Hej AtlasMagnus!
Tycker det där med vad som är "bästa startköp" är en filosofiskt intressant fråga. Varje person är förstås bäst på att göra sin egen bedömning, så jag kan inte tillföra just några direkta råd i frågan.
Däremot kan jag berätta om vad jag sett vara vanligast.
Just vägen...
1. piP
(för musik och tvåkanalig hemmabio i vardagsrummet)
2. a1 * 6
(nu blir det surrund!)
3. Prof X-2 + slutsteg för basarna
(plötsligt går det att göra även action-rullarna rättvisa)
4. pi60
(allt blir renare och tydligare - piP hamnar i sovrummet)
5. PlattTVn ersätts av projektor och duk i hemmabion
(harmoni mellan bild och ljud uppstår)
6. cr80s + kompetent slutsteg för frontarna
(integrationen förbättras, och ljudtrycksresurserna ökar dramatiskt)
7. Prof X-2 ger: Prof X-4
(nu hänger basområdet med igen)
8. a2 * 6
(nu är allt i balans - a1 * 6 hamnar i sovrummet tillsammans med plattTV)
...tycks vara väldigt vanlig.
Variationer finns, men ungefär så tycks många ta sig framåt mot målet. En trevlig sak (och troligen orsaken till att så många tar liknande väg) är att inga komponenter går till spillo utan allt kan återanvändas i parallellanläggning.
Även om de flesta timmarna för såväl musikälskare och cineasterna spenderas i vardagsrummet, är det många som ringer och berättar hur förvånade de är över hur mycket glädje de har, ofta på morgontimmarna, över sin lilla sovrumshemmabio!
I förekommande fall tillkommer någonstans i historien mitthögtalare också, till den ena eller båda systemen. Jag brukar råda till att skynda långsamt därvidlag. Det är ju först när man har stor duk som det är 100% meningsfullt att eftersträva den perfekta konsonansen mellan syn och hörintryck, och då passar i14 för det mesta bäst som center. Men olika människor känner behovet av centerhögtalare olika, och det kan faktiskt vara en rumsakustisk fråga också!
- - -
Sen finns det förstås dom som gillar större system också...
Jag har faktist stött på förvånansvärt många som skaffar sig inte mindre än tre(!) hemmabioanläggningar. En liten i sovrummet, en större i vardagsrummet, och en sanslös i den dedicerade hemmabigrafen! Då är det oftast fråga om system baserade på 2 * i28 och uppåt, eller inbyggnadssystemen.
Jag har ju färdiga lösningar för upp till 6-metersdukar sisådär... Då behöver man dock i runda tal 3,5 meter i takhöjd i biografen, gärna 4 meter.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).