subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Men jag minns en demonstration av en mycket tidig CD-spelare på ett LTS-möte i Göteborg. En av deltagarna, som var blind, utbrast att detta var det värsta han hört. Någon annan lade till att det känns som om rytmen helt plötsligt bara tar slut.
Detta möte säger ju absolut inget alls. Dålig spelare, kass CD version, etc etc.
Om du kunde på något sätt visa detta med timing så kan jag hålla med dig sen.
Nejdå, mötets åsikt betyder ingenting om man inte vet förutsättningarna. Men såvitt jag vet kan en CD-spelare per definition inte svaja eller gå med fel hastighet. Det är ju helt enkelt en dataström som översätts till ljud och denna kontrolleras med en klocka som har mycket större noggrannhet ä'n vilken vinylspelarmotor som helst. Och ändå klagades det på takten....
Hur som haver, nej jag kan inte påvisa någonting. Det räcker inte mina kunskaper till. Men jag vet, känner, att vissa apparater ger en solid "riktighet" medan andra inte gör det. Musiken känns självklar, lättförståelig och rytmiskt homogen. Innan jag blir överbevisad, kommer jag inte acceptera dessa kvaliteter som färgning.
/ B