Mastring,"djävulens drinkblandare" och annat om in

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sanny_X
 
Inlägg: 6114
Blev medlem: 2003-10-12
Ort: Göteborg

Inläggav Sanny_X » 2004-04-12 18:17

Morello

Varför är klassiskt och jazz "högklassig musik", och pop bakgrundsmusik?

mvh
Sanny_X

Edit : dawen: Du hann först :wink:
Senast redigerad av Sanny_X 2004-04-12 18:19, redigerad totalt 1 gång.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 18:19

Sanny_X skrev:Varför är klassiskt och jazz "högklassig musik", och pop bakgrundsmusik?

Eftersom rika människor generellt sett lyssnar på jazz och "västerländsk konstmusik" :wink:
Common sense is not that common.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-12 18:19

TELARC!! Det är ju en helt annan typ av musik som inte kräver någon kompression. Det har vi ju talat om eller hur Morello. Klassiskmusik är klassiskmusik och live jazz ska låta live och inte som en studioprodukt. 8)

Användarvisningsbild
Sanny_X
 
Inlägg: 6114
Blev medlem: 2003-10-12
Ort: Göteborg

Inläggav Sanny_X » 2004-04-12 18:19

:D :lol: :D
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 18:21

Nagrania skrev:TELARC!! Det är ju en helt annan typ av musik som inte kräver någon kompression. Det har vi ju talat om eller hur Morello. Klassiskmusik är klassiskmusik och live jazz ska låta live och inte som en studioprodukt. 8)

Men, Nagrania, välspelad pop behöver inte heller någon kompression.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 18:23

Sanny_X skrev:Morello

Varför är klassiskt och jazz "högklassig musik", och pop bakgrundsmusik?

mvh
Sanny_X

Edit : dawen: Du hann först :wink:


Jag ville bara se om någon reagerade :wink: :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 18:25

dawen skrev:
Sanny_X skrev:Varför är klassiskt och jazz "högklassig musik", och pop bakgrundsmusik?

Eftersom rika människor generellt sett lyssnar på jazz och "västerländsk konstmusik" :wink:



Finns det verkligen en sådan koppling? 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 18:30

Nagrania skrev:TELARC!! Det är ju en helt annan typ av musik som inte kräver någon kompression. Det har vi ju talat om eller hur Morello. Klassiskmusik är klassiskmusik och live jazz ska låta live och inte som en studioprodukt. 8)


Jo, men måste en studioprodukt låta komprimerad och sönderskruvad? Jag har inget mot studioprodukter. De Patricia Barber-fonogram jag talade om förut är studioprodukter, men låter ändå mycket dynamiskt, rent och i största allmänhet obeslöjat. Jag lyckades till och med överstyra ett 400 W Bryston 4B-ST med Barber. 8O Med ett typiskt pop-fonogram hade både högtalarna och öronen brunnit upp på grund av den höga medelnivån, som i sin tur är en produkt av kompressorn 8)

Har du letat upp Barber ännu? :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 18:31

dawen skrev:
Nagrania skrev:TELARC!! Det är ju en helt annan typ av musik som inte kräver någon kompression. Det har vi ju talat om eller hur Morello. Klassiskmusik är klassiskmusik och live jazz ska låta live och inte som en studioprodukt. 8)

Men, Nagrania, välspelad pop behöver inte heller någon kompression.


:idea: Just det :idea:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-12 18:44

Morello: "Det köper jag inte. Jag känner till fall där producent&tekniker samt musiker specifikt bett att DAT-bandet INTE skulle manipuleras på något vis vid överföring till CD. Detta skedde ändå och upptäcktes av ljudteknikern först när fonogrammen stod i butik."

Som kund brukar man få en provpressning och i vilket fall som helst så kan man begära det. Vad jag minns från min tid som mastrare så kan kunden vara med vid mastringen. Sedan det här med att lägga till lite Eq....det är en smaksak. Jag är ganska säker på att jag inte delar din ljuduppfattning eftersom jag gillar briljans och fläsk. Om man spelar in musik utan att använda sig av några som helst filter så blir det ganska trist att lyssna på. Men det är ju klart att om en inspelning är välekvaliserad så finns det naturligtvis ingen anledning att ändra på det. De flesta som jag har visat på skillnaden med och utan har köpt mitt resonemang.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 18:45

Morello skrev:
dawen skrev:
Sanny_X skrev:Varför är klassiskt och jazz "högklassig musik", och pop bakgrundsmusik?

Eftersom rika människor generellt sett lyssnar på jazz och "västerländsk konstmusik" :wink:



Finns det verkligen en sådan koppling? 8O

Finns det verkligen en smiley bakom det jag skrev? 8O :roll: :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 18:46

Nagrania skrev:från min tid som mastrare

Från din tid som syndare :roll: :twisted:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
marie
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2004-02-12

Inläggav marie » 2004-04-12 18:50

morello, gissar det var en gibson 335.
sen lite om mastering som verkar va ett förvirrat ord:

The Craft of CD Mastering
The audio mastering engineer is a specialist who spends his or her entire time perfecting the craft of mastering. Audio mastering is performed in a dedicated studio with quiet, calibrated acoustics, and a single set of wide-range monitors. Signal paths are kept to a minimum and often customized gear and specialized tools are used. The monitors should not be encumbered by the interfering acoustics of large recording consoles, racks or outboard gear. In other words, the acoustics are first optimized, and all other considerations must be secondary to the acoustics. For optimum results, mastering should not be performed in the same studio as the recording or with the same engineer who recorded the work. It is important to find a mastering engineer who will bring his expertise and unique perspective to an album project, to produce that final polish that distinguishes an ordinary recording from a work of art.

Can't I just mix to DAT?
Seven reasons why you need mastering.

Every recording deserves good mastering. When you're through mixing, your work is not finished. Mastering adds polish, it sounds more than just a record...it becomes a work of art. The songs work together seamlessly, their sound can take on a dimensionality and life that enhances even the best mixes. Here are seven reasons why Mastering is needed.


1. Ear Fatigue
Most music today is produced by recording a multi track tape. The next step is the mixdown. This mixdown may take anywhere from 4 hours to 4 weeks, depending on the producer's predilections, the artist's whims, and the budget. Usually each tune is mixed in isolation. Rarely do you have the luxury to switch and compare the songs as you mix. Some mixes may be done at 2 o'clock in the morning, when ears are fatigued, and some at 12 noon, when ears are fresh. The result: Every mix sounds different, every tune has a different response curve.


2. The Skew of the Monitors
Monitoring speakers. It's amazing when you think about it, but very few studios have accurate monitor systems. Did you know, placing speakers on top of a console creates serious frequency response peaks and dips? A typical control room is so filled with equipment that there's no room to place a monitor system without causing comb-filtering due to acoustic reflections. And though your heart is filled with good intentions, how often do you have time to take your rough mixes around, playing them on systems ranging from boomboxes to cars to audiophile systems? Usually there is no time to see how your music will sound on various systems in different acoustic environments. The result: your mixes are compromised. Some frequencies stand out too much, and others too little.


3. More Me
The producer was supposed to be in charge. He tried to keep the artists out of the mix room. But something went out of control. The producer was gone for the day, or the bassist had a fit of megalomania. Or the artist decided to be his/her own producer. Whatever....all the mixes sound like vocal, or bass, or (fill in appropriate instrument) solos.


4. May I Have Your Order, Please
When mixing, you (the producer) often have no idea what order to put the tunes until after all the mixes are completed. If you physically compile these songs at unity gain, and listen to them one after another, it probably won't sound like "a record." Some tunes will jump out at you, others will be too weak; you may discover (belatedly) that some tunes are too bright or weak in the bass, or that the vocal is a little weak, or that the stereo separation is too narrow. These things actually happen, even after weeks in the studio, and the problems sometimes don't become apparent until the album is assembled in its intended order, or auditioned in a good monitoring environment.


5. The Perspective of another Trained Ear. The Buck Stops Here.
The Mastering engineer is the last ear on your music project. He can be an artistic, musical, and technical sounding board for your ideas. Take advantage of his special ear... many beautiful music projects have passed through his studio. You may ask him how he feels about the order of your songs, how they should be spaced, and whether there's anything special that can make them stand out. He'll listen closely to every aspect of your album and may provide suggestions if you're looking for them.


6. Midi Madness
Lately it sounds like everyone is using the same samples! Acoustic sounds are coming back in vogue, but perhaps you haven't got the budget to hire the London Symphony. So, you had to compromise by using some samples. But you shouldn't compromise on mastering. Good mastering can bring out the acoustic quality in your samples, increasing your chance of success in a crowded music field.


7. Don't Try This at Home
The invention of the Digital Audio Workstation (DAW) and the digital mixer is an apparent blessing but really a curse. Many musicians and studios have purchased low cost DAWs and digital mixers because they have been led to believe that sound quality will improve. Unfortunately, it's real easy to misuse this equipment. We've found many DAWs and digital mixers that deteriorate the sound of music, shrink the stereo image and soundstage, and distort the audio. There are several technical reasons for these problems-usually wordlength and jitter are compromised in these low-cost systems. Therefore, we recommend that you protect your audio from damage; use a mastering studio that employs a high-resolution system that enhances rather than deteriorates audio quality. Prepare your tapes properly, and avoid the digital pitfalls. Use the informative articles at theDigital Domain web site as resources to help you avoid audio degradation. When in doubt, take this advice: mix via analog console to DAT or analog tape, and send the original tapes to the mastering house. You'll be glad you did.

Those are only some of the reasons why, inevitably, further mastering work is needed to turn your songs into a master, including: adjusting the levels, spacing the tunes, fine-tuning the fadeouts and fadeins, removing noises, replacing musical mistakes by combining takes (common in direct-to-two track work), equalizing songs to make them brighter or darker, bringing out instruments that (in retrospect) did not seem to come out properly in the mix. Now, take a deep breath and welcome to the world of CD mastering.

http://www.digido.com


//Marie A

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-12 18:59

Morello: "De Patricia Barber-fonogram jag talade om förut är studioprodukter, men låter ändå mycket dynamiskt, rent och i största allmänhet obeslöjat. "

Jo just det men Jim har handjagat varje kanal i Protool:en och därmed så behövs ju ingen kompressor. Till Protool finns ett helt gäng av olika pluggar...man kan inte ha alla hundratals pluggar och det blir oftast så att man använder ett litet begränsat antal av pluggar. TC har två pluggar som är en tre eller fembands-kompressor som är fantastikst bra. Jim Anderson kanske inte känner till den därför så har han valt att handjaga. Jag brukar själv handjaga röster för att få en för örat jämn nivå. 8)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 18:59

marie skrev:The audio mastering engineer is a specialist who spends his or her entire time perfecting the craft of mastering.

I en perfekt värld ja. Hur kan det då komma sig att en del skivor låter mycket bättre innan mastring?

marie skrev:Audio mastering is performed in a dedicated studio with quiet, calibrated acoustics, and a single set of wide-range monitors. Signal paths are kept to a minimum and often customized gear and specialized tools are used. The monitors should not be encumbered by the interfering acoustics of large recording consoles, racks or outboard gear. In other words, the acoustics are first optimized, and all other considerations must be secondary to the acoustics.

Vad för "special tools"? Jag trodde att lite skojigare studios hade rena lyssningsrum också. De studios jag varit i på senare tid har iaf haft andra rum än kontroll- och inspelningsrum.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 19:01

Nagrania skrev:Morello: "Det köper jag inte. Jag känner till fall där producent&tekniker samt musiker specifikt bett att DAT-bandet INTE skulle manipuleras på något vis vid överföring till CD. Detta skedde ändå och upptäcktes av ljudteknikern först när fonogrammen stod i butik."

Som kund brukar man få en provpressning och i vilket fall som helst så kan man begära det. Vad jag minns från min tid som mastrare så kan kunden vara med vid mastringen. Sedan det här med att lägga till lite Eq....det är en smaksak. Jag är ganska säker på att jag inte delar din ljuduppfattning eftersom jag gillar briljans och fläsk. Om man spelar in musik utan att använda sig av några som helst filter så blir det ganska trist att lyssna på. Men det är ju klart att om en inspelning är välekvaliserad så finns det naturligtvis ingen anledning att ändra på det. De flesta som jag har visat på skillnaden med och utan har köpt mitt resonemang.


Såg du mitt inlägg om jämförelse? Av alla som deltog (runt 100 personer) var det inte någon som påstod sig föredra den sönderskruvade versionen 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-12 19:08

dawen: "Från din tid som syndare :roll: :twisted: "

Det var ingen som klagade i alla fall. Morello jag skulle också föredra en icke söderskruvad version. :? :lol:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 19:09

Närå Nagrania, det förstår jag, och jag skojade ju bara!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 19:41

Nagrania skrev:dawen: "Från din tid som syndare :roll: :twisted: "

Det var ingen som klagade i alla fall. Morello jag skulle också föredra en icke söderskruvad version. :? :lol:


Blir ju lite nyfiken. Kan du ge exempel på fonogram som du mixat och/eller mastrat? Vilka studios har du jobbat på? :lol:

Ett litet förtydligande: Det är inte en mild kompression pga. att en vokalist svajar lite vid mikrofonen osv som jag tar stort avstånd från - det är extrema ingrepp med kompressor/limiters, EQ med mera som jag avskyr. 8O Lyssna tex. på Kent's album - det låter ju fullständigt apa :cry: När fonogrammen börjar låta som reklamradion, som nästan kan liknas vid en signal som passerat en klassisk diod-limiter 8O , då drar jag på näsan :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12498
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2004-04-12 20:05

marie, varifrån kom den texten? Den låter som tagen ur ett reklamblad för en masteringstudio. Den beskriver visserligen flera problem som är nog så viktiga att ta hänsyn till, men jag tror inte mastering är den bästa lösningen. Visst är det bra med en kontrollerad akustisk miljö o.s.v. men bör man inte ha det redan i inspelningsstudions kontrollrum? Samma med taffliga mixar o.s.v. det går inte att åtgärda på ett vettigt sätt vid mastering, utan då får man göra om mixen. Sedan att masteringen skulle vara det som gör musiken till konst hoppas jag ingen tror på.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-04-12 20:08

Morello: "När fonogrammen börjar låta som reklamradion, som nästan kan liknas vid en signal som passerat en klassisk diod-limiter , då drar jag på näsan."

Jag med. Kent! Jag lyssnar inte på Kent för det är säkert inte min musik och jag misstänker att jag är för gammal för det. Jag vill lyssna på bra musik.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 20:23

Det där med örontrötthet är ju någonting som man vet om väldigt väl i en studio också, och sitter man och spelar in på nätterna eller inte tar ordentliga raster, har man ändå råd med mastring då?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 20:34

Nagrania skrev:Morello: "När fonogrammen börjar låta som reklamradion, som nästan kan liknas vid en signal som passerat en klassisk diod-limiter , då drar jag på näsan."

Jag med. Kent! Jag lyssnar inte på Kent för det är säkert inte min musik och jag misstänker att jag är för gammal för det. Jag vill lyssna på bra musik.


:lol: Kent=oljud :lol: Jag tog det bara som ett exempel på ultra-taffliga inspelningar. Jag lovar att jag inte har några Kent-plattor i mitt fonotek :wink: Nu är det Diana Krall i spelverket. Låter helt ok måste jag säga :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 20:44

Magnuz skrev:marie, varifrån kom den texten? Den låter som tagen ur ett reklamblad för en masteringstudio. Den beskriver visserligen flera problem som är nog så viktiga att ta hänsyn till, men jag tror inte mastering är den bästa lösningen. Visst är det bra med en kontrollerad akustisk miljö o.s.v. men bör man inte ha det redan i inspelningsstudions kontrollrum? Samma med taffliga mixar o.s.v. det går inte att åtgärda på ett vettigt sätt vid mastering, utan då får man göra om mixen. Sedan att masteringen skulle vara det som gör musiken till konst hoppas jag ingen tror på.


Marie saxade från Digital Domain, som mycket riktigt är en mastering-studio (Bob Katz). 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19287
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2004-04-12 21:27

Nagrania skrev:Det är kunden som bestämmer och inte teknikern. Om kunden inte vill ha någon mastring så är det ju faktiskt ingen som tvingar honom eller hur. Skjut inte på teknikern. När det gäller dom kommersiella radiokanalerna så är det nog så att man vill höras...även i bullriga bilar.


Precis, och i nuläget verkar inte kunden (=dom stora bolagen) vara intresserade av välljud :-(

Höras i bilen? Ja, varför finns det inte kompressorfuktion att koppla i och ur på bilradios? Borde vara lätt att ordna en enkel i alla fall. Dumt att knasa skivorna för alla bara för att några ska spela dom i bilradion...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 21:28

Morello skrev:
Magnuz skrev:marie, varifrån kom den texten? Den låter som tagen ur ett reklamblad för en masteringstudio. Den beskriver visserligen flera problem som är nog så viktiga att ta hänsyn till, men jag tror inte mastering är den bästa lösningen. Visst är det bra med en kontrollerad akustisk miljö o.s.v. men bör man inte ha det redan i inspelningsstudions kontrollrum? Samma med taffliga mixar o.s.v. det går inte att åtgärda på ett vettigt sätt vid mastering, utan då får man göra om mixen. Sedan att masteringen skulle vara det som gör musiken till konst hoppas jag ingen tror på.


Marie saxade från Digital Domain, som mycket riktigt är en mastering-studio (Bob Katz). 8)

Och hemsideadressen är www.digido.com

Finns en stor tillverkare av mixerbord som har adressen www.digico.com, helt klart förvirrande :? :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 21:33

Max_Headroom skrev:
Nagrania skrev:Det är kunden som bestämmer och inte teknikern. Om kunden inte vill ha någon mastring så är det ju faktiskt ingen som tvingar honom eller hur. Skjut inte på teknikern. När det gäller dom kommersiella radiokanalerna så är det nog så att man vill höras...även i bullriga bilar.


Precis, och i nuläget verkar inte kunden (=dom stora bolagen) vara intresserade av välljud :-(

Höras i bilen? Ja, varför finns det inte kompressorfuktion att koppla i och ur på bilradios? Borde vara lätt att ordna en enkel i alla fall. Dumt att knasa skivorna för alla bara för att några ska spela dom i bilradion...


Håller med, verkligen dumt. Dessutom låter det bättre med dynamiska fonogram även i bilen 8) Jag och brorsan var ute och åkte bil och spisade Barber, vilket gick utmärkt bra :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-04-12 21:37

Fast Morello, du är ju sån där ingenjör (väl?), som tjänar stora pengar (väl?). Vi har (väl?) kommit överens om att jazz och västerländsk konstmusik spisas enbart av rika människor.

Så, du åker (väl?) omkring i en välisolerad bil typ Mercedes, BMW eller något i den prisklassen?

Väl? :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 21:41

dawen skrev:Fast Morello, du är ju sån där ingenjör (väl?), som tjänar stora pengar (väl?). Vi har (väl?) kommit överens om att jazz och västerländsk konstmusik spisas enbart av rika människor.

Så, du åker (väl?) omkring i en välisolerad bil typ Mercedes, BMW eller något i den prisklassen?

Väl? :wink:


Har ingen bil 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36516
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-04-12 21:43

Glömde: Brorsan har en S70 med "vanlig" stereo bortsett från att högtalarna bak är bytta till Infinity 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 72 gäster