Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Det är jag som blandar ihop.
Men frågan kvarstår, var köper man CA15RLY?
dd5348 skrev:
men är den lämplig i en basreflex? (som jag trodde vi snackade om)
skrutten skrev:Just det ja, en omröstning kanske är på sin plats, Va ska vi rösta om
? Febern ansätter mig ligger på 39,5 nu....
Naqref™ skrev:dd5348 skrev:
men är den lämplig i en basreflex? (som jag trodde vi snackade om)
Jao
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 407#320407
Nusse skrev:Naqref: Du har ju erfarenhet av Seas H1216 CA15RLY. Kan du säga ngt om den (mätmässigt/ljudmässigt) vs PL18WO-09-08 (HFLS-1 basen), förutom att den är fysiskt mindre...
skrutten skrev:Just det ja, en omröstning kanske är på sin plats, Va ska vi rösta om
? Febern ansätter mig ligger på 39,5 nu....
dd5348 skrev:
Ja...
tvåvägs basreflex verkar alla hyfsat eninga om (i alla fall på senare tid)
Budget verkar väl alla hyfsat eninga om (ca. 2500 paret)
waveguide verkar alla gilla som idé
dd5348 skrev:Den öppna frågan är väl:
huruvida dom skall kunna agera självständigt eller ej?
Om dom skall fungera på ett "normalt" (inte rena datorhögtalare) lyssningsavstånd eller ej?
Martin skrev:Det borde ju inte vara något problem att få dem att fungera både på korta och lite längre avstånd. Nu kanske jag har missat någon viktig designparameter här men vad är det som skulle kunna hindra från att få dem att funka ner till säg 50cm och ändå prestera lika bra vid 3m?
paa skrev:Jag tycker tyngdpunkten borde läggas på prisvärda, lättbyggda högtalare som kan spela själv utan basmoduler, till datorn, jobbet, köket, barnrummet, osv. Om det går göra en basmodulsvariant så borde ev. kompromisser ligga där, hellre än i ensamvarianten.
Dom där hundrafemtiokronorselementen, finns det någon test på dom nånstans?
phloam skrev:Ville bara hålla med, kanske mest med tanke på andra/framtida projekt... jag tycker det lätt blir överambitiöst, vem här har inte redan "bra" högtalare - dvs. det blir lite poänglöst med för höga ambitioner. Tvärtom skulle jag vilja se nåt som kan konkurrera med "bottenskrapet" - t.ex. alla riktigt kassa men billiga datorhögtalare man tolererar i brist på vettiga alternativ.
Andra användningsområden: Ett litet läckert mikrosystem till mp3-spelaren... kanske en mono-variant för p1 i köket... ja ni fattar principen
dd5348 skrev:vissa tycks vara mer inne på en extremt liten låda som skall fungera som "datorhögtalare" och om man väljer en väldigt liten låda (och därmed små element) minskar väl möjligheten att leverera det nödvändiga "tryck" som krävs för längre (3 meter mot 50 cm) avstånd.
niklas skrev: Dvs båda varianterna behöver basmoduler för att återge hela registret.
skrutten skrev:Är ribban faslinjärahögtalare nu? (Fortfarande feber)
När det gäller en basmodul så skulle jag föredra att dela den högre vid 300Hz och ha den som stativ.
skrutten skrev:Ur mitt bassbox får jag följande:
CA12 i 3 literslåda normal dämpning 19,2*3,2 basrör. 103dB vid 55 Hz / -3dB 72 Hz / uppskattad frekvensgång i rum* 58 Hz -3dB
CA15 i 12 literslåda normalt dämpad och 20*4,3 basrör. 103dB vid 35Hz / -3dB 60 Hz / uppskattad frekvensgång i rum* 31 Hz -3dB
*mitt eget rum
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 230 gäster