Distorsion

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PhilipParris

Distorsion

Inläggav PhilipParris » 2003-09-30 00:34

Hej alla hifi-tokar. Jag har varit en passiv medlem på detta forum ca en vecka nu. Eftersom jag är lite av en nybörjare har jag inte känt mig manad att vare sig svara på frågor eller lägga mig i debatterna som förts. Jag är ingen ordbajsare heller så det är lika bra att hålla tyst :!: Nu har jag emellertid stött på ett problem så jag vill dra fram lite kunskap hos de av er som kan det här med ljud. Ni vet vilka ni är.

Nu till min fråga: Vilka orsaker finns det till att det distar? Jag upplever fenomenet vid frekvenser i mellanregistret. Det uppkommer _inte_ när jag spelar starkt, utan endast vid modesta ljudvolymer. Det är mycket liten sannolikhet att det är CD:n, ty problemet uppträder även vid uppspelning av mp3. Jag vet att det finns en tråd som behandlar dist - men jag förstår nada av svaren.

Min anläggning ser ut som följer:

#Proton AM-30 integrerad förstärkare
#Pioneer PD-S904 (tweakad, fråga inte hur)
#HECO Mythos 500
#Biltemas rosa RCA
#Supra Quattro 4*4

Kan distorsionen uppkomma pga placering, kablar, störning av datormonitor... Jag vill inte att det skall var fel på någon av (hifi-)komponenterna :? . Visa vad ni kan nu.

Mvh PhPa

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-09-30 10:08

Du får börja felsöka apparat för apparat om inte det är rummet som spökar för dig.

Min erfarhenhet är att distproblemen oftast sitter vid 50-100hz pga rummet. Har själv ett sånt problem och det kan färga av sig uppåt i frekvensen. Själv ska jag prova med en soffa till och in med lite bohyllor m.m. Ett problem som jag fick till på köpet närjag flyttade så att säga... I värsta fall får jag byta högtalare...

Rummet kan definitivt göra att det 'låter' dist.

Se till så att alla kablar sitter åt ordentligt. Separer dem åt så gott det går. Hade en strömkabel som låg över min signalkabel. Orsakade lite elände innan jag hittade det.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
PhilipParris

Inläggav PhilipParris » 2003-10-17 02:16

Tack för hjälpen. Det visade sig dock att det var en defekt kabel. Eftersom denna var relativt nyinköpt trodde jag inte att den skulle vara felande... Dumt, eller hur? Det tog ett tag. :oops:

Återgå till Teknikforum