Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Varför kör du EKK när du bevisligen gillar färgat ljud i övrigt![]()
Kanske Purist Audio Dominus
Ragnwald skrev:Är benägen att hålla med Mayro angående det nasala inslaget.
Har kört med Ply i många år och testade nyligen med EKK 4G1,5 korskopplad. Tänkte att jag förmodligen inte skulle höra någon skillnad.
Växlade fram och tillbaks några gånger på en av mina förstärkar-/högtalarkombinationer och fick samma känsla som Mayro.
Skillnaden är naturligtvis extremt liten, jag fick lyssna uppmärksamt, men intrycket kvarstod efter ett antal växlingar.
Plyn fick stanna kvar i den anläggningen.
Vad jag förstått i debatten tidigare, skulle fenomenet tyda på tillkortakommanden i förstärkar/högtalarkombinationen och så kan det ju naturligtvis vara. Men med Plyn försvann i alla fall den lilla lilla nasala antydningen.
Rydberg skrev:Att de är designade med en vissa serieegenskaper är ju sant. I korta längde ska man ju t.ex. använda ringledare (EKUA) då det ger samma egenskaper. Nu säger ju Mayro att EKUA och EKK inte låter likadant, även om de vid de olika längderna har samma serieegenskaper. EKK låter tydligen nasalt vilket EKUA inte gör, mao det måste finnas en nasalfaktor med (om nu Mayros hypotes skulle vara riktig). Eftersom mina högtalare INTE låter nasalt med EKK måste de ju, enligt Mayros hypotes, ha en kompensering för den nasala faktorn.nolimitsoya skrev:Om jag inte missförstått det hade ju Mayros förra burkar ett slags telefontrådskompensering (gillade förstärkare med hög utimpedans), så helt galet är det väl inte att se Ingvars högtalare som EKK-kompenserade?
Nu tror ju jag att Mayro har helt fel men det är ju en annan sak.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster