FACIT:
Sample_Set 1: A, D, B, C
Sample_Set 2: D, C, A, B
Sample_Set 3: B, C, D, A
Sample_Set 4: A, C, D, B
Sample_Set 6: C, D, A, B
Om testet:
20 testare anmälde sig. Alla filer har laddats hem MINST 20 ggr. Troligen har alla som anmält sig fått testfilerna. Ingen har skrivit och anmält problem med nedladdning, uppackning eller uppspelning. Av de som anmält sig har 13 stycken rapporterat in sina resultat. 7 styck har alltså lämnat "walk over (WO)".
Om resultatet:
I testet fanns ett poängsystem där alla rätt i ett sample set gav 2 poäng. Om man lyckades att identifiera både originalet (den bästa) och 128 cbr-filen (den sämsta) men missade på dem där i mellan fick man 0,5 poäng.
En testare fick 4 poäng - han lyckades alltså alla helt identifiera två sample sets. En testare lyckades med ett sample_set och fick 2 poäng. Två testare fick 0,5 poäng vardera. Övriga fick 0 (noll) poäng.
Här finns en excel-fil med alla inlämnade serier - I filen är alla testare anonyma. Men jag är säker på att ni kan känna igen era serier. Någon som är mera statiskt begåvad kan säkert dra slutsatser om resultatet.
Jag nöjer med med att konstatera att det var svårt. Och jag tror mej kunna säga att som grupp kan testarna inte identifiera de olika komprimeringarna som förekom i testet - i alla fall inte med dessa musikexempel. Jag gjorde "förtester" på mej själv och fick noll poäng jag också. Mina förtester finns inte med i testet resultat-fil - där finns bara det ni skickat in.
Eftersom frågan var uppe - nix det var inget fusk med filerna. Jag gjorde precis som jag beskrev i den inledande texten. Ett sett för er att verifiera detta är faktiskt att titta på zip-arkiven.
Bilden är WinRar och Sample_set1. Som ni ser skiljer check- summorna för de olika wav-filerna - innehållet i dem är alltså inte identiskt. Om ni tittar på kolumnen för storleken efter komprimering så ser ni att den också varierar. Den fil som innehåller ALL information - alltså originalet - är svårare att komprimera och den blir följaktligen störst. Därefter följer de övriga. I något fall har win rar komprimerat 130 vbr-wav:en än 128 cbr-wav:en. Då är dessa omkastade.