erfarenheter av yamaha rx-v757?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-02-21 10:02

Tur att man inte är high-end fantast :lol:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-02-21 10:31

Det är jag.

Tyvärr sätte plånboken stopp för ytterligare drömmar..tills vidare :wink:

För visst är det coolt att kunna bygga hifigrejer utan att behöva tänka på ekonomiska hinder. Förutsättningarna för ett bra resultat borde ju bli bättre i alla fall :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-02-21 11:42

Jag är Hifi fantast :wink:

Jag är lite nyfiken på hur den här 757 skulle hantera mina piP jämfört med min 10 år gamla Pioneer VSA-E06 som var top of the line när den kom.

Jag är visserligen väldigt nöjd med min Pioneer men den har ju inte DTS :?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-02-24 22:04

På fredag - lördag kommer Denon 1907, Yamaha RV-V757, Pioneer 1016 och 916 att vara hemma hos mig för utvärdering

Hur går det Brickman :?: Jag är jättenyfiken :P

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-02-26 09:00

Tack bara bra :wink:

I fredags kväll och lördag så har Denon 1907 och Yamaha 757 fått gå varma. Även en Pioneer 1016 har fått gå emellan för att ha lite mer att gå på. Jag har i stort sett bara använt dessa som två kanal och även med ett NAD C272 som extra slutsteg för att få lite mera "kräm" när man lirar ex Van Halen på hög volym :)

Jag måste direkt säga att alla förstärkarna fungerar riktigt bra och ingen gör direkt bort sig i detta blindtest. Faktum är att det som hade en tydligaste färgningen var slutsteget och när vi bara håller oss till hembioförstärkarna så är det små nyansskillnader i stort sett. Den förstärkare som jag omöjligt kunde märka någon färgning var Denon 1907 men även Pioneer var riktigt neutral. Den var dock något slankare i ljudet än Denon. Yamahan var en trevlig bekantskap. Den upplevdes som klart starkare än dom andra och kör man mest bio så är den ett klart starkt alternativ. Här hade jag en del problem när jag skulle nivåmatcha förstärkarna då Yamman lät lite högre än dom andra två. Däremot så märktes en viss färgning hos Yamaha i basregistret.

Det jag inte riktigt gillade med Denon var handhavandet som var lite bökigare än dom övriga. Den hade heller inte dom funktioner som jag är ute efter. Det hade däremot Pioneer. Jag hade fördelen av att även få låna hem Pioneer 916 som är lillebror till 1016 och förutom lite kraft (som inte märktes) så är den stora skillnaden att 1016 har HDMI. För mig var prisskillnaden mellan 1016 och 916 så mycket större än skillnaden i funktioner och välljud så det blir faktiskt lillebror som får stanna hos mig. Den funktion jag gillade mest var att jag kan koppla in min extra HD via usb och köra filmer direkt därifrån. Kul finess :P

Summa summarum:

Denon hade det mest neutrala ljudet och jag kunde överhuvudtaget inte höra någon färgning. Dock har den inte riktigt dom funktioner jag vill ha men ett kanonköp är den trots vissa handhavande-strul :D

Yamahan är en kanonhemmabiorecivier. Det finns en färgning i basregistret men man får allt anstränga sig att höra den. En fin recivier som jag lätt skulle kunna leva med. :)

Att jag föredrog Pioneer var faktiskt mest för dom funktioner den hade och inte för ljudet :oops: !! Å andra sidan var ljudet tillräckligt bra för mig både i stereo och i flerkanal. Jag blev däremot mycket förvånad över att lillebror 916 var såpass bra. I ärlighetens namn så tyckte jag att den var mer åt det neutrala hållet än 1016. Problemet är kraften som kan vara för lite beronde på högtalare. Mina XTZ (kraftigt moddade med nytt mellanregister och nya filter) är ju relativt lättdrivna med sina dubbla aktiva subbasar.

Besvikelsen denna helg var NAD slutsteget som inte med bästa vilja kan kallas för neutralt. Dock finns det bra med kraft i det.

Hoppas nu att ni inte blir jättebesviken över att jag inte totalsågar någon produkt. Jag tyckte faktiskt att dom spelade på riktigt bra allihop.
Det blir ju lite H&M över denna test jag vet..men så blev det i alla fall 8)

Edit: Lyssningen har skett blint och nivåmatchat. Fronthögtalare XTZ 99 2.2 2006 version med nytt mellanregister och andra filter. Bakhögtalare XTZ och Audio pro. Center Qln. Källa Pioneer dvd 575. Musik Van Halen, Pink Floyd och Deep Purple. En god vän och granne med stark förkärlek till NAD har varit mycket behjälplig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-26 10:32

Var det en F/E-lyssning, eller vad hade du för absolut referens som du refererar upplevelsen av färgningen till?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-02-26 11:07

Eftersom vi inte hade möjlighet att använda sk konstlast så fick min nyreparerade Denon 2105 användas som referens. Det borde jag ha nämt, ber om ursäkt för detta. Jag vill inte heller kalla detta för en F/E lyssning då nog många hade protesterat.

Vi lyssnade blint och vi nivåmatchade så gott det gick och vi använde 2105:an mellan varje nytt apparatbyte. Vi lyssnade först öppet för att "se" om vi kunde höra skillnader direkt så att säga. Detta upplevdes som nästintill omöjligt utom då det gällde NAD-slutsteget. I själva blindtestet var vi överens om dom små små skillnader vi tyckte oss höra. I och för sig så tyckte min granne att Yamman hade en färgning i nedre mellanregistret och jag i basregistret men det är ju en smaksak hur man bedömmer det.

Vi lyssnade för oss känd musik och tilläggas kanske skall att vi tillsammans har ca 50års (om det nu är en merit) erfarenhet av hifi :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-26 11:32

Att Yamahan låter starkare trots nivåanpassning, tror ni det beror mer på färgningen än på att den verkligen skulle vara kraftfullare?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-26 11:37

Tack för detta, Brickman! :) Man misstänker ju att det är små skillnader det handlar om. Dock är handhavandet intressant - har du litet mer detaljer hur det skiljer? Bass Management, Pure/Direct, hantering av DVD-Audio/SACD...

Ni passade inte på att jämföra pre-out på respektive låda också, förresten?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-02-26 11:57

Du har helt klart en poäng där Paa. Vi försokte verkligen vara nogranna och det kan ju faktiskt vara så att sifferdisplayen visar lite olika på dom olika apparaterna. Jag känner mig ändå rätt säker på att Yamahan var lite starkare än dom övriga. Alltså att färgningen fanns där även om den var liten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-26 12:03

Vad har apparaternas sifferdisplay med nivåanpassningen att göra?
Numera pensionär.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-26 12:07

paa skrev:Vad har apparaternas sifferdisplay med nivåanpassningen att göra?

Hehe, 10 e väl alltid samma volym på alla apparater! :)

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-02-26 12:16

Nja snarare hur sant dom verkligen visar nivån. Det var så jag menade. Jag har varit med om ex Vu-mätare som inte direkt överenstämt med verkligheten om jag skall vara lite snäll :wink:

Annars fattar jag faktiskt inte din fråga i första läget :?:

Det skulle alltså kunna vara så enligt dig att en färgning gör att utnivån upplevdes starkare och därigenom skulle vi härledas att tro att apparaten var kraftigare än dom övriga? Lite långsökt tycker jag kanske men är det så du menar så ok då :?

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-02-26 13:01

Det känns som om att 757:an är väldigt prisvärd med ett pris på under 4000:- efter att jag läst ert testande. Jag har även funderat lite på Pioneer 1016 med tanke på HDMI (1 ut 2 st in) (men det behöver jag egentligen inte eftersom Panasonic PV60 har 2 st HDMI) :) . Pioneer 1016 kostar väl 5000 om jag inte minns fel. Jag får nog även kolla upp Pioneer 916 :lol:

Är det någon som vet om man kan döpa om ingångarna på Pioneer´s modeller 916 & 1016?
Det går att göra på Yamaha 757. Jag tycker det är en kul feature med tanke på min Squeezebox samt en Tvix så småningom.

Tack för ett intressant test Brickman!

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-26 13:06

Först utgick jag ifrån att ni nivåmatchat med något sorts separat mätinstrument, t.ex ljudtrycksmätare, voltmeter eller oscilloscåp på utgångarna. Då tyckte jag att det kunde vara väl så troligt att det var en färgning som gjorde att ena förstärkaren ger ett intryck av att låta högre, som att den skulle bero på högre maxeffekt.
Men när du sedan skriver som att ni nivåanpassat med hjälp av apparaternas displayinfo, så är jag inte lika säker längre att ni nivåmatchat alls i praktiken och att Yamahan låter högre kan lika väl bero på att den spelades högre. Men du kan väl berätta mer i detalj hur ni kollade nivån och vad displayerna visar för värden osv.
Jag skriver inte detta för att dissa testen, utan för att jag faktiskt är spekulant på en AV-receiver och tycker att erat test är synnerligen intressant och för att jag vill kunna bedöma det du skriver med minsta möjliga missförstånd.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-02-26 13:08

Tack själv Kribban :)

Det där med att döpa om ingångar måste jag kolla upp. Jag har inte hunnit med så mycket mer än att maratonlyssna känns det som i helgen. Funktioner är annars rätt lika på apparaterna. Det skiljer lite i ingångar och handhavande och det som avgjorde till Pioneers fördel var (för mig) den finessen att kunna lyssna/titta med usb-utgång på fronten. Den kände väldigt enkel att hantera också till skillnad från Denon. Yamahan var också relativt lätt att lära sig snabbt.

Mitt bestående intryck från helgen är att skillnaderna är väldigt små mellan dessa apparater :)

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-02-26 13:13

Aha..då förstår jag Paa. Vi nivåmatchade först med bara apparaternas display men min granne Lars hade en voltmätare som vi också använde.

Ingen fara med någon dissning för jag är fullt medveten om att denna lyssningssejour inte kan betecknas som vetenskaplig utan främst ett rejält försök till att utvärdera intressanta hembioreciviers så bra som möjligt. Jag var ju spekulant så det är i stort sett av rent egenintresse ju :wink:

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-02-26 13:25

Jo, enligt bruxen på nätet skall det gå att döpa om ingångarna Kribban :)

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-02-26 13:49

Vilket försteg använde ni när ni lyssnade på Nad:en?

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-02-26 14:16

Hej Nusse.

En av poängerna med denna test var att testa försteget på hembioförstärkarna. Således använde vi pre-out på förstärkarna. :)

Själv kommer jag att använda förstärkaren på detta sätt när jag lyssnar på tvåkanal, fast inte med en NAD (i alla fall inte med en ny NAD) :wink:

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-02-26 14:48

Brickman skrev:Jo, enligt bruxen på nätet skall det gå att döpa om ingångarna Kribban :)

Vilken sida?

Jag kan inte hitta det :(

Länk till manualer:

http://www.service.pioneer-eur.com/pees ... odelnr=916

MVH Christer
Miljö-alarmist

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-26 14:56

Vilka funktioner saknades på Denommaskinen?

Vilka funktioner har de apparaterna som är "smuttigast"

Jättekul initiativ det här. Man känner att du gjort testet förutsättningslöst!

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-02-26 15:18

Nu skall jag vara väldigt ärlig och säga med rodnaden stiga mot ansiktet att den funktion som Denon saknade var just att kunna koppla in en usb-hd eller dyligt och köra rakt in i maskinen. Denonen var lite jobbigare att sköta med lite krångligare menyer mm. Fast det lär man sig över tid.

Jag kunde nästan inte skilja Pioneer och Denon åt alls ljudmässigt och kända att jag sparade in nästan 2000:- på att välja Pioneeren. :oops:

Så för mig dög Pioneeren gott och jag är nöjd men både Yamahan och Denon var så bra att jag rekommenderar dom vilken dag i veckan som helst :D !!

Jag kommer dessutom att ha min 2105:a kvar (är jag prylgalen eller..) så jag kommer att kunna jämföra lite mer över tid också :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-26 16:16

Har ni jämfört vilka möjligheter apparaterna har att göra något vettigt åt rummets stående vågor i basområdet?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-27 00:11

Brickman skrev: Den funktion jag gillade mest var att jag kan koppla in min extra HD via usb och köra filmer direkt därifrån. Kul finess :P
Enligt manualen tar USB-ingången bara ljudformat. Har du testat vilka filmformat den kan visa genom USB-ingången?
Körde ni digitalt eller analogt från källan vid testen?
Jag tänkte bara om D/A-omvandlarna blev testade?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-02-27 07:52

Oj 8O

Mycket frågor var det. Då skall vi se:

Kribban: Sidan 37 kap 13 inställningsmenyn på ingångar, "input assign"

(hoppas att det var det du sökte)

Paa fråga 1: Förutom dom vanliga och ibland något märkliga rumsinställningarna på recivrarna så är det lite pill med kalibreringsmikrofonerna för att få till bästa ljud. Ärligt talat tycker jag nog att det ibland är lättare att flytta runt möbler mm (alltså själva rummet) för att jobba med problem såsom stående vågor i basen istället för inbyggd elektronisk hjälp i apparaterna. Jag hade apparaterna för kort tid för att verkligen kunna utröna om så var fallet.

Paa fråga 2: Den klarar naturligtvis inte rena filmformat rakt in via usb utan hjälp från datorn. Kör man rätt in sas så tar den bara ljud vilket också är kanon :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-02-27 09:16

Brickman skrev:Oj 8O

Mycket frågor var det. Då skall vi se:

Kribban: Sidan 37 kap 13 inställningsmenyn på ingångar, "input assign"

Nja inte riktigt :? Det står tyvärr ingenting om att man kan ge ingångarna egna namn och det var det jag var ute efter. Jag vet att Yamaha 757 har denna finess samt någon HK reciever.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-02-27 09:33

Ok. Jag trodde faktiskt att det betydde att man kunde döpa om ingångarna. Jag får läsa min egen brux och se vad det står där. Bra finess annars. :)

Föregående

Återgå till Köpråd