OT:

Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:niklasz skrev:Harryup skrev:niklasz skrev:Harryup skrev:Läs frågan igen. Jag tycker det självklart är relevant eftersom det är just det som är frågan. Det gäller ju att minimera alla fel, och det totala felet kommer variera mycket även om man minimerar det minsta felet.
Visst kan det totala felet vara stort även om man minimerar det minsta felet, men det skadar väl inte att få bort ett fel. Då har man i alla fall något färre saker att lägga kraft på. Det är ju inte särskilt hög sannolikhet att det totala felet skulle öka om man minskar det minsta felet.
Nä, men det kanske skulle minska om man valde andra apparater.
Varför det?
Visst kan man tänka sig att det finns fall där fel helt eller delvis tar ut varandra, men det måste nog betecknas som en lycklig men ovanlig slump. De flesta fel är inte av sådan art att de låter sig tas ut av varandra, utan adderas till varandra.
Vilket framstår som den mest lämpliga strategin?
Jag både håller med dig och håller inte med dig Niklasz.
MP skrev:Noterar att dogm röstarna har vunnit ett par procent under slutspurten.![]()
IngOehman skrev:Menar du att de som röstat att F/E-lyssning är en dogm, inte klarar att skilja på fakta och värderingar?![]()
Det kan jag inte tänka mig.
Det skulle ju betyda att de är svagbegåvade.
Vh, iö
Morello skrev:Tycker själva omröstningen är mer än tveksam; hur kan metoden ifråga bli en dogm?
Man kan ha synpuynkter på metoden men avfärdar man den som varandes en dogm har man nog inte riktigt förstått hur testet går till.
Flint skrev:IngOehman skrev:Menar du att de som röstat att F/E-lyssning är en dogm, inte klarar att skilja på fakta och värderingar?![]()
Det kan jag inte tänka mig.
Det skulle ju betyda att de är svagbegåvade.
Vh, iö
Jag förstår inte hur du kan tyda min text så.
Flint skrev:Det är inte omöjligt att den här tråden har fått en del att tycka att f/e som utvärderingsform går att belägga med vetenskapliga krav och regler men att LTS ideologiska inställning till f/e kan anses vara en tro, nämligen tron på transparensens fördelar.
Morello skrev:Tycker själva omröstningen är mer än tveksam; hur kan metoden ifråga bli en dogm?
Man kan ha synpuynkter på metoden men avfärdar man den som varandes en dogm har man nog inte riktigt förstått hur testet går till.
Just det här har ju du och jag utvecklat och diskuterat rätt mycket just i den här tråden.Flint skrev:MP skrev:Noterar att dogm röstarna har vunnit ett par procent under slutspurten.![]()
Det är inte omöjligt att den här tråden har fått en del att tycka att f/e som utvärderingsform går att belägga med vetenskapliga krav och regler men att LTS ideologiska inställning till f/e kan anses vara en tro, nämligen tron på transparensens fördelar. Den senare har mycket gemensamt med andra trender genom åren.
Flint skrev:IngOehman
Men tror inte du att transparens är att föredra före färgning?
Jag har i alla fall fått det intrycket. Att du tror det alltså.
Vad har en enskilld persons ljudideal med en förenings testverksamhet att göra?Flint skrev:IngOehman
Kaffekoppen skrev:Just det här har ju du och jag utvecklat och diskuterat rätt mycket just i den här tråden.Flint skrev:MP skrev:Noterar att dogm röstarna har vunnit ett par procent under slutspurten.![]()
Det är inte omöjligt att den här tråden har fått en del att tycka att f/e som utvärderingsform går att belägga med vetenskapliga krav och regler men att LTS ideologiska inställning till f/e kan anses vara en tro, nämligen tron på transparensens fördelar. Den senare har mycket gemensamt med andra trender genom åren.
Det borde således vara precis tvärtom, att man under trådens fortlöpande blivit varse om att ett test med ett transparant jämförelseobjekt i sig inte är en hyllning till transparens i dess mest dogmatiska betydelse.
Tack för att du gav mig möjlighet att återigen berätta det.
pss.. det har tillkommit totalt 4 röster de senaste 25 sidorna, så jag vill inte påstå att det är en omdanande förändring av det statistiska läget. Jag skulle vilja kalla det rätt konstant där 3/4 ser det som mer vetenskapligt än som en dogm. Rätt övervägande resultat i sig.
niklasz skrev:Flint skrev:IngOehman
Tro och dogm är väl inte samma sak?
Kaffekoppen skrev:Vad har en enskilld persons ljudideal med en förenings testverksamhet att göra?Flint skrev:IngOehman
Jag har i alla fall fått det intrycket. Att du tror det alltså.![]()
Jag uppfattar det som om du inte tycker om naturtroget ljud utan vill lägga in filter för lite mer "stampa takten" i musiken. Lite mer dicobas, förhöjt mellanregister och tydligare men avrullad diskant. Lite puckelpist alltså. Är det därför du är emot f/e som LTS utför det?
Flint skrev:niklasz skrev:Flint skrev:IngOehman
Tro och dogm är väl inte samma sak?
Vet inte. Är dogm kanske ett snäpp starkare än tro? Svårt det där med definitioner.
Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Vad har en enskilld persons ljudideal med en förenings testverksamhet att göra?Flint skrev:IngOehman
Jag har i alla fall fått det intrycket. Att du tror det alltså.![]()
Jag uppfattar det som om du inte tycker om naturtroget ljud utan vill lägga in filter för lite mer "stampa takten" i musiken. Lite mer dicobas, förhöjt mellanregister och tydligare men avrullad diskant. Lite puckelpist alltså. Är det därför du är emot f/e som LTS utför det?
Nu haver KK i övermåtta förutfattade meningar.
Flint skrev:Om vi säger så här då? Vad är färgning?
Jag uppfattar många trissesteg men även rörsteg som färgande. Dom lägger på en kall och tråkig hårdhet på ljudet som jag inte tycker stämmer med verkligheten. Som varandes den amatörmusiker jag är har jag genom åren fått gott om prägling i ryggraden från olika livesituationer i olika former. Det är mot denna minnesbank jag väger reproducerat ljud i allmänhet. Då finner jag att de flesta transistorslutsteg färgar ljudet åt det otrevligare hållet. Men jag säger inte för den skull att jag har rätt och att det gäller samma för alla människor. Ville bara berätta på vilka grunder jag bedömer musikreproduktion.
niklasz skrev:Trot eller ej, men utgående från skrivna inlägg på detta forum är det – i mina ögon – inte förvånande att KK fått denna uppfattning.
Richard skrev:Med risk för att vissa skulle kalla mig " svagbegåvad"( uttrycket påminner mig om hur nazisterna kallade de mindre intelligenta under andra världskriget, vilket inte ger särskillt trevliga vibbar för mig) , skulle jag påstå att F/E tester helt klar är en dogm eftersom en del av de personer som tror på metoden tror att detta allena är en väg till ljudnirvana.
Kanske på 10% av skivorna, inte mer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster