Audiopro acebass 2

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Audiopro acebass 2

Inläggav Richard » 2007-01-07 22:28

Innehar en sådan subbas och är generellt mycket nöjd.
Slavbasen verkar vara tunad till 34 hz vilket gör att den inte går så djupt som jag önskar.

Subbasen har 4 st. 5/2 tumsbasar och en 10 tums slavbas.

Finns det någon teknisk möjlighet att få denna subbas att gå djupare?
Eftersom det är en slavbaskonstruktion finns det ju möjlighet att sätta ytterligare vikter på slavbasen. På en konventionell subbas med slavbas är det ju detta ( eller ökning av volym i kabinettet ) man kan göra.
Sabbar man acebasstekniken om man gör det?

Någon som har vet något?

Vänliga hälsn. Richard.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Audiopro acebass 2

Inläggav n3mmr » 2007-01-07 23:17

Richard skrev:Innehar en sådan subbas och är generellt mycket nöjd.
Slavbasen verkar vara tunad till 34 hz vilket gör att den inte går så djupt som jag önskar.

Subbasen har 4 st. 5/2 tumsbasar och en 10 tums slavbas.

Finns det någon teknisk möjlighet att få denna subbas att gå djupare?
Eftersom det är en slavbaskonstruktion finns det ju möjlighet att sätta ytterligare vikter på slavbasen. På en konventionell subbas med slavbas är det ju detta ( eller ökning av volym i kabinettet ) man kan göra.
Sabbar man acebasstekniken om man gör det?

Någon som har vet något?

Vänliga hälsn. Richard.

Om det verkligen är en AceBass, dvs med utimpedanskontrollerad elektronik som är anpassad till lådan, så sabbar du totalen.

Elektronilen måste anpassas till systemets nya egenskaper..
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-07 23:28

Tack m3mnr för svaret.

Jag har ingen aning om det är en äkta acebasslåda, men jag skulle tro det. Ingen mening att experimentera alltså.

Vänlig hälsn. Richard.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-01-07 23:37

Richard skrev:Tack m3mnr för svaret.

Jag har ingen aning om det är en äkta acebasslåda, men jag skulle tro det. Ingen mening att experimentera alltså.

Vänlig hälsn. Richard.

Kanske det kan vara ändå, fast besvärligare.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-07 23:50

OK, det är väl bara att skruva loss slaven och sätta brickor, jag får väl börja med 25 gram.

Vänlig hälsn. Richard.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Audiopro acebass 2

Inläggav Svante » 2007-01-08 00:04

n3mmr skrev:Om det verkligen är en AceBass, dvs med utimpedanskontrollerad elektronik som är anpassad till lådan, så sabbar du totalen.

Elektronilen måste anpassas till systemets nya egenskaper..

Njaej, alltså... ACE ger elementet "nya" mekaniska egenskaper, men systemet som helhet uppför sig som vilket slavbassystem som helst.

Så visst kan man stämma av den lägre genom att sätta dit extra vikter och det som kommer att hända är samma sak som på vilket slavbassystem som helst. Om det blir bättre vet jag inte, men det kan kanske tänkas.

Parentes: Man kan få ner distorsionen en hel del genom att vända två av de fyra basarna ut-och-in (och polvända dem, förstås) i "old audio pro-style". Jag har för mig att Lilltroll provade det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-08 00:09

Tack Svante för detta intressanta inlägg !

Det blir att ta fram mejseln ! :)

Vänlig hälsn. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-02-05 20:38

Ett stort tack till svante !

Nu har jag limmat på totalt 100gr ( två brickor ) på slavens baksida och med hjälp av " The calibrator "och en Denon audio testskiva går den, från att förut rulla av brant vid 30 hz, rakt ned till 24 hz. Nu kan jag dela vid 50 hz 36 db/okt
och bara njuta av de låga, rena tonerna ! Det verkar inte heller som att effekttåligheten blivit sämre.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-02-24 18:38

En fråga till Svante, som du kanske inte kan svara på: :?:

Kaffekoppen påstår i en annan tråd " är du nöjd med din subwoofer"
att ökningen med 100 gram i slavbasen är oerhört mycket och att detta skulle öka disten. Rent faktiskt fungerar det ju utmärkt för mig men kan man tekniskt räkna ut ungefär var avstämningsfrekvensen skulle ligga nu?
Tyvärr har jag ju nästan ingen info om slaven, utom att den är på 10 tum och var tunad, enligt mätningar i tidningen High fidelity förut på 34 Hz. Hur lågt är den tunad?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-24 19:24

Richard skrev:En fråga till Svante, som du kanske inte kan svara på: :?:

att ökningen med 100 gram i slavbasen är oerhört mycket och att detta skulle öka disten. Rent faktiskt fungerar det ju utmärkt för mig men kan man tekniskt räkna ut ungefär var avstämningsfrekvensen skulle ligga nu?
Tyvärr har jag ju nästan ingen info om slaven, utom att den är på 10 tum och var tunad, enligt mätningar i tidningen High fidelity förut på 34 Hz. Hur lågt är den tunad?

Nja, för att räkna ut den nya frekvensen måste man veta massökningen, dvs du måste veta hur mycket konen vägde innan du lade till massan.

Alternativt kan man mäta vad resonansfrekvensen blev, tex genom en närfärtmätning på elementet (inte slaven). Elementet har en dip vid slavens resonans.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-02-24 19:36

Tack för svaret! Jag har som sagt ingen aning om vikten på slavens membran innan modifieringen, utan får nog nöja mig med att det funkar finfint!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-02-27 18:50

Plockade du isär subben när du gjorde detta? I så fall, tog du några bilder? Vore intressant att se. Är nyfiken på vad för element som används. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-27 19:12

Richard skrev:En fråga till Svante, som du kanske inte kan svara på: :?:

Kul att det funkar kanon. Var bara försiktig när du drar på så den inte går sönder..

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-02-27 20:01

Nwalmaer skrev:Plockade du isär subben när du gjorde detta? I så fall, tog du några bilder? Vore intressant att se. Är nyfiken på vad för element som används. :wink:

De är ju APs egna element som i ALLA APs högtalare så inte har man mycket nytta av den infon?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-02-27 22:00

Tyvärr har jag inte fotat elementen! Alla högtalare ( 4 st ) hade audiopro loggan skrivet, några nummer såg jag inte till. Däremot såg elementen misstänkt lika ut ett subbaselement jag sett på detta forum, jag har använt sökfunktionen och kan inte hitta det igen!
(Tangband?... nej, jag kan ha fel, men namnet låter bekant. )

5/14 tummare med plåtchassie, liten neodyniummagnet, lång slaglängd på de aktiva elementen. Slavbasen hade också plåtchassie, mycket styvt upphängt med en lång slaglängd.
Elementen är helt svarta. Förstärkeriet är en class-d historia på 500 w ( troligen i 2 ohm, elementen är parallelkopplade ) Enorm 800 w toroidtrafo. Förstärkeriet har ingen egen lufttät låda tyvärr.
Mycket sparsamt med ljuddämpningsmaterial i lådan.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-02-28 14:57

Intressant. Ja, jag har mina aningar att det är just Tangband element som används. Mer exakt, 4 st W5-1138SG och en WT-1154C.
I minsta fall har dom väl specialbeställt element baserade på dessa.

Kul att veta.

Återgå till Teknikforum