x-ray bygger över sin förmåga. Nu med försök till mätningar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-12 20:45

x-ray: Har du läst pm'et du fick från hali?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-12 20:52

Naqref™ skrev:x-ray: Har du läst pm'et du fick från hali?

Yes.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-12 20:54

Gött! Det syntes inte i länkarna för de senaste bilderna. Lite dumt att visa upp sitt lösenord för hela (nåja) mänskligheten. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-12 20:55

Rookie skrev:Alltså, de där blev ju precis hur balla som helst... Ser nästan ut som en DIY-variant av McIntosh XRT2K! (nästan i alla fall)

/En djupt imponerad Rookie

Tackar, ska kolla lite på de dära McIntosh.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-12 22:30

Jag tycker att de är snyggare på golvet! Det skulle vara riktigt roligt att provlyssna den här uppställningen, Kommer blir riktigt snygg när de får stå för sig själva.
Diskant-lådan måste sitta mittpå den andra? annars hade det varit snyggare att ha den en bit upp ovanför basarna...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-12 22:39

tvett skrev:Jag tycker att de är snyggare på golvet! Det skulle vara riktigt roligt att provlyssna den här uppställningen, Kommer blir riktigt snygg när de får stå för sig själva.
Diskant-lådan måste sitta mittpå den andra? annars hade det varit snyggare att ha den en bit upp ovanför basarna...

Tanken har från början varit att alla element ska placeras linjärt. Då hamnade diskanterna ungefär på mitten då allt ska vinklas mot lyssningspos. För att få dessa i ungefär öronhöjd. Ja det kan ju bli hur som, misstänker att jag kommer att prova alla varianter. Diskanterna går förvisso att lätt ändra position på.

Just nu är jag också utomordentligt sugen på att få igång detta. Måste fixa filter först. Hoppas på lite bistånd från detta eminenta forum.
Jag har tidigare lagt ut ett förslag på filter förvisso ett tabellfilter men kommentarer tas tacksamt emot.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-16 15:33

Alltså nu är jag helförbannad! Har återigen försökt få ordning på Speaker Workshop utan att lyckas, det blir hela tiden något fel med kalibreringen. Nu är det slut för all framtid med detta det mest knöliga programmet i historien!!! Önskar jag kände någon som kunde hjälpa mig. Jag är helt slut nu, har suttit sen imorse med detta.

För att förstärka mina känslor i detta ämne så ordnade jag en rituell uppeldning av programmet (symboliskt dock).
Bild

Tog sig direkt jag slängde in det i kaminen.

Så gott folk tyvärr blir det inga grafer, nu återstår tabellfilter för min del.

/ Thord
Let it in and let it out

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-16 15:44

Lite bättre värde får du nog sätta på ditt arbete än tabellfilter 8O

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-16 15:48

Kaffekoppen skrev:Lite bättre värde får du nog sätta på ditt arbete än tabellfilter 8O

Skulle mer än gärna vilja det, hade hoppats att jag denna gång skulle få ordning på SW. Men just nu håller jag på att ramla ner i ett mörker tack vare SW. Just nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Förslag?

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-02-19 13:04

Hallå där, du kan ju inte ge upp! Nu vill vi(jag) ju faktiskt se att du börjar spela på åbäkena. Om inte SW vill fungera så kanske du skulle prova med ett enklare tabellfilter till att börja med. När de väl spelar så ska du se att du får ny energi till att bråka med det som du skriver "det mest knöliga programmet i historien". :D

/Rookie, som gillar stooora högtalare!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-19 13:32

X-ray skrev:
Kaffekoppen skrev:Lite bättre värde får du nog sätta på ditt arbete än tabellfilter 8O

Skulle mer än gärna vilja det, hade hoppats att jag denna gång skulle få ordning på SW. Men just nu håller jag på att ramla ner i ett mörker tack vare SW. Just nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Förslag?

/ Thord
Nu vet jag inte om dina element går att köpa hos Madisound i USA, men OM de gör det skulle jag rekommendera att du hellre la ner de $25 de vill ha för att göra ett filter. Det ger en utmärkt start för vidare pillande....

Läs mer på http://www.madisound.com/leap.html

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-02-19 15:00

Du har inte möjlighet att köpa exempelvis en Behringer DCX2496 och köra aktiv delning till hela paketet? Jag tror det skulle funka ypperligt, och systemet verkar ju vara väl förtjänt av en sådan pryl.

I och med att alla delar är flyttbara så blir det ju knepigt att köra passiv delning. Ett passivt filter skulle bara fungera för en specifik uppställning.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-19 15:31

Rookie skrev:Hallå där, du kan ju inte ge upp! Nu vill vi(jag) ju faktiskt se att du börjar spela på åbäkena. Om inte SW vill fungera så kanske du skulle prova med ett enklare tabellfilter till att börja med. När de väl spelar så ska du se att du får ny energi till att bråka med det som du skriver "det mest knöliga programmet i historien". :D

/Rookie, som gillar stooora högtalare!

Tack Rookie, jag har inte gett upp riktigt än men det har varit jävligt nära tack vare SW.

Jag håller på och försöker hitta andra vägar att knocka SW.

Har fått hjälp av en riktigt hygglig kille här på forumet.

Jag kan bli nöjd med det mesta som blir från start lite bättre än tabellfilter, som sagt det verkar som jag ser ett ljus i tunnelns förlängning.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-19 15:36

Nwalmaer skrev:Du har inte möjlighet att köpa exempelvis en Behringer DCX2496 och köra aktiv delning till hela paketet? Jag tror det skulle funka ypperligt, och systemet verkar ju vara väl förtjänt av en sådan pryl.

I och med att alla delar är flyttbara så blir det ju knepigt att köra passiv delning. Ett passivt filter skulle bara fungera för en specifik uppställning.

Ditt förslag är faktiskt ingen dum ide, har tänkt på dessa delningsfilter ibland. Förslaget finns med som alternativ om något annat inte vill funka.

Tanken med hela prylen är väl som en skola lite grann. Jag vill lära mig den hårda vägen. Ett passivt filter som "fungerar" skulle vara kul som en examen. Men som sagt det finns andra vägar att gå också.

Helt plötsligt i detta nu, är det en del pågång.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2007-02-19 16:21

Använder själv dcx2496 då mina filterkunskaper är begränsade. Enligt mig funkar detta hur bra som helst och jag tycker verkligen att det är väl värt pengarna. Att sedan spela helt aktivt är ju en kul bonus. Jag använder billiga två billiga rotelsteg och får hjälp med att bygga två egna utöver dessa. Att justera filteregenskaperna blir ju plötsligt väldigt enkelt samt att laborera med olika typer av filter. Jag gillar lösningar med stor flexibillitet och detta är utan tvekan en sådan. Jag har även skaffat mig en enkel mätmick från behringer som ytterligare utökar möjligheterna.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-19 18:49

McFlippaFlaster skrev:Använder själv dcx2496 då mina filterkunskaper är begränsade. Enligt mig funkar detta hur bra som helst och jag tycker verkligen att det är väl värt pengarna. Att sedan spela helt aktivt är ju en kul bonus. Jag använder billiga två billiga rotelsteg och får hjälp med att bygga två egna utöver dessa. Att justera filteregenskaperna blir ju plötsligt väldigt enkelt samt att laborera med olika typer av filter. Jag gillar lösningar med stor flexibillitet och detta är utan tvekan en sådan. Jag har även skaffat mig en enkel mätmick från behringer som ytterligare utökar möjligheterna.

Tack för input, som sagt så verkar det ljusna lite på passiv-delningsfronten. Men är det inte så att varje band måste ha en egen förstärkare då man delar aktivt med en sån däringa manick?

Har aldrig använt något sådant så teknikaliteter runt denna metod är inte inhämtat ännu.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-25 12:59

Hej igen alla,
Som alla nu säkert förstått så har jag förlorat matchen mot SW, på knock bör tilläggas. Ska nu dra mig tillbaks för att träna mer innan jag utmanar SW igen. För att underlätta mötet så har jag bestämt mig för att sätta ihop en mätbox, fö på inrådan av forumister härstädes.

Men jag är även väldigt otålig för jag vill gärna få igång lådorna till att spela. Detta föranledde en beställning av filter-komponenter igår som ska fungera som ett slags interim-filter. Några på forumet har försökt hjälpa mig i mina vedermödor med filterdelen. Detta ska inte tolkas som ett avståndstagande på något vis, vill poängtera att jag behöver precis lika mycket hjälp med funderingar och arkitetktur av elektroniken i alla fall. Typ om jag med mätbox kan få till användbara grafer så vill jag fortfarande få tips och råd med dessa för att optimera.

Valet på mätbox har fallit på Mätro1.

Alla spolar som ska användas har mellan en halv till jämt under ett Ohm :s resistans. Kondingarna blev av typen kp-qs.

Anledningen till detta råfilter är som sagt att jag vill få igång lådorna tills dess jag byggt och fått ordning på mätutrustning. Det kan nämligen ta sin tid.

Så här är det tänkt tillsvidare
Bild

Det verkar som att det hänger på antalet mätningar hur mycket bistånd man kan erhålla. Av naturliga skäl of course.

/ Thord
Let it in and let it out

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-25 15:02

Delning så högt som 400hz på et delat system kräver att de står alldeles bredvid varandra. Man vill ha dem inom en vågländ, gärna mindre vid delningen vilket ger max 85cm mellan basen och mellanregisterelementet långst bort...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-25 17:55

X-ray det kan vara problem med ljudkortet som gör att inte SW fungerar. Min dators inbyggda ljudkort funerar inte alls med SW.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-25 21:44

Kaffekoppen skrev:Delning så högt som 400hz på et delat system kräver att de står alldeles bredvid varandra. Man vill ha dem inom en vågländ, gärna mindre vid delningen vilket ger max 85cm mellan basen och mellanregisterelementet långst bort...

Menar du lodrätt eller vågrätt? Har tänkt att dom ska stå bredvid varandra till att börja med

Typ såhär
Bild

/ Thord
Let it in and let it out

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-25 21:47

Det torde vara vara precis det jag menar :)

300hz är annars en väldigt trevlig delningsfrekvens...

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-25 21:50

skrutten skrev:X-ray det kan vara problem med ljudkortet som gör att inte SW fungerar. Min dators inbyggda ljudkort funerar inte alls med SW.

Har ett Creative sb live, borde funka. Men det kan ju vara någon inställning som står fel som jag förbisett.
Tänkte att det kanske ändå blir enklare att skaffa en mätplattform för nu och framtiden.
Vad jag förstår så har de flesta redan en dylik device.

Jag kan tillägga att jag börjar bli van att hamna i hörn.

/Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-25 21:53

Kaffekoppen skrev:Det torde vara vara precis det jag menar :)

300hz är annars en väldigt trevlig delningsfrekvens...

Menar du att det alltså kan funka så som jag tänkt?

300 Hz, inga problem ändrar lite på spolarna bara.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-02-25 23:02

X-ray skrev:
skrutten skrev:X-ray det kan vara problem med ljudkortet som gör att inte SW fungerar. Min dators inbyggda ljudkort funerar inte alls med SW.

Har ett Creative sb live, borde funka. Men det kan ju vara någon inställning som står fel som jag förbisett.
Tänkte att det kanske ändå blir enklare att skaffa en mätplattform för nu och framtiden.

Jag kan tillägga att jag börjar bli van att hamna i hörn.

/Thord

Jag har aldrig kört det programmet men använder samma ljudkort. Förvisso med Asio-drivers, vet inte vad du kör. Jag måste använda sampling på 48.000 för att min Cubase ska funka. Kan det vara en ledtråd :?:

/Jocke

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2007-02-25 23:09

Jag tror att det är extremt mycket enklare att komma rätt med ett aktivt filter för delningen mellan bas/mellan, knappt dyrare än komponentkostnaden heller fast ett extra slutsteg behövs förstås. Utan någon simulering så kan nog mellandelningen bli lite hur som helst annars.

Sen kommer det ju bli en lutning på frekvenskurvan i mellanregistret pga att det är en linjekälla, jag gissade lite parametrar och la in i ett matlab-skript jag har gjort och såhär kan det se ut: (satte 16 källor eftersom golvet ger en spegelbild av högtalaren, och lyssningsplats då 3 meter bort och kanske 7grader uppåt)
Bild
Det ökande baffelstödet gör nog att kurvan blir rätt rak upp mot 1kHz, men över det kommer du få ett "hål" i mellanregistret om inte delningsfiltret tar hand om saken.

Diskanterna däremot sitter så nära att frekvenskurvan blir rak om man sitter rakt framför.

Ett såhär coolt bygge förtjänar lite mätningar. :P
Senast redigerad av luminous 2007-02-26 21:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-25 23:56

X-ray skrev:Har ett Creative sb live, borde funka. Men det kan ju vara någon inställning som står fel som jag förbisett.
/Thord

Mmm jag hade ett sånt förut och det fungerade, kör 48kHz som Jocke nämner.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-26 00:13

luminous skrev:Jag tror att det är extremt mycket enklare att komma rätt med ett aktivt filter för delningen mellan bas/mellan, knappt dyrare än komponentkostnaden heller fast ett extra slutsteg behövs förstås. Utan någon simulering så kan nog mellandelningen bli lite hur som helst annars.
J, det är en vettigare väg. Då kan han laborera lite friare med delningsfrekvensen med. 2-vägsfilter är avsevärt lättare att få bra.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-02-26 00:30

luminous skrev:...
Bild
Det ökande baffelstödet gör nog att kurvan blir rätt rak upp mot 1kHz, men över det kommer du få ett "hål" i mellanregistret om inte delningsfiltret tar hand om saken.

Jag tror också att du ska satsa på mätningar! Verkar ju finnas folk här som har bra koll på det!

En spontan reflektion över kurvan och kommentarerna ovan är ju att du kanske skulle köra utan LP-filter för middarna? Rak upp till 1kHz. Induktansen var väl rätt hög för de där elementen? Skulle kanske kunna ge en naturlig delning kring 2kHz? Fast det behövs nog en lösning på att trycka ner "skräpet" längre upp.

/J

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-26 09:31

luminous skrev:Sen kommer det ju bli en lutning på frekvenskurvan i mellanregistret pga att det är en linjekälla, jag gissade lite parametrar och la in i ett matlab-skript jag har gjort och såhär kan det se ut: (satte 16 källor eftersom golvet ger en spegelbild av högtalaren, och lyssningsplats då 3 meter bort och kanske 7grader uppåt)
Bild

Tack för simuleringen, jag blev lite skrämd först. Du har gissat en del parametrar, Kan jag bidra med något så att en ny simulering kommer närmare en "sann" bild. Jag tänker på elektriska enheter, eller är det mätningar som behövs?

Om du visste vad gärna jag skulle vilja kunna åstadkomma mätningar.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-26 09:36

Kaffekoppen skrev:
luminous skrev:Jag tror att det är extremt mycket enklare att komma rätt med ett aktivt filter för delningen mellan bas/mellan, knappt dyrare än komponentkostnaden heller fast ett extra slutsteg behövs förstås. Utan någon simulering så kan nog mellandelningen bli lite hur som helst annars.
J, det är en vettigare väg. Då kan han laborera lite friare med delningsfrekvensen med. 2-vägsfilter är avsevärt lättare att få bra.

Det var just det med extra slutstegkravet som sätter käppar i hjulet.
Om jag får tag på slutsteg som jag gillar i pluralis så kanske jag testar aktiv delning. Men tyvärr så gillas inte det av fru budget just nu :) .

/ Thord
Let it in and let it out

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum