Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-01-20 21:14

Ja, just tjafset om testmetoden.

I detta fallet anser jag att svante har rätt och att IÖ är låst i någon form av prestigelåsning.

Inte första gången i så fall. Trist :cry:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-21 00:27

Du har ju absolut din fulla rätt att tycka vad som helst.

Jag håller inte med dig.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-01-21 00:30

hmm
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-21 00:45

Jag skulle vilja se en test av EKK, Supra Ply och ett par olika kablar med anspräk på högre signalöverföringshastighet och stabilare och bättre dielektrisk isolation. Noggranna mätningar och blindtest skall det naturligtvis vara. Det har ju länge talats om att sådana tester skall göras både här och där, men det verkar ju alltid fastna i något innan det kommer till skott.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-01-21 01:01

F/E-test på förförstärkare från Holographic Audio, Harmony Design, Audion och Rotel, skulle vara trevligt, om det nu inte redan är gjort.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-01-21 02:31

i skrev:
Vad är det som ska ha fått trovärdigheten att bli mindre ?

Kan man inte beskriva en vetenskaplig metod med en någorlunda lättbegriplig metodbeskrivning är det helt enkelt ingen bra metod.

Det är en syn både jag och företaget jag arbetar på delar. Om man inte kan redovisa metoden som man testar något med har inte provningen något högre värde än en subjektiv åsikt. För mig är det en självklarhet. Annars är man i paritet med HiFi-blaskorna.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-01-21 10:00

Lust skrev:Kan man inte beskriva en vetenskaplig metod med en någorlunda lättbegriplig metodbeskrivning är det helt enkelt ingen bra metod.

Det är en syn både jag och företaget jag arbetar på delar. Om man inte kan redovisa metoden som man testar något med har inte provningen något högre värde än en subjektiv åsikt. För mig är det en självklarhet. Annars är man i paritet med HiFi-blaskorna.

Kan inte alls hålla med.... lättbegriplig för vem? En som aldrig sysslat med ämnet, en som kanske har någon kurs i i det eller en som forskar inom ämnet?

En metod tycker jag får bli så komplicerad den måste bli för att bäst klara av sin uppgift, sen är det upp till den som vill granska att skaffa sig tillräckliga kunskaper (och då skall förståss personen få tillgång till hela metodbeskrivningen). Vore ju mycket tråkigt om man skulle använda en metod som gör testandet sämre bara för att den skall vara lätt att beskriva....

edit: men ibland kan det ju vara en poäng med en metod som är lätt att beskriva, men som går ut över testet, om man vill nå ut till dom som inte är så insatta i ämnet.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-01-21 11:55

Kan ni inte diskutera metoden i metodtråden istället?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-01-21 12:04

Lust skrev:
i skrev:

Kan man inte beskriva en vetenskaplig metod med en någorlunda lättbegriplig metodbeskrivning är det helt enkelt ingen bra metod.

Om jag minns rätt, så redovisas testresultaten (datat), så man har möjlighet att göra sina egna beräkningar.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-21 13:20

guldfisk skrev:Kan ni inte diskutera metoden i metodtråden istället?

Näe inte med mindre än att man hackar sig in i forummjukvaran. :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-01-21 13:43

Naqref™ skrev:
guldfisk skrev:Kan ni inte diskutera metoden i metodtråden istället?

Näe inte med mindre än att man hackar sig in i forummjukvaran. :wink:

Får man göra det? :wink:

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-01-21 14:51

norman skrev:
Kan inte alls hålla med.... lättbegriplig för vem? En som aldrig sysslat med ämnet, en som kanske har någon kurs i i det eller en som forskar inom ämnet?

Lättbegriplig för den som ska genomföra testen, så klart. Så att man gör rätt och på samma sätt varje gång. En metod ska vara så personoberoende och reproducerbar som möjligt, vilket är det största syftet med att beskriva hur den ska genomföras. Sedan är en metodbeskrivning nödvändig för att kunna bilda sig en uppfattning om metodens relevans.

Vilka kunskaper som sedan krävs för att kunna tillgodogöra sig metodbeskrivningen har jag inga egentliga synpunkter på, bara att metodbeskrivningen ska vara lättbegriplig för den som behöver använda sig av den.
Senast redigerad av Lust 2007-01-21 16:00, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-01-21 14:58

Lust skrev:
i skrev:

Det är inte svårt att hålla med om.
Av det du skrev drar jag slutsatsen att du har läst det som finns att läsa och kommit fram till slutsatsen att du eller någon annan inte skulle kunna reproducera provet (åtm i dess hårdvarudel).
Eller var det en allmännhållen anmärkning?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-01-21 15:07

dimitri skrev:Det är inte svårt att hålla med om.
Av det du skrev drar jag slutsatsen att du har läst det som finns att läsa och kommit fram till slutsatsen att du eller någon annan inte skulle kunna reproducera provet (åtm i dess hårdvarudel).
Eller var det en allmännhållen anmärkning?

Det var en rent allmänhållen anmärkning utifrån vad jag läst här på forumet om att en metodbeskrivning skulle väcka mer frågor än ge svar.

Har alltså inte läst vad som finns tillgängligt.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2007-01-21 15:16

För mig luktar hela saken ormolja :?

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-01-21 18:24

... F/E-test på förförstärkare från Holographic Audio, Harmony Design, Audion och Rotel, skulle vara trevligt, om det nu inte redan är gjort...

Jag håller med.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-21 21:01

Ja, det sista låter intressant!

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-01-22 07:37

Tja det vore skoj att få läsa om vad LTS tycker om en del kända sk "high-end" märken samt kanske vår svenska hifi :) . Jag tror nog att många dyra märken skulle klara sig väldigt bra pga dom är ofta bra konstruerade från början och hade sannorlikt inte överlevt om dom inte presterade.

Å andra sidan kanske det är bäst att bli överens om testmetodik först.

Jag har full förståelse för att det är svårt. Hur man är gör (nästan) så kommer säkerligen någon att tycka att tillvägagångssättet inte var tillräckligt. Nu när jag har fått en inblick i hur blaskan H&M och Hemmabio gör så torde ändå resultatet bli bättre än deras.... :twisted:

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-01-22 10:17

Brickman skrev:Tja det vore skoj att få läsa om vad LTS tycker om en del kända sk "high-end" märken samt kanske vår svenska hifi :) ...

... Å andra sidan kanske det är bäst att bli överens om testmetodik först...

Ja, a) ett test av många svenska hifi-apparater, och redogörelser för b) typ av testmetodik, c) orsak till val av testmetodik, och d) anledning till urval av testobjekt mer specifikt vore intressant.
Det senare motiveras av att i ett dylikt test finns det sannolikt inte möjlighet att ta med precis alla svenska hifi-apparater, varför det vore intressant med redogörelser för urvalsprincip.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-01-22 21:56

Varför inte lita till sina egna sinnen?

"Låter apparaten bättre" för att LTS tycker att apparaten är en mycket bra återgivare???

Vad är problemet; köp en 668:a ett par Pi60 och en nad 208 (eller rotel 1090), då har du bland det bästa som går att frambringa.
Det är tydligen så det ska låta när det är som bäst 8).

Eller har någon kanske märkt att det finns andra produkter där ute som återger ljudet mer trovärdigt 8O :wink:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-01-22 22:29

Här litas ingenting.. 8)

Jag är säker på att LTS-testare kom fram till att dom inte kunde höra någon direkt färgning på 668:an eller 2105 och kom fram till att det var ju prisvärt och bra :D

Klart att det finns hifigrejer som kostar multum som om möjligt färgar än mindre men då är det kanske inte så prisvärt för Svensson längre.

Själv är jag inte så förtjust i 668:an utan nöjde mig med en 575a ch en Denon 2105 då jag inte hörde nån större skillnad på dom. Nu har jag däremot köpt Marantz istället och är helnöjd. Marantzen är i en annan liga när det gäller stereo :)

Fast jag har ju kvar 575:an för filmerna. Denonen lirar i dotterns rum numera.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-01-22 22:52

Jag skulle vilja se några 2-5W SE-steg fe-testade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-22 23:12

Flint skrev:Jag skulle vilja se några 2-5W SE-steg fe-testade.

Jag skulle i så fall gärna se att de värsta rördogmatikerna var med under testet. :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-22 23:14

Flint skrev:Jag skulle vilja se några 2-5W SE-steg fe-testade.

:lol:

Du vet hur det skulle sluta, va? Fast jag håller med, att för sakens skull så vore det roligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-22 23:16

Jag tror alla parter skulle ha glädje av ett dylikt test. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-01-22 23:44

Morello skrev:Jag tror alla parter skulle ha glädje av ett dylikt test. :)

He, he... Eftersom ni är så förb... fyrkantiga och bara lyssnar efter om påverkan överhuvud taget har skett i någon form och inte om musiken är satans kul att lyssna till så får ni skylla er själva. Lyssna på skillnader ni. Jag lyssnar på musiken och fåntrallar med, och stampar i värsta fall takten... :D

PS.
Morello. Blir det något grundljud kvar från en SE-stärkare eller är det bara dist som återstår när fe-lasten har gjort sitt. Kanske blir det bara en ljummen smått glödande kolhög kvar. Som efter en majbrasa.

PMS.
Inlägget givetvis skrivet med vederbörlig glimt i ygonvrån.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-01-23 00:04

11010000

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-01-23 01:34

Mr_Ekan skrev:http://www.hifiklubben.com/se/produkter/stereo/receiver/DENON_DRA-700AE_Receiver...

Om den gode Mr Ekan med denna länk menade att han gärna vill ha DENON DRA-700AE Receiver testad av LTS, instämmer jag i denna önskan. DRA-700AE är nuvarande toppmodell bland Denons stereo-recievers, och just vad recievers gäller, har ju Denon presterat väl mången gång. Det vore även kul om det kunde komma ut en Denon DRA-1000AE - som efterföljare till den av LTS tidigare godkända, och nu utgångna DRA-1000, och att denna modell blev testad av LTS... först måste den ju dock komma ut...
8)
Senast redigerad av Greensleeves 2007-01-23 10:26, redigerad totalt 1 gång.

sverker

Inläggav sverker » 2007-01-23 03:56

DAC som kan ersätta t ex 668 samt försteg med fjärr...! :)

/sverker

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-23 10:50

Skulle vilja, som jag skrev för snart två år sedan på första sidan i tråden, få testat D/A-omvandlarna på de mest intressanta AV-receivrarna, för CD, DD 5.1 och DTS. Samt även F/E-test från digitalingång till pre out.
Och kanske en jämförelse mellan digitalingången på bästa AV-receivern och en Benchmark DAC1 vore intressant för fler?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi