transmissionline(hur kan detta komma sig)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-01-13 21:34

BB skrev:Vill bara göra det tillägget att seriekoppling av baselement i en ljudledning om möjligt bör undvikas, åtminstone om elementen sitter i följd under varandra. Tryckvågen är tidsberoende och det får bl.a. till följd att elementen inte kommer att röra sig absolut parallellt.


Varför är det ett problem? Jag menar, vad förlorar man på om elementen inte rör sig identiskt lika?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-13 23:03

Svante skrev:
BB skrev:Vill bara göra det tillägget att seriekoppling av baselement i en ljudledning om möjligt bör undvikas, åtminstone om elementen sitter i följd under varandra. Tryckvågen är tidsberoende och det får bl.a. till följd att elementen inte kommer att röra sig absolut parallellt.


Varför är det ett problem? Jag menar, vad förlorar man på om elementen inte rör sig identiskt lika?


Svante,

Jag använde inte uttrycket "identiskt lika" Jag talade om parallellitet, i synnerhet avseende en ljudledning där två eller fler element sitter monterade under varandra i ljudledningen och det således är olika gångtid för vågen. I en sådan lösning behöver elementen all tänkbar dämpning de kan få av varandra. Därav parallellkopplingen...

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-01-13 23:17

BB skrev:
Svante skrev:
BB skrev:Vill bara göra det tillägget att seriekoppling av baselement i en ljudledning om möjligt bör undvikas, åtminstone om elementen sitter i följd under varandra. Tryckvågen är tidsberoende och det får bl.a. till följd att elementen inte kommer att röra sig absolut parallellt.


Varför är det ett problem? Jag menar, vad förlorar man på om elementen inte rör sig identiskt lika?


Svante,

Jag använde inte uttrycket "identiskt lika" Jag talade om parallellitet, i synnerhet avseende en ljudledning där två eller fler element sitter monterade under varandra i ljudledningen och det således är olika gångtid för vågen. I en sådan lösning behöver elementen all tänkbar dämpning de kan få av varandra. Därav parallellkopplingen...

Mvh //BB


Hmm, Jo, jag förstår att den akustiska lasten kan bli lite, eller tom ganska mycket olika om elementen sitter olika långt in i en pipa (eller ljudledning). Men jag förstår inte att seriekoppling skulle vara sämre än parallell av den anledningen? Alltså, det kanske blir lite lättare att räkna på om de sitter i parallell, eftersom de får identisk drivspänning, men någon avgörande skillnad kan det väl inte bli? Jag menar, hur mycket avviker spänningen över ena elementet från hälften om man kopplar dem i serie? Det kan väl inte vara särskilt mycket, eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-13 23:33

Svante skrev:
BB skrev:
Svante skrev:
BB skrev:Vill bara göra det tillägget att seriekoppling av baselement i en ljudledning om möjligt bör undvikas, åtminstone om elementen sitter i följd under varandra. Tryckvågen är tidsberoende och det får bl.a. till följd att elementen inte kommer att röra sig absolut parallellt.


Varför är det ett problem? Jag menar, vad förlorar man på om elementen inte rör sig identiskt lika?


Svante,

Jag använde inte uttrycket "identiskt lika" Jag talade om parallellitet, i synnerhet avseende en ljudledning där två eller fler element sitter monterade under varandra i ljudledningen och det således är olika gångtid för vågen. I en sådan lösning behöver elementen all tänkbar dämpning de kan få av varandra. Därav parallellkopplingen...

Mvh //BB


Hmm, Jo, jag förstår att den akustiska lasten kan bli lite, eller tom ganska mycket olika om elementen sitter olika långt in i en pipa (eller ljudledning). Men jag förstår inte att seriekoppling skulle vara sämre än parallell av den anledningen? Alltså, det kanske blir lite lättare att räkna på om de sitter i parallell, eftersom de får identisk drivspänning, men någon avgörande skillnad kan det väl inte bli? Jag menar, hur mycket avviker spänningen över ena elementet från hälften om man kopplar dem i serie? Det kan väl inte vara särskilt mycket, eller?



Svante,

Har du provat att koppla två baselement inkopplade enligt villkoren ovan(ljudledning) i serie med varandra?
Det låter, (enligt mina erfarenheter), påtagligt sämre än om elementen är kopplade i parallell, pga sämre dämpning...

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-01-13 23:44

BB skrev:Svante,

Har du provat att koppla två baselement inkopplade enligt villkoren ovan(ljudledning) i serie med varandra?
Det låter, (enligt mina erfarenheter), påtagligt sämre än om elementen är kopplade i parallell, pga sämre dämpning...

Mvh //BB


Nejnej, jag har inga egna praktiska erfarenheter av ljudledningar. Jag bara vill bara förstå varför det skulle vara skillnad.

Om elementen kunde sitta på samma ställe, tex på varsin sida av en ljudledning, får samma effekt då, menar du, eller är det just det att de sitter på olika ställen längs pipan som gör det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-13 23:49

Hej,setat ock läst era inlägg ock jag är ju bara en småhandlare i detta sammanhang,men dessa luxor orchestra som har 2 seriekopplade basar i varje, enligt BB så funkar det i ett paraboliskt horn ock det har ju jag(ser ut som seas thor i genomskärning) ,så vad ska man säga om dem?Mvh.
Senast redigerad av zapanasta 2007-01-14 00:49, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-13 23:53

Svante skrev: Nejnej, jag har inga egna praktiska erfarenheter av ljudledningar. Jag bara vill bara förstå varför det skulle vara skillnad. Om elementen kunde sitta på samma ställe, tex på varsin sida av en ljudledning, får samma effekt då, menar du, eller är det just det att de sitter på olika ställen längs pipan som gör det?


Sittandes på samma ställe på varsin sida reduceras problematiken avsevärt! :)

Dock vill jag slänga in en brasklapp här och säga att det är min personliga uppfattning att parallellkoppling av baselement alltid vinner över en serie-dito, så länge som den totala impedansen ej underskrider vad slutsteget klarar av...

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2007-01-14 00:02

BB skrev:
Svante skrev: Nejnej, jag har inga egna praktiska erfarenheter av ljudledningar. Jag bara vill bara förstå varför det skulle vara skillnad. Om elementen kunde sitta på samma ställe, tex på varsin sida av en ljudledning, får samma effekt då, menar du, eller är det just det att de sitter på olika ställen längs pipan som gör det?


Sittandes på samma ställe på varsin sida reduceras problematiken avsevärt! :)

Dock vill jag slänga in en brasklapp här och säga att det är min personliga uppfattning att parallellkoppling av baselement alltid vinner över en serie-dito, så länge som den totala impedansen ej underskrider vad slutsteget klarar av...

Mvh //BB


Ok! :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-14 10:48

BB,du som är specialist på detta med TL-lådor,du skrev att det funkade med 2 seriekopplade basar efter varann om linjen var utformad som ett omvänt paraboliskt horn.Mina lådor ser ut som seas thor i genomskärning.Är dom lådorna omvända paraboliska horn?blev lite osäker nu.Mvh.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-14 12:09

zapanasta skrev:BB,du som är specialist på detta med TL-lådor,du skrev att det funkade med 2 seriekopplade basar efter varann om linjen var utformad som ett omvänt paraboliskt horn.Mina lådor ser ut som seas thor i genomskärning.Är dom lådorna omvända paraboliska horn?blev lite osäker nu.Mvh.


Hej,

Efter att ha studerat pdf-filen på http://www.madisound.com/pdf/Kits/audio ... Review.pdf kan konstateras att det är ett modifierat omvänt parabiliskt horn. Baselementen är monterade i följd, under varandra, och sitter således inte parallellt monterade i en "förkammare" a´la IMF.

I det här fallet bör alltså baselementen kopplas i serie, vilket f.ö. framgår av filterschemat på sidan 12 i PDF-dokumentet.

EDIT: Error! Elementen skall kopplas parallellt, inte i serie som jag skrev... Sorry! ber om ursäkt för felskrivningen![/b]

Mvh //BB
Senast redigerad av BB 2007-01-14 12:58, redigerad totalt 2 gånger.
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-14 12:17

BB skrev:
zapanasta skrev:BB,du som är specialist på detta med TL-lådor,du skrev att det funkade med 2 seriekopplade basar efter varann om linjen var utformad som ett omvänt paraboliskt horn.Mina lådor ser ut som seas thor i genomskärning.Är dom lådorna omvända paraboliska horn?blev lite osäker nu.Mvh.


Hej,

Efter att ha studerat pdf-filen på http://www.madisound.com/pdf/Kits/audio ... Review.pdf kan konstateras att det är ett modifierat omvänt parabiliskt horn. Baselementen är monterade i följd, under varandra, och sitter således inte parallellt monterade i en "förkammare" a´la IMF.

I det här fallet bör alltså baselementen kopplas i serie, vilket f.ö. framgår av filterschemat på sidan 12 i PDF-dokumentet.

Mvh //BB
Hej,jag tackar ock bockar,kul att du ock iö mf tar er tid att hjälpa blåbär.Mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-14 22:43

Hej igen BB,ja dessa jag har är som sagt seriekopplade,undrar hur dom kunnat gjort på detta sätt då? Mvh.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-14 23:44

Det kanske är en låda där det inte är så kritiskt. I vilken rikning startar ljudledningen? Nedåt? Inåt? Åt sidan?

Svante skrev:
BB skrev:Svante,

Har du provat att koppla två baselement inkopplade enligt villkoren ovan(ljudledning) i serie med varandra?
Det låter, (enligt mina erfarenheter), påtagligt sämre än om elementen är kopplade i parallell, pga sämre dämpning...

Mvh //BB


Nejnej, jag har inga egna praktiska erfarenheter av ljudledningar. Jag bara vill bara förstå varför det skulle vara skillnad.

Om elementen kunde sitta på samma ställe, tex på varsin sida av en ljudledning, får samma effekt då, menar du, eller är det just det att de sitter på olika ställen längs pipan som gör det?

Bosse har helt rätt.

Det finns fall (kan faktiskt hända i basreflexlådor med mycket strömningsdämpning också) där man med seriekopplade eleement får en situation där ett element vid vissa frekvenser står helt stilla således att det andra tvingas göra hela jobbet - och det går inte att utesluta att man skulle kunna (med dåliga produktionstoleranser) få ett fall där ena elementet rör sig baklänges - alltså destruktivt. 8O

Att det ena element får göra hela jobbet reducerar effekttåligheten och ökar distorsionen.

Med parallellkoppling ökar kontrollen avsevärt i EMK-området, eftersom impedansskillnader på grund av vågrörelser inuti lådan inte signifikant påverkar den elektromotoriska återkopplingen längre.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-01-15 15:01, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-15 00:08

Iö skrev , Det kanske är en låda där det inte är så kritiskt. I vilken rikning startar ljudledningen? Nedåt? Inåt? Åt sidan?

hej,basarna sitter efter varann ock den första ca 2 dm nerfrån överkant på framsidan,sen går ljudet ner i botten på lådan för att sen gå uppot ock mynna ut högst upp på baksidan(blir smalare ljudledning ända till utblåset)Är 27 cm in till skivan som delar lådan om man mäter högst upp från framsidan,9 cm in till skivan vid utblåset högst upp bak .Lådorna är 110 cm höga.Inner måttet är 100 cm så ljudledningen blir 200 cm då om jag förstått det rätt. Finns bilder på dessa under vintage-hifi,även kopplingsshema,tråden heter orchestra.Mvh.
Senast redigerad av zapanasta 2007-01-15 01:57, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-01-15 00:19

IngOehman skrev:
Det finns fall (kan faktiskt hända i basreflexlådor med mycket strömningsdämpning också) där man med seriekopplade eleement får en situation där ett element vid vissa frekvenser står helt stilla - och det går inte att utesluta att man skulle kunna (med vissa produktionstoleranser) ett fall där ena elementet rör sig baklänges - alltså destruktivt. 8O

Att ett ena element får göra hela jobbet reducerar effekttåligheten och ökar distorsionen.

Med parallellkoppling ökar kontrollen avsevärt i EMK-området, eftersom impedansskillnader på grund av vågrörelser inuti lådan inte signifikant påverkar den elektromotoriska återkopplingen längre.


Vh, iö



Ja, vi pratade ju om det häromdagen, då i fallet OA2212.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-15 15:12

Å tusan. :o

Då litar jag på ditt minne. :wink:

Kommer inte ihåg vad jag sade, men jag kan nämna att just detta beteende är minimalt i 2212, eftersom volymen där elementen sitter är förhållandevis tryckhomogen.

Tog upp problemet med Stig många gånger, som till min stora förvåning hävdade att han såg fördelar med seriekoppling, och tyckte det var att föredra - eftersom det såg till så att båda elementens membran drevs av samma kraft (förutsatt att Bl-produkten överensstämmer). Vi blev aldrig överens om detta, men jag tror inte frågan kom upp efter ~1990, så det är möjligt att han ändrade uppfattning senare.

(Jag tycker seriekoppling fungerar helt invändningsfritt ENDAST i slutna lådor med hög dämpning (dominerande luftfjäder och låg impedanstopp, läs <Re*5)).

Som jag ser det är det just den där "samma kraft-situationen" man vill undvika. Den gör ju att det ena elementets membran kan bli stillastående (och utan att det andra levererar den extra pumpningen, eftersom det begränsas av sin mot-EMK :( ).


Kort sagt: Om inte impedanserna är nära nog perfekta kopior av varandra kommer inte bara maxnivå och distorsion att missgynnas, utan man får dessutom ett potentiellt känslighetsbortfall.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-15 16:38

iö, BB eller nån annan kunnlig,se mitt förra inlägg.Mvh.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-15 16:45

Ja, då låter seriekoppling som en tveksam idé... :?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-01-15 16:46

IngOehman skrev:Å tusan. :o

Då litar jag på ditt minne. :wink:


:lol: :lol:

Det var nog jag som nämnde 2212, eller möjligen bara tänkte väldigt intensivt på just den högtalaren .... svaret blev ungefär som ovan iaf. :)



Behöver man inte tänka på vad som finns på "andra" sidan också? Jag menar alltså rummets eventuella olika belastning på elementen.

Det ena (inre) av de två seriekopplade elementen sitter kanske placerat dikt intlill hörnet golv/vägg och eventuellt påverkat av diverse bänkar/socklar och möbeldelar på sidorna, medan det andra (främre) sitter friare placerat längre från vägg och kanske utan möbler på sidorna.

Jag tänker mig att det kan bli skillnad på hur elementen rör sig/vill röra sig då och att fördelningen av gracerna mellan elementen inte blir sådär 100%-igt symmetrisk även om insidan på lådan är väl utformad.

Man kanske skulle mäta det också, plotta spänningen över båda elementen vs frekvens i nån dubbel-Tombstone-mätning? kan ju bli en kul övning.


.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2007-01-15 17:03

Kan parallellkoppling helt eliminera problemen som uppstår med olika placering i pipan?

Uppenbarligen har den här typen av konstruktioner en del fördelar också. Seas Thor använder den här tekniken och konstruktören är Joe DÁppolito - inte helt okänd! Grunden är en studie av Augspurger som jag inte känner till något mer om.

Om de olika förutsättningarna för elementen ställer till problem kanske man kunde tänka sig att utforma dem som separata pipor, skulle det hjälpa?

/Jocke

PS. I en gammal tråd nämndes hur man kunde simulera TL i Basta - någon som minns?

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-15 17:07

Jocke skrev:Kan parallellkoppling helt eliminera problemen som uppstår med olika placering i pipan?

Uppenbarligen har den här typen av konstruktioner en del fördelar också. Seas Thor använder den här tekniken och konstruktören är Joe DÁppolito - inte helt okänd! Grunden är en studie av Augspurger som jag inte känner till något mer om.

Om de olika förutsättningarna för elementen ställer till problem kanske man kunde tänka sig att utforma dem som separata pipor, skulle det hjälpa?

/Jocke

PS. I en gammal tråd nämndes hur man kunde simulera TL i Basta - någon som minns?
Hej,ja detta är ju mycket märkligt att dom skulle seriekoppla elementen i denna konstruktion om det nu inte är nån bra ide.jämför jag med 8071 lådorna som också är en transmissionlåda med en bas i så spelar dessa bättre med mer attack fast basarna är seriekopplade.Har även testat med en radiochack hur högt dom kan spela utan att dista för mycket.Förstärkaren jag har ger 2x80 i 8 ohm ock 2x120w i 4 ohm konternuteligt 20-20000hz.testade att ta ur en bas i varje först ock pluggade hålen där dom andra ska sitta, då spelade högtalarna 118db(4ohms verision ),satt i basarna som jag tagit ur ock testade igen(8ohms verision seriekopplat) ,118db då med,skillnaden var att som seriekopplad spelar dom med mer kännbar bas ock mindre ansträngt.(Radiochacken plaserad i lyssningsposition)Mvh.
Senast redigerad av zapanasta 2007-01-15 17:50, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2007-01-15 17:40

Som jag har förstått det är det inte helt enkelt att konstruera en TL. Före Augspurgen fanns väl inte så mycket att gå efter, enligt DÁppolito. (Läs artikeln) Visst kunde man räkna ut en kvarts vågläng med ändavkortning och det fanns lite åsikter om placering av element, dämpmaterial, area mm men det handlade visst en hel del om "trial and error"!

I en pipa uppstår väl problem vid en del noder som ger en lite vågig kurva. Enligt artikeln finns några olika sätt att komma åt det: Kammare bakom element-et/en, veckning, dämpning och att sätta ytterligare ett element c:a 20% in i pipan. 3 av dessa metoder används i Seas Thor.

Jag kan förstå tankegången bakom att det skulle kunna uppstå problem vid seriekoppling men kan man tänka sig att det används som en positiv parameter i din konstruktion?

/Jocke

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-15 19:04

Jocke skrev:Som jag har förstått det är det inte helt enkelt att konstruera en TL. Före Augspurgen fanns väl inte så mycket att gå efter, enligt DÁppolito. (Läs artikeln) Visst kunde man räkna ut en kvarts vågläng med ändavkortning och det fanns lite åsikter om placering av element, dämpmaterial, area mm men det handlade visst en hel del om "trial and error"!

I en pipa uppstår väl problem vid en del noder som ger en lite vågig kurva. Enligt artikeln finns några olika sätt att komma åt det: Kammare bakom element-et/en, veckning, dämpning och att sätta ytterligare ett element c:a 20% in i pipan. 3 av dessa metoder används i Seas Thor.

Jag kan förstå tankegången bakom att det skulle kunna uppstå problem vid seriekoppling men kan man tänka sig att det används som en positiv parameter i din konstruktion?

/Jocke
Hej,ja man får väl hoppas det,vore ju märkligt om man inte tagit hänsyn till detta vid konstruerandet.Mvh.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-15 19:14

zapanasta skrev:iö, BB eller nån annan kunnlig,se mitt förra inlägg.Mvh.


Du bör definitivt koppla basarna parallellt under förutsättning att elementen sitter under varandra i samma ljudledning.

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-15 19:18

BB skrev:
zapanasta skrev:iö, BB eller nån annan kunnlig,se mitt förra inlägg.Mvh.


Du bör definitivt koppla basarna parallellt under förutsättning att elementen sitter under varandra i samma ljudledning.

Mvh //BB
Hej,det är nog tyvärr omöjligt då basarna är på 4 ohm,det pallar nog inte förstärkaren(2 ohm)Förstår inte att dom gjort så här från början då?Mvh.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-15 19:21

zapanasta skrev:
Jocke skrev:Kan parallellkoppling helt eliminera problemen som uppstår med olika placering i pipan?

Uppenbarligen har den här typen av konstruktioner en del fördelar också. Seas Thor använder den här tekniken och konstruktören är Joe DÁppolito - inte helt okänd! Grunden är en studie av Augspurger som jag inte känner till något mer om.

Om de olika förutsättningarna för elementen ställer till problem kanske man kunde tänka sig att utforma dem som separata pipor, skulle det hjälpa?

/Jocke

PS. I en gammal tråd nämndes hur man kunde simulera TL i Basta - någon som minns?
Hej,ja detta är ju mycket märkligt att dom skulle seriekoppla elementen i denna konstruktion om det nu inte är nån bra ide.jämför jag med 8071 lådorna som också är en transmissionlåda med en bas i så spelar dessa bättre med mer attack fast basarna är seriekopplade.Har även testat med en radiochack hur högt dom kan spela utan att dista för mycket.Förstärkaren jag har ger 2x80 i 8 ohm ock 2x120w i 4 ohm konternuteligt 20-20000hz.testade att ta ur en bas i varje först ock pluggade hålen där dom andra ska sitta, då spelade högtalarna 118db(4ohms verision ),satt i basarna som jag tagit ur ock testade igen(8ohms verision seriekopplat) ,118db då med,skillnaden var att som seriekopplad spelar dom med mer kännbar bas ock mindre ansträngt.(Radiochacken plaserad i lyssningsposition)Mvh.


Tar du bort ett element i en ljudledning som är optimerad för två (vad avser piplängd, tvärsnitt etc., kan du tyvärr inte räkna med att få ett pålitligt utfall.

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-15 19:28

zapanasta skrev:
BB skrev:
zapanasta skrev:iö, BB eller nån annan kunnlig,se mitt förra inlägg.Mvh.


Du bör definitivt koppla basarna parallellt under förutsättning att elementen sitter under varandra i samma ljudledning.

Mvh //BB
Hej,det är nog tyvärr omöjligt då basarna är på 4 ohm,det pallar nog inte förstärkaren(2 ohm)Förstår inte att dom gjort så här från början då?Mvh.


Jag är ledsen men det är svårt för mig som inte har sett eller hört dina högtalare att kommentera varför konstruktörerna har gjort som dom har gjort... :?

Mvh//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-15 19:29

Hej,har förstått att det är bättre med parallellkopplade basar,men hur gör man då basarna är på 4 ohm?det blir ju 2 ohm per högtalare det om man parallellkopplar,finns det nåt tricks ev nåt motstånd el liknande som gör att förstärkaren känner av dom som 4 ohm?annars brinner den nog upp.Mvh.

Användarvisningsbild
BB
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 2005-12-23

Inläggav BB » 2007-01-15 19:46

zapanasta skrev:Hej,har förstått att det är bättre med parallellkopplade basar,men hur gör man då basarna är på 4 ohm?det blir ju 2 ohm per högtalare det om man parallellkopplar,finns det nåt tricks ev nåt motstånd el liknande som gör att förstärkaren känner av dom som 4 ohm?annars brinner den nog upp.Mvh.


Mät, - om du har möjlighet - impedanskurvan som funktion av frekvens.
Vad elementen är stämplade är en sak, vad du får i verkligheten pga den skustiska belastningen en annan. I värsta fall blir den 2 Ohm. I bästa fall något högre. Vilket slutsteg har du? Vad är den lägsta rekommenderade belastningsimpedansen slutsteget klarar?

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2007-01-15 19:55

BB skrev:
zapanasta skrev:Hej,har förstått att det är bättre med parallellkopplade basar,men hur gör man då basarna är på 4 ohm?det blir ju 2 ohm per högtalare det om man parallellkopplar,finns det nåt tricks ev nåt motstånd el liknande som gör att förstärkaren känner av dom som 4 ohm?annars brinner den nog upp.Mvh.


Mät, - om du har möjlighet - impedanskurvan som funktion av frekvens.
Vad elementen är stämplade är en sak, vad du får i verkligheten pga den skustiska belastningen en annan. I värsta fall blir den 2 Ohm. I bästa fall något högre. Vilket slutsteg har du? Vad är den lägsta rekommenderade belastningsimpedansen slutsteget klarar?

Mvh //BB
Hej,det är en förstärkare(pioneer)jag har ock den vill inte ha under 4 ohm,så det funkar nog inte om det inte finns nåt sätt att få lite högre impedans genom några motstånd el liknande.Det lustiga är att jag har ett par till t-line lådor med en bas i varje,luxor 8071(exakt lika basar som i dessa)jämför jag dessa 2 modeller mot varann så låter faktiskt detta par med seriekopplade basar bättre,mer attack i ljudet ock går lika djupt.Mvh.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], juanth och 29 gäster