Cykelpump i örat!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Cykelpump i örat!

Inläggav Piotr » 2007-02-19 14:14

Ja eftersom det handlar om hörsel, musik å hifi samt en teknisk mackapär tänkte jag att det kanske passar i detta forum.

8O What tänker läsarna..

Har haft en del problem med fladder i öronen, speciellt i det vänstra. Detta fladder verkar vara spasmer i tensor tympani och/eller stapedius muskulaturen. Dessa muskler har en skyddande samt sensorisk funktion på den mekaniska delen av hörseln. De har sitt ursprung på skallen vid innerörat och fäster på de ben som förbinder trumhinnan med ovala fönstret, tensor tympani fäster på hammaren vid trumhinnan och stapedius fäster på sigbygeln vid ovala fönstret.

Vi vet inte vad som orsakar dessa problem men jag var "öronbarn" som barn och upplever i vuxen ålder ofta knaster i örontrumpeten vid förkylningar och när jag varit ute i kyla. Kan alltså ha viss förklaring i infektioner. Spänningar i nacke och käke pga arbetsskador samt stress är möjliga orsaker. Dessa förklaringar skulle då bero på inklämning och retning utav de nerver som försörjer dessa två muskler. Skall nämnas att de innerveras av olika nerver. Problemen uppstår sällan spontant utan i regel vid ljudstimuli. Rena toner i mellanregistret drar igång reaktionen i högre grad än bredbandingt "brusigt" ljud. Det är enormt irriterande och man känner hur det rycker i örat som om någon slänger igen en dörr i bilen HÅRT och detta upprepas många ggr på en sekund. Slutar i regel direkt när stimuli upphör dvs. när det blir tyst.

Så, gymnastik och träning, massage och stretching är ju effektivt för att stärka och normalisera kroppens tvärstrimmaga muskulatur och nerver i övrigt... varför då inte applicera detta på örats rörliga delar och muskulatur. :)

Jag har upplevt en viss lindring ibland genom att tryckutjämna. Då pressas luft in i mellanörat och trumhinnan pressas utåt mot omvärlden. Man får då en stor rörelse av hela kedjan av trummhinnan-hammaren-städet-stigbygeln-ovalafönstret. Det är dock svårt att motionera örat innåt, dvs. att tryckutjämna "negativt". Känns iaf. som att örontrumpeten tätar om man försöker suga in luft i gomen från mellanörat.

Vid besök hos min duktiga privata öronläkare förra veckan fick jag låna hem en lustig liten pryl som tagits fram för Menieres sjukdom*. Det är som en liten cykelpump somansluts till en propp via en slang. Proppen pressas in i öronöppningen, sluter (förhoppningsvis) tätt och man kan på så vis pressa/pulsera in luft i ytterörat. Detta pressar då in trumhinnan och motionerar hala den rörliga kedjan på ett "tvärtom vis" mot när man tryckutjämnar.

* Meniers sjukdom ger liknande problem men framförallt yrsel. Man har funnit ett abnormt vätske tryck i yttre delen av innerörat hos dessa patienter och detta verkar kunna motioneras bort. Kosten kan ha viss betydelse för dessa patienter och man rekommenderar ett lågt natriumintag tex.

Så, nu ska jag gympatisera mitt öra tre ggr dagligen i en månad för att se om detta kan lösa mina problem. Håll tummarna för mig är ni snälla då min livskvalitet skulle öka om jag blev av med detta problem. Fladdret dyker upp både när jag lyssnar på stereon och när jag spelar gitarr och flöjt mm. Ibland kan det dras igång av tal också.

Yo pump it up pump it up yo pump it...! :D

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-19 14:22

Jag upplever en liknande grej ibland efter långvarig exponering av högt prat och slammer med bestick tex. Det är som att öronen strätar emot mekaniskt och det blir som ett dovt muller i öronen i samband med skarpa ljud.

Ibland så rycker det även periodiskt i samma mekanism utan uppenbar anledning.

Händer väldigt sällan numera iofs.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-19 14:26

Verkar vara samma fenomen.

Första gången jag upplevde detta var hos IÖ när han demade pi60s med NAD208. Sen upplevde jag det inte på flera år förrän jag började spela Irish whistle som ju presterar rätt höga spl.

Om det har något direkt samband med ovanstående händelser vet jag inte, tror inte det.

/Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-19 14:30

Hur upplever du örat under berusning av alkohol? (frågan är helt seriös).
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-19 14:34

Morello skrev:Hur upplever du örat under berusning av alkohol? (frågan är helt seriös).

Oh, då låter allt som ljuv musik! ;) Nä skoja bara.. eh jag vet faktiskt.se inte. Jag har aldrig upplevt att jag har problem då.

Du tänker dig stress kanske och att man kopplar av den analytiska delen under fylllan?

Däremot så upplever jag även på fyllan att det är obehagligt med skränande skräp-PA som finns på var och varannan krog. Har ploppar i bladen ofta när jag går ut på tex. Dubliner city.

Kan uppleva högre brus i öronen när jag är ordentligt bakis.

/Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-19 14:43

Jag har nämligen liknande symptom och en balja rött löser i princip problemet. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-19 14:51

AAaaah Morello, där har vi problemet. Jag dricker ju knappt något nuförtiden. Tack, nu har jag ett legitimt skäl till att fylla upp vinhyllan och baren. :mrgreen:

Dyker det upp dagligen vid musiklyssning eller bara ibland?

/Peter

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-02-19 15:25

Jag upplever också liknande symptom emellanåt.. Speciellt vid starka och obehagliga snabba ljud, men också på exempelvis en viss mobilringsignal som jag kunde dra ner i princip hur mycket somhelst i nivå och ändå känna hela mitt vänstra öra pulsera i takt till.

Väldigt jobbigt fenomen.. :?

Kanske borde skaffa en cykelpump jag med eller dra ner på saltet.. :roll:

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-19 15:34

Öronljus o sånt ger ingen effekt antar jag?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-19 15:40

Syntesis, intressant!

Jag kan också dra ner volymen till väldigt låga nivåer men ändå få det där fladdret ibland. Det är då i regel fråga om tunt klingande piano på TV tex.. eller en sopran som sjunger.

Plinkar jag solotoner på gitarren så händer ingenting på de mörka oktaverna men när jag kommer till de nedersta strängarna i synnerhet långt upp på halsen (typ 10e bandet) så är det igång.

Jag har en teori... Jag har haft en del exemliknande problem i öronen, speciellt det vänstra. Badade vääldigt mycket och ofta under många år (inte nu längre) och fick därmed mycket vatten i öronen vilket kan rubba balansen i hud och slemhinnor.

Tanken är denna: om svullnad uppstår i hörselgången så stämms ju effektivt 1/4 vågsresonansen av till en ny frekvens. Då man har en ca: 10dB hög peak vid denna resonans så sker det alltså en omlokalisering utav denna frekvens till ett område där örat och hjärnan inte är van vid att det finns. Denna nya peak uppfattar örat och hjärnan som att volymen på det man lyssnar till är mycket högre än det faktiskt.se är. Responsen är då att strama åt tensor tympani samt ev. stapedius för att dämpa denna "höga volym".

Kan ligga nåt i detta.. kan vara en bidragande orsak. Who knows!

Ytterligare en sak är att när jag tryckutjämnar så kan det spraka och knastra i vänster öra precis som det är skräp eller ärrvävnad någonstans i det rörliga systemet. Kan också vara lite ömt på ett sätt jag inte kände för många år sen då jag tryckutjämnade. Kan alltså ev. vara nån form av inflammation eller infektion som är delaktig också. Svamp... bakterie.. små rumpnissar eller nåt.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-19 15:42

BengtO skrev:Öronljus o sånt ger ingen effekt antar jag?

Det kan jag inte tänka mig. Hur skulle det funka i såna fall?

/Peter

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-19 15:48

Piotr skrev:
BengtO skrev:Öronljus o sånt ger ingen effekt antar jag?

Det kan jag inte tänka mig. Hur skulle det funka i såna fall?

/Peter

Många som har problem med öronen har ju funnit att det kan vara effektivt.. Jag tror inte på mumbo-jumbo-metoder i allmänhet men de flesta jag pratat med som testat har funnit det positivt:

http://home.aland.net/naturdoktorn/oronljus.htm

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-02-19 22:01

Tänkte skriva att jag aldrig haft problem med öronen förut men kom på att det stämmer nog inte riktigt...

Har en gång vid utlandsvistelse(Cypern) haft lock för öronen så att jag hört dåligt vad man pratat med mig med normal och förhöjd samtalston (klubbarnas musik har dock hörts bra :lol:) flera veckor.
Jag väntade då några dagar dagar innan jag gick till ett apotek och fick nåt starkt att hälla i öronen.. har för mig att det var det vänstra som var värst.. Det gick inte helt över förrän ca en vecka efter att jag kom hem till sverige vill jag minnas.

Antagligen började det redan vid landningen(mot Cypern) ombord på flygplanet (brukar få väldigt ont i öronen vid landning) eller så kom det efter havsbad under den första dagen/dagarna, kommer inte riktigt ihåg.. ett som är säkert är att locket för öronen om inte annat, accentuerades rejält efter badadet..

Jag skulle kunna tänka mig att det var efter detta som mina problem började.. men rätt långt efter när jag var tillbaka i Sverige.

Har mig veterligen aldrig haft några problem med detta vid alkoholintag heller.. 8)

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-02-19 22:04

Många som har problem med öronen har ju funnit att det kan vara effektivt.. Jag tror inte på mumbo-jumbo-metoder i allmänhet men de flesta jag pratat med som testat har funnit det positivt:

Man kanske skulle testa att stoppa in en liten vitlöksklyfta i örat, ska ju också hjälpa mot det mesta har jag hört :lol:

Användarvisningsbild
X-ray

Re: Cykelpump i örat!

Inläggav X-ray » 2007-02-19 22:23

Piotr skrev:Har haft en del problem med fladder i öronen, speciellt i det vänstra.
/Peter

Skrämmande, du har precis beskrivit ett för mig livslångt jätteirriterande problem. Detta fladdrande drar igång när som helst, i bilen (bilradion), vanlig konversation, höga ljud, HiFi, konserter, luftbrus av mc-hjälmen, Ja alltså när som helst det finns ett stimuli i form av ljud. Och som du säger så kan man ibland få lite lindring om man försöker tryckutjämna. Och samma med teorin att ett ökat tryck i mellanörat lättare triggar detta fenomen. Just nu är jag lite förkyld då svullnar övre luftvägar och i det så räknar man in örontrumpeten, mao sämre tryckutjämning som ökar problemen avsevärt. Jag är höggradigt intresserad att få veta om din "cykelpumps" behandling kan ge någon effekt.

ps : precis som du så är det mitt vänstra öra som krånglar.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Dead_Pony

Inläggav Dead_Pony » 2007-02-19 23:14

Hmm..jag upplever precis samma problem ocså på mitt vänstra öra. :P Fladdret kommer oftast när jag är stressad eller väldigt trött, utarbetad osv. Jag tror att det kan delvis bero på svullna halsmandlar vilket jag får ibland när jag är trött och stressad. Upplever att det hjälper med olika sorters fysisk aktivtet ;) Någon gång har jag fått knaster i trummhinnan, (väldigt obehagligt) kändes ungefär som att trumhinnan var väldigt torr, nästan pappersaktig.
/DP

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-20 00:01

Fan det här är ju riktigt intressant. Ska samla på mig informationen och ta med mig den till läkarn nästa gång. Han är genuint intresserad av att kartlägga sånt här.

Stress verkar vara en del av problemet för mig på så vis att det blir värre, men jag tror ändå det finns en "fysisk" delförklaring.

Just vänster öra också, märkligt..

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-20 00:05

Martin skrev:Jag upplever en liknande grej ibland efter långvarig exponering av högt prat och slammer med bestick tex. Det är som att öronen strätar emot mekaniskt och det blir som ett dovt muller i öronen i samband med skarpa ljud.

Ibland så rycker det även periodiskt i samma mekanism utan uppenbar anledning.

Händer väldigt sällan numera iofs.

Martin

Är det primärt vänster för dig också?

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-20 11:56

Jag satt just och funderade på det. Jag tror nästan det, men är inte säker. Det är inget som jag normalt tänker på eller lider utav.

Om jag mullrar med mullermusklerna själv. Alltså framkallar mullret på egen hand genom att spänna musklerna som sitter någonstans innanför käkarna så kommer det först och mest i vänster öra men även i höger om jag spänner lite till.

Jag har en teori om det är vanligare i vänster öra att det kan bero på telefonanvändning att det inte sker i höger öra. Höger öra kan vara mindre känsligt och "bedövat" en aning vid de frekvenser det gäller pga långvarigt telefonprat. Det kanske har vant sig mera.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-20 12:24

Gäller endast vänster öra för mig och det är även det örat jag använt mest för teleonlyssning.
-Innehar F-skattsedel-

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-20 12:26

Syntesis skrev:

Man kanske skulle testa att stoppa in en liten vitlöksklyfta i örat, ska ju också hjälpa mot det mesta har jag hört :lol:

För mig räcker det med en kopp kaffe.. Analyserna lämnar jag till de som gillar det :)

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-02-20 21:44

Jag tror jag har samma problem. Det känns som om höger örongång hamnar i självsvängning eller nå't, ganska obehagligt.

För mig kommer det i samband med att jag är trött och samtidigt lyssnar för högt på musik. Det är lite olika frekvenser som får igång det, mest mellan och höga.

Jag är med i en manskör och det händer ganska ofta i kombination med trötthet och starksjungna fosterländska sånger att det börjar fladdra. Det lindrar som tur är att hålla för det örat och att man själv slutar sjunga, men en sorts spänning i örat finns fortfarande kvar.

Har funderat endel på vad det är, så det var intressant att läsa denna tråden.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-20 22:48

Är förvånad över hur många som har upplevt detta fenomen. Ska bli intressant att höra vad farbror doktorn säger nästa gång.

En kanondoktor by the way. Eftersom jag spytt så mycket galla över sjukvården i div. trådar är det väl bäst man passar på att nämna när man träffar en sån där kanondoktor man bara har lust att ge en björnkram.

Han är riktigt så där glad och intresserad av att hjälpa till så gott han kan. Dessutom blev han alldeles eld och lågor när han förstod att jag var hyggligt påläst och hade egna teorier samt kommit underfund med en del själv. Han ville knappt släppa iväg mig utan ha mig kvar som bollplank och kollega... sånt värmer när man haft en del rysligt olyckliga erfarenheter med vården tidigare.

/Peter

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-02-20 23:04

Detta drabbar mig ibland, men för min del brukar det släppa när jag framkallar en gäspning. Det händer mig enbart i samband med trötthet/stress i samband med lättare förkylningssymptom.
Har aldrig satt det i samband med höga och/eller frekvensberoende ljud. Med frekvensberoende menar jag att detta problem skulle uppstå/märkas vid vissa givna frekvenser. Har ej heller kunnat sätta det i relation till långvarig bullerutsättningsnivå.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-02-20 23:35

Hmm... kan det vara det fenomen som nämnts angående rikligt användande av mobiltelefon.
Nämnligen att mikrovågorna påverkar nervtrådarna i örat och även kapilärsystemet. Det sker en succesiv förtjockning av innerörat.
Kommer inte ihåg var tusan jag läste om detta.
Det nämndes även att mobilpratande ska ske så långt som möjligt från små barn.

Ett fenomen som jag drabbas av ibland, i samband med perioder av intensivt arbete, typ 20 tim/dag. Visar sig när jag tar bilen för att åka hem i skymningen, då får jag typ tunnelseende. Omgivningen är något förminskad och jag känner mig smått manisk.
Alltså ett resultat av intensivt arbete, kombinerat med lite sömn. Inte bra. :(

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-02-21 21:08

Samma problem här. Helt klart stressrelaterat, dyker så gott som uteslutande upp om jag har/haft mycket jobb och försvinner vid alkoholintag. Även jag var f.ö. "öronbarn" och problemet drabbar främst vänster öra som även var det öra som oftast blev inflammerat.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-02-22 13:22

Detta fenomen upplever jag själv och det har även diskutrats i en tråd här på faktiskt, även om jag då inte kunde isolera fenomenet lika bra som Piotr. Rödtjut, det är grejjor det!

/en john

liljeborg

Inläggav liljeborg » 2015-08-11 15:38

Vill jäte gärna ha hjälp då jag är mycket nervös för detta.
Är inte alls bra.
Hur har det gått för er? mitt vänsteröra fladdrar vid bestick med mera sen blir det en bestående morsekod eller liknande som tinnitus som stannar kvar några dagar.
hur har det gått för er.
hjälpte pumpen er???

Är det stress?
Är det annat fel? Känner mig inte stressad längre. Fick antideppresiva för ta bort stress....
vill gärna veta hur det har gått för folk.

Kan man göra ngt åt det eller vara vila?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-08-11 18:48

Pumpen hjälpte inte. Jag lessnade efter nån månad vill jag minnas. Problemet kvarstår men det varierar från tid till annan.

Man kan vid stora problem gå in och helt enkelt kapa nån utav musklerna (kommer inte ihåg vilken). Vågar inte ta den risken och även om operationen som sådan går bra kan man ju inte låta bli att oroa sig för vad det betyder för kritiskt lyssnande och njutning av musik.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-08-12 07:54

fladder har jag inte upplevt. däremot kan jag få en känsla av utmattning i örat. Lite som när andra muskler blir trötta efter ansträngning verkar också örat blir det. Det är då främst det öra som jag haft mest problem med som barn (öronbarn) och därmed sämst hörsel på. Det kommer alltid från höga ljudtryck och oftare när det är väldigt "stökigt" ljud.

Synd att pumpen inte hjälpte dig.
Operation låter väldigt osäkert. Jag skulle nog vänta till jag hade outbärliga problem innan dess.
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till Teknikforum