Kan någon förklara mer i detalj hur servostyrda aktiva basar fungerar.
Enligt vad det ofta framgår så avger de mycket lägre distorsion än konventionella basar, stämmer det och varför?
Tacksam för svar
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:En servostyrd bas har en liten accelerometer på konen som känner av accelerationen. Man utnyttjar accelerometersignalen till en motkopplingsslinga, ett servo, i princip på samma sätt som när man motkopplar en förstärkare.
I princip minskar alltså distorsionen, men det skiljer förstås mellan implementationer.
Callisto skrev:Svante skrev:En servostyrd bas har en liten accelerometer på konen som känner av accelerationen. Man utnyttjar accelerometersignalen till en motkopplingsslinga, ett servo, i princip på samma sätt som när man motkopplar en förstärkare.
I princip minskar alltså distorsionen, men det skiljer förstås mellan implementationer.
Om man då lägger ner lite möda på servot, borde då inte det vara bättre än att ha flera konventionella basar kopplade var för sig?
Blir de inte så att säga "mer koherenta" med ett riktigt bra servo?
Svante skrev:Callisto skrev:Svante skrev:En servostyrd bas har en liten accelerometer på konen som känner av accelerationen. Man utnyttjar accelerometersignalen till en motkopplingsslinga, ett servo, i princip på samma sätt som när man motkopplar en förstärkare.
Om man då lägger ner lite möda på servot, borde då inte det vara bättre än att ha flera konventionella basar kopplade var för sig?
Blir de inte så att säga "mer koherenta" med ett riktigt bra servo?
Tja, kanske blir de mer koherenta, men det är inte särskilt viktigt, i varje fall inte de små skillnader man trimmar bort. Det är långt mycket viktigare att man får ner disten och får frihet att i princip välja tonkurvan fritt.
Callisto skrev:Om 2 basar inte spelar koherent är alltså inte så dåligt? Är inte våra öron extremt känsliga för att höra "släp", eller är det för litet delta t?
tvett skrev:Är accelerometer det enda sättet? Är det positionen eller accelerationen man behöver?
Kaffekoppen skrev:Jag har varit med på produktionen av riktiga monster till serverkontrollerade basar, tom kopplade med motorsystem och bältdrift!! De kan prestera riktigt fint...
Callisto skrev:Kan någon förklara mer i detalj hur servostyrda aktiva basar fungerar.
Enligt vad det ofta framgår så avger de mycket lägre distorsion än konventionella basar, stämmer det och varför?
Tacksam för svar
Kaffekoppen skrev:Jag har varit med på produktionen av riktiga monster till serverkontrollerade basar, tom kopplade med motorsystem och bältdrift!! De kan prestera riktigt fint...
Det var denDustman skrev:Kaffekoppen skrev:Jag har varit med på produktionen av riktiga monster till serverkontrollerade basar, tom kopplade med motorsystem och bältdrift!! De kan prestera riktigt fint...
Jag antar att du menar någonting sånt här:
http://www.servodrive.com/basstech7.html
Har aldrig hört någonting grymmare i basväg i alla fall
Användare som besöker denna kategori: Froggy och 10 gäster