Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Klar skillnad i mina öron.
Har aldrig köpt att CD skulle vara tillräckligt dvs. transparent. SACD och 24/96 tror jag på.
/Peter
Piotr skrev:Som sagt jag lyssnade live dvs. line in och ut i mitt Audiofire4. Nu
blev testen lite si och så då jag själv spelade gitarr så jag hörde mig själv direkt samt via HD600 men skillnaden fanns där.
Skall göra en bättre test nån dag.
/Peter
Kaffekoppen skrev:Det är väl få, om några CD-inspelningar som utnyttjar mediet fullt ut.
subjektivisten skrev:Piotr skrev:Som sagt jag lyssnade live dvs. line in och ut i mitt Audiofire4. Nu
blev testen lite si och så då jag själv spelade gitarr så jag hörde mig själv direkt samt via HD600 men skillnaden fanns där.
Skall göra en bättre test nån dag.
/Peter
Detta låter lite väl luddigt test. Vet ju inte om det är A/D lr likande som påverkar.
Piotr skrev:Förvisso är det relativt få utgåvor där man tagit till vara på CD formatet till fullo, men det är ju ändå en annan diskussion. Det handlar ju här om huruvida en högre upplösning än 16/44.1 kan ge ett "mer transparent" resultat. Jag är av den åsikten att så är fallet.
/Peter
subjektivisten skrev:Ja, jag menar att jag skulle inte sätta all min tillförlit till ett ljudkort.
Det jag skule vilja veta är en studioinspelad låt/skiva i 24/96 där 16/44 versionen är helt lika förutom nersamplingen, går att skilja vid blindtest.
mapem skrev:Piotr skrev:Förvisso är det relativt få utgåvor där man tagit till vara på CD formatet till fullo, men det är ju ändå en annan diskussion. Det handlar ju här om huruvida en högre upplösning än 16/44.1 kan ge ett "mer transparent" resultat. Jag är av den åsikten att så är fallet.
/Peter
Det tror jag med, fler bitar är per definition högre upplösning, men frågan är om man kan höra det.
Piotr skrev:I mitt exempel ovan så är det frågan om 24bitar i båda fallen med enda skillnad i sampling, 48kHz resp. 96kHz.
/Peter
subjektivisten skrev:Piotr skrev:I mitt exempel ovan så är det frågan om 24bitar i båda fallen med enda skillnad i sampling, 48kHz resp. 96kHz.
/Peter
Har du testat hur högt du hör något? Du kan testa Svantes program. För mig försvann hörseln vid 16500 hz typ.
Piotr skrev:subjektivisten skrev:Piotr skrev:I mitt exempel ovan så är det frågan om 24bitar i båda fallen med enda skillnad i sampling, 48kHz resp. 96kHz.
/Peter
Har du testat hur högt du hör något? Du kan testa Svantes program. För mig försvann hörseln vid 16500 hz typ.
Det beror såklart på volym men upp till 21kHz eller så med en volym som är motsvarande obehaglig vid 1kHz.
/Peter
BasPer skrev:Ett bra ställe att själv undersöka såna här frågor kan vara:
http://www.pcabx.com/technical/index.htm
Piotr skrev:Testade precis med Tone och full volym då hörde jag 22kHz.
/Peter
Kaffekoppen skrev:Rassel i luren
haha
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster