Vilket är bäst av cd eller vinyl i ljudkvalite?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket ger bäst ljud av vinyl/cd?

Vinyl är kungen cd är skit
9
5%
Cd är kungen vinyl är skit
66
34%
Bägge har sina fördelar
95
49%
Omöjlig fråga att besvara.
25
13%

Antal röster : 195

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-15 05:13

Thomas, testet han gjorde var väl på den nyare, DL103R (3 298 SEK) och inte den äldre, och billigare, DL103 (1 498 SEK)?

Har hittat nya DL103R på ebay för runt 1000 kr billigare än så. Kommer nog köpa den snart.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-12-15 05:46

Hittade just en film med lite grejer som jag tror användes i Vitaphon-systemet som Nagrania berättade om.
Varning: nostalgichock med elektronrör, snigelhorn, cigaretter och gles jazz.

http://www.melaudia.net/zfoto/gene/visiteAldo.mov

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-15 12:33

Nja, har sett förstoringar och och fått tillverkningsprocessen förklarad ¨för mig så vidhåller jag att en rund och en elliptisk nål har samma största radie vilket är den yta som begränsar högsta möjliga avspelningsbara frekvens. Om dom andra nålarna är en förfining är ytterst tveksamt att vidhålla eftersom man slipar i 3D på dom andra nålarna medans man bara lägger in ett plan på en ellipstisk nål.

Jag citerar från en sammanfattning på rec.audio, baserat på en mängd olika vetenskapliga publikationer:

Curvature overload:
This happens when the curve is so tight as a result of a high
frequency, high amplitude signal, that the stylus is to wide to
fit along it.
Here's a table showing the 'wavelength' (crest to crest) in
typical record:

groove wavelength @ 1 kHz 5 kHz 10 kHz
12 in. diam .020 in .004 .002
5 in. diam .008 .0016 .0008

As you can see, the needle tip diameter is not much smaller
then the wavelength on the inner grooves at 10 kHz. At low
amplitudes this isn't too much of a problem, but at large signals,
the tip can't fit inside the sharp turns of the groove 'valley'.
At the inside grooves, this places a maximum velocity of 10 cm/sec
at the reference level at about 4000 Hz. At the outside grooves
the limit is about 25 cm/sec at the reference level, at 10 kHz.
These are for a conical .0007 inch diameter stylus, an elliptical
one allows for considerably higher velocity limits. Severe
distortion and wear happen when these limits are exceeded.
The needle effectively tears or melts its way through the sharp
turns.
Since the above are for the reference level (0 db = 5.5 cm/sec
at
1000 Hz), it becomes very tricky setting the recording levels for
a reasonable volume, and keeping a minimum of overloads. Each
kind of music must be taken into account in keeping the number
of overloads to a minimum. The above forms of distortion depend
on the characteristics of the vinyl, groove geometry, cutting
stylus, and shape of the playback stylus.

Radien fram-bak är betydligt mindre på en elliptiskt vilket är hela idén om att minska curvature distortion.

http://www.smartdev.com/LT/Align.htm

Vad är nålvikt? Du menar nåltryck? Ett lågt nåltryck är sällan att föredraga då det ställer ytterst höga krav på tonarmslagringar. Så jag håller inte med i första stycket, mindre praktskt skivslitage med ett högre nåltryck är det vanligaste. Hur ser slipningen ut på en konisknål? Som ett V?

Precis, jag avser nåltryck eller kraft. Lågt nåltryck är att föredraga i och med att undvika att permanenta den tillfälliga deformation som alltid sker under avspelning. Vinylen uppför sig som "mjuk" och ger alltid efter lite vid avspelning, och denna får inte överstiga vissa värden. Nåltrycket bör som du säger vara högt nog för att den skall spåra (vilket i sig är ett relativt begrepp eftersom distorsionen minskar med högre nåltryck = bättre spårning). Ang friktion i armens lager så finns det data på att den inte bör överstiga 10% av nåltrycks eller anti-skate kraften. (Det finns ett relativt brett fönster för där nåltrycket och antiskate inte ger några signifikant mät eller hörbara effekter, enligt tidiga publikationer.) Många lager har betydligt lägre friktionskoeffecienter än så, så lagerfriktion är ett enligt mig lite överskattat argument.

Att jämföra pickuper är inte lätt. Särskilt inte om man tänker sig jämföra så olika 2 pickuper som för att prestera sitt bästa med största säkerhet kräver olika armar. Olika armar kan kräva olika skivspelare för att komma till sin rätt, så det finns många variabler att hålla reda på för att veta vad man verkligen mäter och lyssnar på.

Jag håller dock inte med. Det finns mycket data på att den yttersta kvaliteten hänger på pickupen. Vad armen beträffar måste man tillse att resonansfrekvensen med pickupen inte hamnar för lågt för att interferera med skivbuckligheter som uppstått vid pressning. Dessa har ett statistikt maximum mellan 6-8 Hz. Musikinnehållet faller kraftigt under 30 Hz på de flesta skivor så en kombinerad arm-PU resonans mellan 9-15 Hz borde fungera väl.

De mätningar (distorsion och frekvensgång) som jag gjort och exempelvis jämfört med John Elisons (Shure V15VxMR) stämmer nästan överens på pricken trots helt andra armar och verk. Det som skiljer sig mellan PUs är deras inbyggda VTA, som kan ge väldigt olika distorsionssiffror. Dock kan man inte ändra VTA själv speciellt mycket (att ändra armens höjd ger icke-signifikanta resultat i vinkel) utan det är pickupens konstruktion som nästan helt bestämmer hur resultatet blir.
Senast redigerad av Thomas_A 2006-12-15 12:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-15 12:35

subjektivisten skrev:Thomas, testet han gjorde var väl på den nyare, DL103R (3 298 SEK) och inte den äldre, och billigare, DL103 (1 498 SEK)?

Har hittat nya DL103R på ebay för runt 1000 kr billigare än så. Kommer nog köpa den snart.

Jo det var det. Jag tror iofs att man får mycket liknande siffror även med DL103. DL103R har lite finare tråd för spolarna, men nåltypen är identisk.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-15 12:51

Se även:

länk

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-15 12:51

Thomas_A skrev:[

Radien fram-bak är betydligt mindre på en elliptiskt vilket är hela idén om att minska curvature distortion.

Så är det men anliggningsytan som är mot spåret har inte bearbetats utan behållit sin största radie. Det man gjort är att slipa ett plan fram och ett plan bak på nålen.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-15 12:55

Harryup,

se gärna illustrationerna. Det är stört omöjligt att en konisk och elliptisk nål har samma minsta radie. I så fall är det ingen äkta elliptisk nål, utan den har bara kapats, vad en sådan kallas vet jag inte.

Edit; minsta radie.
Senast redigerad av Thomas_A 2006-12-15 13:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-15 13:00

Ang. några data från Sumikos pus;

Pearl 0.2 x 0.8 (elliptisk)
Black Pearl 0.5 (konisk)
Oyster 0.6 (konisk)

Om de avser att de har samma radie sida-sida varför anger de inte det?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-15 13:03

Har sett många mikroskopiska bilder på nålar och fått förklarat tillverkningsprocessen i detalj jämfört med VdH nålen där VdH t.o.m var tvungen att uppfinna sättet att slipa nålarna eftersom man annars bara lägger in ett plan. Så jag ger mig inte :-)
När det gäller tonarmars lägre betydelse för sluresultatet håller jag inte heller med. Sätter armen framför pickupen i viktighet.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-15 13:11

Harryup skrev:Har sett många mikroskopiska bilder på nålar och fått förklarat tillverkningsprocessen i detalj jämfört med VdH nålen där VdH t.o.m var tvungen att uppfinna sättet att slipa nålarna eftersom man annars bara lägger in ett plan. Så jag ger mig inte :-)
När det gäller tonarmars lägre betydelse för sluresultatet håller jag inte heller med. Sätter armen framför pickupen i viktighet.

Från VdH?

Kan du visa mikroskopiska bilder som visar detta? Har inte själv sett det i mikroskopet dock när jag tittat på diverse nålar, har dock ingen kamera till det mikroskopet, så jag kan inte lägga ut dem idag. Att elliptiska nålar endast ska vara kapade koniska med skarpa kanter i sin kontaktyta har jag väldigt svårt att tänka mig. Sådana bör vara totalförbjudna i vinylspåret.

Thomas

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-15 13:13

Harryup skrev:När det gäller tonarmars lägre betydelse för sluresultatet håller jag inte heller med. Sätter armen framför pickupen i viktighet.

Jag förstår det. :)

(Man kan ju kika på vetenskaplig litteratur i ämnet; brukar ge en liten annan bild än hur tillverkare av div utrustning ser på det hela.)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-15 14:57

Jomen, tonarmar är så småpillriga och folk drar i armarna när dom byter pickuper utan att ta loss armen först så armar är tyvärr väldigt varierande i skick efter ett tag. Så testar man nya oanvända grejor så kan det vara en sak men om man har lite praktisk erfarenhet så är skicket väldigt varierand. Bl.a därför som jag ser det som meningslöst att göra teoretiska uträkningar runt om saker passar ihop eller inte. Ett överslag i huvudet räcker för att man skall få ett hum om det går eller inte.
Sen är pickuper också individer och beroende på leverantör så kan dom skilja sig åt en hel del. Även då det gäller praktisk fjädringsmjukhet emellan olika exemplar.
Jo bilderna jag har sett har VdH visat mig och dom var hans egna så jag har tyvärr inga att visa. Men betänk att man inte slipar anliggningsytan, dvs. sidan på nålen utan fram och bak vilket gör att radien en bit upp på nålen är det som avgör spårningen och eftersom man alltid utgår ifrån ett runt ämne så skiljer sig inte en elliptisk nål ifrån en rund nål där den ligger emot en bit upp i spåret. Däremot om man kikar ner mot spetsen så ser det ut som om den skulle kunna vara smalare men radien är likafullt den samma. Sen kanske en minskad vikt kan vara bra och om man har fått motsfasiga signaler så kan den kanske vara bättre.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-15 15:37

Thomas_A, Ja, har för mig det. Tänkte köpa den efter jul och funderar lite på hur jag ska anpassa min Riaa till den. Hur kan man utläsa hur man ska ställa in den? DEt jag har och välja på min Riaa nu är:
Gain Settings:
45 dB
50 dB
55 dB
60 dB

Cartridge Loading:
100 ohms
200 ohms
1 k ohms
47 k ohms

Går att köpa till ett alternativt gain kort som har:
62 db
64 db
66 db
68 db
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-15 15:40

Harryup skrev:Jomen, tonarmar är så småpillriga och folk drar i armarna när dom byter pickuper utan att ta loss armen först så armar är tyvärr väldigt varierande i skick efter ett tag. Så testar man nya oanvända grejor så kan det vara en sak men om man har lite praktisk erfarenhet så är skicket väldigt varierand. Bl.a därför som jag ser det som meningslöst att göra teoretiska uträkningar runt om saker passar ihop eller inte. Ett överslag i huvudet räcker för att man skall få ett hum om det går eller inte.
Sen är pickuper också individer och beroende på leverantör så kan dom skilja sig åt en hel del. Även då det gäller praktisk fjädringsmjukhet emellan olika exemplar.
Jo bilderna jag har sett har VdH visat mig och dom var hans egna så jag har tyvärr inga att visa. Men betänk att man inte slipar anliggningsytan, dvs. sidan på nålen utan fram och bak vilket gör att radien en bit upp på nålen är det som avgör spårningen och eftersom man alltid utgår ifrån ett runt ämne så skiljer sig inte en elliptisk nål ifrån en rund nål där den ligger emot en bit upp i spåret. Däremot om man kikar ner mot spetsen så ser det ut som om den skulle kunna vara smalare men radien är likafullt den samma. Sen kanske en minskad vikt kan vara bra och om man har fått motsfasiga signaler så kan den kanske vara bättre.

Ang. armar kan vi nog inte komma längre eftersom vi inte kan visa här och nu om någon arm skulle ge mer eller mindre bra mätdata för en och samma pickup och testskiva.

Från ditt påstående är det 1) inte möjligt att ange en radie fram-bak, samt 2) att radien sida-sida är identisk. Här är en bild på OM30 som är en fine-line, med längre kontaktarea än en elliptisk (dock ej en VdH/FG):

Fram-bak:
Bild

Sida-sida:
Bild

Jag kan inte se att den bara är slipad med en radie och sedan avhuggen utan att själva slipningen är avrundad runt hela.

Från samma sida såg jag också en beskrivning av det du faktiskt säger om en standard elliptisk nål, men jag vidhålller: i en konisk nål så är inte kontaktytan densamma vid en skarp högfrekvent modulerade spår, utan den kommer vid sinustoppen/botten att ha kontakt med spåret vid två punkter på nålen samtidigt. Det kommer inte en elliptisk nål att ha eftersom fram-bak radien är mycket mindre.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-15 17:10

Thomas_A skrev:Ang. armar kan vi nog inte komma längre eftersom vi inte kan visa här och nu om någon arm skulle ge mer eller mindre bra mätdata för en och samma pickup och testskiva.

Skulle vi kunna anta att en Denon eller en Ortofon OM40 beter sig olika i en Fidelity Research FR-64 vilket är en mycket tung arm som kommer få Ortofonen att bottna, jämfört med en Breuer 8 vilket är en lätt arm med en otroligt fin mekanik och en paddeldämpsats som dämpas av silikon nästan som vatten eller en SMEIII med silikonkletpasta i sitt kar *ryser* vilken är helt olämplig för MC pickuper även enligt SME? Och om dom då får väldigt olika mekaniska förutsättningar kan vi då inte anta att dom skulle mäta olika? Dvs att kombinationerna mäter olika eftersom man aldrig kan särskilja en mätning på en pickup ifrån skivspelarverket med arm.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-15 18:17

Förutom massan som påverkar resonansfrekvensen så tror jag inte på signifikanta mätskillnader i utsignalen, nej.

PS. Vad menar du med bottna? DS.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-15 21:54

Harryup skrev:
IngOehman skrev:Ja, som sagt OM40 (med v.d.Hul-nål) var överlägset bäst. Alla övriga var usla i jämförelse. Om jag minns rätt var vanliga eliptiska ungefär lika dåliga som de sfäriska nålarna. Har vid andra tillfällen testat andra pcikuper med v.d.Hul-nål, och de har varit bra, men inte lika bra som OM40.

Vh, iö

OM40 har en fine line nål av typ Fritz Gyger som är bredare än en Van den Hul.

Nej det stämmer inte, det vill säga:

1. OM40 hade ursprungligen just en vdH-nål! Det finns två olika - en väldigt vass (vdH I, som i praktiken är olämplig i en pickup som skall kunna återge subsoniska frekvenser, eftersom det senare ger vinkelrörelser som väsentligt överstigen nålspetsradien!) och en något mindre vass (vdH II, väldigt mycket bättre i formen (spårharmoniskare) än en elliptisk eller en fine line).

2. Fritz Gyger är snubben/företaget (STORT jämfört med vdH) som slipade nålen åt vdH. FG nyttjade fräckt detta och stal designen. Det är i ett mirkoskop mycket svårt att skilja en FG och en vdH-nål (av den senare versionen, typ II, alltså den som fungerar bäst i praktiken).

Harryup skrev:Någon VdH har nog aldrig levererats av Ortofon mig veterligen.

Jodå, ända tills FG fick kontraktet satt det nålar som kom från vdH i OM40! :wink:

Eftersom jag sympatiserar med vdH och den stora välgäring som han gjort just med avseende på att hjälpa människor till en för vinylavspelning värdigare nålform än de hemskheter som fanns tidigare, så kallar jag vdH för vdH - även när det är FG som säljer dem utan att betala vdH licenspengar. :x

8)

Harryup skrev:Skillnaden på anliggningsyta på en eliptisk nål och en rund nål är nog alltid obefintlig eftersom man har alltid utgått ifrån ett runt ämne som man slipat in ett plan på.

Det stämmer bra det, men det finns undantag. Jag har stött på en del nålspetsar som faktiskt har elliptisk form - även på själva anliggningsytan.

Harryup skrev:Eftersom det inte går att spåra finare spår än bredden på nålen så kommer bredden på anliggningsytan att vara identisk vare sig den heter rund eller elliptisk.

Som sagt - det finns undantag, men där den stora majoriteten har du helt rätt - de flesta "elliptiska" nålar är för praktiskt bruk runda, och deras förmåga att följa spåret blir beroende av diametern, det vill säga hur långt ned i spåret som de läser. :?

Kan avslutningsvis nämna att man inte bör använda begreppet fine-line som ett övergripande begrepp under vilket man sorterar FG och vdH. De två senare är något helt annat - och mycket bättre.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-16 00:23

Jag skulle vilja ha lite belägg för det som sägs exempelvis utdrag från följande publikationer. Om någon har tillgång, annars så ska jag försöka få några reprints själv.

Hunt F.V., "The Rational Design of Phonograph Pickups",JAES,
Vol.10, #4,Oct. 1962
- Author with Acoustics Research Laboratory, Harvard University
- broad overview of design requirements and limitations of
cartridge design

Walton J., "Stylus Mass and Elliptical Points", JAES,
Vol.14 #2, April 1966
- Author with Decca Record Co., London, England
- determines factors that cause distortion, and noise, and
compares conical to elliptical styli.

Bastiaans C.R., "Further Thoughts on Geometric Conditions
in the Cutting and Playing of Stereo Disks", JAES, Vol.11 #?,
Jan. 1963
- Author with Philips Phonograph Industries, Baarn, Netherlands
- Mostly about the effects (distortion, separation, response)
of vertical tracking angle, cutter orientation.

Kogen, J., and R. Samson, "The Elliptical Stylus", Audio,
May 1964

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2006-12-16 13:15

Hallå !

Är det någon som vet om Garrot nål-slipningen har någon likhet med VDH att göra ?, har provat Ortofon Super OM40 men ej blivit nöjd trots försök med rätt belastningsanpassningar ,kanske något måndagsexemplar?

Är det fortfarande samma Pickup-Hus för samtliga Om Modeller ?

Håller annars denna Pickup som min favvo, Decca London med Garrot Slipning och dämpat Pickup Hus.
Bild

Egentligen är det ganska paradoxalt då jag samtidigt har lyssnat på Decca London Orginal (eliptisk nål), och klassat denna som den mest resonanta och eländiga pickup jag nånsin hört 8O

Vh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-12-16 17:28

IngOehman,

noterar ditt val av pickup. Skulle vara kul att höra lite om bevekelsegrunderna för detta val; vilka pickuper "slogs" om att få äran att ta plats i tonarmen; vilka valdes bort och varför?

Tärnström

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-17 03:05

Minns inte alla pickuper som inte "vann". Det var ju rätt många år sedan, och de som inte kvalificerade har jag inte lagt på minnet, men många var de.

Men hur valet gick till kan jag berätta. Ett masterband spelades upp i graverstudion, och matade graverutrustningen OGRAVERAT (ursäkta lustigheten, men det betyder alltså utan mono-koppling i basen, utan kompressor, utan equalizer...) - rätt in i graverförstärkarens anti-RIAA alltså. :P

Därefter flyttades masterbandsuppspelningsutrustningen till Lahäll, tillsammans med ett antal exemplar av den nypressande vinylen.

Ett A/B (fast det blev ju en sorts F/E-lyssning, eftersom masterbandet direkt är F och lyssning på vinylen blir E#) -lyssningstest genomfördes därefter, men en pickup i taget.

Det var förhålandevis stora skillnader mellan olika pickuper, men när vi kom fram till OM40 blev vi helt paffa, för plötsligt började vi gissa fel mellan masterband och vinyl (de var helt nya och ospelade). Med lite ansträngning kunde vi dock detektera även OM40.

Detta i sin tur (tillsammans med att OM40 tycktes sakna "ungerliga fel", allt som hördes var minimala klangliga nyansskillnader mot masterbandet) ledde till att jag tyckte att det kunde vara intressant att se om man kunda fintrimma pickupens användning ytterligare, så jag tu fram en optimerad beslastningsimpedans till den, och med den på plats mätte faktiskt pickupen i tonarmen inom en bråkdel av en dB hela vägen upp till en bra bit över 20 kHz!

Det hela blev såsmåningen en artikel i MoLt, där Johan Bernstöm (Sentec) dessutom tog fram en specialversion av sitt RIAA-steg, med för pickupen optimal belastningsimpedans.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det kan tilläggas att den tidens OM40 var SYNNERLIGEN kompliant, och kunde bara användas rimligt bekymmerfritt i mycket lätta tonarmar. Idag finns egentligen inte OM40 kvar på Ortofons program, men de man trots detta kan "fixa fram" har en för ändamålet mera optimal styvhet - således att den nu går att använda i alla normala tonarmar.

#Där E är efter kedjan: [anti-RIAA, gravering, matrisering, pressning, grammofonrotering, pickup-i-tonarm-uppplockning, RIAA].

En rätt rejäl slinga att testa i en F/E-lyssning onekligen, och att det var så påtagligt svårt att höra skillnad när pickupen i kedjan var just OM40 (rätt lastad) blev vi väldigt imponerade över.
Senast redigerad av IngOehman 2006-12-17 16:43, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-17 04:26

Ja, det är ju väldigt imponerande att denna gamla teknik kan låta så bra det gör. Rätt galet faktiskt. Så det finns inga OM40, men det finns nålar? Går det köpa någon annan pick-up, typ Super OM40 och byta nål på den?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-12-17 05:00

subjektivisten skrev:Ja, det är ju väldigt imponerande att denna gamla teknik kan låta så bra det gör. Rätt galet faktiskt. Så det finns inga OM40, men det finns nålar? Går det köpa någon annan pick-up, typ Super OM40 och byta nål på den?

I varje fall går det att köpa en OM40s/OMsuper-pickup med van den Hul-slipad (II) OM40-nål för ca 2000:- från Ino Audio.

Har jag sett i Ino:s prislista.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-17 09:35

IÖ:
Håller med dig helt i de avseenden som du håller med mig. :-)
Sen har du säkert rätt i att du har upptäckt något/några undantag där det faktiskt fanns en elliptisk anliggningsyta, mina kunskaper börjar ju bli en aning gamla.
Faktiskt äldre än OM40 som ju är en rätt ny pickup i dessa sammanhang, finns som sagt Decca, SPU och EMT som man nog kan klassa antika.
Bästa Deccan jag har hört var en VdH modifierad Decca utan skal män väl med VdH gojset kvar som en klump runt spolarna. Dessutom råkade den spåra hela Ortofons spårtestskiva.

Tomas A: Vi kommer förbli oense om en pickup kommer mäta occh låta olika i olika armar. Enligt mina erfarenheter typ dagligt arbete under nästan 10 år med Linnar, Pinkar, Systemdekar, Thorenser, Regor och ett antal andra spelare och em massa olika fasta och lösa tonarmar så skaffade jag en del praktiska erfarenheter som jag inte är beredd att tumma på.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-12-17 12:11

IÖ,

tack för ett fylligt svar, som dessvärre ger upphov till ytterligare frågor:

- vilken butik erbjuder sina kunder ett sådant testupplägg :P

- är det någon väsentligt skillnad mellan Super OM och OM (om jag har förstått saken rätt så är det alltså två olika modeller)?

- är nålarna mellan modellerna i så fall kompatibla och är det någon ljudmässig skillnad mellan dem?

- vad fan ska jag köpa? I racet om vilken pickup som kommer att sitta i min tonarm så har nu Denon DL-103 åkt ned på en tredjeplats bakom (Super) OM-40 och Goldring 1042, mest beroende på att livslängden på DL-103:an gör den ganska dyr i långa loppet jämfört med ORtofon och Goldring där man kan byta nålar i evighet.

Tärnström

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-17 16:33

i skrev:I varje fall går det att köpa en OM40s/OMsuper-pickup med van den Hul-slipad (II) OM40-nål för ca 2000:- från Ino Audio.

Har jag sett i Ino:s prislista.

Ska kolla upp det! Gillar ju MC och DL 103R är fortfarande med i racet. Tror jag ska satsa på två pick-uper som jag har på två olika spelare, lr om jag har en med två tonarmar. Så har man bästa av två världar!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-17 16:38

Jag måste också byta PU då nålar för trotjänaren V15VxMR inte längre finns. Kanske kommer de produceras av andra företag, som de även görs idag, men ännu har jag inte sett någon motsvarande VN5xMR ersättningsnål.

Ang. OM-serien är jag själv lite skeptisk då dynamisk komplians ligger runt 25 m/nM. AT440MLa ligger på 10.

Akito-armen som jag har ligger på ca 10 g effektiv massa. Tar man bort vikten på OM40 hamnar den på 2.5 gram. Eftersom motvikten kommer att hamna mycket närmare pivotpunkten med en sådan låg massa på PU så kanske armens effektiva massa minskar till 9 gram (svårt att räkna ut). 9 + 2.5 + 0.5 ger 12 gram totalt. 159/sqr(12*25)=9.2 Hz. Lite lågt. En opitmal arm för OM40 borde ligga nånstans mellan 4-7 gram, och den enda jag känner till som produceras idag är Mörch som har en arm på 4 gram.

Detta är ju ungefärliga siffror, men de brukar stämma grovt sett och jag skulle helst ha en kombination som ligger på 12 Hz för att inte få få för stora dynamiska krafter som påverkar nåltryck och antiskate. Någon som skulle göra någon teoretisk beräkning av effekten av record warps? De finns ju med ett statistiskt maximum på ca 6 Hz.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-17 16:42

Thomas, hur tror du en DL103R skulle passa i en RB-250? Dock så är min moddad så jag har samma tyngre vikt som RB-300.

Öhman, läser i din lista om Riaan, är det något som är på gång?
Jag skulle vilja ha en högklassig Riaa men två ingångar, mono omkopplare och gärna så man kan köra två olika pick-uper utan att behöva slita sönder den varje gång man växlar mellan dessa.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-17 16:58

subjektivisten skrev:Thomas, hur tror du en DL103R skulle passa i en RB-250? Dock så är min moddad så jag har samma tyngre vikt som RB-300.

Öhman, läser i din lista om Riaan, är det något som är på gång?
Jag skulle vilja ha en högklassig Riaa men två ingångar, mono omkopplare och gärna så man kan köra två olika pick-uper utan att behöva slita sönder den varje gång man växlar mellan dessa.

DL103R torde passa väldigt bra med tanke på dess låga komplians. Den är dock inte så låg som specen säger eftersom den mätts vid 100 Hz. Den är nästan dubbelt så hög vid 10 Hz vilket ger en resonansfrekvens runt 11-12 Hz.

Ser man på hur bred Q det är på resonansen borde kanske det hela inte spela så stor roll, men man bör ju kunna ligga inom en dynamisk förändring på kanske ±20% när man spelar. Nåltrycket brukar ju specas inom vissa gränser, och man bör ju ligga inom dessa vid avspelning. För låg resonansfrekvens borde leda till större dynamiska förändringar och mer distorsion, alt mistracking.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-17 16:59

Tackar för svaret!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi