Diffract.exe är död, leve The Edge!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Diffract.exe är död, leve The Edge!

Inläggav Svante » 2004-03-06 15:20

Nu har jag pillat ihop ersättaren till diffract.exe. Den heter The Edge och simulerar baffelsteget. Freeware, ha det så kul!

/Svante

The Edges websida

/Svante

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-07 00:36

Ser mycket intressant ut! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-03-07 23:31

Har precis provat lite :)

Det blir väldigt olika resultat med hög "edge source" och "speaker density" :

Bild
Grön kurva är med låga sifror, röd med dom på bilden.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-03-07 23:35

Jättebra program! Mer sånt!
Det verkar som att min tidiagre simulering (som är gjord med ett excel-ark (!) med VB-macro) var rätt OK. Dom byggda högtalarna låter utmärkt bra också.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-08 00:46

Alexi skrev:Har precis provat lite :)

Det blir väldigt olika resultat med hög "edge source" och "speaker density" :

Grön kurva är med låga sifror, röd med dom på bilden.

Mmm, det mejkar sens. Att ha flera källor per element är ju ett sätt att modellera riktverkan. Om högtalaren riktar i diskanten bestrålas ju inte kanten, kantreflexen försvinner och kurvan planar ut mot +6dB.

Däremot tycker jag mig inte se så stor påvekan av 36 eller 360 riktningar.

Mitt tips är att först prova lite med låga siffror för att få en känsla för vad som händer coh inte bry sig så mycket om vad som händer i diskanten. Sen kan man höja siffrorna, stå ut med långsamheten och finpilla.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-09 12:51

men det finns inga val för olika kantavrundningar, fasningar etc..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-09 16:46

Kraniet skrev:men det finns inga val för olika kantavrundningar, fasningar etc..

Nej, bara skarpa kanter. Efter att ha förstått hur det funkar för skarpa kanter, tror jag mig dock kunna säga att kantrundning inte spelar så hemskt stor roll. Åtminstone inte om krökningsradien är i storleksordningen <2cm.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-09 16:51

exakt.. ca 2,5 cm (en tum) är de siffror jag hört.. alltså avrudningsradien..
men fasade kanter har väldigt stor inverkan

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-09 18:44

Kraniet skrev:exakt.. ca 2,5 cm (en tum) är de siffror jag hört.. alltså avrudningsradien..
men fasade kanter har väldigt stor inverkan

OK. Jag vet bara inte riktigt hur jag ska modellera det. När du säger att de har stor inverkan, talar du om (egna?) lyssningsintryck, (egna?) mätningar, eller har du läst det?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-09 20:24

bla läst det och en del människor här som provat det på sina kapelser..
rätt avfasning kan ge nästan samma diffraktion som en sfär.. inte så dåligt.. :)
i high performance loudspeakers finns det en rätt omfattande lista över olika baffelformer och "kantmodeller"

edit: "här" alltså i Luleå.. dom har en kurs i högtalarkonstruktion här på skolan.. lite ovanligt :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-09 21:13

Kraniet skrev:bla läst det och en del människor här som provat det på sina kapelser..
rätt avfasning kan ge nästan samma diffraktion som en sfär.. inte så dåligt.. :)
i high performance loudspeakers finns det en rätt omfattande lista över olika baffelformer och "kantmodeller"

edit: "här" alltså i Luleå.. dom har en kurs i högtalarkonstruktion här på skolan.. lite ovanligt :D

Intressant, det visste jag inte att det fanns i Luleå! Jag borde nog veta det eftersom jag undervisar i Elektroakustik på KTH. Har kursen nån hemsida?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-09 21:40

Svante: Var du med på mässan på Sheraton får man förmoda? :)
Mycket bra i s f! Jag köpte boken Elektroakustik bara för att den verkade mycket lättsammare än min befintliga (Akustik III av Sven G. Lundblad) och den var verkligen mycket bättre! :) Min första tanke vad att om alla högtlarakonstruktörer hade läst den och förstått vad som står i den så hade hifi-världen sett bättre ut! :)

När det gäller diffraktionprogget och 45-graderavfasningar så hade jag personligen simulerat med dubbla kanter och lagt hälften av motfasreflexen hos den första och hälften hos den andra. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-03-09 21:40

Jag gjorde simuleringar med ovan nämda excel/VB-grunka till mina burkar. 15mm fasning passade bra på dom, med den baffelstorleken etc. Större fas blev sämre, för att sedan åter bli bättre när fasen närmade sig 40-45 mm och mer. Men då fick ju inte baselementet plats...

Tyvärr behärskar jag inte den matamatik som krävs, så jag har inte kunnat kontrollräkna.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-09 21:56

svante
nja jag vet inte om dom har nån hemsida.. men kursen har dom väl haft i en 15 år eller nåt tror jag..
kan kolla upp hemsidogrejjen.. :D ah! fick just var via icq.. det verkar vara sämre med hemsida.. en liten undangömd 5 poängskurs helt enkelt.. 8)
dom har ju förövrigt ett ljuddött rum (ner till ca 200 hz eller vad det är) med ett komplett surround/dts/sacd system med hembyggda högtalare och allt.. Nyligen införskaffades nån värsting rotel dsp för att klara allt..
Lite skumt att lyssna på musik i ljuddämpat rum..

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-03-09 22:00

Svante,

Kraniet har helt rätt. På Institutionen för teknisk akustik, LTU (f.d. LuTH) har de Sveriges största lekstuga inom elektroakustik eftersom professor Anders Ågren tycker att detta är kul! De har bl.a. ett ekofritt mätrum som ofta är proppat med egenkonstruerade högtalare för lyssning under frifältsförhållanden. Jag var där för några år sedan i samband med att jag höll en kurs för doktoranderna och fick genast en omfattande demonstration (både två- och multikanal) när Anders fick reda på att jag är intresserad av elektroakustik.

När det gäller diffraktion och rundade eller avfasade kanter så har man ett distinkt våglängdsberoende. Om krökningsradien är större än ca 1/4 våglängd så blir övergången mellan olika vågutbredningsförhållanden så pass gradvis att man i stort sett helt undviker frekvensgångsstörande diffraktionseffekter. Med en tillräckligt stor rundning erhålls alltså en jämn och snygg övergång från utstrålning i rymdvinkeln 4 pi till 2 pi med följande 6 dB (3 dB strålningsvinkelreduktion + 3 dB akustisk resistans) förhöjning i frekvensgången. Detta kan simuleras genom att man lägger in flera diffraktionskanter som Naqref är inne på.

Trevligt program du knåpat ihop, förresten! :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-09 22:53

Isidor skrev:Svante,

Kraniet har helt rätt. På Institutionen för teknisk akustik, LTU (f.d. LuTH) har de Sveriges största lekstuga inom elektroakustik eftersom professor Anders Ågren tycker att detta är kul! De har bl.a. ett ekofritt mätrum som ofta är proppat med egenkonstruerade högtalare för lyssning under frifältsförhållanden. Jag var där för några år sedan i samband med att jag höll en kurs för doktoranderna och fick genast en omfattande demonstration (både två- och multikanal) när Anders fick reda på att jag är intresserad av elektroakustik.

Kuligt. Jag ska försöka få till ett studiebesök nästa gång jag åker upp dit, när nu det blir.

Isidor skrev:När det gäller diffraktion och rundade eller avfasade kanter så har man ett distinkt våglängdsberoende. Om krökningsradien är större än ca 1/4 våglängd så blir övergången mellan olika vågutbredningsförhållanden så pass gradvis att man i stort sett helt undviker frekvensgångsstörande diffraktionseffekter. Med en tillräckligt stor rundning erhålls alltså en jämn och snygg övergång från utstrålning i rymdvinkeln 4 pi till 2 pi med följande 6 dB (3 dB strålningsvinkelreduktion + 3 dB akustisk resistans) förhöjning i frekvensgången. Detta kan simuleras genom att man lägger in flera diffraktionskanter som Naqref är inne på.

Mhm, ja det vore förstås en utväg. Men hur ser egentligen riktverkan ut för kantkällan. Nu antar jag egentligen *ingen* riktverkan förutom teckenbyte mot baksidan. Om man har en "nästankant" som bara avviker litegrann från den plana baffeln måste riktverkan bli annorlunda och källstyrkan svagare.

Jag har beställt en bok till vårt bibliotek om detta, vi får se när den kommer. Kanske blir bafflarna i The Edge hela lådor då... Vi får se!

Isidor skrev:Trevligt program du knåpat ihop, förresten! :D

Man bugar...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-09 23:21

ja väldigt fint program stor eloge!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-10 19:28

Naqref skrev:Svante: Var du med på mässan på Sheraton får man förmoda? :)
Mycket bra i s f! Jag köpte boken Elektroakustik bara för att den verkade mycket lättsammare än min befintliga (Akustik III av Sven G. Lundblad) och den var verkligen mycket bättre! :) Min första tanke vad att om alla högtlarakonstruktörer hade läst den och förstått vad som står i den så hade hifi-världen sett bättre ut! :)

När det gäller diffraktionprogget och 45-graderavfasningar så hade jag personligen simulerat med dubbla kanter och lagt hälften av motfasreflexen hos den första och hälften hos den andra. :)

*Nu* såg jag ditt svar! Ja, jag var på Sheraton och har funderat om jag pratade med dig. Jag har ju ett ruskigt dåligt personminne... :roll:
Jag gillar också Liljens bok, dels för att den är så skräddarsydd till kursen vi ger, men också för att det mesta står i den. Jag kommer att fylla på den lite med baffelsteg och bandpasslådor, som ju inte finns representerat nu.
Dubbla kanter, kanske det ja... :idea:

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-03-10 22:02

Svante,

Det är, som du säkert redan känner till, ganska knepigt att räkna någorlunda exakt på diffraktion och de flesta metoderna är därför mer eller mindre approximativa. Quick 'n' dirty-metoden är att helt glömma riktverkan och högre ordningens diffraktions/reflektionseffekter. Om du verkligen vill gå till botten kan du ta en titt på detta paper där man tar fram just riktverkan (analytiskt formulerad) för diffraktionskällorna och även tar hänsyn till högre ordningens diffraktionseffekter:

U. P. Svensson, R. I. Fred, J. Vanderkooy, "Analytic secondary source model of edge diffraction impulse responses", J. Acoust. Soc. Am., 106, 2331-2344 (1999).

Jag är ändå inte säker på att det är värt besväret här. Komplexiteten ökar snabbt om man modellerar enligt dessa metoder. Man kan egentligen lika gärna nöja sig med den mer ingenjörsmässiga lösningen att helt enkelt konstatera att när krökningsradien är större än ca 1/4 våglängd så är diffraktionseffekterna i det här sammanhanget i stort sett försumbara.

Allra bäst är naturligtvis att räkna exakt (inom de numeriska begränsningarna) genom att använda sig av BEM, men detta är inte riktigt en DIY-lämpad lösning - kommersiella mjukvaror brukar gå lös på några hundra tusen riksdaler i snikvarianten. 8O

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-11 01:14

Ja, så har då version 1.2 av The Edge blivit färdig, den finns på Edges hemsida. Tack till alla som bidragit med idéer!

http://user.faktiskt.io/svante/edge

/Svante

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-03-23 12:39

Jag laddade precis ner ver.1.3 men den har fortfarande det (för mig) mycket störande problemet. Att den, om jag inte ändrat mina världen, ska räkna om dom så fort jag startar, vilket om jag har otur och har stängt programmet med "fel" inställningar. Gör att jag får vänta i 10-20minuter innan jag kan ändra sifrorna till hanterbara, om jag då misslyckas och 5 blir 50 så tar det 30minuter innan jag kan få ordning på det. En knapp för "Beräkna nu" skulle iaf underlätta användandet för mig. :)

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-03-23 13:33

Kraniet skrev:bla läst det och en del människor här som provat det på sina kapelser..

Lite OT: En utmärkt kurs, jag personligen tog med mig en bunt skivor och bosatte mig i lyssningsrummet... Anders är hur trevlig som helst... Som ni säger mycket intresserad... Vi eller de som var innan sprängde hans surroundhögtalare. När vi gick upp för att meddela den dåliga nyheten blev han lite lycklig att han nu äntligen hade en anledning att göra nya... :) ... Kul ställe där man fick labba tills man var less... Det kanske är andra tider nu men då kunde vi leka nästan fritt med den utrustning som fanns...

Sorry för att jag hamnade lite OT men var bara tvungen...

Intressant program Svante, man tackar...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-23 16:26

Alexi skrev:Jag laddade precis ner ver.1.3 men den har fortfarande det (för mig) mycket störande problemet. Att den, om jag inte ändrat mina världen, ska räkna om dom så fort jag startar, vilket om jag har otur och har stängt programmet med "fel" inställningar. Gör att jag får vänta i 10-20minuter innan jag kan ändra sifrorna till hanterbara, om jag då misslyckas och 5 blir 50 så tar det 30minuter innan jag kan få ordning på det. En knapp för "Beräkna nu" skulle iaf underlätta användandet för mig. :)

Tryck ut knappen med den lilla gula pennan så slutar den rita. Om du stängt programmet med fel inställningar kan du starta det men /n på kommandoraden, så får du en frisk, "snabb" design.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-04-30 00:44

En mer eller mindre OT fråga till Svante, jag vill gå kursen, finns det någon närmare information på KTH's sida? Jag pluggar Design och Prod. framtagning under MMT just för tillfället, och är mkt intresserad av kursen!

mvh Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-30 07:57

Återgå till DIY-forum