The Beatles - Love (Remix 2006)

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

The Beatles - Love (Remix 2006)

Inläggav Bill50x » 2006-12-11 14:15

Trevlig liten skiva. För oss som gillar The Beatles är den att rekommendera. Hyggligt ljud också, ingen superkomprimering eller limiting heller.

Någon rescensent gnällde över att det "bara" är Beatles.material på skivan och att det var synd att man inte vågat mixa in lite annat också. Personligen tycker jag det är OK som det är, riktigt bra faktiskt. Kul att höra så mycket bra Beatles-musik med lite annat stuk!

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-11 16:46

Trevlig var ordet, sade Bull. (Ha! Det blev ju extra roligt.)

Dock har jag bara lyssnat på CD-spåret (och DVD-Audio-frontkanalerna) eftersom jag inte har surround. Det finns ju inget högupplöst stereospår, ju! :(

Men jo, verkar riktigt bra; skall bli kul att djupdyka i. Spontant känns redan ljudet på CD-spåret bättre än befintliga mastringar, och det är ju lovande för surroundspåret.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-11 17:22

Almen skrev:Trevlig var ordet, sade Bull. (Ha! Det blev ju extra roligt.)

Dock har jag bara lyssnat på CD-spåret (och DVD-Audio-frontkanalerna) eftersom jag inte har surround. Det finns ju inget högupplöst stereospår, ju! :(

Men jo, verkar riktigt bra; skall bli kul att djupdyka i. Spontant känns redan ljudet på CD-spåret bättre än befintliga mastringar, och det är ju lovande för surroundspåret.

Ja just det, den finns i surround också. Tror iofs inte att det blir så mycket bättre för att ljudet kommer från fler håll....

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-11 17:42

Såg på Amazon att skivan finns i en £20-version utgiven av Toshiba. Nåm som vet nåt om den?

B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-11 17:44

Bill50x skrev:Tror iofs inte att det blir så mycket bättre för att ljudet kommer från fler håll....

Då tror du fel! Eller jag menar, det tror jag. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-11 17:50

Almen skrev:
Bill50x skrev:Tror iofs inte att det blir så mycket bättre för att ljudet kommer från fler håll....

Då tror du fel! Eller jag menar, det tror jag. :)

:-)

Beror ju lite på vad man lyssnar på förstås. En film kan ju bli lite mer illusorisk med ljud som kommer bakifrån. Men musik? Det är sällan jag hör någon musik bakifrån. Om man däremot kan få en bättre rumsklang, att få musiken "komma ut" mer från fronthögtalarna, då kan det vara idé. Jag har också hört (för länge sedan) hur tex bastoner blev tydligare och maffigare med ett par bakre högtalare trots att dessa knappt återgav nånting i basen.

Men att få ljudet att släppa högtalarna och blomma ut i rummet, det kan man lösa även med komventionell stereo. Det gäller bara att ha tillräckligt bra grejor...

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-12 10:23

Du hör alltid ljud bakifrån när du lyssnar på musik! En orgelkonsert i en kyrka (förvisso ett extremt exempel) består säkert mer av ljud från sidorna och bakifrån än framifrån. Så för att göra en konsertsituation riktigt illusorisk så måste man ha surround, även om man kan komma väldigt långt med bara två högtalare. Lyssning i ett för tvåkanal lagom dämpat rum ger självfallet reflexer från sidorna och bakifrån som adderar till upplevelsen, men de kan ju aldrig ersätta de korrekta ljuden som uppstod i rummet där inspelningen gjordes.

Dessutom finns det studioskivor som bara ber om att få existera i åtminstone fyra kanaler. Pink Floyd och Frank Zappa var ju tidiga pionjärer här, men om man lyssnar på till exempel Tomorrow Never Knows, så är jag övertygad om att det hade varit en fyrkanalsmix från början om de tekniska möjligheterna hade funnits. Trent Reznor gav ut senaste NIN-skivan i surround...

Om du frågar varför man skulle vilja ha ljud bakifrån, så kommer jag med en enkel motfråga: varför inte? :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-12 10:51

Almen skrev:Du hör alltid ljud bakifrån när du lyssnar på musik!

...

Om du frågar varför man skulle vilja ha ljud bakifrån, så kommer jag med en enkel motfråga: varför inte? :)

Om vi säger så här, jag finner inget positivt i att höra ett instrument bakom ryggen. Att kunna få med rummets klang (alltså rummet där inspelningen gjordes, om det nu finns något sådant) är däremot trevligt. Men för att få det fungera måste jag dämpa ut lyssningsrummet ganska mycket och därefter ska jag belamra detta med en massa högtalare. Detta för några få plattor (av de jag lyssnar på) som innehåller en naturlig rumsklang.

Eftersom det alltid finns en budget och en "ambitionsbegränsning" i botten lägger jag hellre resurserna på att få de befintliga två kanalerna att låta så bra som möjligt. Med en bra anläggning har man ändå nästan lika bra illusion av "att vara där", dvs de få gånger det finns något annat "där" än en studio med artificiellt rumsliga pålägg.

Hellre två flaskor gott vin än sju halvsunkiga :D

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-12 11:13

Almen skrev: Det finns ju inget högupplöst stereospår, ju! :(

Vad vore vitsen med ett sådant? Är inte detta vanliga hederliga 38cm/s-inspelningar (eller möjligen 76cm/s) på band? Om inte 44.1kHZ och 16 bitar räcker för sådant i normalfallet är jag Karl XII!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-12 11:33

perstromgren skrev:

Vad vore vitsen med ett sådant? Är inte detta vanliga hederliga 38cm/s-inspelningar (eller möjligen 76cm/s) på band? Om inte 44.1kHZ och 16 bitar räcker för sådant i normalfallet är jag Karl XII!

Tjenare Kalle :D

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-12 12:13

Bill50x skrev:
perstromgren skrev:

Tjenare Kalle :D

/ B

Hej, du! :D

Jag gissar att detta slitits till leda genom kvarnarna, men kan man verkligen, verkligen, påvisa någon skillnad på 44/16-överförd och högre upplösning, när källan är band?

Öppnade jag en burk maskar, nu? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-12-12 12:47

Suroundljudet är fantastiskt. Finns i DTS för dvd-video och 96kHz 24 bit för dvd-audio.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-12 13:01

viktor skrev:Suroundljudet är fantastiskt. Finns i DTS för dvd-video och 96kHz 24 bit för dvd-audio.

Var hittar man DVD-videon? (Min vanliga näthandel har bara CD och DVD-A)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-12 13:18

perstromgren skrev:Jag gissar att detta slitits till leda genom kvarnarna, men kan man verkligen, verkligen, påvisa någon skillnad på 44/16-överförd och högre upplösning, när källan är band?

Öppnade jag en burk maskar, nu? 8O

Hehe, göttigöttgött....

Frågan är förstås bland annat om man hör skillnad på 44/16 eller högre upplösning oavsett källa? Och du har rätt, den saken har diskuterats till leda och vi behöver ju inte ta alltsamman igen... men.

Allt ljud är analogt. Det är det vid inspelningen och det är det vid återgivningen. Så knäckfrågan är, hur lagrar och distribuerar man detta analoga ljud med minsta möjliga påverkan? Tittar man på sk manliga parametrar, dvs sådant som man kan sätta siffror på och dessutom väljer "rätt" siffror, så är den digitala lagringen och distributionen klart bättre. Kanske t.o.m överlägsen vid multipla kopieringar, om inte formatet ändras.

För egen del tycker jag att det finns något musikaliskt viktigt/riktigt vid helanalog återgivning som inte finns där någon del i kedjan har digitaliserats. Men det är mer en känsla en ett vetenskapligt säkerställt faktum, är det väl bäst att tillägga innan någon kommer och begär tekniska data som bevis :-)

Nu är ju inte allt här i världen siffror och historien har ett flertal gånger visat att vi mätt fel parametrar och att sanningen (i den mån det finns någon entydig sanning) inte ser ut som vi trott. Hur ofta har vi inte sett apparater med perfekta data, icke hörbart färgande, digitalt perfekt osv? För att ett tag senare drabbas av ännu perfektare apparater. Jag talar nu inte här om den kommersiella marknaden med dess överdrifter utan om vad som presenteras i faktatidskrifter, av duktiga utvecklare och andra sakkunniga.

"Band" i hastigheten 38 eller 76 cm/s har i alla fall bättre högfrekvensåtergivning än 44/16-system. Om det sedan behövs eller inte är en annan fråga. Storheten med Beatles musik hörs på ett kassettband!

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-12 13:59

perstromgren skrev:Var hittar man DVD-videon? (Min vanliga näthandel har bara CD och DVD-A)
DD och DTS ligger på DVD-Audio-skivan, de med.

Bill50x skrev:Storheten med Beatles musik hörs på ett kassettband!
Amen!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-12 14:17

Bill50x skrev:Eftersom det alltid finns en budget och en "ambitionsbegränsning" i botten lägger jag hellre resurserna på att få de befintliga två kanalerna att låta så bra som möjligt. Med en bra anläggning har man ändå nästan lika bra illusion av "att vara där", dvs de få gånger det finns något annat "där" än en studio med artificiellt rumsliga pålägg.

Hellre två flaskor gott vin än sju halvsunkiga :D

/ B

Håller med i stort sett, inte minst eftersom jag själv hittills har fokuserat på tvåkanals stereo. Men nu är jag snart nöjd (bara litet rumsakustiska åtgärder kvar), och surroundprocessor/-receiver är härnäst på tur.

Kan nästan sträcka mig till "Hellre ett glas gott vin än sju flaskor halvsunkigt.". :)

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-12-12 14:33

Klumpigt av mig. Det finns ingen dvd-video, men när man spelar dvd-audion i en dvd-video får man surroundljud via dts-spåret.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-12 14:36

viktor skrev:Det finns ingen dvd-video, men när man spelar dvd-audion i en dvd-video får man surroundljud via dts-spåret.

Hoppas att ingen utböling slinker in här och läser detta, de måste tro att vi är litet bakom flötet... 8O

Seså, Viktor, jag förstår vad du menar!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-12 14:59

perstromgren skrev:
viktor skrev:Det finns ingen dvd-video, men när man spelar dvd-audion i en dvd-video får man surroundljud via dts-spåret.

Hoppas att ingen utböling slinker in här och läser detta, de måste tro att vi är litet bakom flötet... 8O

Seså, Viktor, jag förstår vad du menar!

Hrm host host... så mycket enklare det skulle bli om man skrev vad man menade. Man spelar inte en dvd-audio i en dvd-video. Man spelar en dvd-audio i en dvd-spelare!

Att denna dvd-spelare kan spela upp såväl cd som dvd i olika format är en annan sak. Det är en dvd-spelare och inget annat.

/ B

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-12-12 15:44

Hosta på du bara.

Min dvd-spelare tar både dvd-audio och dvd-video och för att klarlägga hur man kan nå de olika ljudspåren på Beatles Love använde jag mig av termen dvd-video. Jag kan nämligen inte spela dts-spåret om jag inte ställer om dvd-spelaren till en dvd-video eftersom dvd-spelaren automatiskt väljer dvd-audiospåret. Klart som korvspad, he he.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-12 16:10

viktor skrev:Hosta på du bara.

Min dvd-spelare tar både dvd-audio och dvd-video och för att klarlägga hur man kan nå de olika ljudspåren på Beatles Love använde jag mig av termen dvd-video. Jag kan nämligen inte spela dts-spåret om jag inte ställer om dvd-spelaren till en dvd-video eftersom dvd-spelaren automatiskt väljer dvd-audiospåret. Klart som korvspad, he he.

Jamen, jag ÄR gruvligt förkyld, dessutom sedan nästan en vecka tillbaka... klart jag hostar ;-)

Vilket läge du är tvungen att sätta din dvd-spelare i förändrar inte saken. Det är fortfarande en dvd-spelare. Eller skulle du kalla den för kaffebryggare bara för ett av lägena kallas "espresso"? :D

/ B

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-12-12 16:16

Nu börjar det bli fånigt i överkant. Kalla apparaten vad du vill, mina intentioner var att klargöra hur man når de olika ljudspåren. Tröttsamt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-12 16:18

Seså, det här är en tråd som handlar om Beatles senaste skiva, Love - kärlek.

Nu tar vi varandra i hand och sjunger "We shall overcome". Allihop! :evil:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-12 16:37

Almen skrev:Seså, det här är en tråd som handlar om Beatles senaste skiva, Love - kärlek.

Vad är det för fel på "All you need is love" från senaste skivan ;-)

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-12-12 16:37

Eller "Give Peace A Chance", trots att det är Lennon solo..? :-D

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-12 16:51

Förresten, Bill, tack för skivtipset! Jag skickade just ett mejl till hustrun, er..., jultomten och förklarade att det är en skiva som ska upp på önskelistan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-13 16:11

Bill50x skrev:
Almen skrev:Seså, det här är en tråd som handlar om Beatles senaste skiva, Love - kärlek.

Vad är det för fel på "All you need is love" från senaste skivan ;-)

/ B
Förutom att det, för att vara Beatles, är en sällsynt dålig låt (ehuru en utomordentlig spegling av tidsandan)? Inget alls! :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-19 12:03

Nu har jag också lyssnat! Dödbra! Mulligt och fint. Och lite annorlunda och kul.

Bakkanalljud gick utmärkt att få från min vanliga DVD-spelare, precis som ni förutspått. Jag tycker att det ger en klart häftigare ljudbild än två kanaler. Inledningsspåret ("Because") tycker jag räcker som bevis.

Ett måste för alla 50-plussare!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-19 12:36

perstromgren skrev:Nu har jag också lyssnat! Dödbra! Mulligt och fint. Och lite annorlunda och kul.

Bakkanalljud gick utmärkt att få från min vanliga DVD-spelare, precis som ni förutspått. Jag tycker att det ger en klart häftigare ljudbild än två kanaler. Inledningsspåret ("Because") tycker jag räcker som bevis.

Ett måste för alla 50-plussare!

Så bra, då har jag något att se fram emot, skivan har lämnat Amazon och borde vara hos mig idag eller imorgon... :-)

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-19 12:41

Bill50x skrev:Så bra, då har jag något att se fram emot, skivan har lämnat Amazon och borde vara hos mig idag eller imorgon... :-)

/ B

Nu förstår jag inte. Du har tvåkanalversionen (gissar jag, eftersom det var du som inledningsvis skrev reklamen för skivan) och nu har du beställt mångkanalaren?

Fastän du skrev:
Men att få ljudet att släppa högtalarna och blomma ut i rummet, det kan man lösa även med komventionell stereo. Det gäller bara att ha tillräckligt bra grejor...

En klok man har ju rätt att ändra sig förstås. 8O
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer