Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Varför jag frågar är:
1) Vid konvertering/komprimering med flac kan man ställa in 8 olika nivår. Är det så att mest komprimerat bara tar längre tid men att det fortfarande är lossless?
2) När jag spelar upp flac-filer är bandbredden ibland 859 kbs, ibland 696 kbs. De senare är bland annat sådana jag komprimerat i läge 8.
Någon som vet eller måste jag ut och Googla?
/ B
n3mmr skrev:Bill50x skrev:Varför jag frågar är:
1) Vid konvertering/komprimering med flac kan man ställa in 8 olika nivår. Är det så att mest komprimerat bara tar längre tid men att det fortfarande är lossless?
2) När jag spelar upp flac-filer är bandbredden ibland 859 kbs, ibland 696 kbs. De senare är bland annat sådana jag komprimerat i läge 8.
/ B
Flac är alltid lossless. Tradeoffen är bara processortid vs resulterande bitmängd.
Svante skrev:n3mmr skrev:Bill50x skrev:Varför jag frågar är:
/ B
Flac är alltid lossless. Tradeoffen är bara processortid vs resulterande bitmängd.
Ja så har jag fattat det också. Det vore döden för "varumärket" flac att införa destruktiv snålkodning, tror jag.
tan skrev:lite förvirrande är det dock när man måste välja mellan fastest compression och highest
tan skrev:lite förvirrande är det dock när man måste välja mellan fastest compression och highest
How can I be sure FLAC is lossless?
How much testing has been done on FLAC?
First, FLAC is probably the only lossless compressor that has a published and comprehensive test suite. With the others you rely on the author's personal testing or the longevity of the program. But with FLAC you can download the whole test suite and run it on any version you like, or alter it to test your own data. The test suite checks every function in the API, as well as running many thousands of streams through an encode-decode-verify process, to test every nook and cranny of the system. Even on a fast machine the full test suite takes hours. The full test suite must pass on several platforms before a release is made.
Second, you can always use the -V option with flac (also supported by most GUI frontends) to verify while encoding. With this option, a decoder is run in parallel to the encoder and its output is compared against the original input. If a difference is found flac will stop with an error.
Finally, FLAC is used by many people and has been judged stable enough by many software and hardware makers to be incorporated into their products.
Why do the encoder settings have a big effect on the encoding time but not the decoding time?
It's hard to explain without going into the codec design, but to oversimplify, the encoder is looking for functions that approximate the signal. Higher settings make the encoder search more to find better approximations. The functions are themselves encoded in the FLAC file. Decoding only requires computing the one chosen function, and the complexity of the function is very stable. This is by design, to make decoding easier, and is one of the things that makes FLAC easy to implement in hardware.
Why can't you make FLAC encode faster?
FLAC already encodes pretty fast. It is faster than real-time even on weak systems and is not much slower than even the fastest codecs. And it is faster than the CD ripping process with which it is usually paired, meaning even if it went faster, it would not speed up the ripping-encoding process anyway.
Part of the reason is that FLAC is asymmetric (see also). That means that it is optimized for decoding speed at the expense of encoding speed, because it makes it easier to decode on low-powered hardware, and because you only encode once but you decode many times.
mike34 skrev:Det de flesta inte tänkt på änn är at det går bra att komprimera körbara filer med flac. Resultatet blir säkert inte så bra storleksmässigt, men det ska va helt transparent process så inget bitfel ska kunna uppstå.
Nån som vill testa och jämföra med zip eller rar kanske ?
TCM skrev:mike34 skrev:Det de flesta inte tänkt på änn är at det går bra att komprimera körbara filer med flac. Resultatet blir säkert inte så bra storleksmässigt, men det ska va helt transparent process så inget bitfel ska kunna uppstå.
Det är väl så att flac fungerar i grunden som zip, med den skillnaden att flac är optimerat för musikfiler.
mike34 skrev:TCM skrev:mike34 skrev:Det de flesta inte tänkt på änn är at det går bra att komprimera körbara filer med flac. Resultatet blir säkert inte så bra storleksmässigt, men det ska va helt transparent process så inget bitfel ska kunna uppstå.
Det är väl så att flac fungerar i grunden som zip, med den skillnaden att flac är optimerat för musikfiler.
Ja , just det, det är en vanlig ? binärkomprimering men bättre för ljud.
mike34 skrev:FLAC är förkortning av Free Lossless Audio Codec så det finns inte mycket val
mike34 skrev:Ja , just det, det är en vanlig ? binärkomprimering men bättre för ljud.
Rollo skrev:mike34 skrev:Ja , just det, det är en vanlig ? binärkomprimering men bättre för ljud.
Ungefär. Enkelt uttryckt gör FLAC två komprimeringar: Först görs en lossy komprimering. Denna snålkodning använder sig inte av psykoaukustiska metoder som exempelvis mp3 utan försöker hålla skilladen mellan insignalen och den snålkodade signalen så liten som möjligt.
Sedan tas skillnaden mellan den snålkodade signalen och originalet fram. Denna skillnad är ofta inte större än några enstaka bittar och går därför alldeles lysande att komprimera.
Därefter lagras den snålkodade signalen i ett block tillsammans med den komprimerade differensen. Voila, FLAC.
Snålkodningen som görs inledningsvis är optimerade att komprimera data där kommande data är lätt att förutsäga utifrån tidigare behandlad data. Samplat ljud är ett bra exempel på detta.
Att komprimera godtyckliga filer går att göra med FLAC, man måste bara lura den att det är ljuddata i råformat som man vill komprimera.
Jag testade att komprimera en linuxkärna på ~1,5MB.
Resultatet?
1594558 bytes okomprimerad
1562708 bytes GNUzippad
1562841 bytes Zippad
1579409 bytes FLACad
mike34 skrev::) Va det en redan komprimerad linuxkärna ? vmLinuz-XXXXXXXXXX du får testa med nått annat.
Rollo skrev:mike34 skrev::) Va det en redan komprimerad linuxkärna ? vmLinuz-XXXXXXXXXX du får testa med nått annat.
Mer entropi framställer inte FLAC i någon bättre dager:
2021526 rosegarden.bz2
2157971 rosegarden.gz
4329679 rosegarden.zip
5712093 rosegarden.flac
5839552 rosegarden
Strauss skrev:Så vad tycker du man ska använda istället som är bättre?
Rollo skrev:Strauss skrev:Så vad tycker du man ska använda istället som är bättre?
Ja, alltså, rosegarden i exemplet är ett program, en exe-fil för att prata windowska.
Bzip2 verkar vara ganska bra på att komprimera sådana.
Om man däremot kollar på vad Bzip2 kan göra med en musikfil...
39976988 Such A Lonely Soul.wav
16408407 Such A Lonely Soul.flac
33671898 Such A Lonely Soul.bz2
...så vinner FLAC stort.
Strauss skrev:Så du säger att flac inte alls är förlustfritt? Eller förstår jag fel.
razor skrev:Lite offtopic, men ett tips för er som kör firefox och är trötta på vissas behov av att visa hela världen vad de just lyssnat på: Högerklicka på aktuella bilder och välj "block images from.." så är de ur världen
razor skrev:Lite offtopic, men ett tips för er som kör firefox och är trötta på vissas behov av att visa hela världen vad de just lyssnat på: Högerklicka på aktuella bilder och välj "block images from.." så är de ur världen
Användare som besöker denna kategori: Adhoc, Bing [Bot] och 20 gäster