Ny liten högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Ny liten högtalare

Inläggav skrutten » 2007-01-24 19:49

Gemensamma DIY projekt verkar vara svåra att få fram trots att detta forum har så många eminenta ingenjörer (eller kanske just därför). Naqrefs EPS blev en succe liten och lätt att bygga och bra ljud. Tyvärr så har de ingående elementen till EPS utgått. Så jag undrar om man i kölvattnet på denna gemensamt skulle ta fram en liten och bra högtalare?

Jag börjar lite försiktigt att fråga, finns det intresse för detta?
Och om det är intressant så kan vi ju börja med att ta fram en kravspec te.x.

***************************
OBS!!!! Se hit...
Här finns dokumentationen till högtalaren som diskuteras från denna sida och framåt.
***************************
Senast redigerad av skrutten 2007-08-01 16:12, redigerad totalt 1 gång.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Borgaren
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2005-03-16

Inläggav Borgaren » 2007-01-24 19:56

Lägg ribban lite högre än på eps...... en lätttillgänglig piP konkurrent vore fint :lol:

Följ upp med surrarunter och ett basstöd i som matchar!!

Go Go Go !!!!

Användarvisningsbild
housemicke
 
Inlägg: 2546
Blev medlem: 2005-04-17
Ort: kraftplanta, kraftbalsam.

Inläggav housemicke » 2007-01-24 19:59

jag tror det finns intresse för detta, dock är jag inte ingenjör. personligen så spånar jag på många lustiga projekt just nu, det är svårt att bestämma sej för vad man verkligen vill lägga ner pengar (och denna gång även tid till att lära sej) på. personligen så skulle jag nog kunna tänka mej att bygga nån 3vägare med 10tumsbas eller så eller nåt riktigt riktigt litet kanske med 4tummare, eller nåt gigantiskt..

men nåt projekt som sticker ut lite skulle nog vara kul, det tror jag dom flesta tycker. gärna nåt snyggt dessutom (antagligen blir det lite mer svårbyggt då dock)
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-01-24 20:09

Det spelar ingen roll om man är ingenjör eller inte menade inte så på nåt vis :oops: det var bara ett konstaterande. Alla ska givetvis vara med :D
Tycker iaf jag.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-24 20:22

Klart det finns :)

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2007-01-24 20:29

En EPS mk2 blir utmärkt men den här gången med en tillhörande basstödmodul.
Alltså denna lilla 2-vägare ska gå att köra med eller utan detta basstöd.
Och så smått som möjligt ska det vara. :)

För små utrymmen, eller närlyssning vid datorn.

niclas
 
Inlägg: 1590
Blev medlem: 2003-07-27

Inläggav niclas » 2007-01-24 20:46

Det hade varit spännande med lite modultänk i designen. Dvs att diskant och mellanregister/bas är samma i alla modeller. Men att man kan välja att ha:

*Stativhögtalare basreflex
*Golvstående med en extra, likadan, bas/mellan.
*Stativare (sluten låda) med basmodul(er).

edit:
Seas CA18RLY tror jag kan vara ett bra "nav" att rotera kring.. :) Tycker mig ha läst att den både passar i sluten låda (ned mot 100hz) och i basreflex. Helt ok pris är det också.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2007-01-25 00:35

Är det möjligt, vettigt att bygga basmodulerna som bandpass så att man kanske slipper delningsfiltret till dem ?
Alternativ 2 i länken.
http://www.drkrupp.se/hifi/box_bandpass.html

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-25 08:33

Man slipper tyvärr inte delningsfilter till bandpasslådor, utnivån kommer tillbaka och biter en i häcken i nedre mellanregistret :(

TYvärr...

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Inläggav Prozac » 2007-01-25 10:39

Monacor sph-176 funkar ännu bättre i liten låda, kostar ca 40 euro/st. Hifi-kit tar hem.

SPH-176 hos schlotzhauer!

mvh
Senast redigerad av Prozac 2007-01-25 11:25, redigerad totalt 2 gånger.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-01-25 10:45

För lång länk. Gör om den Prosac.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-01-25 11:32

Kanske tidigt att gå in på olika element, det vore bra om fler ideer typ storlek och användnings områden kunde tas före. Någon kanske har ideer typ ljudtryck, undre gränsfrekvens och spridningsegenskaper för högtalaren
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2007-01-25 12:12

En liten väggstativ-/bokhyllehögtalare känns som en lockande tanke.

Kanske med en 4" eller 5.5" och en liten diskant (gärna i en bra waveguide för att kontrollera spridningen). Tanken skulle kunna vara att försöka få den att funka bra i rum som har längre efterklang och mycket reflekterande ytor i närheten av högtalarna. Mao ett typiskt vardagsrum.

Till detta kan man slänga på ett par SLS-8or eller något annat prisvärt som basmoduler.

Kanske en ljudidentisk som centerkanal och några mindre och eller billigare varianter som surrondhögtalare.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-01-25 12:16

Frågor som kan funderas på är oxå är pris och vilken svårighetsgrad vid bygge som är aktuella. Detta var vägledande vid framtagandet vid EPS-1 och så fick resten bli lite som det blev (och det blev tydligen bra enligt rätt många).

För EPS så gällde exempelvis att man skulle kunna klara sig med basala kunskaper i hantering av sticksåg, borrmaskin och lödkolv. Priset sattes till 1500 kr för ett par (vilket tyvärr överträddes).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
niklas
 
Inlägg: 1775
Blev medlem: 2003-09-29
Ort: Feskekörka

Inläggav niklas » 2007-01-25 12:18

Martin skrev:En liten väggstativ-/bokhyllehögtalare känns som en lockande tanke.

Kanske med en 4" eller 5.5" och en liten diskant (gärna i en bra waveguide för att kontrollera spridningen). Tanken skulle kunna vara att försöka få den att funka bra i rum som har längre efterklang och mycket reflekterande ytor i närheten av högtalarna. Mao ett typiskt vardagsrum.

Till detta kan man slänga på ett par SLS-8or eller något annat prisvärt som basmoduler.

Kanske en ljudidentisk som centerkanal och några mindre och eller billigare varianter som surrondhögtalare.

Bra idéer! Gärna en basreflex som klarar sig hyffsat utan basmoduler, samt en mindre sluten variant som behöver basmodulerna. Till frontarna alltså. Waveguiden tror jag dock blir lite väl bökig för de flesta att bygga...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2007-01-25 12:30

FUFH = Faktiskt Ultimata FlickvänHögtalaren

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-01-25 12:36

Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-25 13:37

Jag tycker man i en högtaalre framtagen tänkt för att byggas av t.ex. forumsmedlemar och som är färska på DIY bär ha stor fukos på låg kostnad.

Vill man ha något som presterar riktigt bra, så blir i regel dyrt, och många DIY kanske bara köper på sig grejjor som sedan aldrig blir färdiga. Det känns viktigare att fler bygger och lär sig, även om högtalaren kanske inte presterar på absolut topp. Därmed inte sagt att det behöver bli en dålig högtalare, inte alls.

Om någon som har tid, ork och lust att ta fram en ny "forum-högtalare" så vore det kul också med lite dokumentation angående teori och tankegångar bakom kosntruktionen. Idéen med waveguide gillar jag, om en sådan kan framställas rimligt enkelt. Waveguiden ser jag som en metod att uppnå ett bättre resultat med en ringa kostand, förutsatt att den kan framställas på ett enklet sätt (dvs friformsframställning och sådant går ju bort). Det är också ett bra sätt att få upp känsligheten, vilket kan vara bra för alternativ med 2, eller rent av 3 baselement.

Man kan t.ex. tänka sig en varian med 1 bas för placering i bokhylla (!) eller nära bakvägg, en med 2 basar för friare placering och en med 3 för fri placering och mer riktverkan i rum som kräver det.

Tyvärr har Max inte tid att konstruera något sånt här, om ingen annan tar sig tid att konstruera ett delningsfilter med sub-sonic-filter och bas-boost åt Max. Gratis, förståss. Hade jag inte haft det att hålla på med, så hade jag gärna hjälpt till efter bästa (starkt begränsad) förmåga.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2007-01-25 13:54

1000:- par för elementkostnad är nog en bra riktlinje, det kan bli riktigt spännande.

Det borde ju gå att göra något bättre än de högtalarpaket som Logitech m.fl säljer för lägre summor än så.

Tangband är inte de enda med billiga element, det finns fler tror jag
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Inläggav Prozac » 2007-01-25 14:40

Är inte 1500kr för element/ par en rimligare gräns? Då kan man få råd med tvåvägs i låga elementprisklasser
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-01-25 15:05

Prozac skrev:Är inte 1500kr för element/ par en rimligare gräns? Då kan man få råd med tvåvägs i låga elementprisklasser


Den ursprungliga EPS-1 hade en ungefärlig elementkostnad runt 1000 kr så det är ingen orimlighet men man kan nog sväva iväg lite till så länge man inte börjar fundera på Flexunits eller Scan Speak...

Jag gillar Martins idé om en högtalare som påminner om Amphions mindre.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
silvervarg
 
Inlägg: 1228
Blev medlem: 2005-03-28
Ort: Linköping

Inläggav silvervarg » 2007-01-25 16:26

Jag tror att Naqrefs koncept var helt rätt, dvs låg kostnat och extremt lättbyggt är viktigt.

Dessutom så skall högtalaren ha en viss specifik fuktion att uppfylla. Förra projektet var som jag förstått det helt inriktat på att göra en vägghögtalare främst tänkt som surroundhögtalare.
Så fort man breddar sig från detta, t.ex. om den även skall kunna gå djupt och användas som firstående fronthögtalare så blir man tvungen att kompromissa. Dvs kompromisser i form av högre kostnad, högre komplexitet och mera svårbyggt.

Jag är därför för att bestämma sig för ett begränsat användningsområde och göra en bra högtalare för detta istället för att försöka få till en generell funktion.
Det användningsområdet som skall väljas bör vara något där det är tunnt med komerciella bra alternativ och tunnt med DIY kits som är lätta att köpa i Sverige.

Jag kan t.ex. tänka mig:
Små vägghängda surroundhögtalare som är mycket billigare än Ino Audios sortiment. Dvs en ren ersättare till EPS-1.

Datorhögtalare med bra ljud. Dvs lyssningsavstånd är mycket kort, så ljudtryckskapaciteten kan vara lite lägre. Storleken måste hållas liten. Bör kunna drivas med relativt klen förstärkare. Dock kan datorn kanske användas som equalizer av högtalarnas brister.

Subwoofer som är gjord för att passa under soffor. Möjligen skruvas fast i soffa. Gärna förberedd för någon drivningsmodul som är lätt att få tag på.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-01-25 16:29

Silvervarg: Du har inte missat att EPS-1 var tänkt som en stativare som kunde agera på egen hand och att derivatet EPS-W först kom efteråt?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Inläggav landa » 2007-01-25 17:19

Är intresserad av två billiga bakre surroundhögtalare så om någon vill bygga kanske jag kan vara med och sponsra lite. Har tyvärr inte lödkolven mitt i handen :)

Användarvisningsbild
Nusse
 
Inlägg: 626
Blev medlem: 2006-04-15
Ort: Örebro

Inläggav Nusse » 2007-01-25 17:21

Jag gillar Naqrefs "on wall" högtalare som han byggt för högtalartävlingen. Skulle kunna tänka mig en nedskalat variant (både storlek och prismässigt) att ha på väggen primärt vid datorn.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2007-01-25 18:28

Onwallhögtalare är en bra tanke rent ljudmässigt men jag tror ändå på en högtalare med liten synfältsimpact sas. Att baffeln är liten och den snarare är tänkt att sätta nära väggen med väggstativ än hängas direkt på. Då får man även ett liknande stöd när man sätter den i en bokhylla tex och den går även att sätta på stativ längre ut från väggen med basmoduler som tar över. Inte minst pga att de blir små, snygga och söta. Basreflexporten kan man rikta bakåt för minsta möjliga synfältsblockering. :)

Prisgränsen tänkte jag kunde vara kanske 3000kr för allt inräknat. Ska den konkurrera med piP, quad 11L (eller vad den heter), Amphion, minstingarna från B&W (vad nu månadens modell heter) mfl så bör man nog ge utrymme för lite bättre komponenter men med iaf tusenlappar under konkurrenterna.

Bakhögtalarna kan man ju göra som rena vägghängda högtalare med billigare element.

Basutsträckning vs. känslighet: Ja en känslighet på >=84dB kan vara vettig att sikta på och kanske en utsträckning neråt till 50-60Hz -3dB i rum så att man iaf får "kroppen" med. Lådan blir nog ganska liten men man kan använda tunnare material typ 12mm och smart stagning för att spara in på volymslöseriet. Ljudtryckskapacitet kan ju komma i fjärdehand en så att man iaf har möjighet att spela över 100dB-strecket om man HP-filtrerar systemet vid 80 eller 120Hz.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-01-25 18:30

Kostnad med lådan borträknad ca 2500:- / par
Enkel att bygga, få komponenter i filtret

Egenskaper:
Stor sweetspot
Tillräckligt djup bas (Man skall inte behöva använda sub för att få en full upplevelse av musiken.)
Kontrollerad spridning på ett eller annat sätt.

Vaianter:
En variant som passar till frontar och center och en variant som bakhögtalare
En variant för närfälts lyssning?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2007-01-25 18:35

Enkel att bygga, få komponenter i filtret
Det borde gå att ordna tycker man. Kanske akustiskt 12dB/oktav-filter?

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-01-25 18:49

Under 40 Hz och över 106dB i rum går nog att realisera.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-01-25 18:52

Glömde ett krav, bättre än HFLS-1 :D
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster