Moderator: Redaktörer
rolfzetterberg skrev:(Någon som kan tipsa om ENKLASTE sättet att visa bilder?)
mapem skrev:Under tiden går jag hem till sonen och lyssnar lite på musik förmedlad av Mirsch OM 3-28:or. De har en trivsamt rund och god återgivning, matade av en NAD 3020. (Dessutom en Denon CD-spelare och en klassisk Dual-grammofon, ingen dålig "vintage"-kombination han har, min son!)
Och är det inte något av en ödets ironi att det ännu i dag, 30 år efter att Sonab lades ner, fortfarande finns många entusiastiska fans som mer än gärna vill komma över nya högtalare, noggrant konstruerade efter Stigs principer, men som inte kan få dem bara för att det är något i den bakomliggande organisationen som inte lyckas producera dem
jag hade för mig att sonabs satsning på mobiltelefoner var det som fick hela rasket att gå i graven
Magnuz skrev:Max, vem citerar du?
mapem skrev:
...
Senare missbrukades ju varumärket när Sonab pajkade och namnet gick vidare till någon obskyr dussinhögtalartillverkare. Och varumärket tappade snart i värde.
...
ollemirsch skrev:Jag vet inte hur det var med satsningen på mobiltelefoner, men det var inte så att man avsiktligt skrotade Carlsson-högtalarna bara för att bättre kunna koncentrera sig på mobiltelefoner. Ericsson hade uppenbarligen ett tidigt samarbete med Statsföretag/Lövånger och fick också överta rätten till namnet Sonab.
Senare stod det klart att man inte ville använda "Sonab" på sina mobiltelefoner och jag fick möjlighet att köpa rätten till namnet. Det var skälet till att jag på ett senare stadium kunde konstruera två nya Sonab-högtalare, NG10 och NG11, vilka i huvudsak såldes endast i Tyskland.
Olle M skrev:Debatten om orörd dynamik var över. När det inte gick att köra ”för fullt” genom kablar direkt från studion, kunde det ju heller aldrig fungera genom en FM-sändare direkt hem till lyssnarna. För bara några månader sedan kunde jag avnjuta Ravels Bolero vid en konsert i Berwaldhallen. Det var dynamik vill jag lova, och jag tänkte på att alla radiolyssnare som samtidigt satt hemma och lyssnade på musiken kunde vara glada över att det fanns anordningar som komprimerade musiken till rimlig nivå för hemmabruk.
ollemirsch skrev:Ursäkta, jag fattar inte vad du menar. Vad är/var det som är okynne?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 24 gäster