Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CJNE
 
Inlägg: 1222
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: Söderhamn

Inläggav CJNE » 2007-01-23 11:56

paa skrev:Skulle vilja, som jag skrev för snart två år sedan på första sidan i tråden, få testat D/A-omvandlarna på de mest intressanta AV-receivrarna, för CD, DD 5.1 och DTS. Samt även F/E-test från digitalingång till pre out.
Och kanske en jämförelse mellan digitalingången på bästa AV-receivern och en Benchmark DAC1 vore intressant för fler?

Japp, båda sakerna tycker jag låter intressanta :D

Användarvisningsbild
Birger
007
 
Inlägg: 2125
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Det mytomspunna södermalm

Inläggav Birger » 2007-01-23 22:28

En test utan Denon som ju ändå är i det närmaste perfekta kanske?? :lol:

Användarvisningsbild
realist
 
Inlägg: 661
Blev medlem: 2005-01-30

Inläggav realist » 2007-01-23 23:28

Jeg skulle gjerne sett at LTS kunne se litt nermere på PM Noise harvester.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22724
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-24 08:32

realist skrev:Jeg skulle gjerne sett at LTS kunne se litt nermere på PM Noise harvester.


Du menar kanske PS AUdio Noise Harvester? Från LTS håll har väl sådana burkar mötts med viss skepsis eftersom det anses att bra konstruerade apparater inte ska behöva drabbas så mycket av nätstörningar.

Användarvisningsbild
realist
 
Inlägg: 661
Blev medlem: 2005-01-30

Inläggav realist » 2007-01-24 09:24

RogerGustavsson skrev:
realist skrev:Jeg skulle gjerne sett at LTS kunne se litt nermere på PM Noise harvester.


Du menar kanske PS AUdio Noise Harvester? Från LTS håll har väl sådana burkar mötts med viss skepsis eftersom det anses att bra konstruerade apparater inte ska behöva drabbas så mycket av nätstörningar.


Jeg synes at det innimellom hadde vært greit om slike "burker" blir gått etter i sømmene av andre enn den komersielle hifipressen, som en motvekt, så å si. Dette er etter hva jeg forstår ett "nytt" produkt med påståtte fordeler som blir applaudert av den generelle hifipressen. At LTS sånn generelt skulle ha en skeptisk innstilling til slike produkter er greit, men at vi aldri får noen test derfra ut i fra en generell skeptisk holdning, synes jeg er mindre greit. Produktet finnes, og det selges uten nevneverdige motforestillinger. Mange her husker vel LTS sin omtale av spikes kontra myke høyttalerføtter for mange år siden. Vi fikk da en utvikling i mange miljøer vekk ifra spikes under høyttalere. Dette skyldes, tror jeg, LTS sitt engasjement i denne saken, de dokumenterte på en troverdig måte slik at alle som ville kunne forstå. Jeg vet ikke om noen andre som med tyngde kan teste denne (harvester) og beslektede "burker" med troverdighet slik som LTS.
Senast redigerad av realist 2007-01-24 15:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22724
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-24 09:32

Jo, klart det vore bra om tester kunde vara mera obundna reklamen. Numera hyllas i princip allt nytt i hifipressen så länge reklamavdelningen har fått sin del.

Här skapas nu en önskelista som man vill att en ideell förening ska ta sig an. Den föreningen har väl alldeles för mycket att kämpa med redan.....

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17901
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-01-24 09:44

Jag tror LTS helst vill utföra test för att hitta prylar som är bra för återgivning av musik, inte de som är dåliga eller meningslösa.

Det vore dock intressant om man kunde trigga något TV-program att sponsra en undersökning där HiFi-skribenter som skrivit positivt om någon nätrenare är med i ett blindtest. Men det ställer de aldrig upp på (eftersom man måste lyssna på en komponent i ett antal veckor i lugn hemmamiljö innan man börjar höra någon skillnad). Och ett test med bara LTS-folk funkar ju inte eftersom HiFi-skribenter som vi alla vet har mycket bättre hörsel än alla andra.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2007-01-24 09:55

Almen skrev:.... eftersom HiFi-skribenter som vi alla vet har mycket bättre hörsel än alla andra.

Det där får nog stå för dig. Jag har aldrig hört att dom påstår sig ha bättre hörsel än alla andra. Däremot skiver dom för den stora massan, dom som handlar grejer. Inte för en handfull fanatiker som tar tre år på sig att komma till skott.

Användarvisningsbild
Brickman
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 2003-10-09

Inläggav Brickman » 2007-01-24 10:02

..eller inte ens är överens om testmetoden.. :twisted:

Fast det finns bra tidningar och läsar man flera stycken från olika länder kanske man hittar något guldkorn :wink:

Sedan är ju inte underhållningsvärdet så dåligt heller. Jag brukar ha rätt kul när jag läser tidningarna :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17901
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-01-24 10:02

Flint skrev:Inte för en handfull fanatiker som tar tre år på sig att komma till skott.
Komma till skott med vad? Och "fanatiker" - det får stå for dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2007-01-24 10:06

Almen skrev:
Flint skrev:Inte för en handfull fanatiker som tar tre år på sig att komma till skott.
Komma till skott med vad? Och "fanatiker" - det får stå for dig.

Javisst, men jag tror fortfarande inte att fanatikerna är HiFi-tidningarnas primära målgrupp. Oavsett ordklyveri.

Att "komma till skott" kan betyda "att byta bort NAD208 mot en annan förstärkare".

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17901
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-01-24 10:22

Flint skrev:
Almen skrev:
Flint skrev:Inte för en handfull fanatiker som tar tre år på sig att komma till skott.
Komma till skott med vad? Och "fanatiker" - det får stå for dig.

Javisst, men jag tror fortfarande inte att fanatikerna är HiFi-tidningarnas primära målgrupp. Oavsett ordklyveri.

Att "komma till skott" kan betyda "att byta bort NAD208 mot en annan förstärkare".
:?:

Att "komma till skott" kan också betyda att sluta uttrycka sig svävande och komma till saken med litet tydligare ordval. Det finns rör-fanatiker och dyrkabel-fanatiker, precis som det finns 208-fanatiker. Några är älskade av HiFi-pressen, andra inte.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-24 10:23

Flint skrev:Att "komma till skott" kan betyda "att byta bort NAD208 mot en annan förstärkare".
:) :) :)

Man skall naturligtvis byta bort något som är bra. Det vore marknadsmässigt korkat annars. 8)

Men jag håller med alla som tycker att det vore intressant att få se fler produkter testade, större variation av märken, fler olika prylar. Det skulle öka intresset för föreningen - och kanske göra det roligare att testa.

Men det är inget heltidsarbete, och de som testar gör det ideelt. Föreningen skall försöka stödja de som hjälper till med detta på bästa sätt. De är alla ovärdeliga och de skall känna glädje i det som de gör.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2007-01-24 10:40

Almen skrev:Att "komma till skott" kan också betyda att sluta uttrycka sig svävande och komma till saken med litet tydligare ordval.

Vi kompromissar. Jag ska försöka uttrycka mig tydligare om du slutar agera företrädare för det totala kollektivet. "... som vi alla vet".
Senast redigerad av Flint 2007-01-24 13:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15191
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2007-01-24 10:41

Att testandet verkar vara lite i gungning är ju tråkigt.
Även om jag inte ser F/E lyssning som den avgörande testen för att köpa apparater själv.
Å andra sidan så vore det kanske bra för LTS om testadet kunde genomföras av fler personer på fler platser så att det blir enklare att genomföra tester av fler och nyare apparater.
Dvs. göra testproceduren mera repeterbar. Och kanske även få in fler personer i testandet så att begreppet som hörbart färgande får något slags förankring hos fler lyssnare.
Det jag alltid har retat mig på är att om F/E lyssningen ger en detektion så är grunkan dålig när testen sedan tolkas av andra. Då det under mer normala betingelser man kanske inte kan ens uppfatta en skillnad.
Så det jag helst vill se är fler testgrupper.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17901
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-01-24 10:55

Flint skrev:Vi kompromissar. Jag ska försöka uttrycka mig tydligare om du slutar agera företrädare för det totala kollektivet. "... som vi alla vet".
OK, jag skall försöka undvika liknande retoriska figurer.

Vad jag menade - som argument mot det värdefulla i att LTS testar ormoljeprodukter - var följande:
1) en HiFi-skribent skulle aldrig ställa upp på ett kontrollerat lyssningstest av en tveksam produkt
2) ett testresultat (ev av LTS) där ingen skillnad framkommer skulle av samma skribent avfärdas som värdelöst eftersom ingen kunde höra skillnad.

Det är väl inget provocerande kontroversiellt?

Håller med Harryup om värdet av fler testgrupper.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2007-01-24 11:06

Det är ju ytterst hedervärt av LTS att som enda opartiska tidskrift testa apparater och att man som konsument kan lita på resultatet. :)

Dessto tråkigare är det att apparaterna ibland testas försent, modellen har redan ersatts av en ny osv.

Eftersom det testas ideéllt får man kanske ta detta.
De kommersiella tidningarna som High fidelity och Hifi&musik är alltid extremt tidigt ute med sina tester, dom skulle nog inte få sälja några tidningar alls om dom testade utgående modeller. :(


Jo, förresten, tråden ja: En test med olika sorters klass D förstärkare
( som någon redan velat ha ) skulle vara intressant.

Tex: Rotels 25000:- steg
Sony s-master receiver för 25000:-
Lc-audio
Någon tripathbaserad historia

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2007-01-24 14:20

Richard skrev:Det är ju ytterst hedervärt av LTS att som enda opartiska tidskrift testa apparater och att man som konsument kan lita på resultatet. :)

Inte mycket nytta med den informationen eftersom bara resultatet för säg en handfull aparater redovisas under en tioårsperiod och dessutom med stor risk postumt.

(Med en handfull menas i det här fallet ca. fem stycken. Värdet subjektivt approximativt grundat)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48461
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-01-24 14:42

En handfull på 10 år! 8O

Låt mig gissa: Du läser inte MoLt va? 8)

:lol: :lol: :lol:


Vh, iö

- - - - -

PS. En handfull (5) avklaras då och då i ett enda nummer. 8)
Senast redigerad av IngOehman 2007-01-24 18:38, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57291
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2007-01-24 14:49

Flint skrev:Inte mycket nytta med den informationen eftersom bara resultatet för säg en handfull aparater redovisas under en tioårsperiod och dessutom med stor risk postumt.

(Med en handfull menas i det här fallet ca. fem stycken. Värdet subjektivt approximativt grundat)


Eh... jag har bara haft MoLT i ett år ungefär och bara under denna tiden har det recenserats minst så många... hur vore det om du pallrade dig iväg till ett bra univeristetsbibliotek och läste några nummer om du inte vill gå med?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2007-01-24 15:05

Nattlorden skrev:Eh... jag har bara haft MoLT i ett år ungefär och bara under denna tiden har det recenserats minst så många... hur vore det om du pallrade dig iväg till ett bra univeristetsbibliotek och läste några nummer om du inte vill gå med?

Ha... det är tydligt att produktionstakten har ökat. Jag har för långt till något universitet. Kanske går med i LTS igen istället. Årsavgiften motsvarar ungefär resan till närmast tänkbara bibbla. Men det är klart, det är kul att åka buss också och se sig omkring i världen. Vi får se.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57291
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2007-01-24 15:17

Flint skrev:Ha... det är tydligt att produktionstakten har ökat. Jag har för långt till något universitet. Kanske går med i LTS igen istället. Årsavgiften motsvarar ungefär resan till närmast tänkbara bibbla. Men det är klart, det är kul att åka buss också och se sig omkring i världen. Vi får se.


Tror faktiskt inte det... jag misstänker att du blandar ihop med vad som står på hemsidan med vad som egentligen testas...

Fast det vore kanske en idé att tala om på hemsidan vad man testar i numren (utan att berätta om resultatet) för att locka fler medlemmar?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2007-01-24 15:26

Nattlorden
Det är inte säkert att dom vill ha flera medlemmar och jag skulle säkert bli den förste dom nekade inträde om jag försökte. Alltså stor risk att jag får ge mig ut i vida världen med klippkortet i näven. Uppsala hir aj kamm. Where du ju hävv the fäjmus FE-tests?:D

BengtO
 
Inlägg: 6719
Blev medlem: 2005-01-27
Ort: tallinnhuset@hotmail.com

Inläggav BengtO » 2007-01-24 15:41

Nu litar jag inte på Prisjakt.nu riktigt, men bockar man där i alternativ för alla flerkanalsförstärkare med pre-outs så får man en jäkla massa modeller.. Inte bara Denon.. Ett stortest av ett GÄNG såna i låt säga pris upp till 5000 eller 10.000 vore mycket trevligt

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2007-01-24 15:49

Jag skulle vilja se en test på en NAD208 där ett antal t.ex. elektrolyter vore utbytta mot motsvarande dyra guldöronelektrolyter. Eller där nätkabeln är bytt till något skitdyrt exotiskt elände. Testen bör också vara blind på något sätt.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-24 16:10

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Ha... det är tydligt att produktionstakten har ökat. Jag har för långt till något universitet. Kanske går med i LTS igen istället. Årsavgiften motsvarar ungefär resan till närmast tänkbara bibbla. Men det är klart, det är kul att åka buss också och se sig omkring i världen. Vi får se.


Tror faktiskt inte det... jag misstänker att du blandar ihop med vad som står på hemsidan med vad som egentligen testas...

Fast det vore kanske en idé att tala om på hemsidan vad man testar i numren (utan att berätta om resultatet) för att locka fler medlemmar?
Ja, hemsidan idag är varken särskillt informativ eller informerande om verksamheten. Det är tur att det skall till krafttag med den under kommande året.

Flint,
Var tusan bor du om det kostar 240pix med buss till nått vettigt bibliotek?

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-24 16:17

Flint skrev:Jag skulle vilja se en test på en NAD208 där ett antal t.ex. elektrolyter vore utbytta mot motsvarande dyra guldöronelektrolyter. Eller där nätkabeln är bytt till något skitdyrt exotiskt elände. Testen bör också vara blind på något sätt.
Känner du någon som är intresserad av att utrusta sitt steg på dylikt sätt, så kanske man kan ordna någon form av test på det. Personen torde vara intresserad av att få apparaten testad före och efter moddning samt acceptera att den är utlånad 3 månader. Något blint test kan det ju inte bli. Det är svårt att dubbelblindtesta apparaten i omoddat skick och moddat skick.

Alla kostnader står apparatägaren för. 4 personer x 10 timmar x 600:- i timmen. Transportkostnader och lokalhyra tillkommer - låter det okej? 8) 8) 8)

Föreningen kanske skulle göra beställningstester åt dem med mer pengar än de behöver, för att bekosta testning av det som medlemmarna är intresserade av.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57291
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2007-01-24 16:19

Kaffekoppen skrev:Det är svårt att dubbelblindtesta apparaten i omoddat skick och moddat skick.


Fast det går kanske att ha ett annat ex omoddad 208 som jämförelseobjekt. Lämpligtvis skall det inte gå att skilja de omoddade exemplaren åt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2007-01-24 16:22

Kaffekoppen skrev:Flint,
Var tusan bor du om det kostar 240pix med buss till nått vettigt bibliotek?

Du skrev universitetsbibliotek och det jag tänkte på var Uppsala och dit har jag 15mil. Överslagsberäknat blir det väl några hundra med tåg eller buss. Jag tänkte mig också att åka hem igen. En bil har jag inte haft råd med på en massa år. Lyx.

BengtO
 
Inlägg: 6719
Blev medlem: 2005-01-27
Ort: tallinnhuset@hotmail.com

Inläggav BengtO » 2007-01-24 16:23

Varför skulle den behöva lånas ut 3 månader? Behöver väl inte vara testarna tillhanda medans man väntar på att det man skriver ska mogna?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], meshuggener, MikeBiker och 14 gäster