F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-15 14:49

Flint skrev:
bosco skrev:Transienterna innehåller mest diskant och "E"-stärkaren höjer diskanten? :)

Inte ens det. Den övre kurvan (left) = "före" och den undre alltså "efter" med LTS:s konstbelastning.

Bild

Transienterna består till största del av mellanregister.

Om förstärkaren reducerar basen i signalen måste ju hela signalen höjas för att totalnivån ska bli den samma.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-15 14:50

Piotr skrev:Angående fyrkant..

Har du tittat? Hur ser det ut? Vad heter det... "overshoot"? Ringningar?

/Peter aka nickenyfiken!

Inget som helst överskjut med vare sig konstlasten eller ett rent resistivt åtta ohm. Enbart lite avrundad övergång från stigtransienten till "taket som å andra sidan faller något knappt noterbart pga. "bastappet". Med andra ord en ganska hyfsad fyrkantvåg. Betydligt renare än från en CD-spelare.
Senast redigerad av Flint 2007-04-15 14:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-15 14:52

Det som jag tycker är lite anmärkningsvärt är att många köper likadana DVD-spelare och godkända förstärkare för att veta att man uppfyller sitt ideal av neutral ofärgad återgivning och sen väljer man helt olika högtalare?
Hur går det då med den neutrala återgivningen?
Alla högtalare låter väl inte neutralt? Dvs, viken högtalare kommer ens i närheten oberoende av placering? Att INO-högtalarna beter sig hyfsat likvärdigt beror ju på att dom har sina ideala och ganska repeterbara placeringar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-15 15:03

Lust skrev:Transienterna består till största del av mellanregister.

Om förstärkaren reducerar basen i signalen måste ju hela signalen höjas för att totalnivån ska bli den samma.

Tror jag är en inte alldeles riktig tolkning. Det finns inget som säger att förstärkaren måste höja något för att kompensera något. I det här fallet höjer förstärkaren vissa saker själv. Den lägger till, men det finns inget som utifrån tvingar den till det som är fallet vid styrd expandering/komprimering.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2007-04-15 15:09

Det var iaf stor skillnad på f och e den här gången. :)
Skillnadssignalen är också rätt intressant att lyssna på.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-15 15:17

bosco skrev:Det var iaf stor skillnad på f och e den här gången. :)
Skillnadssignalen är också rätt intressant att lyssna på.

Japp, man hör att förändringen startar ganska långt ner i frekvens men det hörde jag även första gången jag f/e-körde den. Faktum är att jag såg att topparna låg högre även då men reflekterade inte så mycket över det. Att jag hittade det idag beror på att jag gjorde iordning en test-CD där jag toppnormaliserade alla styckena och referenstonen till -0.2dB och såg att det inte stämde för musiken och referenstonen sen vid test vilket det givetvis borde ha gjort. På den vägen är det. Rör SE-steget är dock helt fritt från det problemet. Det ger heller inte någon lyssningströtthet i mina öron. Det här ska jag gå vidare med. Helt klart.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-15 15:20

Flint,
Skulle du vilja vara snäll och berätta lite hur du skapat F/E-filerna för lyssning?
Vad har du användet i F-fallet tex? :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-15 15:25

tvett skrev:Flint.
Skulle du vilja vara snäll och berätta lite hur du skapat F/E-filerna för lyssning? Vad har du användet i F-fallet tex? :)

Jag kopplar som jag uppfattar att LTS gör enligt bilden som ligger på är det Sonic Designs hemsida, men istället för att gå till en f/e-omkopplare med efterföljande referensförstärkare går jag direkt till ljudkortets linjeingångar. Det bör alltså i mitt fall bli någon kabel mindre inblandad. F- går till ena kanalen och e- till den andra på ljudkortet.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-15 15:45

Källa? Är det en summerad stereosignal?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-15 15:48

tvett skrev:Källa? Är det en summerad stereosignal?

Ja, jag lägger ihop höger och vänster CD ut via två motstånd för att slippa att kanalerna kortsluts helt.

Du frågade efter en länk. Hittade den.
http://www.sonicdesign.se/amptest.htm

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-15 16:07

Harryup skrev:Det som jag tycker är lite anmärkningsvärt är att många köper likadana DVD-spelare och godkända förstärkare för att veta att man uppfyller sitt ideal av neutral ofärgad återgivning och sen väljer man helt olika högtalare?
Hur går det då med den neutrala återgivningen?
Alla högtalare låter väl inte neutralt? Dvs, viken högtalare kommer ens i närheten oberoende av placering? Att INO-högtalarna beter sig hyfsat likvärdigt beror ju på att dom har sina ideala och ganska repeterbara placeringar.

Vi kanske kan döpa fenomenet till "selektiv idealisering".

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-15 16:42

Flint skrev:Vi kanske kan döpa fenomenet till "selektiv idealisering".

:D :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-15 16:50

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Flint har ett dogmatiskt sökande efter dogmatik i Ingvar Öhmans förhållande till musikåtergivning.

Nej, jag upptäcker mot min egen vilja och intention att IÖ trots allt är en dogmatiker.

:lol: :lol: :lol:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-15 17:02

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag har dock sett flera inlägg där du insett att metoden, i modifierad form 8för det är den ju i ditt fall) kan ha ett egenvärde - för dig - och det är ju bra.

Jag var lite entusiastisk precis i början, men sen märkte jag att man inte kan lita på f/e-utfallet gentemot vanlig lyssning och då sjönk febern till normala värden igen.

Kan inte idag påstå att jag har gått miste om så mycket utan f/e under mina snart 40 år med lödkolv och skaltång.

Jahadu... Tycker du att du lyckades komma någon vart då, utan F/E-lyssning? Tycker du att du har lyckats gå framåt med musikåtergivningen, jämfört med var du stod för 30-40 år sedan?

Ser du att du går runt i cirklar, eller syns det bara härutifrån? :wink:

Ta en ny titt ut över vallarna du gått upp, så skall du nog se att du kan vakna upp ändå. Du var ju faktiskt nära ett tag.

Kanske blev tanken på att du skulle behöva omvärdera (nedvärdera) hela ditt livs erfarenheter, så betungande att du hellre beslöt stanna kvar där i cirkeln. Vårdar du hellre dåtidens minne, än att ge dig själv en framtid full av förnuft? Så ser det i varje fall ut här utifrån.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-15 17:31

IngOehman
Hehe... De enorma landvinningar jag har gjort har kommit av sig själv. Jag har bara tagit emot och förundrats över de ofantliga gåvor vardagen formligen har vält över mig. Något mål utöver att gilla det jag hör har jag aldrig haft. Tänk om jag hade haft det, då hade jag säkert ägt Japan och halva Kina idag. Tur för dom att jag var ödmjuk och avstod...
Själv stannade du ju på svarthobbynivå i en fuktig källargrotta, varför det? Har du inga ambitioner i livet? 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-15 17:44

Frågan är om du gillar det du hör idag, mera än du gjorde det för 30 år sedan? Jag tror inte det. Jag tror dina framsteg varit i princip obefintliga. Jag tror också att jag vet vad det beror på...

Men du vet förstås bättre än jag, det förnekar jag inte. Jag tror inte du är intresserad av att berätta om det dock. 8)

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Flint har ett dogmatiskt sökande efter dogmatik i Ingvar Öhmans förhållande till musikåtergivning.

Nej, jag upptäcker mot min egen vilja och intention att IÖ trots allt är en dogmatiker.
Kan det vara så att om man själv når en hög grad av övertygelse så kan ens egen entusiasm uppfattas av dem som kan ha andra synvinklar som dogmatisk?

Genomgående är min uppfattning att Ingvar väldigt mycket talar sig för ett ljudideal baserad på en återgivning som skall vara så ren som möjligt, men där han tillgriper tonkontroller eller stänger av om inspelningarna inte fungerar för honom. Det säger han själv iallafall och jag väljer att tro honom.

Däremot skriver han ju hur mycket som helst att det inte är fel att söka sin upplevelse på annat sätt. Återupprepade gånger. Han konkritiserar gång på gång vikten av at få sin egen totala upplevelse och att det är viktigt att söka den själv. Så som du gör.

Jag tror du hakar upp dig på hans entusiasm och tolkar den för dogmatiskt (fanatiskt) agerande, när du istället borde grattulera honom för att han hittat sin väg.

Kaffekoppen

Ligger nog en del i det du säger. Ännu en gång, supporterklubben får ta åt sig äran för mycket av det tjafs som har varit och som förmodligen också kommer att vara tills trenden går över. Trenden finns väl för övrigt bara här och kanske lite på Carlssonplaneten.

Kaffekoppen: Jag har inget ljudideal (idé om HUR ljudet skall låta) jag spelar fonogram för att jag vill veta hur det låter.

Flint: Du klargör titt och tätt att du inte har några argument för att varken undertecknad eller KK eller någon annan talesman för LTS, har kommit med några dogmatiska påståenden. Men varje gång du visar den insikten så skyller du då på "svansen" (nu omnämnd supporterklubben...) istället, för fel kan du ju inte ha haft...

Sedan tar det i regeln inte lång tid i debatten innan du lögnaktigt beskyller mig för att ha sagt saker som jag aldrig har sagt - igen. :(

Gör du så avsiktligt, eller är du senildement?

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Kom igen nu Flint!

Lite självkritik vore klädsamt när du hängt ut en person på det viset. När du förvanskat allt han sagt och gjort, när du medvetet*/omedvetet sprider en felaktig bild av hur Ingvar förhåller sig till olika synsätt.

Det är ju du som skriver att han är dogmatisk fast du grundar det på hörsägen (eller åtminstone urskuldrar ditt agerande på nån difus och okonkret uppfattning). Det går rimmligt dåligt ihop med dina egna påståenden om ditt agerande för undersökande och ställningstagande baserat på egna undersökningar.

Det är du som sprider grundlös, osaklig och felaktig information.
Du borde således be om ursäkt snarare än skylla ifrån dig. Ta ansvar!

* Det kan faktiskt inte uteslutas då du faktiskt varit delaktig i den här tråden åtminstone och således läst allt Ingvar skrivit som belyser motsattsen till det du påstår. Om det är så är det extra tråkigt.

Kaffekoppen
Skilj på begreppen "jag anser" och "så här är det".
Jag anser det jag påstår men påstår inte att det är en generell sanning.

Varför gör du inkonsekventa och provocerande inlägg?

Därför att jag svarar på inkonsekventa och provocerande inlägg.
Borde du inte föra debatten framåt med saklighet istället?

Det är så jag själv uppfattar mina inlägg. Som upplysande och pedagogiska mästerverk.

Tror du att någon tror dig?

Jag gör det inte. Jag är säker på att du ljuger när du hävdar att du uppfattar dina inlägg som upplysande och pedagogiska mästerverk. Möjligen uppfattar du dem som retoriska mästerverk, men jag tror faktiskt inte ens att du tycker det, eller att det är vad du är ute efter.

Kanske kan man reducera hela din insats till att du är en snubbe som helt enkelt gillar att veva runt med den där sleven, och att du inte bryr dig om hur folk drabbas av soppan? Är det så?

Isåfall beklagar jag, för det kan inte kännas kul att vara en sådan person.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-04-15 23:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-15 17:50

IngOehman
Kan du utveckla frågan lite? Kanske med mer utförlig och förklarande text?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-15 18:31

Flint skrev:Biffad nätdel.

Den ena filen med 2x2200uF och den andra med 2x6900uF enligt märkningen. Kan man höra skillnad? Vilken av filerna har det högre värdet?

D1
D2

Demojazz; Eric Essix "Sparrow".

Facit.
D1=2x6900uF
D2=2x2200uF

(Nätdelen är alltså +/- matad)

Jag noterar att Laila tyckte att det högre värdet D1 lät bättre.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-15 22:14

Nog är det väl bra om man kan undvika att kalla varandra för olika tillmälen bara för att man har olika syn på sin hobby? Jag tycker flera kan ta åt sig och lyfta sig till en nivå som man förmodligen skulle hålla om man pratade med varandra i levande livet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-15 22:51

Jag är i alla fall skitglad idag eftersom jag har gjort en upptäckt som jag har jobbat mot/med sedan slutet av 80-talet. Därför har jag massor med test att göra ett tag framöver för att kolla att den stämmer och med att slipa på arbetsmetoden. Det är inte dumt...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-15 23:05

Hoppas Flint att du orkar dela med dig av det du finner. Jag tycker det är klart intressant.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-15 23:11

Flint skrev:IngOehman
Kan du utveckla frågan lite? Kanske med mer utförlig och förklarande text?

Probemet med att kommunicera med dig Flint, är att när man uttrycker som kort räcker det inte för att du skall fatta, och när man uttrycker sig mera komplett så att det inte går att missförstå, ja då vill du inte förstå. :(

Man kan nästan tro att ditt mål är att alla skall fatta att det är bortkastad tid att anstränga sig att vara tydlig, när man talar med dig, eller handlar det månne om att du inte vill vara ensam i ditt privata helvete? (Kommer att tänka på några rader ur Doktor Glas...)

Kort sagt kan det kännas en smula meningslöst, för att inte säga ett flagrant slöseri på tid, att försöka föra en dialog med dig. :?

Vad tyckte du själv att du bidrog med i ditt ovanstående inlägg?

(Och när du ändå håller på: Vad gäller ditt svar på den ovanstående frågan - vad var poängen med den gliringen?)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-04-15 23:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-15 23:13

Harryup skrev:Hoppas Flint att du orkar dela med dig av det du finner. Jag tycker det är klart intressant.

Beror lite på hur mycket skit man får. Jag har tagit upp tesen några gånger och halshuggits jäms med fotknölarna och då drar man sig undan för att inte döda sin arbetslust. Men alla idéer och trender måste ligga rätt i tiden. Annars jobbar man bara i motvind och då är det bättre att ligga lågt. Klart att IÖ och f/e-anhängarna uppfattar min "kritik" på samma sätt. Självklart förstår jag dom.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-15 23:15

Harryup skrev:Hoppas Flint att du orkar dela med dig av det du finner. Jag tycker det är klart intressant.

Jag också hoppas och tycker! :D

Flint;

de där överdrivna transienterna eller vad vi kallar dom för, hur ser det ut med resistiv last samt med/utan högtalarkabel?

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-15 23:17

IngOehman
Jag tror i så fall att båda sidor uppfattar situationen likadant. Skillnaden är bara att du oftast backas upp av ett tiotal entusuaster.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-15 23:21

IngOehman skrev:Jodå, visst gör jag det.

Jag ställde ju de där frågorna bara för att du skulle visa att idén att återge med god ackuratess är förenlig både med att vara hifi-tönt (i den positiva bemärkelsen) och att vara musiker.

Min avsikt var inte att få veta något av dig, utan att alla andra skulle få veta det.

Ok, då är jag med. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-15 23:22

Piotr skrev:de där överdrivna transienterna eller vad vi kallar dom för, hur ser det ut med resistiv last samt med/utan högtalarkabel?

Det har jag inte kollat än. Blir nog imorgon. Bra att du sa till.

Kollade Hiragasteget, såg perfekt ut.
Kollade Denonspelarens hörluruttag, inte riktigt bra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-15 23:31

Flint skrev:
JeLe skrev:113 sidor! Imponerande.
Vad har ni kommit framtill hitintills?
Inget antar jag. Jag tror bara ni skapat den största sandlådan i faktiskt.se historia, eller?
8)

Jag har i alla fall kommit fram till att f/e kan ha sina fördelar vid konstruktionsarbete men fungerar dåligt som totalutvärderingsmetod.

Jag är benägen att tro att det är sant i ditt fall.

F/E-lyssning utan en förnuftig analys är ju rätt bortkastat. På så vis skiljer sig inte F/E-lyssning nämnvärt från andra utvärderingsmetoder. Om man inte fattar vad det är man gör så blir det ju bara förvirrande, och svårt att dra relevanta slutsatser från det.

Tror du att du kan skaffa dig det förnuft som fattas, eller känns det bättre att köra vidare på samma dogmatiska väg som du gjort hela ditt liv, med fingret i luften och huvudet i sanden?

Ok - kör så det ryker Flint! Underbart att höra om dina "stora framsteg" såhär efter 30 år. :lol: :lol: :lol:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-15 23:35

Jag tror i så fall att båda sidor uppfattar situationen likadant. Skillnaden är bara att du oftast backas upp av ett tiotal entusuaster.

Personligen är jag mycket glad att du orkar engagera dig med en massa mätningar och dessutom argumentera för dem här. Själv måste jag tillstå att jag inte haft varken tid eller ork att följa vare sig debatt eller lyssna på de exempel du lagt upp.

IÖ, tex, verkar inte ens svara på de "upptäckter" du gjort utan kommer istället med kommentarer typ:

"Tycker du att du har lyckats gå framåt med musikåtergivningen, jämfört med var du stod för 30-40 år sedan?

Ser du att du går runt i cirklar, eller syns det bara härutifrån? Wink

Ta en ny titt ut över vallarna du gått upp, så skall du nog se att du kan vakna upp ändå. Du var ju faktiskt nära ett tag.

Kanske blev tanken på att du skulle behöva omvärdera (nedvärdera) hela ditt livs erfarenheter, så betungande att du hellre beslöt stanna kvar där i cirkeln. Vårdar du hellre dåtidens minne, än att ge dig själv en framtid full av förnuft? Så ser det i varje fall ut här utifrån. "

Man kan ju fråga sig vilket resultat IÖ förväntar sig efter sådana här kommentarer?

Ärligt talat, jag tycker det är klart mer intressant att höra dina, Flints, kommentarer därför att du verkar öppen för att det du tycker just nu är just vad du tycker - just nu. Du verkar öppen för andras åsikter och att ompröva dina egna om du finner anledning till det. Den ödmjuka inställningen har jag inte sett från tex IÖ. Synd, för ALL kunskap som överlever en kritisk bedömning är ju så mycket mer värd för oss andra som inte har möjligheten/orken att själva utvärdera förhållandena. Men det fungerar ju inte om vissa känner sig angripna så fort en konstruktiv annorlunda åsikt framförs och försvarar sig med reptilhjärnan.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-15 23:45

Bill50x skrev:Man kan ju fråga sig vilket resultat IÖ förväntar sig efter sådana här kommentarer?

Njae.. Se det som ett desperat experiment bara - en ny infallsvinkel mot en av de mest inskränta personer jag stött på.

Argument har jag ju redan provat, och det har ju mest bara varit bortkastad energi (jag förmodar att du läst den här tråden Bill50x, och inte bara den senaste sidan i den?). När argument besvaras av "yxskaft" kan det helt enkelt vara intressat att se vad respeonsen blir när Filt får veta hur hans beteende ser ut från mitt perspektiv.

Jag är inte ett dugg road av experimentet, men någon måste göra det.

Bill50x skrev:Ärligt talat, jag tycker det är klart mer intressant att höra dina, Flints, kommentarer därför att du verkar öppen för att det du tycker just nu är just vad du tycker - just nu.

Wow, så pass? Det var inte illa. Flint är alltså öppen för vad han själv tycker alltså? Det var ju väldigt imponerande. :wink:

Bill50x skrev:Du verkar öppen för andras åsikter och att ompröva dina egna om du finner anledning till det.

Ånej, det missade jag. :(

Berätta - när hände det?

Bill50x skrev:Den ödmjuka inställningen har jag inte sett från tex IÖ. Synd, för ALL kunskap som överlever en kritisk bedömning är ju så mycket mer värd för oss andra som inte har möjligheten/orken att själva utvärdera förhållandena. Men det fungerar ju inte om vissa känner sig angripna så fort en konstruktiv annorlunda åsikt framförs och försvarar sig med reptilhjärnan.

Konstruktiva åsikter? Du kanske skulle ta och läsa det Flint skrivit lite närmare?

Jag har inte sett Flint framföra en enda konstruktiv synpunkt på många många sidor i den här tråden. Det betyder förstås inte att han inte kan ha gjort det någon enstaka gång, jag menar den kan ha förstås ha gömt sig bakom eller mellan någon av alla hans försök att sprida lögner om vad JAG har för inställning och mål! 8O

Nej, det han påstår att jag vill och tror - är lögner han fabulerat ihop! Jag vet faktiskt bättre än han vad jag vill - jag lovar. Så jag kan bedöma sannngshalten i hans inlägg där han berättar vad jag vill och har för mål - och han ljuger. Det är trist att se din Bill50x försvara sådant skitsnack. :(

Jag har sett hans missförstånd/lögner upprepas om och om igen - och jag har korrigerat dem åtskilliga gånger - för att varje gång se att det bara är en tidsfråga innan han kör igång lögnerna igen.)

Bill50x skrev:IÖ, tex, verkar inte ens svara på de "upptäckter" du gjort...

Vilka upptäckter? :o

Jag har haft fullt upp med att svara på de lögner och förtal Flint hävt ur sig. Några upptäckter har jag inte sett röken av. Vilka skulle det vara?

Ännu en dogm från din sida.

Om du upplever att du saknar uppbackning tror jag det är i din egen argumentering du skall söka orsaken.

Och din antydan om att det skulle finnas något symmetriskt i en situation där bara ena sidan (du) kritiserar den andras visioner...

Jag har alltid poängterat det självklara i allas rätt att definiera sin egen vilja. Jag har aldrig försökt skriva dig på näsan vad du vill eller borde försöka åstakomma eller vad du har för mål, det har jag låtit dig berätta om själv.

Jag har aldrig anmärkt på ditt sätt att se på en hifi-apparaturs uppgift, och det kommer jag aldrigt att göra heller. Du är expert på vad du själv vill och tycker.

Så du får nog söka legitimitet för ditt beteende på annat sätt än att låtsas som om det finns en symmetri.

Skyll på otillräknelighet vet jag! Där har du ett bra case, hänvisa till vad du har skrivit i den här tråden bara, och jag skulle acceptera det på en gång. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-04-16 00:06, redigerad totalt 2 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi