Jag har funderat länge på att leka ihop något eget (sedan tävlingen började faktiskt) men har aldrig haft ork/vilja eller behov av att bygga något. Så därför har jag förvånat mig själv de senaste dagarna när jag helt plötsligt fått upp suget att skapa själv igen. Det kommer ta lite tid, och det blir kanske svårt att efterapa* (vilket är trist då jag gärna byggt en EPS-efterföljare...) men något måste det bli.
Som det ser ut har jag under en väldigt lång tid tittat på ett element som är på utgående och finns att fåtag på till ett extremt bra pris. Elementet kommer från gamla Vifa (innan Tymphany tog över) och är ett välspridande 3/4"-element. Elementet har rekomenderats av Ingvar här på forumet, och innan dess har jag aldrig ens funderat över elementet! Men vad kan man göra med en liten välspridande diskant månne? Ptja.. inte så mycket. Men kanske det jag är sugen på..

Min tanke är såhär. För stora högtalarsystem i stora rum krävs det av högtalaren att man har en ganska bra koll på spridningen. Hur mycket beror väl på tillverkaren, men för mig faller det naturligt att man bör vilja ha ökad direktivitet med ökat lyssningsavstånd. Om man då vänder på det hela, vad händer om man minskar lyssningsavståndet? Enligt min enfaldiga logik vill man då öka spridningen: Därför valet av den lilla diskanten med god spridning.
Men fortsatt frågande, varför vill man ha ett litet lyssningsavstånd? Det återstår att förklara till lite senare kanske..

Med egenresonanser kring 1700Hz måste man nog dela högt..
Vifa skrev:Electrical Data
Nominal impedance, Zn: 8 ohm
DC resistance, Re: 6.2 ohm
T-S Parameters
Resonance Frequency, fs: 1700 Hz
Mechanical Q factor, Qms: 1.47
Electrical Q factor, Qes: 1.43
Total Q factor, Qts: 0.73
Force factor, Bl: 2.8 Tm
Moving mass, Mms: 0.18 g
Effective piston area, Sd: 4.2 cm2
Sensitivity (2.83V/1m): 89.5 dB
Power handling
Long-term Max Power (IEC 18.3): 350 W
Short Term Max power (IEC 18.2): 450 W
Voice Coil and Magnet Parameters
Voice coil diameter: 19 mm
Voice coil height: 1.4 mm
Height of the gap: 2 mm
Weight of magnet: 0.105 Kg
Så, vad behövs... En bas/mellanregister försås. Här frågar jag faktiskt.se huruvida de tror att det mellanregister jag redan äger och funderar på kan vara en bra grej att använda. Nämligen den fina 5.25"-basen som användes till EPS*, som också kommer ifrån gamla Vifa.

Med ett såpass fint spridningsmönster upp emot 5kHz kan man nog dela rätt högt..
Vifa skrev:Electrical Data
Nominal impedance, Zn: 8 ohm
DC resistance, Re: 5.55 ohm
Voice coil inductance, Le: 0.6 mH
T-S Parameters
Resonance Frequency, fs: 53 Hz
Mechanical Q factor, Qms: 2.73
Electrical Q factor, Qes: 0.53
Total Q factor, Qts: 0.45
Force factor, Bl: 5.2 Tm
Moving mass, Mms: 7.8 g
Effective piston area, Sd: 80 cm2
Equivalent volume, Vas: 10.5 ltrs
Sensitivity (2.83V/1m): 86 dB
Power handling
Long-term Max Power (IEC 18.3): 110 W
Short Term Max power (IEC 18.2): 110 W
Voice Coil and Magnet Parameters
Voice coil diameter: 25 mm
Voice coil height: 10 mm
Height of the gap: 4 mm
Weight of magnet: 0.24 Kg
Så vad tror härskapet? Det jag funderar på är om man skulle hitta ett annat lika litet element som kan prestera likvärdigt fast med högre känslighet och större effekttålighetskrav. Någon som har några tips?
Högtalaren ska bli liten, kanske vägghängd och kanske en närfältsmonitor. jag tänker mig en -3dB kring som lägst 50Hz för att inte lasta basen för mycket. Vi pratar inte om några superkrävande uppdrag i basregistret alltså.
[slrt]
*Utgående element...