Effekt av motriktad magnet

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Effekt av motriktad magnet

Inläggav DQ-20 » 2006-12-18 13:09

Ett sätt att minska det magnetiska störfältet runt ett högtalarelement är att limma en magnet på baksida av element. Magneten (ringformad) som limmas skall vara riktad så att den repelleras av elementets egen magnet. Jag undrar dock: vad är de långsiktiga konsekvenserna för magneterna om man förfar på detta sätt?

Undrar,

D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-12-18 13:12

Så länge du inte har alnico så är effekterna troligvis rätt små.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-12-18 13:16

Jag har provat det här i nån tidigare tråd, och kom bl.a. fram till att man inte behöver sätta den nya magneten dikt an mot den ursprungliga. Ur TV-störsynpunkt räckte det att den satt där en bit ifrån, och det avståndet minskade påverkan på högtalaren.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-18 14:19

Nog var det så att magnetstyrkan i gapet ändrades? Påverkar ju Bl och därmed Q!

/Jocke

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-12-18 14:31

Jo, men om extramagneten inte sitter dikt mot den vanliga högtalarmagneten så påverkar den inte högtalaren lika mycket.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-12-18 14:33

Jocke skrev:Nog var det så att magnetstyrkan i gapet ändrades? Påverkar ju Bl och därmed Q!

/Jocke

Det är egentligen den effekten jag är ute efter. Min kärleksaffär med 1:a generationens LTS högtalare (med P21LTS) är inte över än verkar det som. Jag funderar på att modifiera med att limma på en magnet motsvarande den som sitter på diskantelementet i akt och mening att öka kraftfaktorn och minska q. Detta är en hittills odokumenterad modifikation som Öhman unslapp sig i ett brevsvar för sisådär åtta år sedan. Jag är inte säker på alla effekterna men känsligheten på elementet åker upp ca 0,5 dB i mellanregistret. Men det är inget som man provar bara sådär... Limmar man med lämpligt lim (typ epoxy) så sitter den där den sitter sedan.

/D

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-12-18 15:21

Dahlqvist skrev:Men det är inget som man provar bara sådär... Limmar man med lämpligt lim (typ epoxy) så sitter den där den sitter sedan.
När magneten kommer väldigt nära bakstycket så suger den sig fast och kan provisoriskt sitta utan lim. Så var det i alla fall för mig när jag provade ut magneter till basen i trevägarn.

PS. Använde en gammal 14" datamonitor som 'sensor' för att komma fram till lämplig magnet.

//Michael

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-18 15:41

Dahlqvist skrev:
Jocke skrev:Nog var det så att magnetstyrkan i gapet ändrades? Påverkar ju Bl och därmed Q!

/Jocke

Det är egentligen den effekten jag är ute efter. Min kärleksaffär med 1:a generationens LTS högtalare (med P21LTS) är inte över än verkar det som. Jag funderar på att modifiera med att limma på en magnet motsvarande den som sitter på diskantelementet i akt och mening att öka kraftfaktorn och minska q. Detta är en hittills odokumenterad modifikation som Öhman unslapp sig i ett brevsvar för sisådär åtta år sedan. Jag är inte säker på alla effekterna men känsligheten på elementet åker upp ca 0,5 dB i mellanregistret. Men det är inget som man provar bara sådär... Limmar man med lämpligt lim (typ epoxy) så sitter den där den sitter sedan.

/D

Har för mig att vi hade en tråd om det för något år sedan. Det fanns bla fina bilder och beräkningar, allt mycket seriöst! Vill minnas att det tom var så att magnetstyrkan ökade mer om den monterats repellerande, men jag kan minnas fel!

Det är ju rätt små vinster man uppnår beträffande ljudtryck men det kanske kan vara behändigt för att nå bättre anpassning. Större ökning lär det väl bli om man kan klämma in en extra magnet mellan polstyckena, men det är ju liksom en lite större operation!

/Jocke

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-12-19 10:48

Jocke skrev:Har för mig att vi hade en tråd om det för något år sedan. Det fanns bla fina bilder och beräkningar, allt mycket seriöst! Vill minnas att det tom var så att magnetstyrkan ökade mer om den monterats repellerande, men jag kan minnas fel!

Har sökt men kan inget finna om detta. Någon som har något tips?

/D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-19 10:59

Jocke skrev:Vill minnas att det tom var så att magnetstyrkan ökade mer om den monterats repellerande, men jag kan minnas fel!

Mer?

Magneten kan bara monteras på ett sätt, nämligen repellerande, om man är ute efter att uppnå något vettigt. Repellationen är ju ett tecken på just att man tvingar in mera flöde i spalten. Monterar man den attraherande så försvagar man normalt originalmotorn, och dessutom ökar läckfältet. Vad skall det vara bra för?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-12-19 12:02

Här är en gammal tråd om extramagnet bakpå.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-12-19 12:40

IngOehman skrev:
Jocke skrev:Vill minnas att det tom var så att magnetstyrkan ökade mer om den monterats repellerande, men jag kan minnas fel!

Mer?

Magneten kan bara monteras på ett sätt, nämligen repellerande, om man är ute efter att uppnå något vettigt. Repellationen är ju ett tecken på just att man tvingar in mera flöde i spalten. Monterar man den attraherande så försvagar man normalt originalmotorn, och dessutom ökar läckfältet. Vad skall det vara bra för?

Vh, iö

Vi får hoppas att han mindes fel! Jag hittade den omtalade tråden men jag gissar att min fråga är så specifik att jag får vända mig direkt till IÖ med frågan, nämligen om det finns någon direkt nackdel med att modifiera LTS F1/S1/S2 genom att limma på cirkelformade magneter på baksidan av baselementet (med en storlek motsvarande magneten till ett diskantelement)? Fördelen som jag uppfattade det hela var ju mer monitorliknande egenskaper hos högtalaren genom att öka elementets elektriska dämpning. Modifiering kom dock aldrig som artikel i MoLt och jag tänker mig att det skulle kunna finnas fler skäl än tidsbrist till detta.

Hälsningar,

D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-19 12:51

Frågan är för subjektiv för att kunna besvaras entydligt.

Om man räknar det som en fördel att högtalaren får "mera monitorliknande egenskaper" så måste samma sak rimligtivs även räknas som en potentiell nackdel - det beror ju på vad man vill ha av högtalaren.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-12-19 15:34

IngOehman skrev:Frågan är för subjektiv för att kunna besvaras entydligt.

Jag förstår vad du menar. Jag avsåg potentiella tekniska problem som t.ex. distortion eller nivåanpassning till diskanten men inser att det inte alls framgår av ursprungsfrågan.

Ditt svar fick mig dock att dra mig till minnes att LTS F1 et consortes just har lite extra "värme" i ljudet för att klinga förlåtande i genomsnittliga vardagsrum utan akustikreglering. När jag tänker efter är jag inte längre så säker på att jag vill ta bort detta. Vi får se...

Hälsningar och handslag,

Dahlqvist

Återgå till Teknikforum