Servokontrollerade basar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Servokontrollerade basar

Inläggav Callisto » 2007-02-19 21:18

Kan någon förklara mer i detalj hur servostyrda aktiva basar fungerar.
Enligt vad det ofta framgår så avger de mycket lägre distorsion än konventionella basar, stämmer det och varför?

Tacksam för svar

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-19 21:27

En servostyrd bas har en liten accelerometer på konen som känner av accelerationen. Man utnyttjar accelerometersignalen till en motkopplingsslinga, ett servo, i princip på samma sätt som när man motkopplar en förstärkare.

I princip minskar alltså distorsionen, men det skiljer förstås mellan implementationer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-02-19 21:59

Svante skrev:En servostyrd bas har en liten accelerometer på konen som känner av accelerationen. Man utnyttjar accelerometersignalen till en motkopplingsslinga, ett servo, i princip på samma sätt som när man motkopplar en förstärkare.

I princip minskar alltså distorsionen, men det skiljer förstås mellan implementationer.

Om man då lägger ner lite möda på servot, borde då inte det vara bättre än att ha flera konventionella basar kopplade var för sig?
Blir de inte så att säga "mer koherenta" med ett riktigt bra servo?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-19 22:15

Callisto skrev:
Svante skrev:En servostyrd bas har en liten accelerometer på konen som känner av accelerationen. Man utnyttjar accelerometersignalen till en motkopplingsslinga, ett servo, i princip på samma sätt som när man motkopplar en förstärkare.

Om man då lägger ner lite möda på servot, borde då inte det vara bättre än att ha flera konventionella basar kopplade var för sig?

Tja, kanske blir de mer koherenta, men det är inte särskilt viktigt, i varje fall inte de små skillnader man trimmar bort. Det är långt mycket viktigare att man får ner disten och får frihet att i princip välja tonkurvan fritt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-02-19 22:30

Svante skrev:
Callisto skrev:

Tja, kanske blir de mer koherenta, men det är inte särskilt viktigt, i varje fall inte de små skillnader man trimmar bort. Det är långt mycket viktigare att man får ner disten och får frihet att i princip välja tonkurvan fritt.

Disten borde väl bli låg ifall servot är bra implementerat och av "god kvalité"?
Tonkurvan brukar man oftast kunna justera mha kontroller vid olika frekvenser (för att erhålla en jämn frekvensgång).

Om 2 basar inte spelar koherent är alltså inte så dåligt? Är inte våra öron extremt känsliga för att höra "släp", eller är det för litet delta t?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-19 22:57

Callisto skrev:Om 2 basar inte spelar koherent är alltså inte så dåligt? Är inte våra öron extremt känsliga för att höra "släp", eller är det för litet delta t?

Nä, så illa är det inte. Den skillnad som basarna kan tänkas ha "per design" och som kan kompenseras bort med ett servo lär vara försumbar jämfört med fasskillnaden som uppstår pga olika avstånd till basarna.

Utan att ha räknat, men det måste bli så.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-19 23:41

Jag har varit med på produktionen av riktiga monster till serverkontrollerade basar, tom kopplade med motorsystem och bältdrift!! De kan prestera riktigt fint...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-19 23:43

Är accelerometer det enda sättet? Är det positionen eller accelerationen man behöver?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-20 00:27

tvett skrev:Är accelerometer det enda sättet? Är det positionen eller accelerationen man behöver?

Accelerationen!

Det förekommer ganska ofta, tom i JAES att man försöker återkoppla något annat, men det slutar nästan alltid i dåliga prestanda. Utstrålat ljudtryck är ju proportionelt mot konens acceleration, mäter man i stället hastighet så måste givarsignalen deriveras (=+ 6 dB/oktav = diskanthöjning) och mäter man läge så måste den deriveras 2 ggr (=+12 dB/oktav). Detta ger problem med dynamiskt omfång, eller SNR om man så vill. Det är bara dumt, helt enkelt.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-02-20 00:45

Kaffekoppen skrev:Jag har varit med på produktionen av riktiga monster till serverkontrollerade basar, tom kopplade med motorsystem och bältdrift!! De kan prestera riktigt fint...

Vad är bältdrift?
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
lilltroll

Re: Servokontrollerade basar

Inläggav lilltroll » 2007-02-20 00:48

Callisto skrev:Kan någon förklara mer i detalj hur servostyrda aktiva basar fungerar.
Enligt vad det ofta framgår så avger de mycket lägre distorsion än konventionella basar, stämmer det och varför?

Tacksam för svar

Det finns vissa varumärken som har ordet servo med i namnet - men som inte är acc. återkopplade utan strömåterkopplade också.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-02-20 00:51

Bild + Bild

:oops:

Dustman

Inläggav Dustman » 2007-02-23 15:13

Kaffekoppen skrev:Jag har varit med på produktionen av riktiga monster till serverkontrollerade basar, tom kopplade med motorsystem och bältdrift!! De kan prestera riktigt fint...

Jag antar att du menar någonting sånt här:
http://www.servodrive.com/basstech7.html

Har aldrig hört någonting grymmare i basväg i alla fall :P

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-02-23 15:21

Ramlade över denna igår när jag sökte efter annat på Analog Devices...

Subwoofer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-23 18:11

Dustman skrev:

Jag antar att du menar någonting sånt här:
http://www.servodrive.com/basstech7.html

Har aldrig hört någonting grymmare i basväg i alla fall :P
Det var den :) Vi fick faktiskt köpa den som kit ett litet tag (epost lista i USA)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-03-05 21:38

Sen har vi ju Philips gamla MFB-serie också...motional feedback

Återgå till Teknikforum