hur placera OM3-28 högtalare?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

hur placera OM3-28 högtalare?

Inläggav Ivil » 2006-12-20 21:43

Hej!
Jag har köpt ett par Mirsch om3-28 som jag har lite funderingar om...hur placerar man dem? är det golvhögalare eller stativare? Är det någon här som har mer information om denna högtalare?

/Andreas

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-20 22:42

Tror att det finns några trådar om Mirsch. Använd "Search"! Undrar om det inte var ett par 3.28 för väldigt länge sedan? Uppåtriktad diskant, väl? Golv mot vägg skulle jag tro!

/Jocke

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2006-12-20 23:24

Jovisst är det vanliga golvare med uppåtriktad diskant .Som de flesta OM så har de namn efter antal element och volym-i det här fallet 3 element och 28 liter och är från 1974 eller så.Det finns olika uppgifter om basen.Det talas om dels Peerless och dels Eskilstunabasen.Kanske fanns bägge varianterna.Själv har jag ett par 5-32(alltså med 5 element o 32 liter där mellan och diskant är dubblerade)med den mystiska Eskilstunabasen som är något större än de flesta vanliga och därför lite knepig att hitta nya skumkanter till.Men på alla bilder jag sett av 5-32an så har den Philipsbas!Olle kunde konsten att blanda och ge!
Han tillverkade massor av modeller.Jag håller på med en liten sammanställning och har hittills hittat kanske 25 olika...och det är inte alla!
Kan du få till en bild med fronten avtagen,så är det ganska lätt att se vilka element som ingår.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2006-12-22 18:54

Hej!
hur gör jag för att ta av fronten? är den limmad eller hur sitter den?

henriksch

Fronter

Inläggav henriksch » 2006-12-22 20:16

Fronterna kan antingen vara tunn spånskiva (äldre varianter tror jag) eller masonite. På de äldre är det hål borrade i spånskivan och plastpluppar som sitter med spik i lådan. De sitter ofta så hårt att det är spiken som åker ut, inte där det är tänkt vilket inte gör så mycket. På senars bmodeller med masonitefronter är de troligen limmade (dock inte helt säker här eftersom de jag har kom med frotskivorna lösa.
MVH
Henrik

Användarvisningsbild
Lust

Re: hur placera OM3-28 högtalare?

Inläggav Lust » 2006-12-23 02:46

Ivil skrev:Hej!
Jag har köpt ett par Mirsch om3-28 som jag har lite funderingar om...hur placerar man dem? är det golvhögalare eller stativare? Är det någon här som har mer information om denna högtalare?

/Andreas

De är tänkta att stå direkt på golv.

Gillar dessa luftiga Philipsdiskanter (AD 0160).

Olle har ju själv skrivit här att det är Eskilstuna-element och inga Peerless i som.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2006-12-23 13:03

vad kan man byta ut den hemska filten som fronten är bestyckad av? Kan man hitta något på en vanlig tygaffär eller måste man beställa?

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-12-30 12:13

Ivil skrev:vad kan man byta ut den hemska filten som fronten är bestyckad av? Kan man hitta något på en vanlig tygaffär eller måste man beställa?

Här hittar du högtalartyger:
http://www.new-foam.com/fabric1.asp

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-01-02 15:06

hej ingen! nu är jag äntligen hemma efter julens äventyr! Så det första jag gjorde när jag kom igenom dörren var så klart att slita bort fronten....AJAJ basarnas skumkanter är nästan helt bortvittrade! Är det någon här som har hittat skumkanter till dessa element? Jag har själv lyckats omkanta 3 par basar till carlsson högtalare och fick då rekomenderat att köra Fynda.se´s slavbasar och klippa sönder dem... är det någon här som har tips på snik renoveringen? :D

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-01-02 16:41

Ivil skrev:hej ingen! nu är jag äntligen hemma efter julens äventyr! Så det första jag gjorde när jag kom igenom dörren var så klart att slita bort fronten....AJAJ basarnas skumkanter är nästan helt bortvittrade! Är det någon här som har hittat skumkanter till dessa element? Jag har själv lyckats omkanta 3 par basar till carlsson högtalare och fick då rekomenderat att köra Fynda.se´s slavbasar och klippa sönder dem... är det någon här som har tips på snik renoveringen? :D

Har skrivit var jag hittade passande kanter i den här tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=13937

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-01-02 20:19

nu har jag skickat en beställning på fyndas slavbasar igen... denna gång även ett par 8-tummare. Så dem skall jag prova att montera... Är det någon som har testat dem innan eller blir jag den förste att prova? Jag återkommer med reslutatet!

LB

Inläggav LB » 2007-01-02 22:36

Tror jag läst på Carlssonplanet om någon som använt Fyndas 8" till OM3-28, så det kanske går. Även jag har lagt en beställning på chans nu :)

Efter ha mätt elementen i min uppsättning OM3-28 lite mer nogrannt stämmer diametrarna på dem inte överens med Lusts exemplar (som jag såg på Minhembio.com) :o

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-01-03 00:02

Lite kan jag bidra med:
OM3-27 var min första högtalare. Som Rolf mycket riktigt berättar hade den 3 element och lådvolym på 27 liter. Därav namnet.
Nummer två blev OM3-28. Kom ut 1973. Den var nog kanske inte större, men kunde ju inte heta detsamma. Jag är ganska säker på att alla element var Philips. Jag använde mest Philips de första åren.
Fronten skall inte vara någon "filt" utan ljudtransparent tyg, helst speciellt högtalartyg. Men det går att hitta annan användbar textil för att tillfredsställa personlig smak. Ett bra test är att hålla tyget framför munnen och blåsa kraftigt. Man skall då inte känna något luftmotstånd.
Till Rolf: Även om jag inte har så mycket detaljdata kvar, så kan jag nog kolla, eventuellt komplettera, din förteckning över alla modeller.
Och: Eskilstunaföretaget, som mest var aktivt inom metallindustrin, hette Albeka, om det kan vara till någon hjälp, men det tror jag inte. Deras två element avlöste de Philips 8-tummare som jag börjat med.
Olle

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-01-03 00:08

P.S.
Vid närmare eftertanke, kan det vara möjligt att Albeka-elementet kom in i OM3-28 serien. Det var nämligen en riktig långkörare. Men jag är säker på att det var Philips i de första.
D.S.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-03 11:38

ollemirsch skrev:OM3-27 var min första högtalare. Som Rolf mycket riktigt berättar hade den 3 element och lådvolym på 27 liter.
Olle

Olle, hej!
Jag vill fråga dig ang OM 3-27.
I John Schröders bok "Bygg själv din stereohifianläggning" från 1973 finns en konkret byggbeskrivning på en golvstående högtalare med Philipselement. Mått, utseende och antal element stämmer med 3-27. är det 3-27?
M v h
:)

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-01-03 11:44

Ja, jag tror det. Jag samarbetade mycket med John Schröder. Fanns det med en bild?. OM3-27 känns igen på att fram- och bakpanelen är neddragna till golvet. Basljudet strålade ut åt sidorna under lådan. Mell.reg framåt och diskanten uppåt. Så var det.
Mvh,
Olle

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-03 16:30

Ja, så ser de ut enligt byggbeskrivningen. Tack för upplysningarna.
Som extra upplysning kan jag meddela att jag byggde försteget "EBAB Sound Junior", vilket fanns som byggsats. Det lät helt ok, minns jag.
Känner mig lite sugen på att bygga högtalarna. Det är väl Philips AD 0160 som sitter som diskant? :)

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-01-03 20:16

Om du (Krantzberg) skulle, ha lust, tid och ork Så hade det vait himla kul att få se byggbeskrivning och ritning.
Har samlat på mig en del element som skulle passa, bland annat ett antal av de Philipsdiskanter du nämner samt två par bas/mellanreg som nog är vettiga, saknar de rätta mellanreg men har andra som troligen skulle funka.
Ett annat alternativ skulle kunna vara att du berättar mer exakt vilken bok ritningen finns.
Har sålt av tre par OM3-28, nyrenoverade nyligen, har bara ett par kvar, vete sjutton om det var så klokt...
MVH
Henrik

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-01-03 20:35

hur renoveras dessa högtalare? Att dömma av min första titt på mina högtalare så är det bara basen som är sprucken (dom är provspelade), men gör man någon ting annat med dom hela elementen? coatar? (stavning?) gör man något åt komponenter på filtret? mvh /Andreas

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-01-03 21:33

Diskanterna har jag inte behövt bry mig med, vete sjutton hur dessa skulle renoverats, bytt någon har jag gjort. Tror att det har funnits utbytesmembran med spole till dessa (finns det någon som ligger på ett lager??).
Hittade ett par Plast-Philips, fick dem på köpet när jag köpte en Sanyoskivspelare i fint skick för 30 spänn på en loppis så sent som igår, det lönar sig att lyfta på fronterna, under dessa satt två "Mirschdiskanter" per högtalare och en fin 8-tummare med gummikant. Väl värt besväret att släpa hem.

Har också haft tur med mellanregistren. Kanten på dessa ser ut som en vävbaserad gummikant. Dessa har jag "coatat", har tagit solution som jag spätt ut med förtunning för att det skall vara lättare att stryka tunnt i flera lager. Har faktiskt räddat ett par fuktskadade där kanten släppt på detta sätt.
Har också använt detta på 9710:ors papperskant också vilket har funkat fint (har kanske begått något fruktansvärt brott här..).
Det råddigaste har varit basarna eftersom måttet på kanterna är udda.

Det retar mig att det skall vara så knepigt att köpa kanter i Sverige. Lite fånigt hög svansföring att påstå att "lekmän" inte skall hålla på med det där för det blir bara fel. Konsekvensen är bara att högtalare som OM3-28 slängs bort för att det kostar 6-700 att få jobbet gjort. Bättre med ett par misslyckade försök och ett antal lyckade "räddningar" efter det tycker jag.

Filtren skulle jag kanske tittat mer på men det har jag inte gjort eftersom det fungerar och, i mina öron, låtit bra. kanske skadad av ett antal år med gamla italienska tvåhjulingar, rör inte det som går liksom...

En hel del jobb extreriört har jag gjort, min erfarenhet år att faneret är inte JBL-tjockt...

MVH
Henrik

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-01-03 21:45

nu när jag öppnat högtalaren ser jag att i botten finns ett stort hål (D=32mm) där högtalarkabeln går ut genom högtalaren. Detta hål täcks sedan igen av foten...Visst skall denna konstruktion vara sluten? alltså att jag vid monteringen av foten nu tätar för att undvia läckage? (hålet är ju så stort att det kunde fungera som basport om det inte vore för att foten täcker för det :D

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-01-03 21:56

Förlåt, men var är vi nu? Gäller det fortfarande någon av mina högtalare? I så fall känner jag igen fenomenet. Det var troligen så att filtret och kabeln hängde ihop med kontakten till förstärkaren vid monteringen. Sen kom foten på och täckte hålet som var lagom stort för att kontakten skulle gå igenom. Och visst skall det vara tätt.
Dessutom har jag svårt att tänka mig ett basreflexhål på 32 mm..

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-01-03 22:02

jag får tacka för det snabba svaret! Nu till nästa fråga... jag hade tänkt att byta ut kondensatorn på filtret, men jag vet inte vad det är för värde på den...(har postat frågan i DIY forumet) det står alltså 100MFD40V med stora bokstäver... betyder detta 100 micro farad? eller milli?

sen de 40 volten är det ok att byta med en kondensator med större värde?

tacksam för svar
mvh /Andreas

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-01-03 22:11

När du kommer ner på små detaljer har jag inte mycket att komma med. Jag har inte kvar tekniska specifikationer på de olika modellerna, vilket är bekymmersamt särskilt när det gäller elementen.
Men 100MFD kan inte betyda annat än 100 microfarad. Det låter stort men den sitter i så fall troligen i serie med mellanregistret. 100 millifarad skulle vara j...gt stort. Det är det inte.
Olle

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-01-03 22:13

Fråga 2: Ja. 40V måste uppfattas som gränsvärde för vad den bör belastas med.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-01-03 22:37

tack så hemskt mycket för svaren! helt sjukt att tillverkaren till dem svarar på mina frågor! tack Olle!

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-04 16:21

henriksch skrev:Om du (Krantzberg) skulle, ha lust, tid och ork Så hade det vait himla kul att få se byggbeskrivning och ritning.
Ett annat alternativ skulle kunna vara att du berättar mer exakt vilken bok ritningen finns.
Henrik

Boken heter "Bygg själv din stereohifianläggning". Den är utgiven 1973 på förlaget "EBAB Electronics". Den är skriven av John Schröder.
Han har också skrivit boken "HiFi-teknik", utgiven på samma förlag och utgiven samma år.
Uppge dessa uppgifter på biblioteket, så beställer man boken åt dig om man inte har den.

Jag har ingen av dessa böcker. Den förstnämnda har jag bara som fotostatkopia.

I vilket fall som helst är byggbeskrivningen väldigt noggrann. Sågschema, filter och uppgifter om element finns i boken, liksom en beskrivning av hur man tillverkar en egen tygfront.

M v h

Användarvisningsbild
highfive

Elementdata och gds beskrivningar för Philipselement....

Inläggav highfive » 2007-01-04 21:51

Det är kul med det gamla !! -Philips gjorde utmärkta bredbandselement, tyvärr inte längre i produktion!!! (9710, 12100 varianterna osv...)

Länkar till gamla bygg själv beskrivningar med PHILIPS-element: http://www.mfbfreaks.nl/html/artikel/passief/1/index.html

Det beiga (anno 1966) och oranga (anno 1982) -omslagen leder vidare till matnyttigheter, de andra är bara omslagssidor....

På holländska, men det metriska måtten och ritningarna kan kanske kan vara till glädje?!...

Från hemsidan: http://www.mfbfreaks.nl

Här finns också elementdata:

http://www.mfbfreaks.nl/html/lsinfo/1/index.html

Hälsningar från highfive

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-01-04 23:27

Tack för tipsen, nu skall jag plåga stadsbibliotikarien...
MVH
Henrik

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-01-11 19:30

har nu fått hem fyndas 8" slavbas...passade inte alls! /Andreas

Nästa

Återgå till Vintage-hifi