Diskret OP-amp ? Är det vettigt ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Diskret OP-amp ? Är det vettigt ?

Inläggav Bamsefar » 2007-01-31 17:27

Jag har sysslat lite med att leta likvärdig bättre op-amp till bl.a. JRC5532 / TL072. Och då hittade jag dessa:
Bild

Tillverkas av Burson:
http://www.bursonaudio.com/Burson_HDAM_Module.htm

Är detta verkligen en vettig väg ?

Never mind kostnaden som knappast kan vara "most bang for the buck". Men rent tekniskt så fungerar det säkerligen, men matchning och så vidare ?

:roll:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-31 17:36

Flest TO-92-kåpor per yta vinner. :mrgreen:

För att svara på frågan; det beror på sammanhanget. 8)
Riktigt lågt brus och FET-ingång går ej på chip eftersom trissorna per se inte ryms. :) Behöver man dessutom driva något lågohmigt tarvar det en diskret lösning. Typexempel är RIAA-steg.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-31 17:39

Ja en sak är säker, jag lär då inte testa - det får någon annan göra, t.ex. på HiFI-Forum eller något liknande (känns som en typisk Svalander produkt på något sätt).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-31 17:41

Sajten kändes mycket oseriös. Basal produktinformation saknades helt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-31 17:46

Till din apparat skulle du kunna ersätta såväl 5532 som TL072 med 2134/2132. :) , men ska man få något tillbaka krävs att en del annat byts. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-31 18:43

Morello skrev:Till din apparat skulle du kunna ersätta såväl 5532 som TL072 med 2134/2132. :) , men ska man få något tillbaka krävs att en del annat byts. :)

Mmmm... misstänkte det... Inget är så enkelt som att "bara" byta rakt av...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-31 18:53

Är det nåt fel med 5532?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-31 18:58

5532 kan säkert duga - det är TL072 som retar mig... Och skall man ändå dit så ja why-not typ ? Men bäst är såklart om jag skiter i det ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-31 19:42

Leta i gamla Radio Electronics eller Popular Electronics (minns ej vilken) som på 70-talet publicerade ett förstegsbygge med diskreta OPAMPar - alltså man har kört med det här ganska länge (i audiosammanhang). Grejjen var väl att "back then" fanns det väl i stort bara 709 och 741.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-31 20:40

Kanske en liten diskret OP-amp med rör? :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-31 20:42

phon skrev:Kanske en liten diskret OP-amp med rör? :D

Känns som den blir allt annat än diskret. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-31 20:53

diskret värme .... 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-31 21:08

phon skrev:Kanske en liten diskret OP-amp med rör? :D

En sån har jag sett. Två rör i en gul grej med en novalsockel ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Sigurd_Ruschkowski

Re: Diskret OP-amp ? Är det vettigt ?

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-02-01 09:07

Om man vill ha det ultimata vad gäller ljudkvalitet finns bara en väg att gå och det är att bygga diskret. Bursons OPampar, som jag har 4st utav (men ej provat ännu), är helt uppbyggda med bipolära trissor. Egentligen fördrar jag JFETar men ville kolla hur de låter 8)

Då det inte har FETingång kan man inte anv Bursons OPampar hurs omhelst. De fung tex inte som I/V-konverter.

Om man "bara" vill ha toppkvalitet så går det bra med Opampar i stil med AD8610/20 eller OPA627.

Morello,
lågt brus med FET-ingång finns hos AD745. Perfekt för RIAA :)
Mer data om Bursons OPampar fick jag efter att ha bett Burson om detta.

/S

Bamsefar skrev:Jag har sysslat lite med att leta likvärdig bättre op-amp till bl.a. JRC5532 / TL072. Och då hittade jag dessa:
Bild

Tillverkas av Burson:
http://www.bursonaudio.com/Burson_HDAM_Module.htm

Är detta verkligen en vettig väg ?

Never mind kostnaden som knappast kan vara "most bang for the buck". Men rent tekniskt så fungerar det säkerligen, men matchning och så vidare ?

:roll:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-02-01 10:17

Det absolut största problemet med Burson OP-amparna är deras fysiska storlek. Det utrymmet finns inte i detta fallet helt enkelt. För övrigt så är de OPs som evnt skulle kunna ersättas SMD monterade...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-01 10:40

Bamsefar skrev:För övrigt så är de OPs som evnt skulle kunna ersättas SMD monterade...

Man skulle väl kunnat tänka sig diskreta opampar med ytmonterade komponenter?!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-01 10:43

Sigurd_Ruschkowski skrev:Om man vill ha det ultimata vad gäller ljudkvalitet finns bara en väg att gå och det är att bygga diskret. Bursons OPampar, som jag har 4st utav (men ej provat ännu), är helt uppbyggda med bipolära trissor. Egentligen fördrar jag JFETar men ville kolla hur de låter 8)

Så kan man inte resonera. Man väljer JFET-ingång tex. för att DC- och brusströmmen på ingången är nära noll. Bipolära OP har typiskt lågt spänningsbrus, vilket är en fördel om impedansen sett från ingångarna är låg.

AD745 brusar runt 3 nV/rt(Hz). Vill man ner mot 1nV/rt(Hz) är det diskret som gäller. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-02-01 11:00

Har egentligen alldeles för lite kunskap om opampars parametrar för att svara här, men kan ju iallafall inflika att till Auzentech's nya ljudkort X-Meridian finns det fyra stycken utbytbara opampar (dual dip). En del människor (och häromdagen även jag) har letat efter den optimala opampen att ersätta de originalmonterade med.

Det som framkommit är att OPA2107, OPA2134 (Burr-brown) och nu senast LM4562 (National Semiconductor) är väldigt bra alternativ.

En diskussion finns bl a på:

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=212119

där jag för övrigt kallar mig "MrMayhem" :oops: Nördigt, jag vet...

Jag har själv bytt till LM4562 (gratisprover från National) och märkte en fantastisk förbättring som jag beskrivit lite grand på ovanstående forum.

/Bosse

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-01 11:04

bomellberg skrev:Jag har själv bytt till LM4562 (gratisprover från National) och märkte en fantastisk förbättring som jag beskrivit lite grand på ovanstående forum.

/Bosse

Hur bökigt är det att skaffa gratisprover?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-01 11:23

bomellberg,

Är det ett ljudkort kan man väldigt lätt verifiera genom att loppa och sedan mäta THD, brus och frekvensgång. Har du gjort det?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-02-01 11:44

Morello skrev:
Sigurd_Ruschkowski skrev:Om man vill ha det ultimata vad gäller ljudkvalitet finns bara en väg att gå och det är att bygga diskret. Bursons OPampar, som jag har 4st utav (men ej provat ännu), är helt uppbyggda med bipolära trissor. Egentligen fördrar jag JFETar men ville kolla hur de låter 8)

Så kan man inte resonera. Man väljer JFET-ingång tex. för att DC- och brusströmmen på ingången är nära noll. Bipolära OP har typiskt lågt spänningsbrus, vilket är en fördel om impedansen sett från ingångarna är låg.

AD745 brusar runt 3 nV/rt(Hz). Vill man ner mot 1nV/rt(Hz) är det diskret som gäller. 8)

Är en hybrid med ett diskret ingångssteget med lågbrusiga FET kopplat till en bipolär integrerad opamp ett lämpligt alternativ? Eller är det inte en kostnadseffektivlösning när man ändå är igång och fipplar med diskreta komponenter på kortet? Nu är väl inte diskreta opampar för lågnivå rocket science precis men man slipper ju en del konstruktionsarbete kan jag tänka mig.

Undrar,

D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-01 12:41

Nästa problem som brukar uppstå vid lågbrusig RIAA-kontruktion är at återkopplingsnätet lastar OP'n otillbörligt. Lösningen är att förse OP'n med en extern buffer (diskret eller monolitisk). Vad har vi nu? Jo, vi har först ett diskret JFET-ingångssteg för att lösa bruset, sedan en OP för gain coh sedan en buffert för att driva återkopplingen. Jag valde att göra en diskret OP istället för att handpålägga en förefintlig och monolitisk krets. :)

Första halvan i mitt RIAA är en diskret OP med ultralågbrusig-JFET-ingång. Utgången ppå den OP'n är en darlingtonkoppling vilken arbetar i klass A upp till klippning vid 22 Vp trots att återkopplings ekvivalenta brusresistans underskrider 10 ohm. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-01 12:52

soundbrigade skrev:Man skulle väl kunnat tänka sig diskreta opampar med ytmonterade komponenter?!

Det beror på om de utvalda transistorerna finns för ytmontering.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-02-01 12:58

soundbrigade skrev:
bomellberg skrev:Jag har själv bytt till LM4562 (gratisprover från National) och märkte en fantastisk förbättring som jag beskrivit lite grand på ovanstående forum.

/Bosse

Hur bökigt är det att skaffa gratisprover?

Inte bökigt alls. Hjälpte nog iofs att jag beställde i företagets namn och fick dem skickade till jobbet.

Gå in på http://www.national.com/pf/LM/LM4562.html om du är intresserad av LM4562 tex. I tabellen finns möjlighet att beställa samples. Själv tog jag den nedersta som är en vanlig dip-kapsel.

Man behöver registrera ett konto, sen är det bara att beställa upp till 5 olika komponenter (3 ex av varje) per sample-beställning.

/Bosse

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-02-01 13:00

Morello skrev:bomellberg,

Är det ett ljudkort kan man väldigt lätt verifiera genom att loppa och sedan mäta THD, brus och frekvensgång. Har du gjort det?

Jag ska absolut göra det. Är det RMAA som gäller? Har mätt mitt tidigare X-Fi Elite Pro i detta program och fick fina siffror, vad nu det betyder...

Kan posta resultaten här. Man loopar väl frontarna till line-in med en stereo-sladd (3mm phono), eller har jag fel?

/Bosse

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-02-01 13:09

Huh,
klart man kan resonera så :D
Det finns fler orsaker att välja en FET-ingång. Finns mkt info på nätet att läsa om man inte har så mkt kött på benen....

JFETar låter bättre än bipolära enligt min mening. Detta gäller inte bara
OPampar utan även transistorer (för låg- och mellannivå).

/S

Morello skrev:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-01 14:46

Sigurd_Ruschkowski skrev:Huh,
klart man kan resonera så :D
Det finns fler orsaker att välja en FET-ingång. Finns mkt info på nätet att läsa om man inte har så mkt kött på benen....

JFETar låter bättre än bipolära enligt min mening. Detta gäller inte bara
OPampar utan även transistorer (för låg- och mellannivå).

Då tycker jag att du ska böjra studera lite. :wink: Det första man bör göra för att nå framgångsrik auiodkonstruktion är att släppa flummandet och alla dogmer(som du nyss refererade till). Man kan tex inte påstå att JFET;ar generellt låter si eller så - hur det låter beror på hur man implementerar.

Din sista mening kan faktiskt tolkas som att du inte är medveten om att OP's består av diskreta eller monolitiska trissor 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-02-01 14:51

Hmmm.... Sigurd_Ruschkowski är det du som står bakom dessa då ?

Bild

http://www.svalander.se/shoppen/smdadapter.htm
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-01 14:56

Sigurd_Ruschkowski skrev:Då det inte har FETingång kan man inte anv Bursons OPampar hurs omhelst. De fung tex inte som I/V-konverter.

Fast normalt sett så brukar man ju just inte använda cmos-opampar till I/V-omvandling utan bjt-opampar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-01 14:57

Sigurd kan säkert hänvisa till nån av hans dogmer som "förklarar" varför man inte kan ha bipolära OP till transimpedanssteg. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Nästa

Återgå till Teknikforum