Å tusan.
Då litar jag på ditt minne.
Kommer inte ihåg vad jag sade, men jag kan nämna att just detta beteende är minimalt i 2212, eftersom volymen där elementen sitter är förhållandevis tryckhomogen.
Tog upp problemet med Stig många gånger, som till min stora förvåning hävdade att han såg fördelar med seriekoppling, och tyckte det var att föredra - eftersom det såg till så att båda elementens membran drevs av samma kraft (förutsatt att Bl-produkten överensstämmer). Vi blev aldrig överens om detta, men jag tror inte frågan kom upp efter ~1990, så det är möjligt att han ändrade uppfattning senare.
(Jag tycker seriekoppling fungerar helt invändningsfritt ENDAST i slutna lådor med hög dämpning (dominerande luftfjäder och låg impedanstopp, läs <Re*5)).
Som jag ser det är det just den där "samma kraft-situationen" man vill
undvika. Den gör ju att det ena elementets membran kan bli stillastående (och utan att det andra levererar den extra pumpningen, eftersom det begränsas av sin mot-EMK

).
Kort sagt: Om inte impedanserna är nära nog perfekta kopior av varandra kommer inte bara maxnivå och distorsion att missgynnas, utan man får dessutom ett potentiellt känslighetsbortfall.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).