Har fortfarande ett par intakta MiniRing i min ägo. Martin Persson verkar ungefär vara samtida med Stig Carlsson och Olle Mirsch. Martin Persson hade också agenturen för bl.a. Teac och Sennheiser undertidigt 70-tal.
Jag hade också ett par Miniringar inköpta på en liten HiFi-butik på Roslagsgatan i Stockholm. Dom byggdes snabbt om och drevs aktivt med fyra hembyggda MOSFET-förstärkare. Detta var i början på 80-talet
Jag tyckte att de lät fantastiskt bra för att vara så små, på den tiden fanns det inte så många små högtalare (typ monitor) att välja på
Då OA-50 då lanserades ersatte dom Miniringarna och femtiorna finns
fortfarande i min ägo.
Här finns lite om MP.
Stort märke på 70-talet.
Fanns också en "silverring". Det finns många MP-högtalare i HiFihandboken från 70-talet, men jag ha ingen scanner.
Ja, han sålde TEAC kassettdäck på sjuttiotalet. Jag minns annonserna där han själv höll den största modellen framför magen.
http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... php?t=2842
Vår numera avlagde cykelmekaniker (han stängde firman tyvärr) hade en sådan här kantig sak (AB11 eller 22) i sin verkstad. Lade ett skambud men drog tillbaka det då han bara hade en sådan låda - ledsamt!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet. Bo Rothstein, professor i statsvetenskap
Nej,nej, Martin jobbade inte på Sonab och inte heller tillsamman med Olle Mirsch. Men han var mycket influerad av Stig Carlsson och gjorde flera modeller som kunde betraktas som "orto-akustiska".
Är det ingen som har en samling av Hifi-boken från sent 60-tal och början av 70-talet? Där finns en hel del MP-högtalare att visa upp.
Har ett par Martin Persson. MP30 tror jag, ska kolla när jag kommer hem. Kan posta lite bilder på dom om intresse finns.
Dom låter riktigt bra, dock bottnar bas elementet när man drar upp volymen, men upp till dess låter dom bra.