Moderator: Redaktörer
ingOheman skrev:1. Förklara gärna vad det dogmatiska är!
2. Komplettera gärna med citat från människor du anser representera idén att det är vetenskap - som visar att det finns någon dogmatisk ingrediens inblandad - på något sätt.
3. Berätta gärna vad som inte är vetenskapligt i F/E-lyssningsprincipen. Om du inte har några exempel, så berätta gärna om några slutsaster som någon dragit, som är av dogmatisk karaktär.
Frågorna är ärligt menade och ställda av nyfikenhet. Jag vill gärna förstå hur du kommer fram till din (för mig irrationella) slutsats.
IngOehman skrev:Richard skrev:...skulle jag påstå att F/E tester helt klar är en dogm eftersom en del av de personer som tror på metoden tror att detta allena är en väg till ljudnirvana...
(Understrykningen gjord av mig.)Richard skrev:Dogmen börjar då man reducerar förmågan att uppfatta musik till ett test, att ofärgat alltid är bättre för MUSIKUPPLEVELSEN än ofärgat.
De två ovanstående citaten innehåller ett par ganska tendensiösa påståenden. Jag behöver se något stöd för dem i form av exempelvis citat, för att påståendena skall betyda något för mig.
Kan du citera något som någon som har med LTS att göra har skrivit, som stöder det du påstår?
Har du lust att komma med några sådana Richard, eller skall jag bara strunta i det du skriver, och betrakta det som åsiktsterrorism*?
Vh, iö
- - - - -
*Angrepp utan avsikt att vara sanna, gjorda med avsikt att göra skada.
Richard skrev:Jag vill inte citera, och därmed utpeka, vissa inläggsdebattörer med LTS sympatier som, enligt mig, förvandlar begreppet F/E test till en dogm. Jag kan dock tillägga, att varken du eller kaffekoppen är dogmatiker på denna punkt.
Richard skrev:Detta är, enligt mig, tyvärr sällan en väg till att uppnå en långvarig tillfredställelse med din anläggning, eftersom 90-95% av dina skivor kommer att låta illa med apparater optimerade med denna metod.
IngOehman skrev:Richard skrev:F/E metoden är den bästa metoden som finns i världen för att optimera en s.k. " Öppet fönster lyssning "![]()
Med " Öppet fönster" menar jag att man som lyssnare vill optimera förutsättningarna för att kunna höra det som finns på inspelningen, ett öppet fönster till inspelningen.
Detta är, enligt mig, tyvärr sällan en väg till att uppnå en långvarig tillfredställelse med din anläggning, eftersom 90-95% av dina skivor kommer att låta illa med apparater optimerade med denna metod.
De 5% som är hyfsat korrekt inspelade ur ett F/E pespektiv kommer däremot att låta fantastiskt, bättre alltså, än en icke F/E transparent apparat![]()
Erfarenhetsmässigt, enligt mig, kan du som lyssnare faktiskt föredra ett något komprimerat och/ eller diskantfattigt ljud, högre 2:a tons distortion, en ojämn frekvensgång mm, på de allra flesta skivor, om målet är att få ut en så stor MUSIKUPPLEVELSE som möjligt, på så många skivor som möjligt.
Verkligheten är sällan trevlig vad det gäller inspelningar p.g.a. de fel som tillförts redan vid mikrofonerna, och nyckeln till s.k. ljudnirvana är för mig, och många andra, kompromissernas konst.
Nästan som att välja fru- den fru som är helt perfekt i alla avseenden kan nog i längden,i verklighetens värld, vara svår att stå ut med.
Jag tycker, till skillnad från Kaffekoppen tror jag, att det ovanstånde skrivna av Richard, är ett vettigt inlägg. Men, jag känner att jag måste fråga om några saker, på grund av att jag inte delar dina slutsatser.
1. Berätta om vilka lyssningar (i vad du menar har varit transparenta anläggningar) som du gjort, som är grunden till att du säger att 90-95% av dina skivor låter illa med apparater optimerade med F/E-lyssning. Berätta om apparater och rum du baserar dina negativa erfarenheter på.
2. Berätta om vilka apparater du har föredragit att lyssna med, och hur du kommit fram till den kombinationen. Har du köpt dem för länge sedan efter rekommendationer i HiFi-pressen, eller har du testat och bytt under många år för att hitta de apparater du har idag? Eller kanske något annat sätt?
Vh, iö
Flint skrev:Ju mer jag f/e-testar själv inser jag att Öhmans och därmed LTS:s tolkning av äkta HiFi är en dogm. Han tror att tranparens är det enda rätta och gör sen allt för att bevisa att så är fallet. Däri ligger det dogmatiska. Mitt test med RIAA-steget tycker jag pekar på att det inte är självklart att ofärgat alltid uppfattas som bäst eftersom de flesta subjektivt föredrog e-versionen. Klart att Öhmans ideologi är en dogm men att f/e-testet bara ett verktyg i argumenterandet och spridandet av den dogmen. Att så pass många ändå går på snacket beror troligen på att tanken låter ju ganska riktig och drar därför till sig pseudoteoretiker, det och att nästan ingen utöver en mycket liten kärna har egna praktiska erfarenheter av testen och själv kunnat utvärdera den praktiska nyttan av den. Dom tar alltså bara stenhård ställning till en ren hypotes. Själv tycker jag nu av egen erfarenhet att f/e-resultatet och normal lyssning har mycket lite gemensamt, men då har jag ju förstås provat själv vilket kanske kan anses vara fusk i det här sammanhanget, eller åtminstone mycket ovanligt.
Flint skrev:Ju mer jag f/e-testar själv inser jag att Öhmans och därmed LTS:s tolkning av äkta HiFi är en dogm. Han tror att tranparens är det enda rätta och gör sen allt för att bevisa att så är fallet. Däri ligger det dogmatiska. Mitt test med RIAA-steget tycker jag pekar på att det inte är självklart att ofärgat alltid uppfattas som bäst eftersom de flesta subjektivt föredrog e-versionen. Klart att Öhmans ideologi är en dogm men att f/e-testet bara ett verktyg i argumenterandet och spridandet av den dogmen. Att så pass många ändå går på snacket beror troligen på att tanken låter ju ganska riktig och drar därför till sig pseudoteoretiker, det och att nästan ingen utöver en mycket liten kärna har egna praktiska erfarenheter av testen och själv kunnat utvärdera den praktiska nyttan av den. Dom tar alltså bara stenhård ställning till en ren hypotes. Själv tycker jag nu av egen erfarenhet att f/e-resultatet och normal lyssning har mycket lite gemensamt, men då har jag ju förstås provat själv vilket kanske kan anses vara fusk i det här sammanhanget, eller åtminstone mycket ovanligt.
niklasz skrev:Richard skrev:Jag vill inte citera, och därmed utpeka, vissa inläggsdebattörer med LTS sympatier som, enligt mig, förvandlar begreppet F/E test till en dogm. Jag kan dock tillägga, att varken du eller kaffekoppen är dogmatiker på denna punkt.
Jag drar mig dock inte för att citera följande exempel på ett uttalande om musiklyssning via en skapligt transparent kedja:Richard skrev:Detta är, enligt mig, tyvärr sällan en väg till att uppnå en långvarig tillfredställelse med din anläggning, eftersom 90-95% av dina skivor kommer att låta illa med apparater optimerade med denna metod.
Detta är ett uttalande som bär på en hel del dogmatism.
niklaz skrev:Det här är rejält förvrängt. Det har framhållits många gånger att människor subjektivt kan uppleva E som bättre än F. Det är faktiskt, om man funderar lite, ett av skälen till att göra just F/E-lyssning.
Det finns ingen dogm som säger att alla människor i alla lägen föredrar "F"-läget före "E"-läget. Var har du fått det ifrån?
niklasz skrev:Det finns ingen dogm som säger att alla människor i alla lägen föredrar "F"-läget före "E"-läget. Var har du fått det ifrån?
Richard skrev:niklasz skrev:Richard skrev:Jag vill inte citera, och därmed utpeka, vissa inläggsdebattörer med LTS sympatier som, enligt mig, förvandlar begreppet F/E test till en dogm. Jag kan dock tillägga, att varken du eller kaffekoppen är dogmatiker på denna punkt.
Jag drar mig dock inte för att citera följande exempel på ett uttalande om musiklyssning via en skapligt transparent kedja:Richard skrev:Detta är, enligt mig, tyvärr sällan en väg till att uppnå en långvarig tillfredställelse med din anläggning, eftersom 90-95% av dina skivor kommer att låta illa med apparater optimerade med denna metod.
Detta är ett uttalande som bär på en hel del dogmatism.
Detta är, enligt MIG, helt sant, således en subjektiv uppfattning, vilket också framgår i mitt inlägg.
niklasz skrev:Richard, du gör ett uttalande om något som inte bara gäller dig. Det du skriver är en utsaga av mer generell natur.
niklasz skrev:Endera är den sann eller falsk, och det har inget med din subjektiva uppfattning att göra. Skilj på subjektiva uppfattningar och sanningar.
meanmachine skrev:niklaz skrev:Det här är rejält förvrängt. Det har framhållits många gånger att människor subjektivt kan uppleva E som bättre än F. Det är faktiskt, om man funderar lite, ett av skälen till att göra just F/E-lyssning.
Det finns ingen dogm som säger att alla människor i alla lägen föredrar "F"-läget före "E"-läget. Var har du fått det ifrån?
Ahhh. Så nu kommer det fram att man testar fram vad som låter subjektivt bättre. Varifrån kommer det objektiva då
Flint skrev:niklasz skrev:Det finns ingen dogm som säger att alla människor i alla lägen föredrar "F"-läget före "E"-läget. Var har du fått det ifrån?
Det intrycket har jag fått ifrån IÖ och den ideologiska supporterklubben. Men budskapet "moduleras och friseras" beroende på diskussionens art, så något entydigt budskap är svårt att hitta. Det verkar bli vad som passar bäst i stunden. Också det typiskt för dogmodlande.
Flint skrev:niklasz skrev:Det finns ingen dogm som säger att alla människor i alla lägen föredrar "F"-läget före "E"-läget. Var har du fått det ifrån?
Det intrycket har jag fått ifrån IÖ och den ideologiska supporterklubben. Men budskapet "moduleras och friseras" beroende på diskussionens art, så något entydigt budskap är svårt att hitta. Det verkar bli vad som passar bäst i stunden. Också det typiskt för dogmodlande.
Flint skrev:niklasz skrev:Richard, du gör ett uttalande om något som inte bara gäller dig. Det du skriver är en utsaga av mer generell natur.
Nej det har du misstolkat.
Nix, Richard skrev om andras skivor, andras anläggningar, osv. det var inte begränsat till hans personliga erfarenheter.niklasz skrev:Endera är den sann eller falsk, och det har inget med din subjektiva uppfattning att göra. Skilj på subjektiva uppfattningar och sanningar.
Du menar väl din egna subjektiva uppfattning om begreppen "subjektiva uppfattningar och sanningar". Det är inte säkert att alla delar din subjektiva uppfattning i det fallet.
Richard skrev:Flint skrev:Ju mer jag f/e-testar själv inser jag att Öhmans och därmed LTS:s tolkning av äkta HiFi är en dogm. Han tror att tranparens är det enda rätta och gör sen allt för att bevisa att så är fallet. Däri ligger det dogmatiska. Mitt test med RIAA-steget tycker jag pekar på att det inte är självklart att ofärgat alltid uppfattas som bäst eftersom de flesta subjektivt föredrog e-versionen. Klart att Öhmans ideologi är en dogm men att f/e-testet bara ett verktyg i argumenterandet och spridandet av den dogmen. Att så pass många ändå går på snacket beror troligen på att tanken låter ju ganska riktig och drar därför till sig pseudoteoretiker, det och att nästan ingen utöver en mycket liten kärna har egna praktiska erfarenheter av testen och själv kunnat utvärdera den praktiska nyttan av den. Dom tar alltså bara stenhård ställning till en ren hypotes. Själv tycker jag nu av egen erfarenhet att f/e-resultatet och normal lyssning har mycket lite gemensamt, men då har jag ju förstås provat själv vilket kanske kan anses vara fusk i det här sammanhanget, eller åtminstone mycket ovanligt.
Du har ju kommit till samma slutsats som jag. Dock har du, genom dina egna tester med F/E metoden kommit fram till din slutsats med lite mera vetenskaplig stringens, du har ju faktiskt.se, testat självHur många har gjort det ?
Ju mer jag f/e-testar själv inser jag att Öhmans och därmed LTS:s tolkning av äkta HiFi är en dogm. Han tror att tranparens är det enda rätta och gör sen allt för att bevisa att så är fallet. Däri ligger det dogmatiska. Mitt test med RIAA-steget tycker jag pekar på att det inte är självklart att ofärgat alltid uppfattas som bäst eftersom de flesta subjektivt föredrog e-versionen. Klart att Öhmans ideologi är en dogm men att f/e-testet bara ett verktyg i argumenterandet och spridandet av den dogmen. Att så pass många ändå går på snacket beror troligen på att tanken låter ju ganska riktig och drar därför till sig pseudoteoretiker, det och att nästan ingen utöver en mycket liten kärna har egna praktiska erfarenheter av testen och själv kunnat utvärdera den praktiska nyttan av den. Dom tar alltså bara stenhård ställning till en ren hypotes. Själv tycker jag nu av egen erfarenhet att f/e-resultatet och normal lyssning har mycket lite gemensamt, men då har jag ju förstås provat själv vilket kanske kan anses vara fusk i det här sammanhanget, eller åtminstone mycket ovanligt. Wink
Flint skrev:niklasz
Vad har du för egna erfarenheter från forskarvärlden?
Jag vill veta eftersom du refererar till den.
jonasz skrev:du har forresten inga andra roliga jamforelsetester? I den sista antog jag att Denonen var nummer tva da jag kande igen karaktaren fran diverse Denonspelare jag agt. De andra tva hade jag dock ingen susning om...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster