Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Det måste du argumentera för - utan att använda begreppet
dimitri skrev:Kaffekoppen skrev:Det måste du argumentera för - utan att använda begreppet
OK
1: ordet kan reta gallfeber (=provocerande)
2: Det är ytterst få, och då menar jag folk här och out there som förstår vetenskapsteori
3: Ordet avskräcker försynta diskutanter
4: Ordet lockar troll
5: detta är inte ett vetenskapsforum
6: Kunde Brian Greene förklara universums mysterier utan att sätta sig på höga hästar så borde forumets elefanter klara av att förklara hifins dito lika enkelt.
Och ja, det finns de som gör det. Det enda jag skulle önska är att ordet inte användes lika frekvent som nu.
Almen skrev:Håller absolut med Dimitri, men har ändå en känsla av att ordet mest används av personer som vill kritisera en vad de anser vara förment objektivitet.
Typ:
- Ni kan ju komma med er "vetenskap", men jag vet vad jag hör och det finns saker som vetenskapen inte vet om än och det finns flera sanningar och...
Jag tycker inte att man rätt upp och ned kan kalla F/E-lyssning för vetenskap. F/E är en metodik som möjliggör en objektiv undersökning av en apparats egenskaper. Ett test av en apparat med hjälp av F/E-lyssning kan sedan läggas upp på ett vetenskapligt sätt, men måste inte, utan kan ändå generera viktigt kunskap om apparatens objektiva egenskaper.
Kaffekoppen skrev:....
Det viktigaste är att det är klart och tydligt att framgår att det är den bästa metoden vi idag känner till som objektivt och jämförelsebart kan beskriva en apparats egenskaper.
Vi är helt enkelt bäst på det!
Bill50x skrev:Denna självgod het verkar ha smittat av sig på den yngre generationen![]()
/ B
Bill50x skrev:Något med LTS som stör mig lite är denna självgodhet som manifesterar sig i uttryck som ovanstående.
Bill50x skrev:Jag minns även tidigare ett uttalande av en annan potentat för många år sedan, det handlade om en förförstärkare som LTS skulle ta fram. Man skrev att målet var att ta fram den bäst ljudande förförstärkaren i världen, vilket inte skulle bli speciellt svårt (min kursivering).
Naqref™ skrev:
Det finns däremot andra försteg som klarar f/e-lyssningstester att köpa men de kommer det inte skrivas om i MoLten.
Naqref™ skrev:Det finns däremot andra försteg som klarar f/e-lyssningstester att köpa men de kommer det inte skrivas om i MoLten.
Harryup skrev:Naqref™ skrev:
Det finns däremot andra försteg som klarar f/e-lyssningstester att köpa men de kommer det inte skrivas om i MoLten.
Är dom omöjliga att skilja åt vid en blindtest? Eller går det att komma ännu längre på ofärgatskalan när man testar det absolut "mest" ofärgande?
paa skrev:Naqref™ skrev:Det finns däremot andra försteg som klarar f/e-lyssningstester att köpa men de kommer det inte skrivas om i MoLten.
Vilka och varför är den självklara reaktionen!
Naqref™ skrev:paa skrev:Naqref™ skrev:Det finns däremot andra försteg som klarar f/e-lyssningstester att köpa men de kommer det inte skrivas om i MoLten.
Vilka och varför är den självklara reaktionen!
Frågorna besvarar varandra och de kan jag inte svara på därför.
Naqref™ skrev:Harryup skrev:Naqref™ skrev:
Är dom omöjliga att skilja åt vid en blindtest? Eller går det att komma ännu längre på ofärgatskalan när man testar det absolut "mest" ofärgande?
Det går alldeles utmärkt men frågan är om det blir så intressant. Det är bara att kaskodkoppla ett antal av den potentiellt ofärgande apparaten tills dist/brus/tonkurveförändringar/brum blir hörbara. Sedan kan man ge ett mått på hur ofärgande den är genom att ange antalet som behövdes för att man skulle upptäcka färgningen...
dimitri skrev:Jag föreslår att ordet "vetenskap" med alla dess varianter banlyses. Inte genom ett tillägg till forumpolicyn utan genom en gemensam ansträngning att argumentera utan stöd av detta ord.
Dimitri
(doktorand)
Dahlqvist skrev:dimitri skrev:Jag föreslår att ordet "vetenskap" med alla dess varianter banlyses. Inte genom ett tillägg till forumpolicyn utan genom en gemensam ansträngning att argumentera utan stöd av detta ord.
Dimitri
(doktorand)
Halleluja. Och Amen. Att något är "vetenskapligt" är i sig inget argument för någonting. Argumenten måste stå på egna ben utan hjälp av ett "varumärke".
Tack,
/Drulle
dimitri skrev:Dahlqvist skrev:dimitri skrev:Jag föreslår att ordet "vetenskap" med alla dess varianter banlyses. Inte genom ett tillägg till forumpolicyn utan genom en gemensam ansträngning att argumentera utan stöd av detta ord.
Dimitri
(doktorand)
Halleluja. Och Amen. Att något är "vetenskapligt" är i sig inget argument för någonting. Argumenten måste stå på egna ben utan hjälp av ett "varumärke".
Tack,
/Drulle
Vetenskaplighet är avgörande. Vi är överens därvidlag. Just därför skulle jag önska att ordet inte förekom i argumentatationen. Du får anstränga dig lite med din tolkning av mitt inlägg. Inte skjuta från höften, sas.
Kan du argumentera vetenskapligt utan utan att använda själva ordet?

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster