F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 07:35

Kaffekoppen skrev:Numera demas det iallafall på Denon 2105 iallafall, även om jag tror den förstärkaren mest prisas för förstegsdelen. Ingvars exemplar har till skillnad från många andra inte brunnit upp. 208:orna fortsätter samla damm.

Man kanske kan ha en NAD208:a som grill- och braständare. Eller varför inte rent av som grill? Först låter man den brinna upp vilket inte verkar vara svårt att ordna. När så har skett och glöden är som bäst slänger man på några Hot Dogs från Scan på locket och grillar dom. Flamskyddsmedlen fungerar säkert bra som grillkrydda och ger förmodligen en "spännande smakupplevelse".

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-02 07:39

eller varför inte delikata sjötungsfiléer som tillagats medelst lindning kring effektrören?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 07:44

dimitri skrev:eller varför inte delikata sjötungsfiléer som tillagats medelst lindning kring effektrören?

Aha, NAD208 är en rörförstärkare. Det förklarar varför den påstås låta bra. Tack för upplysningen. Detta färgade min världsbild transparent.

Men jag tror inte att du ska käka fisk för ofta. Mycket tungmetaller i dom. Inte bra för gravida.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-02 08:08

Flint skrev:Aha, NAD208 är en rörförstärkare. Det förklarar varför den påstås låta bra. Tack för upplysningen. Detta färgade min världsbild transparent.

Men jag tror inte att du ska käka fisk för ofta. Mycket tungmetaller i dom. Inte bra för gravida.

:mrgreen:

Hehe..
Jag brukar försöka att inte läsa dina inlägg eftersom jag tenderar få ont i käkarna samt magen... :wink: Jag orkar helt enkelt inte mer... :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-02 08:12

Är den? Tack för upplyssningen.
Jag menade el34 rören i min förstärkare.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 08:20

dimitri skrev:Är den? Tack för upplyssningen.
Jag menade el34 rören i min förstärkare.

Aha. Bevisar att jag inte har clairvoyanta egenskaper vilket jag misstänkte. Tankeläsning är svårt.

Jo en filé runt 34:an fyller fler funktioner än en. Dels den förväntat kulinariska men även som mekanisk dämpring vilket motverkar parasitsvängningar i röret. Men troligen bara innan firren har förkolnat. Man får lyssna snabbt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-02 09:46

Parasiter är per definition inte goda.

ps.. 208:orna brinner väl sällan upp. De brukar haverera den mekaniska döden, vilket gör dem återupplivningsbara.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 09:53

Kaffekoppen skrev:Parasiter är per definition inte goda.

Har ingen synpunkt. Har aldrig provsmakat dom.

Kaffekoppen skrev:ps.. 208:orna brinner väl sällan upp. De brukar haverera den mekaniska döden, vilket gör dem återupplivningsbara.

Mekaniskt? Vadå, vittrar dom sönder? Eller faller dom ihop som ett korthus?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-02 09:54

Tror ni att tråden kommer att nå 100 sidor? :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 09:58

Svante skrev:Tror ni att tråden kommer att nå 100 sidor? :roll:

Nej, jag tror att den pensioneras vid 65. 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-02 10:00

Svante skrev:Tror ni att tråden kommer att nå 100 sidor? :roll:
Tveksamt. Känns som att många trådar fungerar ungefär som SACD: Mer och mer brus ju högre frekvens det blir. :twisted:

Får ändå upprepa vad jag skrev för några dagar (och säkerligen 10 sidor) sedan, att det har varit en väldigt innehållsrik och informativ tråd. Man skulle kunna döpa om den till "Diskussion (någorlunda civilicerad) om F/E" och lägga den som klistrad.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 10:07

Jag skulle kunna diskutera vinklingar och aspekter av f/e till minst sidan 200, men jag märker att det skrämmer den skara som ser 100% tranparens som enda mål.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-02 10:11

Flint skrev:Jag skulle kunna diskutera vinklingar och aspekter av f/e till minst sidan 200, men jag märker att det skrämmer den skara som ser 100% tranparens som enda mål.

Skulle du ha något emot total transparens, om du samtidigt upplever att det är lyssningströtthetsbefriat? Eller vill du att det även ska svänga lite mer, och klinga lite skönare än orginalet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-02 10:13

Flint skrev:Jag skulle kunna diskutera vinklingar och aspekter av f/e till minst sidan 200, men jag märker att det skrämmer den skara som ser 100% tranparens som enda mål.

Intressant. Kan du lite tydligare tala om vilka som blir skrämda och hur du märker det?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 10:16

niklasz skrev:

Intressant. Kan du lite tydligare tala om vilka som blir skrämda och hur du märker det?

Nej det tänker jag inte göra. Det får du acceptera som svar.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-02 10:19

Flint skrev:
niklasz skrev:

Då väljer jag att bortse från den ursprungliga kommentaren.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 10:22

paa skrev:Skulle du ha något emot total transparens, om du samtidigt upplever att det är lyssningströtthetsbefriat?

Absolut inte. Förutsatt att jag trivdes med ljudet.

paa skrev:Eller vill du att det även ska svänga lite mer, och klinga lite skönare än orginalet?

Det går inte att svara på eftersom det i regel inte finns något akustiskt original när man spelar en CD-skiva. Och om det finns det så har jag förmodligen inte hört det. Alltså anser jag att den frågan är rent hypotetisk och omöjlig att besvara.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-02 10:24

Almen skrev:Tveksamt. Känns som att många trådar fungerar ungefär som SACD: Mer och mer brus ju högre frekvens det blir.

Får man tro säljarna är det ju övertonerna som ger liv åt musiken... :wink:

Kaffekoppen skrev:ps.. 208:orna brinner väl sällan upp. De brukar haverera den mekaniska döden, vilket gör dem återupplivningsbara.

Tyvärr går de att återuppliva som gamla volvo 240 som folk vill hävda är världen bästa bil. Kan ingen bara ge dem en ärofull död. :(

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 10:25

niklasz skrev:
Flint skrev:
niklasz skrev:

Då väljer jag att bortse från den ursprungliga kommentaren.

Det accepterar jag. Det och även alla andra som inte håller med mig. Detta är inte en tävling för mig, bara en diskussion med utbytande av idéer. Synnerligen givande dessutom.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-02 10:35

ps.. 208:orna brinner väl sällan upp. De brukar haverera den mekaniska döden, vilket gör dem återupplivningsbara.

Jag vågar påstå att minst lika många havererar elektriskt. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-02 10:35

Flint skrev:Synnerligen givande dessutom

I agree. 8)

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-02 10:37

Jag också, men jag märker att de som från början var helt vilsna börjar få lite perspektiv. Det minskar bruset avsevärt.

Låt gå för att andra bredvidsamtal istället håller uppe brusnivån, men det är en annan femma.

Transparans kan vara en målsättning, tom 100% om det resulterar i det ljud man vill ha. Inget fel i det. Det skulle inte förvåna mig om fler hade en perfekt lyssningsomgivning att de föredrog transparens rakt av.

Andra är basnarkomaner medans andra är överkänsliga mot höfrekventa ljud. Båda tappar lyssningssuget snabbt.

Det där skitsnacket om att vissa dogmatiskt framhäver transparans som den enda sanna vägen i alla lägen verkar mer taget ur luften än ha relevans i verkligheten. Iallafall är det med säkerhet så om man talar om föreningen Ljudtekniska Sällskapet. Det skulle ju vara förundrande för våra rörintresserade medlemmar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-02 10:42

Morello skrev:

Jag vågar påstå att minst lika många havererar elektriskt. :)
Du om någon borde ju veta.
Används ju tom som garant för en lyckad livräddning i annonserna. Genomgången av "Morello" :) :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 10:45

Kaffekoppen skrev:Det där skitsnacket om att vissa dogmatiskt framhäver transparans som den enda sanna vägen i alla lägen verkar mer taget ur luften än ha relevans i verkligheten. Iallafall är det med säkerhet så om man talar om föreningen Ljudtekniska Sällskapet. Det skulle ju vara förundrande för våra rörintresserade medlemmar.

Kanske har jag generellt missuppfattat LTS, men det har i så fall debattdeltagarna med anknytning till LTS eller till "den sanna f/e-tolkningen" på diverse forum bidragit med. Kalla inte mina intryck skitsnack. Dom är grundade i den verklighet jag uppfattar, oavset om du anser att dom stämmer eller inte.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-02 10:57

Du har rätt, man ska inte kalla någons åsikter för skitsnack på ett foum. Inte svammel heller. Eller har jag fel igen?
Flint skrev:
dimitri skrev:Ditt filter är bevisligen inte transparent. Dett betyder inte att den är dålig. Jag hade inte valt att använda den. Men du gör. Fine. Tur att människor är olika.
.

Häpp häpp. Mitt filter inte transparent? Nej självklart inte. Vilket jävla svammel. Vem fan har sagt att filtret eller förstärkaren är transparent och att jag överhud taget har haft ert idiotiska begrepp i åtanke. Ordet existerar över huvud taget inte i min begreppsvärld. Att ni kallar "Kejsarens nya kläder" för transparens rör mig inte i ryggen, men lägg inte det ordet på mitt tangentbord. Jag har lagt till ett ingångsfilter på Hiragasteget för att det inte gör mig lika lyssningstrött. Det har ingenting att göra med ert inbillade transparenselände. Men tro gärna det själva. Det får ni. :D

Ställer du samma krav på ALLA?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 11:02

dimitri skrev:Du har rätt, man ska inte kalla någons åsikter för skitsnack på ett foum. Inte svammel heller. Eller har jag fel igen?
Flint skrev:
dimitri skrev:Ditt filter är bevisligen inte transparent. Dett betyder inte att den är dålig. Jag hade inte valt att använda den. Men du gör. Fine. Tur att människor är olika.
.

Häpp häpp. Mitt filter inte transparent? Nej självklart inte. Vilket jävla svammel. Vem fan har sagt att filtret eller förstärkaren är transparent och att jag överhud taget har haft ert idiotiska begrepp i åtanke. Ordet existerar över huvud taget inte i min begreppsvärld. Att ni kallar "Kejsarens nya kläder" för transparens rör mig inte i ryggen, men lägg inte det ordet på mitt tangentbord. Jag har lagt till ett ingångsfilter på Hiragasteget för att det inte gör mig lika lyssningstrött. Det har ingenting att göra med ert inbillade transparenselände. Men tro gärna det själva. Det får ni. :D

I det fallet var det ett rent faktafel. Du lade på mig en begreppstolkning som jag inte använder. Om du istället hade frågat hade du fått ett annat svar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-02 11:03

Skitsnacket i sig är bara brus, bruset kommer från många håll. Sällsynt att någon medvetet försöker skapa osäkerhet. Tyvärr är mångas källkritik liten eller obefintlig. Internet är en svamp.

Många sammanblandar nog med att vi söker efter transparans i våra tester, dvs all typ av färgning som åstakoms. Det vi finner kommenterar vi.

Transparansjämförelsen är ju metoden för att veta hur en apparat påverkar signalen. Inget annat.

Sedan finns det dom som anser att transparans är den enda vägen att gå, men det är en subjektiv bedömning på individnivå.

LTS tycker kanske i mångt och mycket om transparans, att påverkan av apparater skall var så liten som möjligt, men vi har ju inget egenintresse av att tala om att den som vill ha mycket bas eller trivs med en avrundad diskant är fel ute. Det är ju ett personligt ställningstagande.

Som jag sagt tidigare, ju fler delar i ljudåtergivningskedjan som har påverkan på signalen, desto svårare är det att få ett önskvärt ljud. Och skulle man lyckas så kan man inte byta någon del i kedjan utan att nästintill få börja om igen.

Jag har personligen svårt att se en förstärkares uppgift som något annat än att förstärka signalen. Påverkar den signalen så tycker jag att den kanske borde ha ett annat namn, förstärkarequalizer, eller nått. Ren personlig fundering.

F/e-testning skall ses som ett hjälpmedel i sökandet efter den återgivning man vill ha. Inget mer. Visserliggen ett riktgit bra verktyg, men det blir aldrig bättre än man gör det.

Se bara på hur du själv brukat det. Man använder det på det sätt som passar ens egna syften. Inget är fel eller rätt. F/e är en användbar metod, vilket det är kul att du upptäckt.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-02 11:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 11:04

dimitri skrev:Ställer du samma krav på ALLA?

Även på mig själv, men jag är inte felfri. Det händer rätt ofta att jag gör fel.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-02 11:09

Att göra fel är ett bra sätt att lära sig på. :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-02 11:18

MP skrev:Att göra fel är ett bra sätt att lära sig på. :wink:

Inom elektronik tror jag att jag har lärt mig mer på att göra fel än att göra rätt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi