Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Tråden om BB och Audio-Tronic och sån't

Inläggav Morgan » 2007-01-12 19:48

Jag hade i min hifi-ungdom nöjet att få höra ett par Audio-Tronic CM3 i någon obekant version. Ljudminnet är knappast 15 år långt, men jag vill minnas att det lät ganska potent. :) Nu undrar jag om inte BB himself eller någon annan vänlig sälle skulle vilja tipsa mig om var man kan tänkas få lyssna på ett par CM3:or igen - helst i trakten av Göteborg. Jag skulle vilja friska upp minnet, nu när jag fått andra saker att jämföra med...
Senast redigerad av Morgan 2013-09-19 09:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Re: BB - var provlyssna Audio-Tronic CM3 i Göteborg?

Inläggav BB » 2007-01-13 01:18

Morgan skrev:Jag hade i min hifi-ungdom nöjet att få höra ett par Audio-Tronic CM3 i någon obekant version. Ljudminnet är knappast 15 år långt, men jag vill minnas att det lät ganska potent. :) Nu undrar jag om inte BB himself eller någon annan vänlig sälle skulle vilja tipsa mig om var man kan tänkas få lyssna på ett par CM3:or igen - helst i trakten av Göteborg. Jag skulle vilja friska upp minnet, nu när jag fått andra saker att jämföra med...


Hej Morgan,

Jag skulle inget hellre vilja än bistå dig med ett tips här. Men jag har för många års utlandsboende bakom mig för att ha kvar några aktuella uppgifter.

Med tanke på att det såldes 12.000 par CM3:or i Sverige totalt sett, kanske de finns enstaka par utannonserade under begagnat...? Men nu var det ju som sagt provlyssning det gällde... Jag har inte ens ett par själv längre, tillgängliga för lyssning... :oops:

Tyvärr har baselementet (KEF) utgått ur produktion sedan många år tillbaka så det kan bli knepigt med reservdelar. (Hornen är det dock inga problem med därvidlag)

Jag har sökt men ej funnit en lämplig ersättare för KEF-basen. Den är optimal för just den konstruktionen. Återstår att designa ett nytt element. Frågan är bara när ska man få tid? :)

Mvh //BB
Senast redigerad av BB 2007-01-13 01:21, redigerad totalt 1 gång.
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2007-01-13 01:20

Morgan:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=5

Var den gode DrBoar huserar vet jag dock inte.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-13 01:29

När man får se siffran 12 000 par (respekt!) inser man verkligen vilket lite skrutt man är. :oops:

Men... 8) Om jag håller på i 261 år ytterligare, i oförändrat tempo (har tillverkat nästan
1 200 par sedan 1978...) så kommer jag att hinna producera lika många par pi60/pi60s! :wink:

Igen: Respekt till dig BB!

När började du tillverka CM3, och vad kostade de att köpa, då och när du slutade?
(Och vad tror du de skulle kosta idag?)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-13 01:44

IngOehman skrev:När man får se siffran 12 000 par (respekt!) inser man verkligen vilket lite skrutt man är. :oops:

Men... 8) Om jag håller på i 261 år ytterligare, i oförändrat tempo (har tillverkat nästan
1 200 par sedan 1978...) så kommer jag att hinna producera lika många par pi60/pi60s! :wink:

Igen: Respekt till dig BB!

När började du tillverka CM3, och vad kostade de att köpa, då och när du slutade?
(Och vad tror du de skulle kosta idag?)


Vh, iö


Hej Ingvar!

Tack för de vänliga orden! Ja det kan låta mycket men om man betänker att det första paret såldes i början av november 1976, så blir det faktiskt, utslaget på tiden fram till december 1990 faktiskt inte mer än 857 par per år i genomsnitt...

Men det är klart, med tanke på hur pass stora de egentligen var, 38 x 40 x105 cm, så var det kanske inte så illa pinkat... :)

Allltnog, du lär säkert hinna ikapp!! :)

Om de fanns tillgängliga på marknaden idag tror jag att de skulle kunna säljas för cirka 15.000:- paret inklusive moms om försäljning skedde från detaljhandeln....

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-13 02:43

BB skrev:Allltnog, du lär säkert hinna ikapp!! :)

Då fick jag allt äta väldigt mycket yoghurt...


Intressant period 70-talet, främst andra halvan, tycker jag. Det är fascinerande hur många högtalare som kom under den tiden som överlevde länge på marknaden, utan några signifikanta justeringar i konstruktionerna.

Mina egna högtalare (pi60 - 1978) oräknade så finns ju:

CM3 (1976)

801 (1979*)

ESL64 (1979*)

TypA (19... 74?)

Finns flera från samma period som överlevde >> 10 år i stort sett oförändrade?

OA-52 kom ju lite senare (1984) men har varit mycket livskraftig!

En del äldre finns väl också, Klipsch, Tannoy... När kom de?


Var det mera typiskt att man ville att saker skulle vara mera genomarbetade och liksom färdiga förr i tiden, innan man lancerade dem? :?


Vh, iö

- - - - -

*Tror möjligen att både dessa var köpbara först 1980, men de presenterades så vitt jag minns 1979.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
screen
interlaced
 
Inlägg: 5044
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Sveriges varmaste plats!

Inläggav screen » 2007-01-13 03:29

IÖ skrev:
Var det mera typiskt att man ville att saker skulle vara mera genomarbetade och liksom färdiga förr i tiden, innan man lancerade dem?


Men detta gäller väl nästan vad som helst nuförtiden tycker jag.

Det ska inte hålla för länge, kvalitén skall vara precis lagom bra (inte mer) så att man snart blir tvungen att köpa nytt. :evil:

Jag blir så lycklig när man hittar något genuint = tillverkat med tanke på lång hållbarhet och mycket god funktion som dessutom är avsett för mäniskor. 8)


Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Inläggav Morgan » 2007-01-13 03:55

Jag är en förhärdad språkliberal med intresse för etymologi, så jag tycker det är underhållande att se att Ingvar använder den mycket ovanliga stavningen "lancera" för det ord som annars på svenska plägar skrivas "lansera". Jag gillar denna gammalmodiga stavning som nog är att räkna som fransk eller latinsk (fr. lancer, lat. lancea). Den finns upptagen i nordisk familjebok som den gängse stavningen (sökordet lansera hänvisas där till lancera), och det var när ordet var nyligen inlånat till svenskan. Det började användas här på 1890-talet...

Jag tänkte jag skulle underhålla med lite "omvänt ordmärkeri" för en gångs skull, och inte klaga utan berömma... :) Kanske skulle jag själv gå över och börja skriva "lancera" sitället för det konformistiska moderna "lansera"? Vad tycker ni andra? Är ni förhärdade språkliberaler som jag, eller är ni stelbenta ordmärkare?

Får jag passa på att slå ett slag för ordet "vederdeloman" förresten? Mayro är Ingvars vederdeloman, skulle man kunna säga... Det är så ledsamt att det gamla vackra ordet håller på att falla ur bruk.

ps: Sina egna trådstarter får man väl bomba sönder med OT väl? :oops: :lol:

pps: För att inte vara helt OT: Är det någon som sitter på att par CM3or och vill demonstrera deras krafter för mig kanske?

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-13 05:13

IngOehman skrev:
Var det mera typiskt att man ville att saker skulle vara mera genomarbetade och liksom färdiga förr i tiden, innan man lancerade dem? :?


Det där är en oerhört intressant fråga du tar upp Ingvar... Vill gärna återkomma till den under morgondagen, eller rättare, efter en natts stärkande sömn! :)


Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2007-01-13 12:11

BB skrev:
IngOehman skrev:
Var det mera typiskt att man ville att saker skulle vara mera genomarbetade och liksom färdiga förr i tiden, innan man lancerade dem? :?


Det där är en oerhört intressant fråga du tar upp Ingvar... Vill gärna återkomma till den under morgondagen, eller rättare, efter en natts stärkande sömn! :)


Mvh //BB


Det är klart att det finns väl genomarbetade kostruktioner även nu! Däremot är ju inte elektronikkonstruktion och högtalarbyggande en tekniktrend idag. Det betyder att nyrekryteringen :?: är svag!

De som konstruerar seriöst med kommersiella mål har säkert jobbat i det närmaste ideellt under många år för att nå sina insikter. Det börjar bli dags att få betalt! Vid en jämförelse med allt "skräp" som säljs så är det kanske välmotiverat om kunderna finns!

Bosse: Jag köpte lite högtalare av dig på 80-talet. Då fick jag alltid uppfattningen att jag väckte dig var gång jag ringde! Hoppas att du fått sova gott!

:wink: /Jocke

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Inläggav i » 2007-01-13 13:11

BB skrev:
IngOehman skrev:
Var det mera typiskt att man ville att saker skulle vara mera genomarbetade och liksom färdiga förr i tiden, innan man lancerade dem? :?


Det där är en oerhört intressant fråga du tar upp Ingvar... Vill gärna återkomma till den under morgondagen, eller rättare, efter en natts stärkande sömn! :)

Mvh //BB


Jag tror ändringen kom med att man kunde tillverka (och sälja!) funktionellt avancerade elektroniska prylar till låga priser. T ex mobiltelefoner, datorprylar osv.

Tidigare, t ex under 70-talet, var byggkvalitet en väsentlig konkurrensfaktor. Nu avgör funktionalitet och design mycket mer.

Saknar faktiskt de rejäla metallådorna från 70-talet (tänker på bl a Technics HiFi-apparater m fl.). :(
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Affald
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2004-09-25
Ort: Gbg

Inläggav Affald » 2007-01-13 13:18

Kan nämna att jag tror Canton RC-L sålde 1200 par via canseda... lägg till privat import så kanske siffran stiger till det dubbla...

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-13 14:52

Jocke skrev:
Bosse: Jag köpte lite högtalare av dig på 80-talet. Då fick jag alltid uppfattningen att jag väckte dig var gång jag ringde! Hoppas att du fått sova gott!

:wink: /Jocke


Om du ringde före 12 på dagen så stämmer det bra! Har alltid föredragit att jobba på natten, fri från dagens larm. Vanligt körschema har varit från 12 på dagen till 6 på morgonen dagen därpå... :)

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-13 15:14

screen skrev:IÖ skrev:
Var det mera typiskt att man ville att saker skulle vara mera genomarbetade och liksom färdiga förr i tiden, innan man lancerade dem?


Men detta gäller väl nästan vad som helst nuförtiden tycker jag. Det ska inte hålla för länge, kvalitén skall vara precis lagom bra (inte mer) så att man snart blir tvungen att köpa nytt. :evil:

Jag blir så lycklig när man hittar något genuint = tillverkat med tanke på lång hållbarhet och mycket god funktion som dessutom är avsett för mäniskor. 8)


Mvh Björn//


Mitt intryck av marknaden är kluvet; å ena sidan produceras det mycket skräp, å andra sidan finns det (fortfarande) rik tillgång till mycket välgjorda (mekaniskt) både högtalare och förstärkare.

Materialkunskapen har ökat, idag sätter man inte in en dyrbar och mekaniskt komplex komponent såvida det inte är ett long-life objekt.
En intressant fråga är har komponenterna i ljudkedjan blivit bättre? Vad avser förstärkare är jag tveksam... Idestams "rostlösa" är nog fortfarande något av det bästa jag har hört i förstärkarväg!

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Re: BB - var provlyssna Audio-Tronic CM3 i Göteborg?

Inläggav Lust » 2007-01-13 18:07

BB skrev:Med tanke på att det såldes 12.000 par CM3:or i Sverige totalt sett, kanske de finns enstaka par utannonserade under begagnat...?

Mvh //BB


Hur många ex blev det av DM-2:an (sluten)? Gillar den modellen skarpt och har i vissa rum föredragit den framför CM-3.
Man ser väldigt sällan DM-2 i annonser.

Har kommit över några spridningslinser till Gammahornen och undrar om de har något med dig/AudioTronic att göra?

Vill även passa på att tacka dig för dina konstruktioner.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-13 18:24

BB skrev:...å andra sidan finns det (fortfarande) rik tillgång till mycket välgjorda (mekaniskt) både högtalare och förstärkare.

Det håller jag förstås med om, men egentligen var det inte själva byggkvaliteten jag tänkte på, utan mer på konstruktionernas kompletthet och genomkontemplation.


Jag upplever att de flesta tillverkare idag gör en högtalare som marknadsförs såsom "bra på egenskapen A" exempelvis. Dessutom talar man massor om just A i marknadsföringen, gissningsvis med avsikten att få köparna att uppfatta A som någonting alldeles extra viktigt. Om B och C och D pratar man inte om knappt alls. :?

Året efter kommer inte en modell som bygger på den där som var bra, alltså med egenskapen A under kontroll - förbättrad så att den nu också är bra på B och C. :P Istället kommer en helt ny modell, som inte återvinner någon kunskap från tidigare modell, och vars marknadsföring talar bara om B. :(

Året därefter kommer en ny modell igen, och den marknadsförs som "klart bra på C"...


När jag jämför de där högtalarna med varandra tycks de mig ofta vara rätt olika, och lika ofta är ingen av dem entydigt bättre än de andra. :? Ibland är till och med den nyaste sämst. :o De är bra på olika saker, eller rättare sagt: De har olika svagheter - precis som marknadsföringen berättar om, om man bedömer den efter vad den inte berättar om, respektive år.


Det känns som om de där tre olika hypotetiska högtalarmodellerna typiska för vad dagens tillverkare erbjuder olika år - allihopa är gjorda som en spegling av marknadens förväntningar. Inte som högtalare gjorda från en vision - som det arbetats på tills visionären tyckt att den är "färdig"!

Det är det jag ibland tycker att jag saknar. :(


Jag tycker det vore bra om apparater i högre utsträcknig vore antingen helt nya, men genomarbetade och tidlösa redan vid laneringen, eller i när en sådan är utgångspunkten "sammam so förra året, men bättre!"

Upplevde att det där konceptet "ta visionen och utveckla produkten tills den är färdig" - är väldigt mycket sällsyntare idag än det var på 70-talet.

Tänker kanske allra mest på årsskiftet 1979-1980 när både B&W 801 och Quad ESL63 presenterades. Två modeller som hade många års utvecklingsarbete bakom sig, och som var så färdiga när de lancerades, att de inte nämnvärt ändrades på många, många år.

ESL63 i ännu högre grad än 801.


Vh, iö

- - - - -

PS. Kom just på en sak... Jag tror det kanske kan vara så att tiden "sent 70-tal" inte har något med saken att göra. Vad det handlar om är helt enkelt att det handlar om företag som leds av konstruktören själv. Det gäller ju för samtliga fall!

B&W (John Bowers)
Snell (Peter Snell)
Klipsch (Paul Klipsch)
Carlsson (Stig Carlsson)
Quad (Peter Walker)
AudioTronic (Bo Bengtsson)
Ino Audio (det är ju jag det :oops: )*
NHT (Ken Kantor)

Det som gäller de av dagens HiFi-företag jag tycker saknar det de ovan nämnda har (eller hade) - är att dagens hifi-företag i mycket högre grad verkar styras av ekonomer och marknadsförare.


Kanske är det jag är på väg att komma fram till något så enkelt som hur viktigt det är att företag drivs av en vision om vad produkterna skall åstadkomma, och inte om hur mycket de skall sälja.

Och att de som förlorar sin innovatör, inte med det förlorar idén att arbeta vidare efter visioner om just högklassig ljudåtergivning! Det är lätt hänt att andra drivkrafter tar över när företag styrs av styrelser, tillsatta av vinsthungrande aktieägare...

Kortfattat: Glöm det jag skrev om det sena 70-talet - leve de ljudåtergivningsvisionsdrivna hifi-företagen!

- - - - -

*Tänkte inte ta med mig själv, men det kändes så konstigt att ha med BB som den enda som levde fortfarande... :wink: Sen kom jag på Kantor också, men då orkade jag inte radera mig själv, trots att det onekligen hade varit lättare än att skriva denna text... 8)
Senast redigerad av IngOehman 2007-01-13 18:33, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
guru
 
Inlägg: 345
Blev medlem: 2003-10-08

Inläggav guru » 2007-01-13 18:32

Lite nostalgi:

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-13 18:43

Hupp: 94-95?

Hur går det ihop med...
BB skrev:Ja det kan låta mycket men om man betänker att det första paret såldes i början av november 1976, så blir det faktiskt, utslaget på tiden fram till december 1990 faktiskt inte mer än 857 par per år i genomsnitt...

...undrar jag?

BB skrev:...Om du ringde före 12 på dagen så stämmer det bra! Har alltid föredragit att jobba på natten, fri från dagens larm. Vanligt körschema har varit från 12 på dagen till 6 på morgonen dagen därpå... :)

Lustigt. Jag är likadan* och det var Stig Carlsson också!

Är beteendet kopplat till konstruktion av högtalare? :o :wink:


En annan lustighet jag noterade på KEF var att varenda högtalarkonstruktör de hade anställd föredrog Cider framför Öl - precis som jag. :o


Vh, iö

- - - - -

*Sover typiskt mellan 05:00 och 09:00, då folk börjar ringa. Hade inte haft något alls emot om alla väntade till i varje fall 09:30...
Senast redigerad av IngOehman 2007-01-13 18:45, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BACH
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: 2005-09-10

Inläggav BACH » 2007-01-13 18:44

IngOehman skrev:*Tänkte inte ta med mig själv, men det kändes så konstigt att ha med BB som den enda som levde fortfarande... :wink: Sen kom jag på Kantor också, men då orkade jag inte radera mig själv, trots att det onekligen hade varit lättare än att skriva denna text... 8)


Det är klart att du skulle ha med dig själv!

Varför skall man inte kunna säga att man är bra på något om man vet att man är det?

Bra inlägg förresten!


Ino pi60 måste väl vara några av de allra äldsta högtalarmodellerna som fortfarande är i produktion, eller?

Visserligen är de väl inte helt oförändrade men de ser i alla fall väldigt lika ut mot vad de gjorde då.

Bild



Vh :)

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Re: BB - var provlyssna Audio-Tronic CM3 i Göteborg?

Inläggav BB » 2007-01-13 19:27

Lust skrev:
BB skrev:Med tanke på att det såldes 12.000 par CM3:or i Sverige totalt sett, kanske de finns enstaka par utannonserade under begagnat...?

Mvh //BB


Hur många ex blev det av DM-2:an (sluten)? Gillar den modellen skarpt och har i vissa rum föredragit den framför CM-3.
Man ser väldigt sällan DM-2 i annonser.

Har kommit över några spridningslinser till Gammahornen och undrar om de har något med dig/AudioTronic att göra?
Vill även passa på att tacka dig för dina konstruktioner.


Hej Lust,

Tack för de vänliga orden! Det tillverkades endast 500 par DM2 och 500 par DM3. Anledningen till detta var att jag personligen inte tyckte att de tillförde marknaden något "nytt". Att det över huvud taget gjordes var en eftergift för marknaden; det fanns kunder som prompt ville ha högtalare med som inte hade plats för CM3:or... (Läs: WAF-faktorn) :)

Den akustiska spridningslinsen är jag på intet sätt pappa till. Anser att den hade en negativ inverkan på ljudkvalitéten.

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-13 20:11

IngOehman skrev:
BB skrev:...å andra sidan finns det (fortfarande) rik tillgång till mycket välgjorda (mekaniskt) både högtalare och förstärkare.

Det håller jag förstås med om, men egentligen var det inte själva byggkvaliteten jag tänkte på, utan mer på konstruktionernas kompletthet och genomkontemplation.

Jag upplever att de flesta tillverkare idag gör en högtalare som marknadsförs såsom "bra på egenskapen A" exempelvis. Dessutom talar man massor om just A i marknadsföringen, gissningsvis med avsikten att få köparna att uppfatta A som någonting alldeles extra viktigt. Om B och C och D pratar man inte om knappt alls. :?


Kan endast instämma helt och fullt i vad du säger Ingvar...

IngOehman skrev: Året efter kommer inte en modell som bygger på den där som var bra, alltså med egenskapen A under kontroll - förbättrad så att den nu också är bra på B och C. :P Istället kommer en helt ny modell, som inte återvinner någon kunskap från tidigare modell, och vars marknadsföring talar bara om B. :(


Japp! Marketing hype....

IngOehman skrev:Året därefter kommer en ny modell igen, och den marknadsförs som "klart bra på C"...
När jag jämför de där högtalarna med varandra tycks de mig ofta vara rätt olika, och lika ofta är ingen av dem entydigt bättre än de andra. :? Ibland är till och med den nyaste sämst. :o De är bra på olika saker, eller rättare sagt: De har olika svagheter - precis som marknadsföringen berättar om, om man bedömer den efter vad den inte berättar om, respektive år.


För både dig och mig är detta självklarheter. Det anmärkningsvärda är att relativt få i tillverkningsleden tycks instämma i våra synpunkter...Det är i det här läget som konflikterna mellan design- och marknadsförings-avdelningarna brukar blomma upp....


IngOehman skrev:Det känns som om de där tre olika hypotetiska högtalarmodellerna typiska för vad dagens tillverkare erbjuder olika år - allihopa är gjorda som en spegling av marknadens förväntningar. Inte som högtalare gjorda från en vision - som det arbetats på tills visionären tyckt att den är "färdig"! Det är det jag ibland tycker att jag saknar. :(
Jag tycker det vore bra om apparater i högre utsträcknig vore antingen helt nya, men genomarbetade och tidlösa redan vid laneringen, eller i när en sådan är utgångspunkten "sammam so förra året, men bättre!"


För både dig och mig är detta självklarheter. Det anmärkningsvärda är att relativt få av konkurrenterna tycks instämma i våra synpunkter...


IngOehman skrev: Tänker kanske allra mest på årsskiftet 1979-1980 när både B&W 801 och Quad ESL63 presenterades. Två modeller som hade många års utvecklingsarbete bakom sig, och som var så färdiga när de lancerades, att de inte nämnvärt ändrades på många, många år. ESL63 i ännu högre grad än 801.


Japp... Verkar ha gått lite av "mode-trender" i många av dagens konstruktioner... Måhända är det ett resultat av marknadsföringsavdelningarnas iver över begreppet "nytänkande"?

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-13 20:25

Du menar att de resonerar typ:

-Att tänka rätt är inte så viktigt, det som gäller är att tänka nytt!

:wink:


Vh, iö

- - - - -

PS. Och med "nytt" menar de dessutom lika ofta "tillräckligt gammalt för att vara glömt" (det vill säga ett par år eller så...). 8)
Senast redigerad av IngOehman 2007-01-13 20:30, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-13 20:25

IngOehman skrev:PS. Kom just på en sak... Jag tror det kanske kan vara så att tiden "sent 70-tal" inte har något med saken att göra. Vad det handlar om är helt enkelt att det handlar om företag som leds av konstruktören själv. Det gäller ju för samtliga fall!

B&W (John Bowers)
Snell (Peter Snell)
Klipsch (Paul Klipsch)
Carlsson (Stig Carlsson)
Quad (Peter Walker)
AudioTronic (Bo Bengtsson)
Ino Audio (det är ju jag det :oops: )*
NHT (Ken Kantor)


Den synergistiska effekten verkar rätt uppenbar ja... :) Och Du har ju en SJÄLVKLAR plats här!

IngOehman skrev: Det som gäller de av dagens HiFi-företag jag tycker saknar det de ovan nämnda har (eller hade) - är att dagens hifi-företag i mycket högre grad verkar styras av ekonomer och marknadsförare.


Marknadsförarna skulle nog inte riktigt hålla med oss där... :wink:


IngOehman skrev: Kanske är det jag är på väg att komma fram till något så enkelt som hur viktigt det är att företag drivs av en vision om vad produkterna skall åstadkomma, och inte om hur mycket de skall sälja.


Jag är rädd för att förutsättningen för att man som designer skall kunna fullfölja sina intentioner är att företaget går emd så pass hygglig vinst att det finns monetärt utrymme för förnyelsebringande R&D...

IngOehman skrev: Och att de som förlorar sin innovatör, inte med det förlorar idén att arbeta vidare efter visioner om just högklassig ljudåtergivning! Det är lätt hänt att andra drivkrafter tar över när företag styrs av styrelser, tillsatta av vinsthungrande aktieägare... Kortfattat: Glöm det jag skrev om det sena 70-talet - leve de ljudåtergivningsvisionsdrivna hifi-företagen!


Låt oss hoppas att du får rätt!!

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-13 20:26

IngOehman skrev:Du menar de resonerar typ:

-Att tänka rätt är inte så viktigt, det som gäller att tänka nytt!

:wink:


Vh, iö



EXAKT!! :lol:

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Patrik_B
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 2005-12-02

Inläggav Patrik_B » 2007-01-13 21:00

Satt i mellandagarna hemma hos en arbetskompis i Fålhagen och lyssnade på ett par DM2or. Det var roligt med lite Infected Mushrooms och lite Peter Gabriel! <tummen upp>

Hur många Megatrender fick du iväg då? Det kan väl inte ha varit så många med tanke på storleken på både högtalaren och prislappen.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2007-01-13 21:04

IngOehman skrev:Kanske är det jag är på väg att komma fram till något så enkelt som hur viktigt det är att företag drivs av en vision om vad produkterna skall åstadkomma, och inte om hur mycket de skall sälja.


På tal om det, har företaget Ino en vision? Jag vet inte om det hör hit, men det kunde vara kul att jämföra med de andra företagaren du räknade upp.

PS. Jo, jag vet Morgan, det är trådstöld! :oops: DS.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-13 22:33

[quote="guru"]Lite nostalgi:

Ja nog känns det nostalgiskt alltid! :)

/BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-13 22:37

Patrik_B skrev:Satt i mellandagarna hemma hos en arbetskompis i Fålhagen och lyssnade på ett par DM2or. Det var roligt med lite Infected Mushrooms och lite Peter Gabriel! <tummen upp>

Hur många Megatrender fick du iväg då? Det kan väl inte ha varit så många med tanke på storleken på både högtalaren och prislappen.



36 par i Sverige, 2 par till Tyskland och 2 par till USA... That's all.
Fast med dåtidens priser var de ju rätt dyra... (90.000:- per par)

Mvh /BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-13 22:39

BACH skrev:
IngOehman skrev:*Tänkte inte ta med mig själv, men det kändes så konstigt att ha med BB som den enda som levde fortfarande... :wink: Sen kom jag på Kantor också, men då orkade jag inte radera mig själv, trots att det onekligen hade varit lättare än att skriva denna text... 8)


Det är klart att du skulle ha med dig själv!

Varför skall man inte kunna säga att man är bra på något om man vet att man är det?

Bra inlägg förresten!


Ino pi60 måste väl vara några av de allra äldsta högtalarmodellerna som fortfarande är i produktion, eller?

Visserligen är de väl inte helt oförändrade men de ser i alla fall väldigt lika ut mot vad de gjorde då.

Bild

Vh :)


Som jag ser det är Ingvar självskriven i sammanhanget.

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2007-01-14 00:13

perstromgren skrev:
IngOehman skrev:Kanske är det jag är på väg att komma fram till något så enkelt som hur viktigt det är att företag drivs av en vision om vad produkterna skall åstadkomma, och inte om hur mycket de skall sälja.


På tal om det, har företaget Ino en vision? Jag vet inte om det hör hit, men det kunde vara kul att jämföra med de andra företagaren du räknade upp.

PS. Jo, jag vet Morgan, det är trådstöld! :oops: DS.


Ino har väl tom ett manifest - det du! Hur många av de andra har det?

Kul med lite TL här på faktiskt! Många gånger har det ju argumenterats emot dess nytta här!

/Jocke

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster