltså det som man bör koncentrera sig på att lyssna efter.
Tydligast är hur äkta "visaparna" låter när de dras över trummorna.
Någon trummis som kan tala om vad de heter på riktigt?
Alltså de som ser ut som en knippe sunna trådar istället för en riktig trummpinne.
Skillnaderna är förståss inte jättestora, så man måste koncentrera sig ordentligt.
Det intressanta är att jag nog inte skulle ha klarat mig så bra utan att hitta exakt vad jag skulle lyssna efter. Dvs som reletivt oerfaren ABX-lyssnare så hjälpte diff-filerna massor.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-12-11 08:32

silvervarg skrev:[Jag gjorde nyss ett snabbt ABX-test med PCABX Comparator på original vs 320kbit. Körde bara 8 omgångar och fick 6 rätt. "Probability of guessing 20%."

Imponerande!

mike34

Inläggav mike34 » 2006-12-11 19:54

silvervarg skrev:
: JohanS
silvervarg: Har du ABX-testat i foobar?

Jag gjorde nyss ett snabbt ABX-test med PCABX Comparator på original vs 320kbit. Körde bara 8 omgångar och fick 6 rätt. "Probability of guessing 20%."
Nu är jag förkyld och ganska trött och orkade inte hämta mina seriösa lurar. Med lite träning så tror jag att jag kan träffa rätt minst 95% av gångerna.
Jag kanske orkar prova igen om en vecka under bättre förutsättningar.

Om någon mer orkar sig på att göra detta test så var min utgångspunkt att först lyssna på diff-filen. Det som hörs mest där är den tydligaste skillnaden, och alltså det som man bör koncentrera sig på att lyssna efter.
Tydligast är hur äkta "visaparna" låter när de dras över trummorna.
Någon trummis som kan tala om vad de heter på riktigt?
Alltså de som ser ut som en knippe sunna trådar istället för en riktig trummpinne.
Skillnaderna är förståss inte jättestora, så man måste koncentrera sig ordentligt.
Det intressanta är att jag nog inte skulle ha klarat mig så bra utan att hitta exakt vad jag skulle lyssna efter. Dvs som reletivt oerfaren ABX-lyssnare så hjälpte diff-filerna massor.

Du verkar ha bra hörsel. Skulle du va intresserad av att testa med två andra filer ?

Föregående

Återgå till Teknikforum