F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 23:16

Lite F/E på slutet men försöker med ett inlägg till då..

Är inte summan av kardemumman det viktigaste tillslut.
Denna del tycker jag är största svagheten i testet.

Om ni testar fram en CD som är helt neutral OK bra då jag köper den efter som den bevisligen inte färgar ljudet inom det normala frekvensspektrat som torde ligga inom 20-20kHz.

Lika med en förstärkare.

Men vid val av högtalare. Hur skall jag lyckas med att hitta en sådan som båda är linjär i frekvens och neutral. :?:

Den totala ljudbilden är ju viktigast. Har själv gått på många nitar och därför lärt mig att helt ovetenskapligt och subjektivt anpassa med placering, akustik. Rätt steg och rätt kablar för att summan skall bli ren och snygg. Med lite höjning i topp och lite höjning i bott.

Detta blev långt och tråkigt.
poängen är att

Ett system kommer inte att klara av transparensen rakt igenom alla led så varför de flesta ändå behöver göra kompensationer för att anpassa efter sin egen bästa möjliga förutsättning.

Detta har framkommit i olika av SS utsagor att det handla mycket om personlig smak.

Viktigt är ändå individens kunskap om att kunna förstå och kombinera ljudet så det passar denne och litar man blint på tex LTS eller Sterophile kommer man iaf med stor sannolikhet att hamna i bytes-karusellen eftersom du inte förstår dig på vad du gillar eller vad du söker efter.

Nu KK. Vill jag ha betalt igen. :
LTS borde verka för att mer tydligt klargöra att detta med subjektivism inte bara är av ondo för att slippa en massa förväxlingar samt öka insynen med större tydlighet och lättare språk och samt att tydliggöra att de inte står bakom denna verbala misshandel som finns i LTS namn. Det kommer med största säkerhet att bredda verksamheten och öka medlemsantalet. Sen hade det varit trevligt med en bättre hemsida som klart visar upp när man testar Halcro och Bryston. Bilder och presentationer.

Nå om någon orkat läsa detta tycker jag syn om er

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-16 23:24

Jag orkade!

Tycker dessutom att det du skrev i det stora hela var bra. Men jag vill nog påstå att alla förutfattade meningar om LTS och F/E-lyssning (för att ta två exempel) inte har sitt ursprung i något som LTS framfört.

Snarare handlar det om ryktesspridning, ofta från en liten minoritet som inte förstått varken hur F/E-lyssning fungerar, som inte vet hur rapporteringen från F/E-lyssningar brukar se ut, eller som insett vad poängen med en helt neutral referens är.

De som varit medlemmar i LTS, det vill säga som har läst det som skrivits om både F/E-lyssning och liknande lyssningaflosofiska frågor, har för det mesta förstått i stort sett vad det handlat om. Därför förvånas de ofta lika mycket som "den inre kärnan" (de som sitter i LTS styrelse och som formulerat de idéer det handlar om) över de reaktioner och missuppfattningar om testmetodiken som frodats bland annan på olika internet fora. Även bland vissa apparatintresserade grupper har missuppfattningarna odlats.

Jag kan nästan lova att missuppfattningarnas tid inte är förbi ännu, men jag gläder mig över att meanmaskin är en av dem som framdeles kan hjälpa till att reda ut begreppen!

(Nej, meanmaskin och jag är inte samma person. :D Undrar hur många som ringt mig och föreslagit det...)

/SS
Senast redigerad av solidstate_inaktiverad 2007-03-16 23:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 23:29

Puhhh stackare Du verkar vara en av de smartare på stället och uppskattar dina inlägg 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-16 23:36

Tack!

Jag uppskattar att din ton alltid är vänlig, och att du väljer dina provokationer på ett så konstruktivt sätt. :D

/SS

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-03-16 23:38

MM: Du startade tråden med en vissa förutfattade meningar, lärde dig en del på vägen, och har kommit till en slutsats som visar på förståelse.

Snyggt jobbat, och välkommen till faktisktklubben :D

IÖ och Svante: Ni är de utan tvekan största bidragarna på faktiskt. Ni behövs båda! Ni har var och en framfört kritik mot varandra. Det finns anledning för er båda att ta åt er, då ni båda är kloka, förnuftiga, sociala och genomtrevliga personer. Ingen av er häver bara ur sig strunt. Eller hur?

Edit: såg att SS/IÖ skrivit på en höft samma samma medans jag pekfingervalsade...
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 23:47

MM: Du startade tråden med en vissa förutfattade meningar, lärde dig en del på vägen, och har kommit till en slutsats som visar på förståelse.

Snyggt jobbat, och välkommen till faktisktklubben

Jag har lärt mig massor :?:
Var inte dum innan heller även om jag gjort mig dummare än vad jag är. Jag kom hit med förutfattade meningar men har lärt mig att uppskatta stämningen och folket här på ett positivt sätt. Kom hit F¤##?nad och trött på en massa skit om hifi som inte är sant och tänkte röja fram lite fakta och är glad för detta
Tack för välkomsten tror jag blir kvar här ett tag.
Får suga på KK’s erbjudande om medlemskap för lär väl inte få nått.

Inget forum har så duktiga medlemmar som detta. Verkligen roligt med allt kunnande :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-16 23:49

Lasselite:

Tror jag fortsätter som SS, och hoppas att Svante med stöd därav kan uppbringa tillräcklig suggestion för att fortsätta tro att jag än någon annan.

Av ren hygglighet från hans sida alltså, för jag vet ju att han är hygglig, egentligen, innerst inne. Även om han inte varit det mot just iö.

/SS

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-03-16 23:55

Svante är inte hygglig innerst inne. Han e ju värsta schyssta genomhelyllekillen. Å det vet DU innerst inne :wink:
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-17 00:00

meanmachine, jag vill passa på och hälsa dig välkommen och be om ursäkt om du någon gång tyckt att jag varit otrevlig mot dig.
Kul att du har lärt dig någonting :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-03-17 00:01

lasselite skrev:Svante är inte hygglig innerst inne. Han e ju värsta schyssta genomhelyllekillen. Å det vet DU innerst inne :wink:

Det är IÖ också, Innerst inne.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-17 00:02

Patrik också :)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-17 00:04

Å värsta mysiga stämningen *gruppkram* :lol:

/Peter

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-03-17 00:06

Nu bidde det värsta kramiztråden :D

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-17 00:11

usch du är orakad, det river :D
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-03-17 00:14

Ska du säga, du e ju orakad hela du (enligt bilden) :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-17 00:15

MP skrev:usch du är orakad, det river :D

grrrrrr.. I like!

Hahahaaa!

/Peter

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-17 00:45

Skall jag skratta eller rysa... 8)

patrikf skrev:
lasselite skrev:Svante är inte hygglig innerst inne. Han e ju värsta schyssta genomhelyllekillen. Å det vet DU innerst inne :wink:

Det är IÖ också, Innerst inne.

Det var som tusan. :o

Du med, tydligen! :P

/SS

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-03-17 00:57

Äntligen ! :D

/ La

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-17 01:20

Nu får ni sluta! :evil: Påminner ju om softaste Hollywood-rullen. :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-17 01:27

Stod i tidningen att nästan alla familjer hade fredagsmys nu för tiden. Aftonbladet - de kan fredagsmys!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-03-17 01:28

Fredagsmys; några groggar med de närmaste LTS-vännerna?

Då har jag haft fredagsmys idag!
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-17 01:37

Kaffekoppen skrev:Stod i tidningen att nästan alla familjer hade fredagsmys nu för tiden. Aftonbladet - de kan fredagsmys!

Vi satt och diskutera det där ikväll när vi hade fredagsmys på ett kafé i stan. Svägerskan hade just fredagsmys hemma som ung medan jag och brorsan kom fram till att varje kväll var mys i den Larssonska familjen, fika varenda kväll.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-17 09:56

meanmachine, jag vill passa på och hälsa dig välkommen och be om ursäkt om du någon gång tyckt att jag varit otrevlig mot dig.
Kul att du har lärt dig någonting

Tack för det.
Jag har inte varit mild själv så ingeen fara.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-17 10:31

Min bedömning är att Shakti lär passera ett F/E-lyssningstest utan att det är möjligt att upptäcka några ljudmässiga egenheter. Emellertid sitter ju inte grunkan i signalvägen så frågan är vad man då ska med den till...

Bild[quote]

:lol:

Det har varit ett par sidor trams om Shakti-stenar som naturligtvis uppenbart bara är till att sälja till tokiga hifi-nördar som redan har det bästa av allt och inte vet vad nästa steg skall bli.
Men hur är det med kontakter då. Dessa borde ju kunna testar då de sitter i signalvägen. Det skulle naturligtvis vara av stort intresse. Är det skillnad på en 5:- banankontakt från ”Gubbdagis” eller en för 600:- från WBT ?. En del hör skillnad speciellt i diskanten som börjar dista med Klasses bananer.

Vad tror ni om detta jag är rätt övertygar om att det inte går att detekterar ljudskillnader utan att de bättre materialen endast minskar risken för oxidering. Men jag kan ha fel. Sen är de snyggare och jag kan respektera en som står för att de köpt kontakter för 600:-st för de var snygga än om du påstår att ljudskillnaden var haktappande stor.

:wink:

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-17 10:45

meanmachine skrev:Är det skillnad på en 5:- banankontakt från ”Gubbdagis” eller en för 600:- från WBT ?. En del hör skillnad speciellt i diskanten som börjar dista med Klasses bananer.
Vilka hör den skillnaden, har du nån länk till information om det? Kan man vara helt säker på om det inte är sunkiga kontakteringar snarare som ligger bakom? Det känns troligt för mig...
meanmachine skrev:Vad tror ni om detta jag är rätt övertygar om att det inte går att detekterar ljudskillnader utan att de bättre materialen endast minskar risken för oxidering. Men jag kan ha fel. Sen är de snyggare och jag kan respektera en som står för att de köpt kontakter för 600:-st för de var snygga än om du påstår att ljudskillnaden var haktappande stor. :wink:
Att de är snyggare råder ingen tvekan om. Vissa kontakter som kostar lite mer pengar har iof designmässiga fördelar, som fjädrande jord - något som är bra för de som sliter ur kablarna under drift.

Risk för oxidering har ju mer med materialvalen än prislappen på kontakten att göra.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-17 10:48

Inget svar på din fråga meanmachine, men det här kan jag verkligen hålla med om:

"Sen är de snyggare och jag kan respektera en som står för att de köpt kontakter för 600:-st för de var snygga än om du påstår att ljudskillnaden var haktappande stor."

Det som stör mig är inte att någon lägger pengar på kontaktdon, utan just ohållbara påståenden om deras effekter.
Man kan ju också tänka sig andra fördelar med de dyrare kontakterna, t ex säkrare kontaktering, mindre risk för kortslutning, lättare att löda, osv.
Men de ljudande skillnaderna bör nog helst kunna styrkas med noggrannt blindtestande, där potentiella störande faktorer hanteras på ett lämpligt sätt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-17 12:03

Bild

Furutech FP-106 är Top Of The Line!

Tillverkas endast i Rodium.

Mittstiftet är i silver- och rodiumpläterad fosforbrons och består av en mängd små fjädrar. Jordhylsan är splittad.

Givetvis kan du låsa kontakten genom att skruva åt den kraftiga bronshylsan.

Kontakten är avsedd för skruvfastsättning av kabeln men det går att löda om man vill.

Hela kontakten andas kvalitet - den är tung och gedigen och känns verkligen härlig!

Under rodiumpläteringen finns ett tjockt silverlager

Som isolering används teflon.

Max kabeldiameter 9,3mm.

Ljudkvaliten är som hela kontakten - högsta kvalitét!
Tungt och kraftfullt, dynamiskt och luftigt. Många naser den vara den bästa kontakten på marknaden!

Levereras i snygg förpackning med 4 st

Endast 995:- st :lol:
Om detta är svar på frågan KK

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-03-17 12:06

Furutech FP-106 är Top Of The Line!

Endast 995:- st :lol:

Fel! De kostar 995:- för ett packet med fyra(4) stycken kontakter, dvs 248,75 styck :)
Class only looks like arrogance from below.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-17 12:07

Tillför mer kostnad än funktion. Det är min reflektion.

Konstigt med en kontakt i den prisklassen där man tror att skruvanslutning är en bra lösning - möjligheten borde inte ens finnas.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-17 12:08

Rydberg skrev:Fel! De kostar 995:- för ett packet med fyra(4) stycken kontakter, dvs 248,75 styck :)
Det är ett mer rimmligt pris, men de har fortfarande skruvanslutningsmöjlighet 8O

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi