subjektivisten skrev:Harryup skrev:Nä, då hade du kunnat använda färgfel i bilden som exempel för där vet man inte vilka färger som originalet hade i ett visst ljus.
MEN man vet att verkligheten är skarp, en perfekt erfarenhet som man inte kommer ta fel på. Så nääää, byt till vitbalansfel, eller att det gula är korrigerat för något man tror det skall vara.
SKÄRPA går inte att använda och jag ger mig inte en tum, inte ens 5/16 tum.
Fel igen. Sorry, det håller inte det du säger. T ex så kan man kolla på bilderna och se hur överskarpa dom är, och det har inget med verkligheten att göra.
Rätt impad hur du försöker på alla möjliga sätt att försöka blunda för det öppenbara
Ok, du har en färgkorrigerad skärm? Hur vet du att det bara är skärpan som det är fel på som du säger? Att du överkompenserar skärpan förändrar inte saken, du kan inte göra bilden skarpare än verkligeheten eftersom verkligheten inte är suddig. Du har ändrat på andra saker som du kallar skärpa. Du har infört artefakter, "färgat" konstrasten etc.
MEN du kan inte göra en bild skarpare än verkligheten, utom möjligen språkmässigt.
Jag är inte lika impad. Är bilden perfekt skarp är den en perfekt kopia i det avseendet. Är den mainpulerad i något annat avseende så kan man omöjligt veta det om man inte var med i fotoögonblicket själv. Däremot om du spelar en skiva hemma kan du omöjligt veta om en enda parameter är exakt som det var i konserthuset.