Elementens placering på baffeln

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-25 17:34

Ja, det är skitkul för de som lyckas!

Det finns ju ett helt koppel med personer som jobbat hårt och fått rulljans på det. Alla är bara att grattulera!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-12-25 17:48

piotr

Du vet nog vad jag menar. Och gör du inte det är det absolut noll skäl att "berätta mer tydligt" eftersom du ändå inte skulle vara motaglig för det.

:lol: :
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-25 17:53

Mayro sitter och ler i sin håla och försöker få andra upprörda.

Julnöjje är inte detsamma för alla :)

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-12-25 17:56

Svante: går det att använda Edge +någon underbar tumregel för att uppskatta hur kantdiffraktionen blir när elementet sitter i en klotformad "baffel"?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-12-25 18:33

Kaffekoppen skrev:Mayro sitter och ler i sin håla och försöker få andra upprörda.

Julnöjje är inte detsamma för alla :)

Nope.. Denna gången ler jag. Men för jag anser egot här slår snudd alla gränser då piotr säger att här finns snubbar HÄR på forumet med mer "djuplodande" blablablablalablaaaaaaaaaaa :roll: :roll: :roll: ...

Det är inte för att få någon upprörd... det behövs inte eftersom så många ändå blir upprörda så fort man påvisar att lite markontakt vore klädsamt att ha... :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-25 18:39

Erkänn att du tycker det är kul att skriva elaka saker. Du gör det ju så fort du bara kan. Erkänn att du blir lycklig av det.

God Jul!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-12-25 18:50

Kaffekoppen skrev:Erkänn att du tycker det är kul att skriva elaka saker. Du gör det ju så fort du bara kan. Erkänn att du blir lycklig av det.

God Jul!

Erkänner...Men denna gången var det inte så. Jag var ju inte elak. Jag belyser enbart egon som rent sväller över kanter o bredder o inget annat.. :lol:

Men det är ju gjort nu så det kan man släppa nu kanske så slipper man sitta med en följetong och tala om att någon aggerar oerhört likt nån slags "Egoadel" med noll markkontakt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-25 18:56

Ronnie skrev:Svante: går det att använda Edge +någon underbar tumregel för att uppskatta hur kantdiffraktionen blir när elementet sitter i en klotformad "baffel"?

Njeaj, nej, det tror jag inte. Klot har iofs ett väldigt snällt baffelsteg, men det gäller med en punktkälla på klotets yta. Det gäller alltså att det inte blir uttalade kanter vid elementets kant om det ska gälla i praktiken.

Det är småklurigt att simulera det där det blir att ta till FEM/BEM eller nåt sånt, och det är väl nå matlabartat som behövs.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-25 18:57

Mayro skrev:... med noll markkontakt.

Jag fick en radiostyrd helikopter i julklapp. Helkul!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-25 18:59

Mayro!

Tycker du borde försöka läsa det folk skriver också istället för att regera på enskillda fraser.

Då skulle du träffa bättre med elakheterna istället för att framstå som helt patetisk :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-25 19:01

Svante skrev:Jag fick en radiostyrd helikopter i julklapp. Helkul!
Visst fasiken är det. Kan med fördel kombineras med tingestar för att släppa knallpulverskott :) Hade urkul på jobbet när vi släppte en sådan tingest över vaktkuren. De är snabba med sina vapen de där pojkarna i vakten :) :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-25 19:31

Mayro skrev:piotr

Du vet nog vad jag menar. Och gör du inte det är det absolut noll skäl att "berätta mer tydligt" eftersom du ändå inte skulle vara motaglig för det.

:lol: :

Näe jag förstår inte vad du menar det var ju därför jag ställde några mycket tydliga och sakliga frågor till dig. Med tanke på gojan DU skrev i inlägget till mig så ser det ut som du inte förstått vad jag skriver i min första post heller. I stället för att dra igång som du nu gjort hade du ju kunnat tänka efter lite och funderat på vad jag faktiskt menade alternativt fråga mig, bett mig förtydliga.

Du behöver inte vara rädd för att jag inte ska förstå om du är rak och saklig, den förmågan har jag hygglig koll på... Du kan ju överväga att ge mig en till chans innan du sågar min förmåga att vara "motaglig"..

Erkänner...Men denna gången var det inte så. Jag var ju inte elak. Jag belyser enbart egon som rent sväller över kanter o bredder o inget annat..

Det där erkännandet var ju modigt.. Elak, näe men mycket omogen och provokativ. Det där med Ego var ju intressant att DU nämnde. Kan du vara snäll att vara lite mer tydlig, syftar du på mig eller/och nån annan?

Men det är ju gjort nu så det kan man släppa nu kanske så slipper man sitta med en följetong och tala om att någon aggerar oerhört likt nån slags "Egoadel" med noll markkontakt.

Jag utgår ifrån att du anser min "markontakt" är dålig. Vänligen bistå mig med saklig information ang. detta... både för diskusionens skull och för min skull. Om jag svävar i det blå så behöver jag ju någon klarsynt och vänlig persons hjälp att utvecklas. Är du den personen som kan hjälpa mig med det i sådana fall?

/Peter

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-25 19:33

Svante skrev:

Det skulle även jag vilja fått! :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-12-25 19:42

Kaffekoppen skrev:Mayro!

Tycker du borde försöka läsa det folk skriver också istället för att regera på enskillda fraser.

Då skulle du träffa bättre med elakheterna istället för att framstå som helt patetisk :)

Jag är inte elak. så va det me det..och jag läste. Det var därför jag skrev till piotr.. Inte dig som du tycks trott.

Och vad har du med detta att göra egentligen? Du verkar lägga dig i varhelst du kan fast du inte ens finns med på tapeten..

piotr här tex talade från början här tidigare om snubbar med nåt innanför pannbenet .. Så därmed kan knappas ens du förväxlat att han talade om dig.

Dessutom iGEN börjar du ta dig friheter att kalla mig för saker..Vilket börjar bli irriterande ofta du tar dig rätten att göra detta.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-12-25 19:43

Nefilim skrev:
Svante skrev:

jag med.

Såg en sådan fyga en gång på årstafältet i Sthlm för några år sedan.. Häftigt.... :D

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-25 19:54

Det påstås att det funkar sådär ok så länge man flyger ifrån den som styr. Men när man vänder, ja då måste man tänka :?

Spegelvänt liksom.. :D

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-12-25 19:59

kan man inte bara vända på kontrollen?
hellikopter är svårt det fodrar mycket träning
min kopis har en krashad
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-25 20:02

profbd skrev:kan man inte bara vända på kontrollen?

Visst kan man det! Men jag tror inte attde flesta tänker på detta! :?

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-12-25 20:07

Mayro skrev:Och vad har du med detta att göra egentligen? Du verkar lägga dig i varhelst du kan fast du inte ens finns med på tapeten..

Vem fan är det som lägger sej i? 8O

Jag tycker det är skitkonstigt att det är så få som känner till baffelsteg o.dyl. bland människor som är intresserade av ljud. Jag känner till det men fattar egentligen inte ett skit av det än så länge.. 8) Det kommer säkert den dagen jag bygger en egen högtalare. Men som sagt, varför pratas det så lite om baffelsteg utanför faktiskt.se?
Tub - nu på burk

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-25 20:08

-distortion- skrev:

varför pratas det så lite om baffelsteg utanför faktiskt.se?

Finns väl för dåliga kunskaper i ämnet! :?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-25 20:31

-distortion- skrev:Men som sagt, varför pratas det så lite om baffelsteg utanför faktiskt.se?
Jag tycker du skall skaffa, eller låna "The Loudspeaker Design cookbook" av Vance Dickasson* på bibban!

Ett par killar som jag märkt har riktigt god koll på hur man hanterar baffelsteget är Skrutten och Martin har jag märkt.

Det pratas mycket om baffelsteg, men kanske inte så mycket på andra svenska DIY-sidor. Det är som du nämner märkligt!

* Dra på trissor, jag hänvisade till en kunnig kille utanför Faktiskt. Det måste verkligen vara förvånande i Jämshög :)

Mayro,

att jag kallar dig elak är bara för att när du skriver i text så framstår du både som elak och som om du ibland njuter av att andra blir både ledsna och upprörda över vad du skriver. Det var ju du som dök upp som gubben i lådan och la dig i tråden utan att det minsta bidra med något kreativt utan löjliggjorde andra deltagare i tråden!

Jag har ju pratat med dig och tycker allt jävligt mycket bättre om den trevliga och pratglada killen du kan vara om du vill!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-25 20:53

Mayro skrev:
Nefilim skrev:
Svante skrev:

jag med.

Såg en sådan fyga en gång på årstafältet i Sthlm för några år sedan.. Häftigt.... :D

Nja, alltså, den var nog mycket finare. Det här var en sån här liten pyttesak som precis orkar lyfta och som man kör inomhus:

http://www.braprylar.se/filmer/Helikopter_kort_high.wmv

...vilket inte hindrar att den är kul. Och fifasen vad svår den är att köra, han på filmen har övat, kan jag intyga. Det ser inte svårt ut, men det är det.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-25 20:54

Noterade trådens ämne: "Elementens placering på baffeln"!

/Jocke

Dagens valspråk: Mer glögg till moderatorerna!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-25 21:06

Jocke skrev:Noterade trådens ämne: "Elementens placering på baffeln"!

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-25 21:26

För att man ska få en uppfattning om hur mycket skillnad baffelsteget gör kan man lyssna på dessa två filer. Den ena är original (fast nivåjusterad) den andra har en höjning av de högre frekvenserna som motsvarar ett väldigt snällt baffelsteg.

http://user.faktiskt.io/svante/bafflestep/supervisorflat.wav
http://user.faktiskt.io/svante/bafflestep/supervisoremulatedbafflestep.wav

Nivåjusteringen är för att filerna ska få samma medelstyrka. Tonkurvepåverkan består i en pol vid 420 Hz och ett nollställe vis 210 Hz, detta motsvarar ungefär en baffelbredd på 20 cm.

Filerna kan givetvis inte återge de skillnader i riktverkan som baffelsteget gör, men ger en uppfattning om storleksordningen på de fenomen vi diskuterar.

Jag kan tänka mig att man kan vänja sig vid att lyssna med en högtalare som har konstruerats med bortglömt baffelsteg, men helt klart är det en tydlig skillnad, eller hur?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-25 21:31

-distortion- skrev: Men som sagt, varför pratas det så lite om baffelsteg utanför faktiskt.se?

Gör det?

Jag var ett tag aktiv på www.diyaudio.com och där debatterades det flitigt. Anglomaner brukar ganska ofta förkorta kompensationen med "BSC", kanske är det därför det är svårt att hitta?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-25 21:32

Jocke skrev:Noterade trådens ämne: "Elementens placering på baffeln"!

/Jocke

Dagens valspråk: Mer glögg till moderatorerna!

Ja, jo... Fast helikoptrar är ju så kul. Sorry.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-25 22:00

Svante skrev:
-distortion- skrev: Men som sagt, varför pratas det så lite om baffelsteg utanför faktiskt.se?

Gör det?

Jag var ett tag aktiv på www.diyaudio.com och där debatterades det flitigt. Anglomaner brukar ganska ofta förkorta kompensationen med "BSC", kanske är det därför det är svårt att hitta?
Som sagt, svenska siter finns det bara två av :)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-12-25 22:51

Kaffekoppen skrev:
Svante skrev:

Gör det?

Som sagt, svenska siter finns det bara två av :)

3st va :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-25 23:02

vilka?

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum