vad föredrar ni?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-18 00:48

Magnuz skrev:
JustAudioMagic skrev:det är långt ifrån enbart prestandan som avgör hur det låter

Jag skulle vilja påstå att det enbart är prestandan som avgör hur det låter. Vad skulle det annars vara?

Nu misstänker jag att din definition av prestanda skiljer sig lite från min, men vad finns det egentligen för anledning att definiera prestanda som något annat än hur något presterar?

Definitionsfråga. Presterar ifråga om vad? En given bil kan ju ha prestanda i hur många liter ved som går in i bagageutrymmet, eller hur fort den går. Båda parametrarna är ju rimliga beroende på om man fraktar ved eller har bråttom att komma fram.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-18 03:26

Jag gillar rör. Dom är snygga och dom färgar ljudet snyggt. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-18 06:33

Rydberg skrev:Att genom mätdata och specifikationer ta reda på om en förstärkare har god prestanda (enligt min definition ovan) är på gränsen till omöjligt.

Kan bara hålle med till 100 %

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-18 06:37

Magnuz skrev:Nu misstänker jag att din definition av prestanda skiljer sig lite från min, men vad finns det egentligen för anledning att definiera prestanda som något annat än hur något presterar?

jag ser det såhär; om en förstärkare har bättre prestanda än en annan förstärkare men att den med lägre prestanda låter bättre och har högre kvalitet på komponenterna så är valet självklart för mig.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-18 06:39

Bill50x skrev:Definitionsfråga. Presterar ifråga om vad? En given bil kan ju ha prestanda i hur många liter ved som går in i bagageutrymmet, eller hur fort den går. Båda parametrarna är ju rimliga beroende på om man fraktar ved eller har bråttom att komma fram.

/ B

precis så! och allt detta tillsammans avgör vilken man köper. alltså inte enbart prestanda

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 08:57

Finns väl olika prestanda. Tekniska-, mätmässiga-, lyssningsmässiga-, viktmässiga-, användarvänliga-, ekonomiskt väredmässiga prestanda osv. Ordet prestanda är väl bara ett annat ord för "egenskapsbeskrivning". Det verkar dock som om många förknippar det med "tekniska prestanda med värdemässigt hög faktor ur den egna subjektiva synvinkeln", ofta benämnd "objektivitet".
Senast redigerad av Flint 2007-04-18 09:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-04-18 09:00

JustAudioMagic skrev:
niklas skrev:JustAudioMagic, en apparat som låter illa, kan den ha bra prestanda då? Det tycker jag faller på sin egen orimlighet...

självklart kan det det. utan tvekan ! man köper väl inte en förstärkare på internet efter enbart prestanda?? :?:

Ok, eftersom du inte verkar ha samma definition på prestanda som mig är det meningslöst att fortsätta använda det begreppet i denna diskussionen. Jag tycker att prestandan är en konsekvens av hur det låter. Eller var det tvärtom? :wink:

Du verkar snarare mena "mätvärden" när du skriver "prestanda". Om det är så tycker jag du ska skriva det istället, för att undvika missförstånd.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-18 09:10

Flint skrev:Finns väl olika prestanda. Tekniska-, mätmässiga-, lyssningsmässiga-, viktmässiga-, användarvänliga-, ekonomiskt väredmässiga prestanda osv. Ordet prestanda är väl bara ett annat ord för "egenskapsbeskrivning". Det verkar dock som om många förknippar det med "tekniska prestanda med värdemässigt hög faktor ur den egna subjektiva synvinkeln", ofta benämnd "objektivitet".

precis det jag vill ha fram.... du skrev det precis så som jag inte kom på :wink:

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-18 09:13

niklas skrev:Du verkar snarare mena "mätvärden" när du skriver "prestanda". Om det är så tycker jag du ska skriva det istället, för att undvika missförstånd.

jag menar prestanda. alla här verkar tro att bara för att en förstärkare har mer prestande än en annan så ger det bättre ljud? mer fel kan man inte ha. det är ju inte enbart effekt t ex som gör ljudet. se ovan för bra beskrivning. man måste ju lyssna på dom oxå o inte enbart gå på "pappret".

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-04-18 09:20

JustAudioMagic skrev:
niklas skrev:Du verkar snarare mena "mätvärden" när du skriver "prestanda". Om det är så tycker jag du ska skriva det istället, för att undvika missförstånd.

jag menar prestanda. alla här verkar tro att bara för att en förstärkare har mer prestande än en annan så ger det bättre ljud? mer fel kan man inte ha. det är ju inte enbart effekt t ex som gör ljudet. se ovan för bra beskrivning. man måste ju lyssna på dom oxå o inte enbart gå på "pappret".

Vem har påstått något annat? Det är ju du som begränsar "prestanda" till mätvärden. Läser du inte vad folk skriver?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-18 09:22

niklas skrev:
JustAudioMagic skrev:

Vem har påstått något annat? Det är ju du som begränsar "prestanda" till mätvärden. Läser du inte vad folk skriver?

precis det jag gör. men ingen har förklarat vad dom syftar på när dom säger ordet prestanda. då kan man säga att anslutningar är prestanda, vikten, storleken, utseendet..... *s*

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-04-18 09:29

JustAudioMagic skrev:
Rydberg skrev:Att genom mätdata och specifikationer ta reda på om en förstärkare har god prestanda (enligt min definition ovan) är på gränsen till omöjligt.

Nu motsäger du ju dig själv. Du menar inledningsvis att prestanda=specifikationer, dvs watt osv. Men ovan håller du med om att god prestanda=återgivningsförmåga.

Alla inlägg hittills som nämnt ordet "prestanda" har gjort det i avseendet "god återgivningsförmåga". Det är endast du som menar något annat när du säger "prestanda". Om du inte kan införlika dig med vokabulären så kan vi inte diskutera. Hela denna tråd har handlat om du tror att andra tycker att många watt=bättre ljud.

/Bosse

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-18 09:30

JustAudioMagic skrev:

Men VAD menar du med prestanda? Antal watt? Det är väl bara en av många parametrar som en förstärkare presterar i.

Jag ser ordet prestanda som något viktigt i den applikationen som det gäller. En lastbils prestanda kan tex vara hur mycket last den kan ta. Men detta är fullständigt oviktigt när det gäller en sportbil.

En förstärkare som ska driva PA-system till höga volymer kan bedömas efter antal watt, det är ett viktigt kriterium i den applikationen. För en förstärkare som ska ge ett bra ljud i det egna vardagsrummet är det andra prestandakrav än antal watt.

/ B

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-18 09:40

bomellberg skrev:
JustAudioMagic skrev:

Nu motsäger du ju dig själv. Du menar inledningsvis att prestanda=specifikationer, dvs watt osv. Men ovan håller du med om att god prestanda=återgivningsförmåga.

Alla inlägg hittills som nämnt ordet "prestanda" har gjort det i avseendet "god återgivningsförmåga". Det är endast du som menar något annat när du säger "prestanda". Om du inte kan införlika dig med vokabulären så kan vi inte diskutera. Hela denna tråd har handlat om du tror att andra tycker att många watt=bättre ljud.

/Bosse

ehh... nä inte alls. handlar om att alldeles för många förlitar sig på prestanda och inte testar sig fram vad sina öron tycker

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-04-18 09:47

JustAudioMagic skrev:
bomellberg skrev:
JustAudioMagic skrev:

/Bosse

ehh... nä inte alls. handlar om att alldeles för många förlitar sig på prestanda och inte testar sig fram vad sina öron tycker

Jösses!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-18 09:50

niklas skrev:
JustAudioMagic skrev:
bomellberg skrev:
JustAudioMagic skrev:

/Bosse

Jösses!

Ja, det är fanimej helt otroligt! 8O

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 09:55

Hetsporren skrev:
niklas skrev:
JustAudioMagic skrev:
bomellberg skrev:
JustAudioMagic skrev:

/Bosse

Jösses!

Javisst. JustAudioMagic har helt rätt. Borde vara en självklarhet för alla, men tydligen inte. Vissa lyssnar på "tekniska hypoteser".

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-18 10:01

niklas skrev:Jösses!

säger detsamma. otroligt att så många på ett o samma forum stirrar sig blinda på en o samma sak

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-18 10:06

JustAudioMagic skrev:

säger detsamma. otroligt att så många på ett o samma forum stirrar sig blinda på en o samma sak

Ja, det är verkligen ooootroligt att så "många" tycker det är prestandan som är det viktiga! *nooot* :evil:

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-18 10:08

Flint skrev:Javisst. JustAudioMagic har helt rätt. Borde vara en självklarhet för alla, men tydligen inte. Vissa lyssnar på "tekniska hypoteser".

Ja ! trodde det var lite annorlunda på ett forum. säger precis vad Hetsporren sa;

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-18 10:09

JustAudioMagic skrev:

är du helt hjärndöd eller?

förlåt mina hårda ord men folk upprepar gång på gång vad dom menar med prestanda och du lyckas in läsa vad dom menar

god prestanda = god återgivning

med god återgivning menas med att det låter ungefär som det är tänkt NÄR MAN LYSSNAR PÅ FÖRSTÄRKAREN

men för att undersöka om det är värt att ens ge en förstärkare en chans kan det vara en god ide att kolla in lite specifikationer och mätningar just för att sålla ut några av dom kanske 20000 olika förstärkare som existerar...

förstår du nu vad vi allihop menar eller?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 10:11

Haakan_W skrev:
JustAudioMagic skrev:

Se där, nu intellektualiseras debatten. 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-18 10:12

Flint skrev:
Haakan_W skrev:
JustAudioMagic skrev:

man lessnar....å jag vet att du förstår så sluta trissa upp stackarn att du är på hans "sida" det är enbart trollfasoner

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-18 10:13

Återgå till trådämnet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-18 10:13

Haakan_W skrev:är du helt hjärndöd eller?

här är ett gott exempel var standarden ligger i detta forum.... *s*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-18 10:14

Haakan_W skrev:
Flint skrev:
Haakan_W skrev:
JustAudioMagic skrev:

man lessnar....å jag vet att du förstår så sluta trissa upp stackarn att du är på hans "sida" det är enbart trollfasoner

Nix, det är ni som är trollen, statistiskt sett ur ett globalt och sammmmhällsekonomiskt perspektiv.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-18 10:17

Vee-Eight skrev:Återgå till trådämnet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-18 10:37

Vee-Eight skrev:
Vee-Eight skrev:Återgå till trådämnet.

Mer än gärna :)
så vad föredrar ni?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-18 10:37

JustAudioMagic skrev:
Haakan_W skrev:är du helt hjärndöd eller?

här är ett gott exempel var standarden ligger i detta forum.... *s*

snälla du...kan du inte bara förstå...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-18 10:40

Haakan_W skrev:snälla du...kan du inte bara förstå...

återgå till ämnet var det.... eller????

hur seg eller trög någon än må vara i mina ögon så kommer jag aldrig kalla någon hjärndöd, det är så lågt och omoget så det hör inte hemma bland de som är över 20 år ens. kan du återgå nu?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi