En fråga om EDISON(E.Andersson)....udda modell ??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Funky

En fråga om EDISON(E.Andersson)....udda modell ??

Inläggav Funky » 2007-02-05 13:27

Jag har länge letat efter ett delvis passivt försteg, alltså passiva ingångar förutom en aktiv RIAA-del.

Många har tipsat mig om Sentec, Edison one, Yamaha m.fl.

När detta kom på tal hos en bekant så rotade har fram ett försteg som passade in på min beskrivning. "Edison original" stod det på lådan och var på pricken likt ett EDISON ONE.

När jag lyfte på locket så var det mkt riktigt kretskort märkta med Erik Anderssons pat., en finfin alpspot, passiva ingångar, nätdelen till RIAA var märkt EDISON 12 preamp.....

....nu till det märkliga....det var en transRIAA å inte rörRIAA som i EDISON ONE.

Nån som vet nåt.....?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: En fråga om EDISON(E.Andersson)....udda modell ??

Inläggav DQ-20 » 2007-02-05 13:42

Funky skrev:Jag har länge letat efter ett delvis passivt försteg, alltså passiva ingångar förutom en aktiv RIAA-del.

Många har tipsat mig om Sentec, Edison one, Yamaha m.fl.

När detta kom på tal hos en bekant så rotade har fram ett försteg som passade in på min beskrivning. "Edison original" stod det på lådan och var på pricken likt ett EDISON ONE.

När jag lyfte på locket så var det mkt riktigt kretskort märkta med Erik Anderssons pat., en finfin alpspot, passiva ingångar, nätdelen till RIAA var märkt EDISON 12 preamp.....

....nu till det märkliga....det var en transRIAA å inte rörRIAA som i EDISON ONE.

Nån som vet nåt.....?

Är du säker på att det var transistorer och inte nuvistorer (rör i små transistorliknande höljen)?

/D

Användarvisningsbild
Funky

Inläggav Funky » 2007-02-05 13:51

Ja inte kan jag tänka mig att det sitter några rör i närheten av detta RIAA-steg bara små svarta transistorer på två ben...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-05 14:07

Funky skrev:..bara små svarta transistorer på två ben...

Transistorer har minst tre ben.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Funky

Inläggav Funky » 2007-02-05 14:27

...ok tre ben då...ordmärk 8O
Att det skulle vara några nuvistorer(små rör med ett litet plåthölje) kan jag i allafall utesluta.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-02-05 14:45

Funky skrev:...ok tre ben då...ordmärk 8O
Att det skulle vara några nuvistorer(små rör med ett litet plåthölje) kan jag i allafall utesluta.

Läge att ställa Perka till svars kanske. :) Han har en del att förklara om ett transistorsteg nu verkligen har lämnat hans hand. 8O :D

BILDER?

/D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-05 14:47

Hur många trissor sitter det i RIAA-delen? Jag gissar på tre. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Funky

Inläggav Funky » 2007-02-05 15:36

Jag fick nyss svar från Perka som sade att han byggde det fritt från huvet och blev inte riktigt nöjd. Det finns alltså bara ett enda exemplar av detta försteg :D

Kommer det fritt från hans huvud så kan jag inte tänka mig att det är dåliga grejor, det är ju allmän känt att han gärna förkastar konstruktioner som han lagt bakom sig.

Att komponentvalet är det bästa kan man ju oftast ta för givet när det gäller perka i allafall.

Användarvisningsbild
ignatz

Inläggav ignatz » 2007-02-05 15:50

Jag har en sån "Original". RIIA-delen är mkt riktigt transistoriserad och jag tror att det var samma RIIA-kort som satt i en integrerad Edison som jag tror hette 19i. Edison One försteget "hängde väl ihop" med ett slutsteg som hette Edison 12?

Även i min sitter det en Alps Blue pot och chassiehonorna är sånna svindyra som jag aldrig skulle kostat på om jag hade byggt själv. Har för mig att han som sålde den till mig antydde att de var monterade i efterhand men det har jag ingen aning om om det stämmer.

Långt innan jag köpte den hade jag kontakt med EA och frågade om jag kunde köpa bara RIIA-kortet för jag stod helt utan och min tanke var att driva det med ett 9 volts batteri, EA antydde, om jag minns rätt, att det var fullt möjligt men han hittade inget att sälja.

Vad det gäller ljudet tycker väl jag att det är OK, har hört att det finns dom som gillar RIIA:t i NAD 3020 men nog föredrar jag den här alla dagar i veckan men det är också den enda jämförelsen jag gjort.

Har för övrigt inte lyssnat på de andra ingångarna utan tar tape ut in i mitt riktiga försteg.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-05 16:42

Eftersom jag redan har fått epitetet ordmärkare så kan jag ju fortsätta och försynt påpeka att det heter Riaa och inte Riia.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Funky

Inläggav Funky » 2007-02-05 17:06

Mkt riktigt, man det beror ju lite på vad man menar....
RIAA = Recording Industry Association of America.
RIIA = Royal Institute of International Affairs.

NAD 3020 kanske e en rackare på business :lol:

Användarvisningsbild
ignatz

Inläggav ignatz » 2007-02-05 18:16

I stand corrected.

Återgå till Generellt om hifi