av Flamenco » 2007-04-12 18:38
Lyssnade på Audience 42 och Focus 140 en kort stund vardera förra helgen. Mitt intryck var att de lät mycket bra om man tar hänsyn till att den lägsta basen kan vara lite tunn, i varje fall på A 42’an. Jag gillade ljudet på båda dessa vilka hade helt/något olika ljudnyans/karaktär, där jag upplevde A 42 som något mörka i karaktären. Båda dessa finns med på min lista av överväganden till nya 2-kanalsfrontar som skall inhandlas i sommar/höst. Bägge klådde ljudmässigt de OA-58 jag inhandlade föregående höst. Jag vet, dessa helt olika högtalartyper skall man inte jämföra? Det blir också en ny förstärkare då jag fick en smärre chock då jag testköpte en omtalad ca 25år gammal förstärkare som jag ljudmässigt tyckte klådde min nuvarande ljudprocessor – förstärkarkombination som är betydligt nyare och betingade ett avsevärt högre pris. Källan är ju otvetydigt dock viktigast för bästa ljudet men då jag uppgraderat CD’n står som sagt en förstärkare på tur. Skall med intresse följa diskussionen med de olika Dynaudio-högtalarmodellerna, om nu denna fortskrider. Kanske kan man få tips om andra bra stativare i detta prissegment. Förresten, försäljaren kopplade in Infinitys uppskrivna budgethögtalare Beta 10 först, men dessa glömdes snabbt bort. Fattar inte hur man kan hålla dem som bra?