Uppspelning av digital musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DesignStudent

Inläggav DesignStudent » 2007-03-02 13:16

Naqref™ skrev:Lite motsägelsefullt detta:
DesignStudent skrev:Angående den trådlösa aspekten så menar jag följande:

-ingen mediaspelare kommer förmodligen användas, folk lagrar ju redan digital musik på olika media, med gränssnitt man är bekant med.

jämfört med detta:

DesignStudent skrev:Själva tekniken ska såklart fungera för bästa ljudkvalité. Jag tänkte mer på interaktionen och utförandet...

borde musiken följa med dig runt i hemmet?

hur ska man byta låt?

Nja, den övre är snarare ett svar på den undre. Därmed inte sagt att jag har bestämt mig för något sätt ännu.

Jag undersöker möjligheter att stoppa in "den apparat som ändå får ansvara för att ta emot musiksignalerna" i själva högtalaren/högtalarna. Då kan det, trots nätsladd, vara befogat att trådlöst skicka musiken till en eventuellt vägghängd högtalare.
Jag funderar på att den sändande blåtandsdelen skall sitta på en 3.5mm stereokoppling. En sådan ingång finns i nästan all utrustning för att lagra musik.

I övrigt, tack för bra synpunkter och engagemang!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-02 13:55

DesignStudent skrev:Jag funderar på att den sändande blåtandsdelen skall sitta på en 3.5mm stereokoppling. En sådan ingång finns i nästan all utrustning för att lagra musik.

Det är ingen dum idé. Då kan man ha en sändare per användare (och slipper ha flera ingångar per sändare) och väljer vilken sändare högtalarna ska ta emot signalen ifrån (beroende på vem som vill lyssna). Frågan är om bandbredden räcker till det om det är tre pers som pestar ner 2.4GHz-bandet (förutom det vanliga wlanet).

Dock kan jag ana att du kanske vill ha den så liten så att den blir bärbar. Om du kan använda musiksignalens effekt tilla att dels mata ad-omvandlaren som man likriktar en del av signalen och matar bt-sändare så vore det ju en kul idé men gissningsvis så måste man minst ha en extern strömförsörjning (hata fler väggbulor :? ) eller batteridrift. Något säger mig att de som kör mes stationära mediaspelare kanske inte gillar konceptet med batterier och de med portabla kanske tycker att det blir för klumpigt ändå. Hade mediaspelaren (som de som kommer från Lund exempelvis) inbyggd BT så hade du inte ens behövt någon sändare men BT är ju rätt långt ifrån någon standard i ex iPod.

Och om du ändå måste ha en kontakt för strömförsörjning så kan man lika gärna ha en ingång för optisk digital signal (finns rätt små sådana) så slipper man en massa problem signalmässigt (eftersom musiksignalen ändå måste AD-omvandlas.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
DesignStudent

Inläggav DesignStudent » 2007-03-02 14:25

Naqref™ skrev:Och om du ändå måste ha en kontakt för strömförsörjning så kan man lika gärna ha en ingång för optisk digital signal (finns rätt små sådana) så slipper man en massa problem signalmässigt (eftersom musiksignalen ändå måste AD-omvandlas.

Ok, om det inte märkts hittills så är det dags att lägga korten på bordet. Jag är ingen audiofil! :|

Vad betyder AD-omvandling, och vad är det positiva med en ingång för optisk digital signal?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-02 16:07

Tänk om den portabla spelaren (jag lyssnar själv på merparten av all musik utomhus!) kunde växla automatiskt från att visa spelarens musikinnehåll när man är ute, och när man kommer in så visar den datorns innehåll (dessutom).

Så att man har en enhet för att välja all musik - hemma är den som en musikfjärr till stereon* med display, sen när man går ut så övergår den till att vara en portabel spelare.

* = stereon plus dator, där man har all sin digitala musik, mp3'or, skivan under [D:], osv. Kanske TV-ljud eller nåt mer. Egentligen en fjärr till musikdatorn då alltså.

Har inte tänkt igenom detta så noga men ändå :)

Användarvisningsbild
DesignStudent

Inläggav DesignStudent » 2007-03-02 16:21

Now we're talking!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-03-05 22:57

Vad betyder AD-omvandling

Egentligen slarvig skrivning av A/D-omvandling som står för analog till digital omvandling. Ingången är typiskt 3.5mm tele eller 2st RCA för analogsignalen.

vad är det positiva med en ingång för optisk digital signal?

Om det är en optisk (=toslink) eller elektrisk (1st RCA) är inte så noga, men optisk är lite vanligare, speciellt på billigare massproducerad elektronik som DVD-spelare och datorer. Dyrare utrustning har oftast både optisk och elektrisk in/utgång.
En fördel med optiskt överföring är att man får galvanisk isolering så att man inte kan få jordloopar. Extra trevligt om man tex kör datorer på icke-jordade eluttag.

Vitsen att köra digitalt så långt som möjligt är att man undviker att få in störningar och brum i signalen. Dessutom går det att göra massa roligt med signalen när den är digital, se finesser på dyrare hemmabioförstärkare för att få några exempel på vad man kan göra.
Rumskorrektion är nog det som kommer att bli vanligare, eftersom det kan hjälpa upp ljudet mycket i rum som är direkt olämpligt möblerade för HiFi. Dvs låt användaren göra tvärfel och låt sedan elektroniken rätta till så mycket de går.

Användarvisningsbild
Mind

Inläggav Mind » 2007-03-06 02:36

Harryup skrev:Inget winamp! Inget Itunes! Gör den plattformsoberoende i Java eller nåt.
Inga hårddiskar i lyssningsrummet. Familjeservrar är redan på väg så en lämplig koppling till en sådan där all musik lagras. Hårddiskar blir mycket billigare och mycket större hela tiden, glöm MP3. Gör något formatoberoende så man kan välja själv vilken kvalité man vill ha.

Ouf du har inte använt många Javaprogram va ? det är löjligt och onödigt krävande på hårdvaran.

Och vad jag tidigare menade med "trådlöst mellan vad" är att HTPC'n är på god väg in i det svenska folkhemmet.
Alltså en befintlig mediaspelare uppbyggt av en PC.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi