at & dq: Ni har i det stora hela rätt - Morello har fel.
Kaffekoppen: Det var det bästa du skrivit på länge. Jag tappade nästan hoppet igår. Den enda betydelsefulla invändning jag har mot din historiebeskrivning är att Svante skulle ha stångat sig blodig. Han kom med synpunkter - jag kommenterade dem och pekade då även på felen i hans resonemang, och motiverade varför jag gjort på annat sätt. Jag fick
ingen respons på det. Var det någon som stångade sig blodig i ett försök att få en dialog, så var det jag.
Eller förresten, du kanske bara skrev att han upplevde sig ha stångat sig blodig? (Hmmm, minns inte vad du skrev...) Isåfall kan jag hur som helst förstås inte invända mot det.
Dahlqvist skrev:Morello skrev:Vad har egentligen förtroende för Ingvar, Svante eller någon annan med frågan att göra?
Förtroendet för Ingvar har i princip allt med saken att göra eftersom han tycks välja vilka serier/resultat som skall vara med i realtid eller post hoc. Han ovilja att på förhand definiera hur data skall behandla gör att i princip att hela förfarandet står och faller med förtroende för hans kapacitet att ta rätt beslut när det gäller att skilja slumputfall från verkliga effekter.
Du har helt rätt i att förtroendet (för LTS, "via" mig) har med allt i den här tråden att göra. Vet inte vad du menar med "vilka serier som skall vara med", dock.
Oviljan från min sida att i förväg begränsa testen till att bara låta en person svara, och att därtill bara tillåta 99,7% signifikans tillsammans med att det inte skall kunna specificeras resultat för deltest i tidningen (m fl begränsningar), har dessutom en orsak, nämligen att jag inte vill stympa informationen innan man inhämtat den. Men det vet du säkert.
Måste dock korrigera en sak -
hur data skall behandlas bestäms
inte i efterhand. Det bestäms i förväg, av statistikens lagar.
Dahlqvist skrev:Morello skrev:Ska vi reda ut statistik får vi nog lämna sådana saker och ta fram den kalla matematiken.

Utan att vara trivial så gäller inte den centrala frågeställning hur man behandlar matematiken utan vilket utfallsrum man skall räkna på.
En utomstående betraktare kan inte skilja IÖ:s anstängningar att öka känsligheten hos experimentet från att post hoc dra nytta av slumpmässiga variationer. Och där i ligger dilemmat.
Tror faktiskt att du har rätt igen...
Fast ett dilemma är det bara om man tycker att
just den specifika osäkerheten (=kan man lite på att jag är båda kunnig och ärlig?) av många andra, är viktigare än allt det andra som är lika osäkert avseende testförfarandet...
Vad hindrar till exempel att någon skriver en test som ser väldigt överblickbart ut, men vars resultat som är fabulerade lögner från början till slut!?

Är det bättre att sådant tryckt i MoLt?
Den enda skillnaden är ju att den senare kommer att vara en lögn, en som en utomstående betraktare dock tycker sig kunna följa och hålla med om resultatet för...
I båda fallen är man som läsare av testen utelämnad till det förtroendet man har för den som har i ansvar att göra testen vetenskapligt invändingsfri.
Kort sagt: Oavsett vilken lösning man väljer behöver man faktiskt ha förtroende för att den som ansvarar för att allt blir rätt, klarar av det!
Jag har valt lösningar för testförfarandet som gör att detektionströsklarna bli så låga som möjligt, och att testförfarandet går snabbt och inte minst att det blir rimligt trevligt för de inblandade. Jag har provat hundratals annorlunda metoder (ALLA de som föreslagits i den här tråden), som inte ens är en bråkdel så kraftfulla som den "fria metod" jag använt under de år jag varit ansvar för testandet*.
Vh, iö
- - - --
*Kan tillägga att jag ett flertal gånger genom åren även "testat metoden" genom att försöka få fram skillnader mellan apparat A och apparat A. Hittills, med de lyssnare jag brukar använda, har resultatet varit detsamma nästan varje gång: Det har inte ens gått att räkna ut den statistiska signifikansen - för ingen vill svara! De inbillar sig ens att de hör några skillnader. Det finns ju inget stressmoment överhuvudtaget inblandat, så tycker man inte att man hör några skillnader så behöver man inte svara.
Då brukar jag dock be folk att svara fast de inte är säkra på att de hör skillnader, och då blir det förstås slumpresultat.
(Med verkliga apparater på testbänken kan liknande situation också uppstå, men då har det faktiskt hänt att väldigt entydiga serier (>99,9% SS) uppstått, trots att den som svarat menar att det gränsar till att varje svar varit avgivet med stor osäkerhet.
)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).