Högtalarelementen svajar oregelbundet...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-02-03 23:41

"Fladdrande basar, ja. Orsaken är att vinylsskivorna är lite buckliga. Det gör att pickupen pressas upp-ner och genererar en frekvens på 33,33/60=0,556 Hz för en 33-varvsskiva. "

En typisk vinylskiva har buckligheter med runt 6 Hz i snitt. Buckligheter är orsakade vid pressning och avsvalning av skivorna, som inte görs så noggrant som det borde.

0.555 Hz är för icke-centrerade centrumhål.

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-02-04 00:47

Magnuz skrev:
RichardJ skrev:Och om vi skjuter barnen och deras lekstuga lite åt sidan och försöker sammanfatta informationen, kan vi dra någon slutsats?

Det gjorde väl paa redan i tredje inlägget:

paa skrev:Buckliga skivor och tunga arm med mjuk nål, samt ingen avskärning i basen ger detta roliga fenomen, tyvärr stjäl det kapacitet av förstärkaren men främst högtalarna. Ett inkopplingsbart högpassfilter på kanske 10 Hz kan vara en bra ide på pickup-ingången.

Det finns nog inte alltför mycket att tillägga, helt enkelt.

Och jag följde upp med en fråga, läs gärna den också.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-04 00:58

Om inte den inbyggda pickupingången har möjlighet till rumblefiltrering kan man leta efter en separat RIAA-enhet som har det, eller kanske bygga LTS/Naqrefs RIAA som finns för gruppbeställning just nu:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 33&start=0
Vad jag förstår så finns det rumble-filter i den.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-04 01:35

Thomas_A skrev:"Fladdrande basar, ja. Orsaken är att vinylsskivorna är lite buckliga. Det gör att pickupen pressas upp-ner och genererar en frekvens på 33,33/60=0,556 Hz för en 33-varvsskiva. "

En typisk vinylskiva har buckligheter med runt 6 Hz i snitt. Buckligheter är orsakade vid pressning och avsvalning av skivorna, som inte görs så noggrant som det borde.

Nja, nuskavise...

Alltså, vågformen man får ut med en bucklig skiva måste ju per definition vara periodisk med frekvensen 0,556 Hz. Det betyder dock inte att vågformen har sin huvudsakliga energi där, även om jag tror att amplituden på själva buckligheten har det. Nu ger pickupen i sig en signal som beror av nålens hastighet, vilket ger en lutning med 6 dB/oktav, dvs betoning av högre frekvenser och dessutom verkar nålens fjädring och armens massa som ett högpassfilter, vilket ger 12 dB/oktavs extra lutning. Sammantaget är det då inte så troligt att energimaximum ligger vid grund"tonen" 0,556 Hz, nej.

Har du empiriska data som säger att det finns ett maximum runt 6 Hz så är det säkert så. Men signalen lär vara periodisk med 0,556 Hz det vågar jag sätta en peng på även om det inte är så intressant.

Hursomhelst, buckligheten är ju knappast sinusformad, och det gör att det blir "övertoner" på n*0,556 Hz och där finns det tydligen mekanismar i ett typiskt system som förstärker de som ligger runt 6 Hz mer, då.

En ocentrerad skiva däremot ger en nära sinusformad "ton" på 0,556 Hz som ligger likfasigt i de båda kanalerna. Här rör sig ju nålen vänster-höger i spåret i stället. Den blir knappast stark, dock, långt tidigare har den frekvensmodulation ("svaj") som det ger upphov till gjort skivan olidlig att lyssna på och förmodligen kasserar man den.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-04 09:47

LTS-RIAA:n har möjlighet till monokoppling under 50 Hz och lågfrekvensfiltreringar av varierande grad (6 dB/oktav vid 7 Hz eller 18 dB/oktav vid 25 Hz).

Kan inte någon få fram ett schema för Project-RIAA:n? Det kanske går att ändra på?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-04 10:21

RogerGustavsson skrev:LTS-RIAA:n har möjlighet till monokoppling under 50 Hz och lågfrekvensfiltreringar av varierande grad (6 dB/oktav vid 7 Hz eller 18 dB/oktav vid 25 Hz).

Kan inte någon få fram ett schema för Project-RIAA:n? Det kanske går att ändra på?

Jag tror att det blir besvärligt att lägga ett extra filter i en befintlig konstruktion, om det ska vara någorlunda enkelt. Monokoppling under någon lämplig frekvens, däremot, låter som en framkomlig väg för ett yttre tillägg.

Richard, försvinner problemet om du monokopplar?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-02-04 12:11

Svante skrev:
Thomas_A skrev:"Fladdrande basar, ja. Orsaken är att vinylsskivorna är lite buckliga. Det gör att pickupen pressas upp-ner och genererar en frekvens på 33,33/60=0,556 Hz för en 33-varvsskiva. "

Nja, nuskavise...

Alltså, vågformen man får ut med en bucklig skiva måste ju per definition vara periodisk med frekvensen 0,556 Hz. Det betyder dock inte att vågformen har sin huvudsakliga energi där, även om jag tror att amplituden på själva buckligheten har det. Nu ger pickupen i sig en signal som beror av nålens hastighet, vilket ger en lutning med 6 dB/oktav, dvs betoning av högre frekvenser och dessutom verkar nålens fjädring och armens massa som ett högpassfilter, vilket ger 12 dB/oktavs extra lutning. Sammantaget är det då inte så troligt att energimaximum ligger vid grund"tonen" 0,556 Hz, nej.

Har du empiriska data som säger att det finns ett maximum runt 6 Hz så är det säkert så. Men signalen lär vara periodisk med 0,556 Hz det vågar jag sätta en peng på även om det inte är så intressant.

Hursomhelst, buckligheten är ju knappast sinusformad, och det gör att det blir "övertoner" på n*0,556 Hz och där finns det tydligen mekanismar i ett typiskt system som förstärker de som ligger runt 6 Hz mer, då.

En ocentrerad skiva däremot ger en nära sinusformad "ton" på 0,556 Hz som ligger likfasigt i de båda kanalerna. Här rör sig ju nålen vänster-höger i spåret i stället. Den blir knappast stark, dock, långt tidigare har den frekvensmodulation ("svaj") som det ger upphov till gjort skivan olidlig att lyssna på och förmodligen kasserar man den.

Finns en JAES-artikel som behandlar ämnet. Några mätningar på min egen (AM-FM demodulering). 0.55 Hz är starkast. 5.5-Hz är relaterat till en något skev (knappt synbar) motoraxel. 4.2 Hz kan vara 4 x 0.55 Hz (högre än 1.1 Hz). Att den blir periodisk är sant, men att det endast skulle bli 0.55 Hz blir det inte (som jag uppfattade dig, men jag uppfattade nog fel):

http://www.wareing77.plus.com/1_kHz_Axis_V15.zip

Att lägga resonansen på PU/tonarm 10-15 Hz är nog mer än vettigt...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-04 13:06

perstromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:LTS-RIAA:n har möjlighet till monokoppling under 50 Hz och lågfrekvensfiltreringar av varierande grad (6 dB/oktav vid 7 Hz eller 18 dB/oktav vid 25 Hz).

Jag tror att det blir besvärligt att lägga ett extra filter i en befintlig konstruktion, om det ska vara någorlunda enkelt. Monokoppling under någon lämplig frekvens, däremot, låter som en framkomlig väg för ett yttre tillägg.

Nja, det kan man inte veta. Det kan vara så enkalet att några lågfrekvensavskärningar flyttas till lite högre frekvenser. Monokoppling under ca 50 Hz är ju också ett extra filter. Behövs väl två kondensatorer och ett motstånd för det?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-04 13:09

RogerGustavsson skrev: Monokoppling under ca 50 Hz är ju också ett extra filter. Behövs väl två kondensatorer och ett motstånd för det?

Vad jag tänkte på vara att filtret för monokoppling inte behöver vara så brand som HP-filter för att vara dugligt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-02-04 13:42

soundbrigade skrev:Kör man t ex rörförstärkare hittar man förr eller senare ställen där det finns ett R och ett C som tillsammans utgör ett RC och HP-filter. Man kan ju minska C så man skär lite högre. Man behöver ju inte låta förstärkaren gå ner till 3 Hz precis.

Ger man sig på en RC-länk innanför motkopplingsslingan blir effekten inte den man förväntar sig och man kan till och med riskera lågfrekvent självsvängning med lite otur.

Bara en liten notis värd 2 öre :)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-02-05 13:04

perstromgren skrev:

Har ingen möjlighet att monokoppla, tyvärr. Skall ner till Lefflers idag och höra med dem. Har ärenden där så jag passar på att fråga vad som kan göras.

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-02-06 13:35

Har fått ett bud på mitt RIAA-steg och tänkte höra efter vad LTS's RIAA kostar, då det fanns subsoniskt filter på detta(?)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-02-06 15:00

1. Även jag observerar det skrämmande konfladderfenomenet när jag spelar vinyl. Mjuk pickupnål och rätt tung arm gör väl inte det hela bättre.

2. Det var varken Ernst-Hugo eller Kjell som yttrade "min röst o s v" i radio, det var en hallådam. Däremot gjorde Ernst-Hugo det på en testskiva utgiven av Sv HiFi-institutet som jag har i min ägo. Och Kjell Stensson på en annan testskiva tror jag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-06 15:07

RichardJ skrev:Har fått ett bud på mitt RIAA-steg och tänkte höra efter vad LTS's RIAA kostar, då det fanns subsoniskt filter på detta(?)

LTS-RIAA-steget får man bygga själv. Finns mera i tråden "LTS-RIAA update!" Tidigare byggsats kostade ca 1000 kr. Själva kretskortet kommer att tas fram i en mindre serie. Kostar 200 kr.

Nu kan du förmodligen monokoppla i lågbasen på det du har/hadde. Ett kretsschema hade kunnat klargöra hur.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-06 15:24

mapem skrev:2. Det var varken Ernst-Hugo eller Kjell som yttrade "min röst o s v" i radio, det var en hallådam.

Var det? Jag vill bestäm minnas att det var en hallåherre. Han lät som Niklas Lindblad, men han kanske är för ung?

Kan det ha funnits fler versioner, månne?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-06 16:29

perstromgren skrev:
mapem skrev:2. Det var varken Ernst-Hugo eller Kjell som yttrade "min röst o s v" i radio, det var en hallådam.

Var det? Jag vill bestäm minnas att det var en hallåherre. Han lät som Niklas Lindblad, men han kanske är för ung?

Kan det ha funnits fler versioner, månne?

Jag har också bestämt för mig att det var en herre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-02-06 16:46

Man skall inte behöva ha vilt svängande baskoner med en rätt komponerad skivspelare. Och rumbel är det inte man jagar så ett sådant filter kanske förvisso löser en del av problemet men inte orsaken. En "viss" övertro finns ju här på forumet att en Ortofon OM-40 passar i alla armar. Det gör den inte precis som ingen annan pickup gör det heller. Om man har svajande koner så har man flera problem, man kan i vissa lägen dra en massa effekt ur förstärkaren i lägsta basen och värma talspolarna. Man kommer dessutom få en skivspelare som är "svampig" i den bas som finns om man har en för mjukt upphängd nål till en för tung arm.
En bucklig skiva har väl dessutom inte alltid bara en "buckla"? Att räkna fram hur en tänkt buckla visar sig är just bara en tänkt buckla. Om man har sett en LP-skiva så inser man att formen på en lätt bucklig skiva är ytterst individuell både till antalet toppar och dalar och även till formen på toppen och sluttningarna. Detta är ett mekaniskt problem och jag anser att man kan spara matematiken tills man vet vad det är för skivspelare, tonarm och pickup som har problemet. Sen kan man nog dessutom räkna på något annat iaf för som vanligt så är det testskivor som ger svaret hur en viss kombination verkligen beter sig. En uttröttad nålupphängning t.ex. kommer aldrig piggna till av att man matematiskt har räknat ut att pickup och arm skall passa ihop.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-06 19:02

Den där kombinationen av Ortofon OM-5 E och Project Debut III verkar på papperet kunna fungera. Tonarmen har ju en högst rimlig rörlig massa (den uppgivna massan) och pickupen är ju inte supermjuk i upphängningen heller. En lösning är att byta pickup till någon med styvare upphängning.

Själv har jag bara haft liknande problem ett fåtal gånger med Unamco-armen och ADC XLM-pickuper. Det är ju 30 år sedan....

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-02-07 16:47

Det kan nog ha varit en hallåman också, men jag minns bestämt en kvinnoröst "som kom från en obestämd plats i rummet".

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-02-07 22:46

Var det kanske t.o.m. så utstuderat att mansrösten alltid kom från en bestämd plats i rummet medan kvinnorösten alltid kom från ett obestämt håll ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Föregående

Återgå till Teknikforum