Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Och hur tolkar du detta inlägg av PatrikF då? (Frågan ställd både till Bill50x, till Vee-Eight och till steveo1234)PatrikF skrev:Jag ger högsta betyg åt IÖ för hans förmåga att övertyga om att de får veta sanningen, och något unikt som inga andra förstår, av honom.
Ja, i sådana fall är du naiv. Jag trodde också från början att patrikf främst drevs av kunskapsiver, men tyvärr verkar det som att han vill endast en sak, och det är att bevisa att IÖ har fel, att IÖ är en charlatan, att IÖ sitter hemma och fantiserar, och att de som tror att IÖ vet vad han pratar om är lättlurade idioter.Bill50x skrev:...jag tolkade Patrik som så att han gav en eloge till IÖ´s kunskaper och hans förmåga/vilja att förmedla dem till andra, oavsett om P och IÖ inte är sams i sak."
Jag kanske är naiv som tolkade det så.
IngOehman skrev:Och hur tolkar du detta inlägg av PatrikF då? (Frågan ställd både till Bill50x, till Vee-Eight och till steveo1234)PatrikF skrev:Jag ger högsta betyg åt IÖ för hans förmåga att övertyga om att de får veta sanningen, och något unikt som inga andra förstår, av honom.
Bill50x skrev:Du borde med dina kunskaper och det stöd du har här på forumet kunna stå över sådant.
Bill50x skrev:Ta inte allt skitsnack som ett personligt angrepp.
Bill50x skrev:Man ifrågasätter faktiskt inte dig som person för att man har en avvikande åsikt eller inte förstår vad du skriver.
patrikf skrev:Jag känner inte till någon forskning som eller ens teori som stöder hypotesen om att högtalare ska ha krumbukter i frekvensresponsen som ska ha någon viss effekt på upplevelsen. Förutom påståenden här på forumet såklart.
Svante skrev:patrikf skrev:Svante skrev:patrikf skrev:Om vi tar en sak som ett visst utseende på en högtalares frekvensrespons. Vilken effekt antas den ge på perceptionen och hur testar man det?
Ingen alls om man testar blint. Ska man testa hur stor effekt bara utseendet har, så får man testa öppet och jämföra med det blinda testet.
Har vi kommit till en återvändsgränd?
Nej, varför det?
Svante skrev: Att tonkurvan ska ha krumbukter verkar fullständigt rimligt för mig, .......
, men förklaringen till krumbuktfenomenet som Ingvar ger är rimlig.
patrikf skrev:Det är här jag tänker mig att Ingvars förklaringar är deduktiva till sin natur, men du eller någon annan kan kanske förklara så att jag förstår bättre?
patrikf skrev:Jag har läst förklaringar (från Naqref tex) som handlar om örats "tonkurvor" för olika infallsvinklar, men jag har inte förstått exakt vad det innebär annat än att det ger ljudet från högtalaren en viss tonkaraktär.
patrikf skrev:Förresten, kan någon visa var man kan hitta BBCs studie om dippen? Eller förklara vilka slutsatser man kom fram till?
patrikf skrev:Svante skrev:patrikf skrev:Svante skrev:patrikf skrev:Om vi tar en sak som ett visst utseende på en högtalares frekvensrespons. Vilken effekt antas den ge på perceptionen och hur testar man det?
Ingen alls om man testar blint. Ska man testa hur stor effekt bara utseendet har, så får man testa öppet och jämföra med det blinda testet.
Har vi kommit till en återvändsgränd?
Nej, varför det?
Bra, då försöker vi igen och jag ändrar ordet som verkade leda på villovägar. Vilken effekt antas en högtalares frekvensrespons ge på perceptionen och hur testar man det? Jag förstår att förändringar hörs och ger effekter, men kan man dra andra slutsatser än sådant som handlar om preferens i slutändan?
patrikf skrev:Svante skrev: Att tonkurvan ska ha krumbukter verkar fullständigt rimligt för mig, .......
, men förklaringen till krumbuktfenomenet som Ingvar ger är rimlig.
Av vilken anledning ska tonkurvan ha dessa krumbukter?!
Det är här jag tänker mig att Ingvars förklaringar är deduktiva till sin natur, men du eller någon annan kan kanske förklara så att jag förstår bättre?
Jag har läst förklaringar (från Naqref tex) som handlar om örats "tonkurvor" för olika infallsvinklar, men jag har inte förstått exakt vad det innebär annat än att det ger ljudet från högtalaren en viss tonkaraktär.
Svante skrev:Ja. Om man har återgiving som mål. Då vill man att det upplevda ljudet ska efterlikna den ursprungliga händelsen så mycket som möjligt. Med återgivningsidealet blir det enkelt att skaffa den standard som ljudproduktionsbranschen så desperat behöver.
Svante skrev:Ja, justdet. Står högtalaren lite åt sidan, så får ljudet vid trumhinnan en aningen annorlunda tonkurva än om högtalaren hade stått rakt framför. Därför kan man behöva en liten gnutta annorlunda tonkurva om man ska göra en fantomprojektion mitt emellan högtalarna. Om man har återgivning som ideal. I Ingvars förklaring ligger också att denna avvikelse måste ligga i högtalarna eftersom tonkurvejusteringen ska drabba direktljudet mest, medan ljudet åt sidorna inte ska ha den.
Jag tycker det låter rimligt, även om jag inte har grävt ner mig i detaljerna.
patrikf skrev:Svante skrev:Ja. Om man har återgiving som mål. Då vill man att det upplevda ljudet ska efterlikna den ursprungliga händelsen så mycket som möjligt. Med återgivningsidealet blir det enkelt att skaffa den standard som ljudproduktionsbranschen så desperat behöver.
Tror du att det är möjligt att ens definiera vad som är mest likt den ursprungliga händelsen? Jag är inte så säker.
patrikf skrev:Svante skrev:Ja, justdet. Står högtalaren lite åt sidan, så får ljudet vid trumhinnan en aningen annorlunda tonkurva än om högtalaren hade stått rakt framför. Därför kan man behöva en liten gnutta annorlunda tonkurva om man ska göra en fantomprojektion mitt emellan högtalarna. Om man har återgivning som ideal. I Ingvars förklaring ligger också att denna avvikelse måste ligga i högtalarna eftersom tonkurvejusteringen ska drabba direktljudet mest, medan ljudet åt sidorna inte ska ha den.
Jag tycker det låter rimligt, även om jag inte har grävt ner mig i detaljerna.
Vilken hänsyn tar detta resonemang till att det inspelade materialet man vill spela upp alltid har "egenskaper"?
Tonkurvan ändras en gnutta beroende på lyssningshöjd(vinkel) i förhållande till högtalarna också. En förändring på 10 cm vid normalt lyssningsavstånd påverkar nog mer än dessa krumbukter.
Svante skrev:patrikf skrev:
Tror du att det är möjligt att ens definiera vad som är mest likt den ursprungliga händelsen? Jag är inte så säker.
Absolut tror jag det. Det är "bara" att se till att någon närvarar både på en ursprunglig händelse och återgivningen av den, och fråga om det låter lika. Blint (utan kunskap om återgivningautrustningen) såklart.
Svante skrev:patrikf skrev:Svante skrev:Ja, justdet. Står högtalaren lite åt sidan, så får ljudet vid trumhinnan en aningen annorlunda tonkurva än om högtalaren hade stått rakt framför. Därför kan man behöva en liten gnutta annorlunda tonkurva om man ska göra en fantomprojektion mitt emellan högtalarna. Om man har återgivning som ideal. I Ingvars förklaring ligger också att denna avvikelse måste ligga i högtalarna eftersom tonkurvejusteringen ska drabba direktljudet mest, medan ljudet åt sidorna inte ska ha den.
Jag tycker det låter rimligt, även om jag inte har grävt ner mig i detaljerna.
Vilken hänsyn tar detta resonemang till att det inspelade materialet man vill spela upp alltid har "egenskaper"?
Tonkurvan ändras en gnutta beroende på lyssningshöjd(vinkel) i förhållande till högtalarna också. En förändring på 10 cm vid normalt lyssningsavstånd påverkar nog mer än dessa krumbukter.
Ja, ingen har sagt att det är enkelt, men att det finns saker som gör att den helt raka tonkurvan inte är det ideala visas väl klart av det ovanstående. Exakt hur krumbukterna ska se ut är alltså svårt att ta reda på, men att de ska finnas är ganska lätt att förstå.
Nu är de ganska fjuttigt små om man ska tro Ingvar, och jag tror att de flesta DIY-konstruktioner inte kommer i närheten av de toleranserna så man ska nog inte känna sig hämmad som självbyggare bara för att man inte har full koll på de där små krumbukterna. Tycker jag.
patrikf skrev:Svante skrev:patrikf skrev:Svante skrev:Ja. Om man har återgiving som mål. Då vill man att det upplevda ljudet ska efterlikna den ursprungliga händelsen så mycket som möjligt. Med återgivningsidealet blir det enkelt att skaffa den standard som ljudproduktionsbranschen så desperat behöver.
Tror du att det är möjligt att ens definiera vad som är mest likt den ursprungliga händelsen? Jag är inte så säker.
Absolut tror jag det. Det är "bara" att se till att någon närvarar både på en ursprunglig händelse och återgivningen av den, och fråga om det låter lika. Blint (utan kunskap om återgivningautrustningen) såklart.
Jaa, visst kan det låta lika. Det kommer förmodligen att infinna sig problem när man ska försöka få reda på vad som är "mest" lika. Det är nog inte pga fantasibrist denna typ av forskning inte har bedrivits hittills. Det verkar väldigt chansartat att med ett generalexperiment försöka sätta objektiva mått på ett så vitt begrepp som ursprungstrohet när det samtidigt finns luckor i vår kunskap i hur hörseln fungerar när det gäller betydligt snävare avgränsade områden som har betydelse för detta.
patrikf skrev:Svante skrev:patrikf skrev:Svante skrev:Ja, justdet. Står högtalaren lite åt sidan, så får ljudet vid trumhinnan en aningen annorlunda tonkurva än om högtalaren hade stått rakt framför. Därför kan man behöva en liten gnutta annorlunda tonkurva om man ska göra en fantomprojektion mitt emellan högtalarna. Om man har återgivning som ideal. I Ingvars förklaring ligger också att denna avvikelse måste ligga i högtalarna eftersom tonkurvejusteringen ska drabba direktljudet mest, medan ljudet åt sidorna inte ska ha den.
Jag tycker det låter rimligt, även om jag inte har grävt ner mig i detaljerna.
Vilken hänsyn tar detta resonemang till att det inspelade materialet man vill spela upp alltid har "egenskaper"?
Tonkurvan ändras en gnutta beroende på lyssningshöjd(vinkel) i förhållande till högtalarna också. En förändring på 10 cm vid normalt lyssningsavstånd påverkar nog mer än dessa krumbukter.
Ja, ingen har sagt att det är enkelt, men att det finns saker som gör att den helt raka tonkurvan inte är det ideala visas väl klart av det ovanstående. Exakt hur krumbukterna ska se ut är alltså svårt att ta reda på, men att de ska finnas är ganska lätt att förstå.
Nu är de ganska fjuttigt små om man ska tro Ingvar, och jag tror att de flesta DIY-konstruktioner inte kommer i närheten av de toleranserna så man ska nog inte känna sig hämmad som självbyggare bara för att man inte har full koll på de där små krumbukterna. Tycker jag.
Näe, jag förstår inte alls! Borde inte dessa krumbukter kompenseras för redan vid musikproduktion om de kan få ljudet att låta ursprungslikt?
Förklaringen att högtalaren ska ha krumbukter för att kompensera för dess vinkel i förhållande till örat är fysik, det kan jag köpa. Krumbukternas betydelse för fantomprojektionen och "återgivning" är inte möjligt att härleda ur enbart detta resonemang tyvärr.
Stopp och belägg nu... Vi pratar om återgivningsidealet, och det existerar även om det är svårt att mäta avvikelsen ifrån det på en endimensionell skala. Det går knappast, den måste vara mångdimensionell. Men bara för att det är svårt ska man inte överge sina ideal.
patrikf skrev:Det är nog inte pga fantasibrist denna typ av forskning inte har bedrivits hittills.
Naqref™ skrev:patrikf skrev:Det är nog inte pga fantasibrist denna typ av forskning inte har bedrivits hittills.
Hur vet du att den inte har bedrivits?
patrikf skrev:Nu förstår jag inte vad du menar med mångdimentionell.
patrikf skrev:Innebär detta att det går eller inte går att definiera ideal återgivning med experiment, som ger en vettig validitet?
patrikf skrev:Ok, högtalarna har särskilda små krumbukter som gör att de ska låta naturligt. Eftersom högtalarna som används vid inspelning med största sannorlikhet inte har denna geniala konstruktion, är det inte troligt att teknikern har justerat ljudet för att det ska låta naturligt i högtalare utan krumbukter? Eller, gud förbjude, teknikern har kanske inte uppfattning som dig eller mig vad som är "rätt" ljud?
För mig framstår förutsättningarna för dessa krumbukters funktion något osäkra i praktiken.
patrikf skrev:[...]Det som gör resonemangen svåra att förstå för mig är att argumenten är av "så här är det" typen, utan teoretisk förankring än hänvisning till en namnlös BBC-rapport och tabeller över örats "tonkurva" för olika riktningar och övrig LTS diskurs.
PatrikF skrev:Jag tycker att det finns anledning att vara misstänksam när en ingenjör gör anspråk på unika psykologiska upptäckter som den övriga forskningsvärlden inte är i närheten av...
patrikf skrev:Det som gör resonemangen svåra att förstå för mig är att argumenten är av "så här är det" typen, utan teoretisk förankring än hänvisning till en namnlös BBC-rapport och tabeller över örats "tonkurva" för olika riktningar och övrig LTS diskurs.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster